Gå til innhold

Denne busstreiken, hørte at

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres jo lovende ut at partene ikke engang har kontakt :S

Screenshot_20200928-114248_Facebook.jpg

Anonymkode: 6f680...d34

Hallaisen, Bjørnafjording😃👍 Kjekt å sjå lokalaviso her inne😁

Anonymkode: b51eb...d80

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man bruker det riktig, er munnbind fint og flott. Men ingen gjør det. Ingen har nyvaskede hender når de tar det på, ingen klarer å unngå å pelle på det, og de aller fleste bruker det feil. Da har det liten/ingen hensikt, tvert imot, det blir farligere. 

Anonymkode: 7c460...515

Selvfølgelig klarer alle det. Dette er bare bortforklaringer og unnskyldninger. Nå er det uansett påbud om bruk dersom man ikke kan overholde en meters avstand. 

Anonymkode: 0eea7...5f7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig klarer alle det. Dette er bare bortforklaringer og unnskyldninger. Nå er det uansett påbud om bruk dersom man ikke kan overholde en meters avstand. 

I Oslo, vel å merke. 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallaisen, Bjørnafjording😃👍 Kjekt å sjå lokalaviso her inne😁

Anonymkode: b51eb...d80

Heisann! Kjekt at det er flere osinger her :) gadd ikke lete frem.samme artikkel fra BA eller BT :P

Skrevet

Enig med noen at busssjåførene streiker er okey,men likevel går det utover mange..

og synes det er sprøtt at de vil ha mer enn sykepleierene, sykepleiere er viktigere ,selvom de også er viktig

Anonymkode: 3e4f3...9dd

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt det bare er en anbefaling og IKKE et påbud da og nei jeg har ikke råd til munnbind og vet at det er mange flere som ikke har råd til det.

Merkelig at land som f.eks. Tyrkia så deler politiet ut gratis munnbind og skal du inn i en butikk så deler de ut munnbind ved inngangen. Men i rike Norge har vi ikke råd til det samme. 

Anonymkode: 5e2cc...e14

Men du har råd til smarttelefon/ pc og internett.  Da må du kutte ned på unødvendige ting, og prioritere liv og helse. 

Anonymkode: d036a...f51

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er også hele Rogaland tatt ut i streik. Her er heldigvis videregående elever satt på digital skole så de kan jobbe hjemme. 

Anonymkode: 452e4...d7e

Fikk mail i dag, om at skolen til ungdommen skal ha normal undervisning fra i morgen av....

Anonymkode: 0cb85...b5a

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk mail i dag, om at skolen til ungdommen skal ha normal undervisning fra i morgen av....

Anonymkode: 0cb85...b5a

Ikke Bryne videregående, som er en av landets største vgs

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste at de har 450 000 i grunnlønn, 50 000 mindre enn en sykepleier med 10 års ansiennitet. Synes ikke det var så galt for en ufaglært jobb. 

Anonymkode: 4bdf2...7a1

Det er feil. Grunnlønn, inkl tillegg og overtid er 400.000. Og arbeidstiden er latterlig. 8 timers dag, men gjerne 4 timers pause midt på dagen. Lett å forene med familieliv gitt. 

At sykepleiere har for dårlig lønn er en annen diskusjon. 

Anonymkode: ec0cc...0ce

Skrevet

Jeg leste at de har 450 000 i grunnlønn, 50 000 mindre enn en sykepleier med 10 års ansiennitet. Synes ikke det var så galt for en ufaglært jobb. 

Orker ikke finne frem link igjen, men begynnerlønnen er vel rundt 340 000 kr. Gjennomsnittslønnen er litt over 400 000.

Anonymkode: cd7cf...1b3

Skrevet

Lønnsnivå for bussjåfører
Gjennomsnittlig årslønn for en bussjåfør i Norge er 452.000 kr, basert på tall fra Teknisk beregnings-
utvalg. 
En helt fersk bussjåfør, uten ansiennitet eller fagbrev, har en grunnlønn på 381.000 kr1
i året før man 
beregner noen form for ulempetillegg eller eventuell overtidsgodtgjørelse. Sjåføren har også 
mulighet til å ta fagbrev, betalt av arbeidsgiver, som gir høyere lønn.
Sjåførene i Oslo og Akershus har egne bestemmelser, regulert i Bussbransjeavtalen, som ikke gjelder 
for sjåfører i resten av landet. Sjåførene i Oslo har 34 timers arbeidsuke og et generelt økonomisk 
tillegg på 10.380 kr per år. I Akershus er arbeidsuken 35,5 timer, og sjåførene får 7.800 kr ekstra årlig.

Dette er hentet fra et ferskt skriv fra NHO Transport. 

