Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #1 Skrevet 28. september 2020 Det begynte med oppkast. Lå i sengen hele dagen og kastet opp voldsomt. I dag vrir han seg i smerter, kaster opp fortsatt og nærmest hyler. Han sier han har store smerter i magen. Han er kjempedårlig. Men han vil ikke at jeg skal ringe etter verken lege eller annet. Hva kan det være? Anonymkode: 22aca...e8c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #2 Skrevet 28. september 2020 Tarmslyng? (Som Finken faktisk døde av) Blindtarmbetennelse? Jeg ville ringt legen likevel. Anonymkode: 8c9ea...30c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #3 Skrevet 28. september 2020 Alt og ikke noe 🤷♀️ Spørs jo helt på en persons subjektive oppfattelse av smerte det. Noen tror oppriktig at de skal dø av omgangssyke og ringer 113, andre biter tennene sammen ved gallestein og kjører til legevakten selv. Oppkast kan komme av smerte alene, det kan komme av en infeksjon. Magesmerter er jo det mest diffuse tegnet man kan ha,og kan komme fra alt fra hvilke som helst organer fra magen. Vil han ikke at du skal ringe så vil han ikke det. Men du kan jo kanskje overtale han til at dere tar en telefon til legevakten om ikke annet, kamuflert med at de kanskje vet hva som hjelper. Anonymkode: 8ebc9...a47
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #4 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt og ikke noe 🤷♀️ Spørs jo helt på en persons subjektive oppfattelse av smerte det. Noen tror oppriktig at de skal dø av omgangssyke og ringer 113, andre biter tennene sammen ved gallestein og kjører til legevakten selv. Oppkast kan komme av smerte alene, det kan komme av en infeksjon. Magesmerter er jo det mest diffuse tegnet man kan ha,og kan komme fra alt fra hvilke som helst organer fra magen. Vil han ikke at du skal ringe så vil han ikke det. Men du kan jo kanskje overtale han til at dere tar en telefon til legevakten om ikke annet, kamuflert med at de kanskje vet hva som hjelper. Anonymkode: 8ebc9...a47 Ja, skjønner hva du mener. Dette er en mann som aldri er syk, og jeg har aldri sett ham på denne måten før. Så, jeg tviler ikke på at det er noe. Bare vanskelig å hjelpe når han ikke ønsker hjelp Anonymkode: 22aca...e8c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, skjønner hva du mener. Dette er en mann som aldri er syk, og jeg har aldri sett ham på denne måten før. Så, jeg tviler ikke på at det er noe. Bare vanskelig å hjelpe når han ikke ønsker hjelp Anonymkode: 22aca...e8c Ring lege! Anonymkode: b323d...3d7
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 Noen ganger kan man ikke vente på å få aksept. Hvis du mener han reelt er i fare så er du som borger pliktig til å melde fra. Ring legevakta, beskriv symptomene og få råd på hva dere skal gjøre videre. Anonymkode: 1ce20...271
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, skjønner hva du mener. Dette er en mann som aldri er syk, og jeg har aldri sett ham på denne måten før. Så, jeg tviler ikke på at det er noe. Bare vanskelig å hjelpe når han ikke ønsker hjelp Anonymkode: 22aca...e8c Det er jo lov til å sette ned foten og si at du føler deg utrygg når du ser han sånn, så hvis det er så ille som han sier og det ser ut som så vil du ringe lege. Du er kona. Enkelt og greit. Her inne kan vi si lite annet til deg fordi det er så mange faktorer vi ikke vet. Anonymkode: 8ebc9...a47
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 Du sier at du ikke vil leve med å ikke ha gjort noe, så derfor må du i det minste få ta en tlf. til legevakt. Du må følge din egen samvittighet her. Anonymkode: 67b71...aaa
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 Kan være alt fra tarmslyng, norovirus, korona. Om han hyler av smerte hadde jeg ringt 113. Anonymkode: 8a269...fdb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 Du ringer lege/legevakt. Er han så dårlig som du beskriver så er det bare å overstyre ham. Om du ringer 113 og ambulanse kommer så må han enten bli med til sykehus eller lege må komme hjem til dere, så det er også en mulighet. Jeg ville forsøkt å ringe legevakten først. Dette kan være alt mulig, fra et mindre farlig magevirus til hva som helst annet- også diagnoser som kan være dødelig om han ikke kommer raskt nok i behandling. Raskt nok i behandling som i dag! Som en annen allerede har nevnt, Jagge døde av tarmslyng. Er det tarmslyng så er det avgjørende å komme raskt i behandling! Du ringer rett og slett etter legehjelp uansett hva mannen din sier og skaffer ham hjelp. Jeg gjorde det samme med en venninne en gang, hun nektet lege. Ringte likevel ambulanse, og de sendte henne videre med ambulansehelikopter umiddelbart. Hadde hun kommet senere til sykehus hadde hun ikke overlevd. Da hadde hun nektet lege i litt over et døgn. Du kjenner mannen din, Hi, du sier selv han ikke bruker å klage over å være syk, nå hyler han og vrir seg av smerter - da ringer du akutt legehjelp! Anonymkode: 199a6...4e9
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du ringer lege/legevakt. Er han så dårlig som du beskriver så er det bare å overstyre ham. Om du ringer 113 og ambulanse kommer så må han enten bli med til sykehus eller lege må komme hjem til dere, så det er også en mulighet. Jeg ville forsøkt å ringe legevakten først. Dette kan være alt mulig, fra et mindre farlig magevirus til hva som helst annet- også diagnoser som kan være dødelig om han ikke kommer raskt nok i behandling. Raskt nok i behandling som i dag! Som en annen allerede har nevnt, Jagge døde av tarmslyng. Er det tarmslyng så er det avgjørende å komme raskt i behandling! Du ringer rett og slett etter legehjelp uansett hva mannen din sier og skaffer ham hjelp. Jeg gjorde det samme med en venninne en gang, hun nektet lege. Ringte likevel ambulanse, og de sendte henne videre med ambulansehelikopter umiddelbart. Hadde hun kommet senere til sykehus hadde hun ikke overlevd. Da hadde hun nektet lege i litt over et døgn. Du kjenner mannen din, Hi, du sier selv han ikke bruker å klage over å være syk, nå hyler han og vrir seg av smerter - da ringer du akutt legehjelp! Anonymkode: 199a6...4e9 Dette Anonymkode: 2a6a5...7b6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 Når en person er veldig syk så må de rundt ta ansvar å ringe lege, enten personen vil eller ikke. viss han hyler av smerte og er så dårlig ville jeg ringt 113. Anonymkode: 60866...5db
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 Om en voksen mann hyler av smerte ringer man 113. Har bare opplevd det en gang, jeg var tenåring, og da brast pappa sin blindtarm. Anonymkode: c4946...5a6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 Hvis han ligger og hyler, må du selvfølgelig ringe legevakt for å rådføre deg. Anonymkode: 5b92f...972
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 Jeg hadde ikke orket å høre på mannen, men jeg ville ringt 113 uansett. Anonymkode: 4e639...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ikke orket å høre på mannen, men jeg ville ringt 113 uansett. Anonymkode: 4e639...ef8 Hva mener du med at du ikke ville orket å høre på han? Høres ut som om du ville gått fra han mens det sto på? Anonymkode: 2a6a5...7b6
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva mener du med at du ikke ville orket å høre på han? Høres ut som om du ville gått fra han mens det sto på? Anonymkode: 2a6a5...7b6 Jeg hadde ikke hørt på/respektert at han nekter legehjelp. Jeg hadde ringt uansett. Anonymkode: 4e639...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ikke hørt på/respektert at han nekter legehjelp. Jeg hadde ringt uansett. Anonymkode: 4e639...ef8 Jeg ville blitt sint om min mann vred seg i smerte, men nektet å motta hjelp. Så de protestene hadde jeg ikke respektert. Jeg hadde ringt uansett, og latt helsevesenet ta ansvaret for hans liv og helse. Han her trenger opplagt hjelp. Det høres alvorlig ut! Anonymkode: 4e639...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #19 Skrevet 28. september 2020 Jeg hadde antagelig gir beskjed om at enten så skrek han uten grunn og da burde han kutte ut det med en gang eller så skriker han med god grunn og da er det på tide å få en sjekk av en lege. Så kunne han velge selv. Mest sannsynlig ville jeg da fått lov å ringe legen og hadde jeg ikke fått lov, hadde jeg ringt likevel. Anonymkode: 74d86...2d2
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 Det er bare til å ringe legevakten og høre med dem. Mannen min holdt på sånn, vanvittig vondt, kastet opp, kaldsvettet og lå bare å ynket, ulte og klagdte. Han ville vente med å kontakte lege, tenkte det skulle gå over, men dette var absolutt ikke likt han, så jeg ringte. De ville ha han inn med en gang og de kunne sende ambulanse, men jeg tenkte jeg klarte å kjøre ned selv. Turen ned var ikke kjekk, og i etterkant skulle jeg ønske jeg bestilte ambulanse. Han hadde nyrestein. Anonymkode: 1ec03...af7
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #21 Skrevet 28. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, skjønner hva du mener. Dette er en mann som aldri er syk, og jeg har aldri sett ham på denne måten før. Så, jeg tviler ikke på at det er noe. Bare vanskelig å hjelpe når han ikke ønsker hjelp Anonymkode: 22aca...e8c Gallestein, blindtarmsbetennelse, matforgiftning, tarmslyng, kreft... kan være mye rart. Ring ambulanse! Anonymkode: 6b96c...a29
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #23 Skrevet 28. september 2020 Du spør ikke om lege når det blir sånn. Ring å rådføre deg med legevakten, de gangene jeg har gjort det har de sendt ambulanse i rød beredskap så de tar det alvorlig Anonymkode: fea47...fdb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2020 #25 Skrevet 28. september 2020 Håper du har ringt? Anonymkode: d2b3e...fa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå