Gå til innhold

Hva tenker dere her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke opplysningene vi får her , er nok til å melde til barnevernet. Håper virkelig du har mer å komme med enn det du forteller her. Eller en bedre forklaring på hva du mener er kaotisk.

Anonymkode: c517f...d89

Ja, som sagt, så ligger det ganske mye mer her enn det jeg skriver her. 

Anonymkode: ed607...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bare en liten opplysning; barnevernet er ikke der for å ta barna fra foreldrene, de er der i hovedsak for å veilede og hjelpe. De er ikke der for å ødelegge og splitte familier, slikd et virker enkelte tror når noen vurderer om de skal sende en bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: ed607...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og bare en liten opplysning; barnevernet er ikke der for å ta barna fra foreldrene, de er der i hovedsak for å veilede og hjelpe. De er ikke der for å ødelegge og splitte familier, slikd et virker enkelte tror når noen vurderer om de skal sende en bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: ed607...ded

Nei, men du har ikke noe håndfast å vise til. Du er mer opptatt av at de er psykisk syke og at de ikke har fine klær. 

Anonymkode: f8c18...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men du har ikke noe håndfast å vise til. Du er mer opptatt av at de er psykisk syke og at de ikke har fine klær. 

Anonymkode: f8c18...754

Absolutt ikke, du bare velger å plukke ut deler av det jeg skriver, og ønsker å være vrang. Det at de er psykisk syke er ikke det jeg er opptatt av, men en del av historien. Samme er det med klærne. 

Anonymkode: ed607...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har lyktes i å plage noen mennesker som har det vanskelig nok fra før, helt uten skjellig grunn. Håper du er stolt... 😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳

Anonymkode: 5da81...464

Hun har lyktes i å ta på alvor egen bekymring for noen barn. Bekymringsmeldingen handler om at noen skal sjekke om foreldrene trenger hjelp for å ivareta barna sine. Det er barna som er i sentrum når man involverer barneverntjenesten, ikke foreldrene. Det er kanskje en belastning for disse foreldrene å vite at noen rundt dem er bekymret for barna, men hva er verst tror du? At barna faktisk lider under dette, og ingen gjør noe? Eller at foreldrene blir stressa av at noen ser dem i kortene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men du har ikke noe håndfast å vise til. Du er mer opptatt av at de er psykisk syke og at de ikke har fine klær. 

Anonymkode: f8c18...754

Du er redd det samme skal skje deg, tydeligvis.

Anonymkode: 35859...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette: 

Hun begrunner bekymringen med at HUN SELV ikke skjønner andres barnefordeling. Ikke med at den felles ungen virker utrygg eller har atferdsvansker el lign. Da konkluderer jeg med at selve familieformen trigger noe hos henne, det er ikke bekymring for barnet i egentlig forstan.

I tillegg lyser innlegget av fordommer. Hun starter f eks med å informere om deres psykiske sykdom. Det er mye tabu om emnet, og mange mener det er lav status knytta til å være arbeidsufør pga psykisk helse. Det er den holdningen HI spiller på når hun tar seg bryet med å nevne sykdommen deres først. Hvis hun KUN var bekymra pga de andre barnas samværsturnus, så hadde hun ikke trengt å nevne uførheten. Og hvis hun hadde litt vett i skallen, så hadde hun klart å regne ut at folk som er hjemme hele dagen faktisk utgjør en mer stabil base for et barn enn to fulltidsarbeidende voksne, selv uten halvsøsken på deltid...

Anonymkode: 5da81...464

Kan godt gjenta meg selv.

Hi informerer om foreldrenes psykiske sykdom fordi det kan (men ikke må) ha noe med deres omsorgsevne å gjøre.

Hi har ikke gitt uttrykk for at hun mener "det er lav status knytta til å være arbeidsufør pga. psykisk helse".

Og nei, det er ikke HIs holdning, foreldrenes sykdom er bare en faktaopplysning som i denne sammenheng kan være relevant å ta med.

Hun reagerer på ustabiliteten og fordelingen fordi hun har sett tydelige tegn hos ungene at de ikke har det bra slik forholdene i hjemmet er nå.

