Gå til innhold

Flere som begynner å bli lei Bent Høie

Anbefalte innlegg

Skrevet

nope, synes Bent Høie har gjort en god figur under korona-tiden.

Høyre-politikk er jeg derimot lei. de strammer inn på alt som er av velferdsgoder. gir skattelette til de rike men snurper inn og viser smålighet for de mindre bemidlede. Det viser seg f.eks i saker som ambulanseflysaken, briller til barn, pleiepenger til foreldre med kronisk syke, stønader til minstepensjonister, skattefradrag til vanlige arbeidere som blir borte. Forhøyede egenadeler på medisiner og behandlinger,  høyere egenadeler på alt fra tannregulering, fysioterapi, ortopediske såler osv, et latterlig lavt lønnsoppgjør til sykepleierne, misbruk av nødturnus i skukehusene i sommer, at elevnormen i barneskolen ble tatt bort slik at man kan ha flere elever pr lærer osv osv osv.

Det er økonomi og NPM som gjelder. mer til de rike mens vanslige folk får skrape sammen restene.

Det merkelige er at under pandemien er plutselig staten god å ha. Folk som aldri før har villet betale skatt, som vanligvis ikke vil være en del av fellesskapet, nå plutselig hyler opp og synes det er sååååååå merkelig at de ikke er en del av tiltakspakker, at de ikke kvalifiserer til dagpenger osv.....

Høyrepolitikk når jeg slipper å betale noe inn til fellesskapet og venstrepolitikk når jeg kan få noe ut av fellesskapet....

Anonymkode: e466f...e01

Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den som sutrer er jo Johansen. 

Høie har ikke noe å si ang bussstreiken, det er ikke i hans mandat. 

At en kommune ikke kan rette seg etter helsemyndighetene sine råd til tiltak er lite greit. Med økende smitte vil jobtiltak endre seg fra dag til dag. Da må helsemyndighetene komme med nye rettningslinjer. Klarer Bergen å legge seg i selen å innføre strengere tiltak må da Oslo greie det også. 

Når det er sagt så var det ikke truing fra Høie sin side ang tiltak nasjonalt. Han sa hadde ikke Oslo innført tiltak, hadde det vett nødt å innføre tiltak nasjonalt. 

Anonymkode: e85e5...b6e

På hvilken måte sutrer Johansen? Var det han som gikk til media først når han ikke fikk det som han ville? Han sa på pressekonferansen hvilken informasjon de hadde fått fra helsemyndighetene og hvilke korrigeringer de hadde gjort. Håndhevelse av smittevernsreglene ligger hos kommunen, ikke hos Bent Høie. Det er heller ikke helsemyndighetene som bestemmer hva som skal gjøres. De kommer med sine anbefalinger (basert på smittevern), så er det politikernes ansvar og se dette i et mer samfunnsøkonomisk perspektiv. 

Høie og regjeringen kan med smittevernloven i hånd si at unge voksne ikke kan trene. Det er regjeringen som fremmer en opposisjon til stortinget om tvungen lønnsnemd - så jo det kan han. De kan hevde at liv og helse står på spill derfor må tvungen lønnsnemd til.

Oslo er dobbelt så stor som Bergen. Det bor 200 forskjellige nasjonaliteter i Oslo: man snur ikke en slik skute frem og tilbake fra dag til dag. 

Og hvordan kan du si at det ikke er å true? Hvis ikke dere gjør som jeg sier så gjør jeg det likevel, og drar resten av landet med på lasset. Det er klart det er å true. 

Anonymkode: 8bf8b...274

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte sutrer Johansen? Var det han som gikk til media først når han ikke fikk det som han ville? Han sa på pressekonferansen hvilken informasjon de hadde fått fra helsemyndighetene og hvilke korrigeringer de hadde gjort. Håndhevelse av smittevernsreglene ligger hos kommunen, ikke hos Bent Høie. Det er heller ikke helsemyndighetene som bestemmer hva som skal gjøres. De kommer med sine anbefalinger (basert på smittevern), så er det politikernes ansvar og se dette i et mer samfunnsøkonomisk perspektiv. 

