Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Hvis ikke, hvorfor ikke? Jeg har ikke tatt den før, men vurderer å ta den i år, men er litt usikker. Anonymkode: 32f79...5c8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg er ikke i noen risikogruppe, men svarer allikevel 😉 Jeg har alltid hatt dårlig immunforsvar, og har hostet og nyst meg gjennom hver høst og vinter. Er noen dårlig rundt meg, så kan du banne på at jeg blir smittet. I oktober i fjor tok jeg influensavaksine for første gang, og (bank i bordet) jeg har ikke vært syk på et helt år nå. Altså ingenting. Om det har noen sammenheng aner jeg ikke, men velger å tro det 😁Derfor skal jeg ta den igjen nå. Anonymkode: 115e2...9e5
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg får gjennom jobb (sykehus), barn i risikogruppe tar den også. Anonymkode: 9c3aa...da9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke i noen risikogruppe, men svarer allikevel 😉 Jeg har alltid hatt dårlig immunforsvar, og har hostet og nyst meg gjennom hver høst og vinter. Er noen dårlig rundt meg, så kan du banne på at jeg blir smittet. I oktober i fjor tok jeg influensavaksine for første gang, og (bank i bordet) jeg har ikke vært syk på et helt år nå. Altså ingenting. Om det har noen sammenheng aner jeg ikke, men velger å tro det 😁Derfor skal jeg ta den igjen nå. Anonymkode: 115e2...9e5 Det var en god respons på vaksinen 😊, det er slitsomt å gå sånn halvsyk i månedsvis. Jeg har vært sjelden syk de siste årene, men så er jeg veldig mye hjemme og, så jeg har vel kanskje ikke så godt immunforsvar hvis jeg først skulle få det.. Men jeg har aldri hatt influensa, så blir litt usikker. I år koster den bare 50 kr for de som er i risikogruppene, gratis med frikort, og deles bare ut til risikogruppene i første omgang, så jeg skjønner jo at de virkelig vil vaksinere flest mulig av de mest utsatte, så heller vel mot at jeg burde. Hi Anonymkode: 32f79...5c8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg tar den pga jeg er i risikogruppe. Har tatt den i 10 år. Anonymkode: c7e53...619
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Ja, selvfølgelig vil jeg si. Jeg tenker at jeg nok ikke dør hverken av korona eller en influensa, men begge deler ville tappet meg veldig for krefter og jeg ser med gru på å bli smittet med en av delene mens jeg er svekket av den andre, eller få begge deler samtidig... Jeg har tatt influensavaksinen alt, gidder ikke det køsystemet som blir hos legen fra midten av oktober. Vanligvis har de jo drop in når vaksinen kommer, men nå kan de ikke det pga korona så alle må bestille time. Litt dyrere å ta den på apoteket, men det er det verdt synes jeg. Tok den på Boots, der koster det 298 kr. Anonymkode: 79b9d...a07
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke i noen risikogruppe, men svarer allikevel 😉 Jeg har alltid hatt dårlig immunforsvar, og har hostet og nyst meg gjennom hver høst og vinter. Er noen dårlig rundt meg, så kan du banne på at jeg blir smittet. I oktober i fjor tok jeg influensavaksine for første gang, og (bank i bordet) jeg har ikke vært syk på et helt år nå. Altså ingenting. Om det har noen sammenheng aner jeg ikke, men velger å tro det 😁Derfor skal jeg ta den igjen nå. Anonymkode: 115e2...9e5 Det er vaksinemangel i år og langt fra sikkert at du får uten å være i risikogruppe. Det er ikke nok til alle som er definert som risikogrupper en gang. Anonymkode: e9994...90b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vaksinemangel i år og langt fra sikkert at du får uten å være i risikogruppe. Det er ikke nok til alle som er definert som risikogrupper en gang. Anonymkode: e9994...90b Det er da ikke vaksinemangel, hvor har du det fra? De har bestilt inn mange flere vaksiner enn de pleier, for de anbefaler alle i risikogruppene å ta den pga korona så de tror flere enn vanlig vil ta den. Men alle i risikogruppa kommer ikke til å ta den, så selv om flere enn vanlig gjør det blir det neppe tomt. Derfor får bare de i risikogruppene og de som jobber i helse/skole o.l den først, men fra november vil de åpne opp for alle. Anonymkode: 79b9d...a07
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er da ikke vaksinemangel, hvor har du det fra? De har bestilt inn mange flere vaksiner enn de pleier, for de anbefaler alle i risikogruppene å ta den pga korona så de tror flere enn vanlig vil ta den. Men alle i risikogruppa kommer ikke til å ta den, så selv om flere enn vanlig gjør det blir det neppe tomt. Derfor får bare de i risikogruppene og de som jobber i helse/skole o.l den først, men fra november vil de åpne opp for alle. Anonymkode: 79b9d...a07 Det åpnes for andre fra 1 desember Hi Anonymkode: 32f79...5c8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 Nei. Jeg har troen på at kroppen trenger å bli syk av og til. Den eneste konsekvensen influensa har hatt på meg de få gangene jeg har fått den er at jeg er syk i 4 uker i stedet for en Anonymkode: 6ca86...1b1