Ang. din siste setning, hvis man skal legge din logikk til grunn så burde jo nettopp det at disse to er hjemme begge to gi større grunn til at de skal greie å gi ungene en stabil base... Men det gjør altså ikke disse ungene som HI over tid har sett ikke har det bra.

Men nå har heldigvis Hi meldt fra om sin bekymring, akkurat slik det er anbefalt å gjøre, så får fagpersoner vurdere om familien trenger hjelp eller ikke.

Anonymkode: ccb11...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har i dag meldt fra. Jeg valgte å gjøre det som anonym. 
Jeg vet jeg ikke vil få vite noe som helst om hva som skjer eller om noe skjer i det hele tatt, men da har jeg hvert fall gjort mitt. 
 

Takk for alle svar og meninger. 

Anonymkode: ed607...ded

Bra du har meldt fra, HI, det var det eneste riktige å gjøre siden du kjenner familien såpass godt som du gjør og derfor også har grunn for dine bekymringer. Buf.dir. er tydelig på at er man bekymret skal man melde, man trenger ikke ha beviser, for det er opp til fagpersoner og bv å vurdere om det er behov for tiltak eller ei.

Håper familien får den hjelpen de trenger :)

Anonymkode: ccb11...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at jeg aldri har vært der ved leggetid, men i et hus med flere barn, er det ikke ofte det passer med besøk ved leggetid. Så jeg har jo absolutt ikke vært der ofte nok til å kunne si hvordan det vanligvis er. 
 

jeg er absolutt ingen sladrekjærring som har fordommer mot fraskilte og psykisk syke, kanskje du skal skamme deg. 
 

og til deg som tror dama i huset er eksen til mannen min; du tar veldig, veldig feil. Jeg har absolutt ingen intensjon om å fucke opp. 
 

Er det virkelig slik man tenker?? At så fort noen bryr seg om barns beste, så ønsker man å ødelegge? 

 

Anonymkode: ed607...ded

Nei, det er ikke slik man tenker generelt. Men når noen som åpenbart ikke kjenner familien godt, melder bekymring KUN fordi hun ikke skjønner samværsturnusen til husets øvrige barn, da er det fort gjort å tenke «fordomsfull sladrekjerring med litt for mye fritid». 
Det du gjorde skyldtes ikke edelmodig bekymring for et barn. Bare start med å innrømme det for deg selv.

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Hun reagerer på ustabiliteten og fordelingen fordi hun har sett tydelige tegn hos ungene at de ikke har det bra slik forholdene i hjemmet er nå.

Hvilke tegn? Hun nevner ikke noen tegn i atferd eller annet. Kun at hun selv er forvirret.

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er redd det samme skal skje deg, tydeligvis.

Anonymkode: 35859...027

Mine barn er voksne 😘 Så nei, der er det lite å frykte! 

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Iiiiik skrev:

Eller at foreldrene blir stressa av at noen ser dem i kortene? 

Dersom begge to sliter med en psykisk sykdom så er dette neppe et verdifullt bidrag til familiens stabilitet og trygghet.

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke, du bare velger å plukke ut deler av det jeg skriver, og ønsker å være vrang. Det at de er psykisk syke er ikke det jeg er opptatt av, men en del av historien. Samme er det med klærne. 

Anonymkode: ed607...ded

Dersom det ikke var del av din (ned)vurdering, ville du ikke ha nevnt det. 

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, som sagt, så ligger det ganske mye mer her enn det jeg skriver her. 

Anonymkode: ed607...ded

Men det er underlig nok ikke med i dine innlegg, selv om du er nøye med å fortelle om de tingene du selv forakter: psykisk sykdom og stygge klær... men å nevne ting som kanskje er del av selve omsorgen, det klarer du ikke. Og begrunner det med at du ikke er tett nok på. 
Sorry, men her har du driti deg ut.

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke slik man tenker generelt. Men når noen som åpenbart ikke kjenner familien godt, melder bekymring KUN fordi hun ikke skjønner samværsturnusen til husets øvrige barn, da er det fort gjort å tenke «fordomsfull sladrekjerring med litt for mye fritid». 
Det du gjorde skyldtes ikke edelmodig bekymring for et barn. Bare start med å innrømme det for deg selv.