Høie og regjeringen kan med smittevernloven i hånd si at unge voksne ikke kan trene. Det er regjeringen som fremmer en opposisjon til stortinget om tvungen lønnsnemd - så jo det kan han. De kan hevde at liv og helse står på spill derfor må tvungen lønnsnemd til.

Oslo er dobbelt så stor som Bergen. Det bor 200 forskjellige nasjonaliteter i Oslo: man snur ikke en slik skute frem og tilbake fra dag til dag. 

Og hvordan kan du si at det ikke er å true? Hvis ikke dere gjør som jeg sier så gjør jeg det likevel, og drar resten av landet med på lasset. Det er klart det er å true. 

Det du kaller å true, vil jeg si er en konsekvens. Hvis ikke en kommune kan innrette seg, da må en ta alle kommunene slik at smittevern blir fulgt. 

Anonymkode: e85e5...b6e

Skrevet

Lei han ??? Nei men jeg er lei av folk som ikke  klarer å  forholde seg  til at verden har et skummelt virus  å bekjempe. 

Anonymkode: 24219...79c

Skrevet

Ikke lei av Høie, nei. Han har vist seg stødig, klar og tydelig for meg :) 

Anonymkode: 19263...3cd

Skrevet

Jaaaa... Like mye sjarm og karisma som en kartong surmelk. Han har jo fått nu jobb som fylkesmann i Rogaland, hva venter han på

Gleder meg sååå til regjeringskiftet til neste høst. Møkk lei hele gjengen.

Anonymkode: 11a0d...cca

Skrevet

Etter å ha sett verdensledere rundt omkring og hvordan andre land takler og videreformidler til sin befolkning, er jeg ekstremt glad for de vi har her i Norge. Han er sikkert drit lei selv, hele situasjonen er jo ganske lei og kjip. Politikere vil alltid bli kritisert av noen. Han får kritikk for å ikke  ha ryggrad, samtidig får han kritikk for å være for hard. Alltid noen som vil være misfornøyd. 

Anonymkode: 9ea75...e06

Skrevet

Jeg er lei av korona, men ikke lei av Bent Høie 

Anonymkode: 6af08...a44

Skrevet

Høie og co får full score av meg. Hvor mange andre land har under 300 døde?

Anonymkode: 15ec7...216

Skrevet
På 29.9.2020 den 22.10, Anonym bruker skrev:

Det er sant, det er jo bare å drite i tiltak siden folk tross alt er lei 🙄

Anonymkode: ac51e...f15

Ikke spill dum. Man må være på lag. Å tre unødvendige liksomlover nedover ørene på folk er uklokt. Eller er det greit å plutselig bestemme seg for noe og få det iverksatt? Da begynner man å bevege seg på kanten av demokratiet, og det er farlig. 

Nå viser det seg jo at Erna lemper på koronarestriksjonene, så Bent tok feil. 

Anonymkode: 0eccf...2a6

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke spill dum. Man må være på lag. Å tre unødvendige liksomlover nedover ørene på folk er uklokt. Eller er det greit å plutselig bestemme seg for noe og få det iverksatt? Da begynner man å bevege seg på kanten av demokratiet, og det er farlig. 

Nå viser det seg jo at Erna lemper på koronarestriksjonene, så Bent tok feil. 

Det betyr jo ikke at Høie tok feil, det betyr at han mente at Oslo skulle har strengere lokale bestemmelser pga smittefaren. Det er flere kommuner som har strengere lokale bestemmelser, selv om Erna lemper på koronarestriksjonene, min kommune har innført det i dag  selv om det er nesten ikke smitte her. Ser ikke på det som unødvendige liksomlover, tenker de må gjøre det de ser som nødvendig. Så ja, jeg tenker at selvføgelig er det greit å plutselig bestemme seg for noe og få det iverksatt hvis de ser at det trengs.

Så her er det ikke meg som spiller dum.

Anonymkode: ac51e...f15

Skrevet

Han gjorde en svak jobb som helseminister før koronaen, så ut fra forutsetningene og forventningene synes jeg han har levert helt på det jevne. 