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke vaksinemangel, hvor har du det fra? De har bestilt inn mange flere vaksiner enn de pleier, for de anbefaler alle i risikogruppene å ta den pga korona så de tror flere enn vanlig vil ta den. Men alle i risikogruppa kommer ikke til å ta den, så selv om flere enn vanlig gjør det blir det neppe tomt. Derfor får bare de i risikogruppene og de som jobber i helse/skole o.l den først, men fra november vil de åpne opp for alle. Anonymkode: 79b9d...a07 Det har jeg fra FHI. Via min arbeidsgiver. Som i år, for første gang på mange år ikke får lov til å tilby alle sine ansatte vaksiner, fordi de får kjøpt inn langt færre enn de har behov for i år. Anonymkode: e9994...90b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg fra FHI. Via min arbeidsgiver. Som i år, for første gang på mange år ikke får lov til å tilby alle sine ansatte vaksiner, fordi de får kjøpt inn langt færre enn de har behov for i år. Anonymkode: e9994...90b Ja, de har bestilt inn flere vaksiner. Og forventer at det blir mangel. De forventer heller ikke å få tak i flere. De har 1,4 mill vaksiner. Det er ikke nok til alle som defineres som risikogruppe i Norge. Du har nok rett i at ikke alle av dem i risikogrupper vil ta, og det hadde det ikke vært nok til heller. Både i det private og offentlige vil vaksinen være tilgjengelig for de som er definert utenfor risikogruppe fra desember, og det er forventet at det på det tidspunktet er begrenset med vaksiner igjen til folk som ønsker den. Ref. Vaksinemangel. https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksinering-hosten-2020/ Anonymkode: e9994...90b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke vaksinemangel, hvor har du det fra? De har bestilt inn mange flere vaksiner enn de pleier, for de anbefaler alle i risikogruppene å ta den pga korona så de tror flere enn vanlig vil ta den. Men alle i risikogruppa kommer ikke til å ta den, så selv om flere enn vanlig gjør det blir det neppe tomt. Derfor får bare de i risikogruppene og de som jobber i helse/skole o.l den først, men fra november vil de åpne opp for alle. Anonymkode: 79b9d...a07 Og: Anonymkode: e9994...90b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, de har bestilt inn flere vaksiner. Og forventer at det blir mangel. De forventer heller ikke å få tak i flere. De har 1,4 mill vaksiner. Det er ikke nok til alle som defineres som risikogruppe i Norge. Du har nok rett i at ikke alle av dem i risikogrupper vil ta, og det hadde det ikke vært nok til heller. Både i det private og offentlige vil vaksinen være tilgjengelig for de som er definert utenfor risikogruppe fra desember, og det er forventet at det på det tidspunktet er begrenset med vaksiner igjen til folk som ønsker den. Ref. Vaksinemangel. https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksinering-hosten-2020/ Anonymkode: e9994...90b Og når man vet hvor mange mennesker som er i riskogruppene, så kan de gå fort hvis mange ønsker å ta den. Det er jo f.eks nesten 500.000 mennesker som er i gruppa for kroniske lungesykdommer, så er det veldig mange andre risikogrupper i tillegg. Hi Anonymkode: 32f79...5c8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og når man vet hvor mange mennesker som er i riskogruppene, så kan de gå fort hvis mange ønsker å ta den. Det er jo f.eks nesten 500.000 mennesker som er i gruppa for kroniske lungesykdommer, så er det veldig mange andre risikogrupper i tillegg. Hi Anonymkode: 32f79...5c8 Ja, det var mitt poeng også. Som tilsvar til hun som lurte på hvor jeg hadde det fra at det var vaksinemangel. Anonymkode: e9994...90b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #16 Skrevet 1. oktober 2020 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vaksinemangel i år og langt fra sikkert at du får uten å være i risikogruppe. Det er ikke nok til alle som er definert som risikogrupper en gang. Anonymkode: e9994...90b Takk for informasjonen, det var jeg faktisk ikke klar over. Min sønn er i risikogruppen med alvorlig astma, og håper absolutt de blir prioritert først. Jeg får bare stille meg i kø når det er mulig 😉 Anonymkode: 115e2...9e5