Anonymkode: 5da81...464

Ok. Nå opprettet jeg denne tråden fordi jeg kjenner denne familien godt, noe som kommer godt både i hovedinnlegget og flere steder ellers i tråden. Så å i si at jeg ikke kjenner de er bare rart. Jeg skjønner at du har litt for mye fritid, som sitter her inne å lager deg historier, og det må du da gjerne fortsette med. 

Anonymkode: ed607...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er underlig nok ikke med i dine innlegg, selv om du er nøye med å fortelle om de tingene du selv forakter: psykisk sykdom og stygge klær... men å nevne ting som kanskje er del av selve omsorgen, det klarer du ikke. Og begrunner det med at du ikke er tett nok på. 
Sorry, men her har du driti deg ut.

Anonymkode: 5da81...464

Nei vet du hva, jeg skriver ikke noe om stygge klær, nå får du gi deg. Jeg nevner skitne klær, og jeg forteller hva den ene jenta i huset har sagt. Du vrir veldig på hva jeg sier, slik at det skal virke mye verre. Hvor har du det fra at jeg forakter psykisk sykdom? Hva vet du om det? Det er UMULIG for meg å fortelle alt jeg vet om denne familien her inne, jeg ønsket litt synspunkter, og dro frem noe av det jeg tenkte kunne være relevant for få nettopp det. Noe jeg fikk, av noen. Mange er kun ute etter å krangle, men slik er det jo her inne, så det er nå greit. Andre er uenig i min oppfatning, og det er også selvfølgelig greit. 
Men uansett, jeg er bekymret, jeg har meldt, jeg håper familien får hjelp. 

Anonymkode: ed607...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vrir veldig på hva jeg sier, slik at det skal virke mye verre.

Vrir? Jeg siterer deg. 
DU, derimot, vrir på hva du selv har sagt. Du underspiller ditt eget fokus på det du oppfatter som lav status (ingen jobb, fattigdom, sykdom) etter at du selv har brakt det opp. Beklager, men det virker ikke troverdig da, når du selv valgte å ta det med... 

Og du klarer ikke å komme opp med noen konkrete tegn på vantrivsel hos det barnet du bekymrer deg for. 

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vrir? Jeg siterer deg. 
DU, derimot, vrir på hva du selv har sagt. Du underspiller ditt eget fokus på det du oppfatter som lav status (ingen jobb, fattigdom, sykdom) etter at du selv har brakt det opp. Beklager, men det virker ikke troverdig da, når du selv valgte å ta det med... 

Og du klarer ikke å komme opp med noen konkrete tegn på vantrivsel hos det barnet du bekymrer deg for. 

Anonymkode: 5da81...464

Du er faktisk den eneste som vrir på det HI sier her i tråden. Du ilegger Hi en hel rekke holdninger og meninger du ikke har grunn til å ilegge henne ut fra det hun skriver.

Hi har skrevet mer enn nok til å vise at hun har reell grunn til å bekymre seg for situasjonen til disse barna og denne familien.

Du, derimot, hisser deg så mye opp av dette at jeg lurer på hvorfor...

Anonymkode: ccb11...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi har skrevet mer enn nok til å vise at hun har reell grunn til å bekymre seg for situasjonen til disse barna og denne familien.

Du, derimot, hisser deg så mye opp av dette at jeg lurer på hvorfor...

Anonymkode: ccb11...a17

Når du sier "mer enn nok", hva konkret sikter du til som reell grunn?
(Det er ellers ikke "opphisselse" å forlange enkel logikk. Det er det eneste jeg ber om: en logisk og konkret grunn til å mistenke dårlig omsorg. Dersom det er sykdom og fattigdom som blir tungen på vektskålen, så sier det faktisk ikke noe om familiens omsorgsevne, men en hel del om melderens holdning til syke og fattige. Dette syns jeg er klart og logisk. For omsorgen porsjoneres altså ikke ut i samme biter som penger.)

Anonymkode: 5da81...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...