Anonymkode: e90c6...969

Skrevet

Ja, jeg er lei av Bent Høie, men ikke på grunn av innsatsen hans under Covid-19. Der gjorde han bare det enhver helseminister i Norge hadde gjort. Men jeg er lei av NPM-styringen av sykehus og troen på at sykehus kan drives på samme måte som en bilfabrikk. 

Skrevet

Jupp. Drittlei tonen hans. Man skal være så glad for alt sammen hele tiden, så positiv, si ja takk til alle de inngripende tiltakene, tjo og hei og fire kvister deler seg. Vingler frem og tilbake, leker med "farger" (gul, grønn, grå, rød), reglene endrer seg hver eneste dag som man ikke vet hva i all verden man skal forholde seg til til enhver tid. Kun fokus på det negative. Er det synkende smittetrend og null på respirator i lang tid? Neida, da finner vi noe fra utlandet å skremme folket med. Alltid noe negativt, uansett hva som skjer. Virker som politikere ikke er glad for at viruset ikke er så dødelig som de trodde i mars i år. Rare greier. 

Skrevet
40 minutter siden, Milfy Way skrev:

Jupp. Drittlei tonen hans. Man skal være så glad for alt sammen hele tiden, så positiv, si ja takk til alle de inngripende tiltakene, tjo og hei og fire kvister deler seg. Vingler frem og tilbake, leker med "farger" (gul, grønn, grå, rød), reglene endrer seg hver eneste dag som man ikke vet hva i all verden man skal forholde seg til til enhver tid. Kun fokus på det negative. Er det synkende smittetrend og null på respirator i lang tid? Neida, da finner vi noe fra utlandet å skremme folket med. Alltid noe negativt, uansett hva som skjer. Virker som politikere ikke er glad for at viruset ikke er så dødelig som de trodde i mars i år. Rare greier. 

Ja, merkelig det der. Det nevnes ikke med et ord at ingen har dødd i Oslo siden juli. Bare hauses opp at 44 er smittet. Hvor mange er det egentlig på 681000 innbyggere? 0,006%. Og ingen som dør.
Hva ER det vi holder på med?? 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, merkelig det der. Det nevnes ikke med et ord at ingen har dødd i Oslo siden juli. Bare hauses opp at 44 er smittet. Hvor mange er det egentlig på 681000 innbyggere? 0,006%. Og ingen som dør.

Vet ikke. Her er dagens VG: https://www.vg.no/ De første fem-seks artikler med store fete typer, utropstegn osv er om koronaviruset. Blant annet at det er et dødsfall på Førde sykehus grunnet koronaviruset. Hvorfor skriver de ikke hvor mange som har dødd på dette sykehuset den siste uka av andre sykdommer? Hadde vært interessant å vite hva korona utgjør i prosent av alle innlagte på intensiv/respirator. 

Skrevet
22 minutter siden, Milfy Way skrev:

Vet ikke. Her er dagens VG: https://www.vg.no/ De første fem-seks artikler med store fete typer, utropstegn osv er om koronaviruset. Blant annet at det er et dødsfall på Førde sykehus grunnet koronaviruset. Hvorfor skriver de ikke hvor mange som har dødd på dette sykehuset den siste uka av andre sykdommer? Hadde vært interessant å vite hva korona utgjør i prosent av alle innlagte på intensiv/respirator. 

Så enig med deg! 
Verden kjøres i grøfta. Jeg har lest flere interessante artikler i det siste vedrørende konsekvensene av koronatiltakene. De skremmer meg, ikke selve viruset. 
Her f.eks:

https://www.nrk.no/urix/rapport_-korona-tvinger-flere-jenter-inn-i-barneekteskap-1.15180273

Eller dette:

https://forskning.no/data-helsetjenester-statistikk/flere-barn-vil-kunne-do-av-koronarestriksjoner-enn-det-totale-antallet-koronadode-viser-ny-forskning/1735708

Det er helt sykt.

Skrevet (endret)
På 29.9.2020 den 22.00, Anonym bruker skrev:

Nei, har vært lei ham i flere år. Han har i sak etter sak etter sak vist seg svak, skjøvet fra seg ansvar som er hans. Han har unnlatt å være klar og tydelig i utallige saker som har gått utover folks liv og helse. Ambulanseflysaken er bare ett grelt eksempel. Så har du mange sykehussaker fra hele landet +++

Pandemien har han taklet ok, men ikke mer heller.