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for informasjonen, det var jeg faktisk ikke klar over. Min sønn er i risikogruppen med alvorlig astma, og håper absolutt de blir prioritert først. Jeg får bare stille meg i kø når det er mulig 😉 Anonymkode: 115e2...9e5 Bare husk at du må bestille time til han, ingen drop-in i år Hi Anonymkode: 32f79...5c8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg fant ut igår at jeg er i risikogruppen, så for meg har det ikke vært aktuelt å ta den før. Men jeg tenker de som trenger den skal få den før meg, jeg blir igrunn aldri skikkelig syk så føler ikke at jeg har ett behov. Når jeg blir syk så er det å sove en kveld på sofaen og jeg er klar for hverdagen igjen. Blir plutselig trøtt med feber, så da er det bare å finne sofaen og dagen etter er nesten helt normal igjen. Jeg skulle noen ganger ønske jeg ble mere syk når jeg hører andre kan kose seg på sofaen under ett teppe i flere dager. Anonymkode: 81438...960
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis ikke, hvorfor ikke? Jeg har ikke tatt den før, men vurderer å ta den i år, men er litt usikker. Anonymkode: 32f79...5c8 Ja, ikke tatt før, men skal i år. Anonymkode: 1f83c...0d9
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #20 Skrevet 2. oktober 2020 Eg er ikkje i risikosona, men jobbar med pasientar som er det. Skal ta vaksine år og. Anonymkode: 0e392...21f
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #21 Skrevet 2. oktober 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke vaksinemangel, hvor har du det fra? De har bestilt inn mange flere vaksiner enn de pleier, for de anbefaler alle i risikogruppene å ta den pga korona så de tror flere enn vanlig vil ta den. Men alle i risikogruppa kommer ikke til å ta den, så selv om flere enn vanlig gjør det blir det neppe tomt. Derfor får bare de i risikogruppene og de som jobber i helse/skole o.l den først, men fra november vil de åpne opp for alle. Anonymkode: 79b9d...a07 Jeg snakket med fastlegen og både jeg, mann og 4 barn får tatt den pga jeg er i risikogruppen (alvorlig sykdom). Har fått bestilt time til alle sammen. Anonymkode: c7e53...619
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #22 Skrevet 2. oktober 2020 Har tatt den en gang og har aldri vært så syk den vinteren noen gang. Er nesten aldri syk, en egenmeldingsdag på ett og ett halvt år, før det var jeg sykemeldt pga en operasjon. Så jeg tar den ikke selv om jeg og mannen er i risikogruppen. Anonymkode: 68c03...d3e
TøffiTrynet☠ Skrevet 2. oktober 2020 #23 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg skal ta den. Jeg ble syk med influensa for noen år siden. Fikk lungebetennelse med vann på lungene. Ble sendt med helikopter til sykehus fordi jeg ikke klarte å puste skikkelig uten hjelp. Var innlagt i 4 uker, -holdt på å gå ordentlig galt. Var ikke i risikogruppa før jeg ble syk. Er det nå, fordi den ene lunga mi ble så skada, at den ikke fungerer så godt som den skal lenger, og jeg har dårligere lungekapasitet nå. Så influensa kan plutselig bli skikkelig skummelt altså!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #24 Skrevet 2. oktober 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fant ut igår at jeg er i risikogruppen, så for meg har det ikke vært aktuelt å ta den før. Men jeg tenker de som trenger den skal få den før meg, jeg blir igrunn aldri skikkelig syk så føler ikke at jeg har ett behov. Når jeg blir syk så er det å sove en kveld på sofaen og jeg er klar for hverdagen igjen. Blir plutselig trøtt med feber, så da er det bare å finne sofaen og dagen etter er nesten helt normal igjen. Jeg skulle noen ganger ønske jeg ble mere syk når jeg hører andre kan kose seg på sofaen under ett teppe i flere dager. Anonymkode: 81438...960 Da har du ikke hatt influensa. Anonymkode: 1a5cf...321
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #25 Skrevet 2. oktober 2020 39 minutter siden, TøffiTrynet☠ skrev: Jeg skal ta den. Jeg ble syk med influensa for noen år siden. Fikk lungebetennelse med vann på lungene. Ble sendt med helikopter til sykehus fordi jeg ikke klarte å puste skikkelig uten hjelp. Var innlagt i 4 uker, -holdt på å gå ordentlig galt. Var ikke i risikogruppa før jeg ble syk. Er det nå, fordi den ene lunga mi ble så skada, at den ikke fungerer så godt som den skal lenger, og jeg har dårligere lungekapasitet nå. Så influensa kan plutselig bli skikkelig skummelt altså! Samme her, var "dausjuk" følte jeg selv av influensa en uke, så utviklet det seg til lungebetennelse og jeg ble lagt inn med intravenøs antibiotika, intravenøs væske og pustehjelp. Var skikkelig dårlig en stund, så ble jeg bedre, men det er nå 11 år siden og jeg har aldri blitt helt frisk. Fikk først diagnosen postviralt utmattelsessyndrom og etterhvert ME... Anonymkode: 79b9d...a07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå