Gå til innhold

Hvor mange språk snakker mannen/dama di?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke språk? Tenker på sånn nivå at det går an å skrive, snakke og kommunisere på et ok nivå. 

Her snakker mannen norsk, engelsk og brukbar tysk. 

Anonymkode: 72a40...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare skandinavisk og engelsk flytende. Litt spansk, fransk og tysk.

Anonymkode: ea88e...6f3

Skrevet

Like mange som meg 

Det var en rar ting å spør om?

Anonymkode: c9d25...921

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like mange som meg 

Det var en rar ting å spør om?

Anonymkode: c9d25...921

Det var en rar ting å være hemmelig om

Anonymkode: 6fba6...8b8

Skrevet

Norsk, engelsk tysk fransk latin og gammelgresk.

Anonymkode: 7be95...e4e

Skrevet

Engelsk, portugisisk og spansk flytende, pluss brukbar kompetanse i mandarin. 

Skrevet

Vi snakker norsk, dansk og engelsk flytende begge to. 
Mannen kan litt tysk. Der er jeg helt ubrukelig 

Anonymkode: 83107...dbe

Skrevet

Vi snakker begge norsk og engelsk, jeg er i tillegg flytende i spansk og kan ha en haltende samtale på tysk. 
Hvorfor lurer du på det?

Anonymkode: bae4a...da1

Skrevet

Vi snakker begge engelsk, fransk, spansk og noe gresk og italiensk. Samt at jeg snakker tysk i tillegg.

Skrevet

Norsk og knotengelsk. Teller dialekta vår? 😅

Anonymkode: 7cf5b...ecf

Skrevet
58 minutes ago, Anonym bruker said:

Norsk, engelsk tysk fransk latin og gammelgresk.

Hvor bra snakker han likesom alt dette?? 

Anonymkode: e0eb7...1ec

Skrevet
43 minutes ago, beef sister said:

Engelsk, portugisisk og spansk flytende, pluss brukbar kompetanse i mandarin. 

Vil ikke lære norsk? 🤔

Flytende er overdriving. Nordmenn som tror dem snakker engelsk flytende feks er nesten aldri riktig. Snakke bra er noe annet enn flytende.

Mannen min snakker norsk flytende og bra engelsk men ikke flytende... Som nordmenn flest ikke gjør sjøl om mange tror det. 

Skrevet
38 minutes ago, KellyTaylor said:

Vi snakker begge engelsk, fransk, spansk og noe gresk og italiensk. Samt at jeg snakker tysk i tillegg.

Javel du... På hvilket nivå?? 

Skrevet

Norsk, engelsk, fransk, italiensk, spansk, de tre første morsmålskompetent og spansk meget høyt nivå, men ikke morsmål. Så leser og forstår og snakker han litt katalansk og portugisisk om nødvendig.

Anonymkode: 4f1f6...e39

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor bra snakker han likesom alt dette?? 

Latin og gamelgresk fungerer jo ikke som samtalesåråk, men han leser og skriver drt helt greit. Norsk, engelsk og tysk er flytende, fransk er mer knotete, men han kan snakke om vanlige ting så det blir forstålig.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil ikke lære norsk? 🤔

Flytende er overdriving. Nordmenn som tror dem snakker engelsk flytende feks er nesten aldri riktig. Snakke bra er noe annet enn flytende.

Mannen min snakker norsk flytende og bra engelsk men ikke flytende... Som nordmenn flest ikke gjør sjøl om mange tror det. 

Nordmenn som bruker DEM  som subjektsform har ofte en lang språk-kjepp opp i rassen.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil ikke lære norsk? 🤔

Flytende er ikke det samme som perfekt eller som et morsmål. Det vil for meg si å kunne snakke om det meste uten å måtte stoppe og lete etter ordene, ikke at uttalen  eller gramatikkener som hos en innfødt.

Skrevet

Her kan vi begge norsk (morsmål) og engelsk. Kan bittelitt tysk og bestille oss en øl på spansk 😉 Det er ikke mange jeg kjenner som snakker mange språk. Noen har jo såklart er annet morsmål enn norsk som de snakker. Og noen har lært tysk, fransk eller spansk på skolen, men da er det sjeldent flytende. 

Anonymkode: 78fd6...9fa

Skrevet

Han snakker norsk og engelsk flytende. Han er god nok i engelsk til at han skrev masteroppgaven sin på engelsk og snakker engelsk på jobb. Forstår i tillegg en god del spansk og tysk

Anonymkode: 37f5c...1aa

Skrevet
33 minutes ago, Anonym bruker said:

Vil ikke lære norsk? 🤔

Nei, jeg tror ikke han har noe ønske om å lære seg norsk. 

Min definisjon på flytende er tilnærmet førstespråkskompetanse. Kan korrigere meg selv: han har førstespråkskompetanse i to av språkene, er flytende i det tredje og er brukbar i det fjerde - godt nok til å kunne bruke det aktivt i jobb i hvert fall. 

Skrevet
36 minutes ago, Anonym bruker said:

Flytende er ikke det samme som perfekt eller som et morsmål. Det vil for meg si å kunne snakke om det meste uten å måtte stoppe og lete etter ordene, ikke at uttalen  eller gramatikkener som hos en innfødt.

Det burde du ha hvis du snakker flytende...aldri om jeg møter nordmenn som aldri knoter eller leter etter ord på feks engelsk... Sjøl om den sier at dem snakker flytende. 

Skrevet
42 minutes ago, sug lut said:

Nordmenn som bruker DEM  som subjektsform har ofte en lang språk-kjepp opp i rassen.

Jaha...? 

Skrevet
15 minutes ago, beef sister said:

Nei, jeg tror ikke han har noe ønske om å lære seg norsk. 

Min definisjon på flytende er tilnærmet førstespråkskompetanse. Kan korrigere meg selv: han har førstespråkskompetanse i to av språkene, er flytende i det tredje og er brukbar i det fjerde - godt nok til å kunne bruke det aktivt i jobb i hvert fall. 

Mange her i landet som vokser opp med to språk feks norsk pakistanere... Dem snakker ikke flytende norsk og pakistansk av den grunnen. Jobber med ungdommee som snakker et annet språk hjemme og alle kan jeg høre at ikke har både feks urdu og norsk som morsmål. Knoter aldri og leter ikke ord i de språka sier du? 

Hvorfor ikke lære seg norsk? Håper ikke han bor her i landet da... Viktig å lære seg språket isåfall. 

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Javel du... På hvilket nivå?? 

Og hvorfor lurer du på det? Men siden du spør så kan jeg nevne at jeg har gått språklinje, vært utvekslingsstudent i flere av de landene og feriert mye i etterkant.  Noen har språkøre mens andre fordyper seg i tunge litterære bøker. Nå er vel ikke engelsk, fransk og spans så særlig vanskelig å snakke eller forstå?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde du ha hvis du snakker flytende...aldri om jeg møter nordmenn som aldri knoter eller leter etter ord på feks engelsk... Sjøl om den sier at dem snakker flytende. 

Hva burde jeg ha?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...