Anonymkode: 28053...52c

Dette. Bortsett fra at jeg ikke er like positiv til covid-taklingen som deg.

Endret av amandine
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Vi" holder på med å gjøre en vanvittig god jobb i behandling og smittevern, slik at vi IKKE skal havne i en situasjon som vi ikke har kapasitet til å takle. Men det har du tydeligvis ikke kapasitet til å forstå.

Skrevet
3 minutter siden, amandine skrev:

"Vi" holder på med å gjøre en vanvittig god jobb i behandling og smittevern, slik at vi IKKE skal havne i en situasjon som vi ikke har kapasitet til å takle. Men det har du tydeligvis ikke kapasitet til å forstå.

Her er et godt eksempel på problemet med koronahåndteringen: om du stiller et eneste kritisk spørsmål blir man høvlet ned. Og det i en så ekstremt nedlatende tone. Hva er det som gjør at du vet med sikkerhet at tiltakene er riktige? Over hele Europa blir flere og flere smittet, men færre dør. Det må man begynne å fokusere på. Det er ikke nødvendig med disse ekstreme tiltakene som ødelegger økonomien (og med det fremtidig velferd) om viruset ikke er så dødelig som man trodde i starten. 

Skrevet
59 minutter siden, amandine skrev:

Så du linkene jeg la ved? Hva tenker du om det?

(Og dropp den nedlatende tonen, bare fordi jeg har en annen mening enn deg. Takk.)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så enig med deg! 
Verden kjøres i grøfta. Jeg har lest flere interessante artikler i det siste vedrørende konsekvensene av koronatiltakene. De skremmer meg, ikke selve viruset. 
Her f.eks:

https://www.nrk.no/urix/rapport_-korona-tvinger-flere-jenter-inn-i-barneekteskap-1.15180273

Eller dette:

https://forskning.no/data-helsetjenester-statistikk/flere-barn-vil-kunne-do-av-koronarestriksjoner-enn-det-totale-antallet-koronadode-viser-ny-forskning/1735708

Det er helt sykt.

Dette. Det man ikke ser i "lille trygge Norge", selv om også her kan tiltakene resultere i depresjoner, selvmord og lignende. Det blir nesten det samme som diskusjon om KS og MME - man hauser opp de superpositive tingene ved naturlig fødsel og amming, uten å nevne risikoen og bivirkningene. Alt blir så rosenrødt.

Skrevet
On 9/29/2020 at 9:30 PM, Anonym bruker said:

?

Anonymkode: 6708d...f9c

Nei, det er jeg ikke

Anonymkode: c6d02...499

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Over hele Europa blir flere og flere smittet, men færre dør. Det må man begynne å fokusere på. Det er ikke nødvendig med disse ekstreme tiltakene som ødelegger økonomien (og med det fremtidig velferd) om viruset ikke er så dødelig som man trodde i starten. 

Det er ingen som pr. nå kan konkludere med at dødeligheten er mindre nå enn den var tidligere. Tvert om har WHO gått ut og advart mot at de forventer store dødsfall de neste månedene også.

Skal man se på dødstallene så kan man ikke se dem isolert, man må se dem i sammenheng. I vår ble langt færre tester, både i Norge og i resten av verden. Nå testes langt, langt flere og dermed får man også avdekket svært mange av de som er smittet, men som er asymptomatiske eller få symptomer. Disse gruppene ble ikke testet i vår. Dermed virker det som om dødeligheten har gått ned, fordi antall positive tester naturlig er høyere nå.

Det er i høy fart delt erfaringer mellom helsevesen i ulike land, forskning er delt i større tempo enn noensinne tidligere. Dette gjør at man er blitt langt bedre til å behandle covid-19 enn man var tidliger.

Fordi det testes så mange flere kutter vi også raskere smitteveiene, ergo blir færre smittet.

Vi er blitt langt bedre til å beskytte utsatte grupper, bl.a. beboere på sykehjem.

Vi har mer (men ikke nok) smittevernutstyr enn vi hadde i vår, noe som dessverre også var medvirkende til at bl.a. flere på sykehjem ble smittet.

Det er nå langt flere yngre som blir smittet av viruset enn i vår, og viruset er mindre dødelig blant yngre aldersgrupper enn eldre. Når det testet så utstrakt som det gjøres nå, sammen med at så mange flere yngre blir smittet, vil det synes som om dødeligheten er gått ned, uten at man egentlig kan konkludere med det.

Dette er bare fakta. Det er også et faktum at vi her i Norge har lite kapasitet på intensivbehandling, både når det gjelder rom på sykehus for det, utstyr og intensivsykepleiere. I tillegg har vi fremdeles begreset tilgang til smittevernutstyr, og i hvert fall ikke nok til et større nasjonalt utbrudd. Tyskland, som er et land det er naturlig å sammenligne oss med, har 30 intensivplasser pr. 100 000 innbyggere. Norge har 5 slike plasser for like mange innbyggere. Siden tilgangen på smittevernutstyr fremdeles er begrenset går dette utover både sykehus, institusjoner og andre kommunale helsetilbud.

Får vi et større utbrudd vil vi mest trolig få mange helsearbeidere som tester positv eller må være i karantene. Dette vil raskt svekke beredskapen og kapasiteten i helsevesenet. Dette vil IKKE bare gå utover covid-19-pasienter, men det vil gå utover alle andre vanlige pasienter også, både de som trenger akuttbehandling og de som trenger planlagte utredninger, operasjoner og andre behandlinger.

Får vi større lokale eller nasjonale utbrudd vil svært mange også måtte isoleres og gå i karantene. Dette kan få katastrofale følger for et stort antall bedrifter som har slitt til nå, men som greier seg videre fordi smitten pr. i dag begrenses. Men også for kommunene og alle tjenester de skal yte kan det stoppe helt opp. Åpnes helt opp uten restriksjoner må vi forvente at også mange yrkessjåfører blir rammet, noe som igjen vil ramme kollektivtrafikken. Alt dette vil få store følger for den nasjonale økonomien, kanskje langt større og mer alvorlige følger enn de følgene dagens tiltak får.

Skrevet

Her er enda et eksempel på Høies "gode" håndtering av pandemien...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41d4vo/ingvild-kjerkol-ap-raser-mot-hoeie-dropper-ansvaret-midt-i-en-pandemi

De to første månedene av koronapandemien i Norge fikk bare 15 av landets 365 kommuner nok smittevernutstyr fra det nasjonale beredskapslageret (Høyre gikk på valg at de skulle bedre beredskapen, men har ikke gjort noe alle årene de nå har sittet). Nå ønsker regjeringen og Høie at kommunene fra nyttår må ha egne beredskapslagre av smittevernutstyr.

Høie mener altså at det er smart at kommunene hver for seg skal bestille inn smittevernutstyr. Selv om det er helt åpenbart at dette vil føre til at kommunene vil få dårligere tilbud enn det regjeringen kan få til om de bestiller inn i langt større kvanta for hele landet. I tillegg vil det bli vanskeligere for kommunene å sikre at kvaliteten på utstyret de får faktisk holder mål, da det under pandemien har vært tydelig at mange useriøse aktører er på markedet.

Det eneste logiske er at det nasjonale beredskapslageret står for alt innkjøp, får store avtaler fra seriøse aktører, får billigere innkjøpsavtaler, og så at beredskapslageret så distribuerer (selger) videre til kommunene etter behov og nok til at kommunene da kan sitte på et lite beredskapslager selv som da er kjøpt inn via den nasjonale innkjøpsordningen. Da vil man også sørge for at det som til enhver tid ligger på beredskapslageret har gode datomerkinger, ikke går ut på dato, slik medisinsk utstyr ofte gjør.

Men neida, Høie vil pålegge kommunene enda høyere utgifter, midt i pandemien som allerede har kostet kommunene langt mer i ekstrakostnader enn de har fått og får dekket av staten.

Lei av Høie. Lei av Høyre. Lei av regjeringen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...