Jeg har en bussjåfør som mann, og jeg kan garantere dere at kabalen med småbarnliv ikke er enkelt. Mange jobber såkalt delt skift. Så da har de alt fra 1 time til 4 timer dødtid uten jobb midt på dagen. Dette pga de kjører morgenruter eller f.eks skolebussruter tidlig på morgen. Før de skal ut å kjøre ettermiddags/kveldsskift senere. Da drar de avgårde like før eller like etter barna kommer hjem. Såklart om de er så heldige å tilbringe denne dødtiden hjemme da. Mange har jo stasjoneringssted langt hjemmefra. Da blir det å henge nede på arbeidsplassen. Skikkelig bra fritid ikke sant? 

Så jobbes det gjerne annenhver helg. Og om det er noe bussjåføren helst skulle fulgt barnet sitt på, som en legetime eller noe annet viktig. Ja da må hele skiftet byttes ut med annet og det blir styr og mas for å få det til. Arbeidstiden er forresten helt drepen. Jeg snakker om å stå opp kl 03 om natta for å rekke jobben kl 04.30.. 

Heia bussjåføren! 

Anonymkode: e366e...8de

Skrevet

Min bachelor utdannelse gir mindre lønn enn det syepleierene får, men litt mer enn bussjåførene får. Jeg trodde og at de de hadde mindre lønn enn det du sier her, men ettersom jeg har skjønt, så har bussjåfører som oftest en helt forferdelig vaktordmimg med delte vakter, og det burde kompenseres bedre enn det gjør nå.

Anonymkode: 0b661...1ac

Skrevet

Dere som støtter streiken, er dere villig til å betale mer for kollektivtransport? For det er der man må hente pengene for å øke lønna.

Anonymkode: e401b...bfa

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som støtter streiken, er dere villig til å betale mer for kollektivtransport? For det er der man må hente pengene for å øke lønna.

De som støtter streiken er nok de som har bil. Jeg tar bussen hver dag å syns 37 kr hver vei er mere nok å betale. Itellegg til 20 kr hver vei for sønnen min. Det blir fort veldig dyrt.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtte streiken og hadde tatt buss om det hadde latt seg gjøre. Men nå er det sånn at arbeidsbussen går 7.35, bhg åpner 7.30 så jeg rekker ikke levere også kjøre hjem for å ta bussen. Betaler rundt 1600 i bompenger i mnd, et busskort koster 800kr så blir mye dyrere for meg, men å ta to busser til jobb og bruke en time på det er uaktuelt.

Anonymkode: b977d...8c4

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lønnsnivå for bussjåfører
Gjennomsnittlig årslønn for en bussjåfør i Norge er 452.000 kr, basert på tall fra Teknisk beregnings-
utvalg. 
En helt fersk bussjåfør, uten ansiennitet eller fagbrev, har en grunnlønn på 381.000 kr1
i året før man 
beregner noen form for ulempetillegg eller eventuell overtidsgodtgjørelse. Sjåføren har også 
mulighet til å ta fagbrev, betalt av arbeidsgiver, som gir høyere lønn.
Sjåførene i Oslo og Akershus har egne bestemmelser, regulert i Bussbransjeavtalen, som ikke gjelder 
for sjåfører i resten av landet. Sjåførene i Oslo har 34 timers arbeidsuke og et generelt økonomisk 
tillegg på 10.380 kr per år. I Akershus er arbeidsuken 35,5 timer, og sjåførene får 7.800 kr ekstra årlig.

Dette er hentet fra et ferskt skriv fra NHO Transport. 

Jeg har en bussjåfør som mann, og jeg kan garantere dere at kabalen med småbarnliv ikke er enkelt. Mange jobber såkalt delt skift. Så da har de alt fra 1 time til 4 timer dødtid uten jobb midt på dagen. Dette pga de kjører morgenruter eller f.eks skolebussruter tidlig på morgen. Før de skal ut å kjøre ettermiddags/kveldsskift senere. Da drar de avgårde like før eller like etter barna kommer hjem. Såklart om de er så heldige å tilbringe denne dødtiden hjemme da. Mange har jo stasjoneringssted langt hjemmefra. Da blir det å henge nede på arbeidsplassen. Skikkelig bra fritid ikke sant? 

Så jobbes det gjerne annenhver helg. Og om det er noe bussjåføren helst skulle fulgt barnet sitt på, som en legetime eller noe annet viktig. Ja da må hele skiftet byttes ut med annet og det blir styr og mas for å få det til. Arbeidstiden er forresten helt drepen. Jeg snakker om å stå opp kl 03 om natta for å rekke jobben kl 04.30.. 

Heia bussjåføren! 

Anonymkode: e366e...8de

Har ingenting imot at de krever høyere lønn. Men å streike midt i en pandemi er ikke greit.

Dette rammer masse folk som studenter, eldre uten billappen, de som ikke har råd til bil, småbarnsforeldre uten tilgang til to biler osv. Folk klemmer seg sammen på togene og stapper biler fulle av ulike folk for å komme på jobb. Bussjåførene må nå ta sin store del av skylden for at smitten øker blandt befolkningen. Vi trenger faktisk ikke mer stress og hindringer i samfunnet akkurat nå, 

men når pandemien er over, da kan de heller streike hvor lenge de vil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...