Gå til innhold

Denne busstreiken, hørte at

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte NHO hadde sendt inn beskymringer ang dette i Oslo, da det allerede er mye smitte der og at folk utsetter seg selv og andre for mer smitte når de må stå tett i tett i trikken og undergrunnen og ikke alle er flinke og bruke munnbind heller.

Så tror du helsedepartementet gjør noe? og tar tvungen lønnnemed av dette?

Håper virkelig det, fordi uten buss er det utrolig vansklig og komme noe sted. Jeg får heldigvis skyss,men ikke alle som er like heldige, ikke alle som har tilgang til bil eller har venner eller familien som kan kjøre

Anonymkode: 3e4f3...9dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er også hele Rogaland tatt ut i streik. Her er heldigvis videregående elever satt på digital skole så de kan jobbe hjemme. 

Anonymkode: 452e4...d7e

Skrevet

Heier på busssjåførene!!! 
Tror dere skulle satt dere inn i arbeidstidene og lønna deres, og at de er viktige for samfunnet!

Anonymkode: e7155...f42

Skrevet

Det er nå en ser hvor viktige busssjåførene er. Skulle bare mangle at de fikk høyere lønn. 

Anonymkode: 1bd6b...c52

Skrevet

Det er foreløpig ikke meldt om fare for liv og helse. Dermed ingen tvungen lønnsnemd. 

i og med at du mener bussen er viktig og at det er utrolig vanskelig å komme seg rundt uten, burde du støtte streiken fullt ut! Man bør heie på høyere lønn til folk med viktige og samfunnsnyttige jobber - og mindre skattelette til de som allerede har mer enn nok!

Anonymkode: 976f5...0b0

Skrevet

Hvis de skal tvinge gjennom noe håper jeg det ikke blir lønnsnemd, men bruk av munnbind. De som ikke vil bruke munnbind i kollektivtrafikken i Oslo kan bruke beina i stedet. 

Anonymkode: 0eea7...5f7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hørte NHO hadde sendt inn beskymringer ang dette i Oslo, da det allerede er mye smitte der og at folk utsetter seg selv og andre for mer smitte når de må stå tett i tett i trikken og undergrunnen og ikke alle er flinke og bruke munnbind heller.

Så tror du helsedepartementet gjør noe? og tar tvungen lønnnemed av dette?

Håper virkelig det, fordi uten buss er det utrolig vansklig og komme noe sted. Jeg får heldigvis skyss,men ikke alle som er like heldige, ikke alle som har tilgang til bil eller har venner eller familien som kan kjøre

Anonymkode: 3e4f3...9dd

NHO bekymrer seg kun for lommeboka til sine pamper, og gir selvfølgelig blaffen i folkehelsa. De vil ikke gi vanlige folk skikkelig lønn. 

Anonymkode: fd3b4...b29

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de skal tvinge gjennom noe håper jeg det ikke blir lønnsnemd, men bruk av munnbind. De som ikke vil bruke munnbind i kollektivtrafikken i Oslo kan bruke beina i stedet. 

Munnbind er bare tull. Det er noen som tjener seg rike på folks frykt - en frykt som er helt unødvendig.
Heia bussjåførene, forresten! De gjør en viktig jobb, tjener lite, og har elendige arbeidstider. 💪

Anonymkode: 7c460...515

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Munnbind er bare tull. Det er noen som tjener seg rike på folks frykt - en frykt som er helt unødvendig.
Heia bussjåførene, forresten! De gjør en viktig jobb, tjener lite, og har elendige arbeidstider. 💪

Hva er en gjennomsnittslønn for bussjåfører da?

Anonymkode: 0b661...1ac

Skrevet

Det er foreløpig ikke meldt om fare for liv og helse. Dermed ingen tvungen lønnsnemd. 

i og med at du mener bussen er viktig og at det er utrolig vanskelig å komme seg rundt uten, burde du støtte streiken fullt ut! Man bør heie på høyere lønn til folk med viktige og samfunnsnyttige jobber - og mindre skattelette til de som allerede har mer enn nok!

Anonymkode: 976f5...0b0

Jeg forstår og støtter dem fullt ut, men sjefen støtter ikke at vi ikke kommer på jobb, så for oss som er avhengig av kollektivtransport for å komme oss på jobben (ikke alle har muligheten til hjemmekontor) så skaper dette nok økt smittefare gjennom at vi nå kjører sammen med forskjellige andre som skal samme vei og dermed sitter tett sammen med folk vi ellers ikke omgås. Det skaper også mye stress og usikkerhet i en situasjon hvor vi allerede har stått på og strukket oss langt pga coronakrisen med alle utfordringer, bekymringer og restriksjoner. Jeg hadde derfor syntes at akkurat i denne situasjonen burde saken kunne løses raskt uten ukesvis med streik. 

Anonymkode: bd534...6e7

Skrevet

Høres jo lovende ut at partene ikke engang har kontakt :S

Screenshot_20200928-114248_Facebook.jpg

Anonymkode: 6f680...d34

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår og støtter dem fullt ut, men sjefen støtter ikke at vi ikke kommer på jobb, så for oss som er avhengig av kollektivtransport for å komme oss på jobben (ikke alle har muligheten til hjemmekontor) så skaper dette nok økt smittefare gjennom at vi nå kjører sammen med forskjellige andre som skal samme vei og dermed sitter tett sammen med folk vi ellers ikke omgås. Det skaper også mye stress og usikkerhet i en situasjon hvor vi allerede har stått på og strukket oss langt pga coronakrisen med alle utfordringer, bekymringer og restriksjoner. Jeg hadde derfor syntes at akkurat i denne situasjonen burde saken kunne løses raskt uten ukesvis med streik. 

Anonymkode: bd534...6e7

Det er jo færre i en bil og man har ofte ikke mer avstand til andre om man reiser kollektivt. Trolig blir smitterisikoen mindre i bil enn ved kollektivreiser, også fordi så langt færre er innom bilen.

Følg smittevernreglene, bruk ev. munnbind i bilen også, så er trolig smitterisikoen mindre nå enn når du tar kollektivt :)

Men alt stresset med planleggingen og det å være avhengig av andre til å komme seg til/fra, det har jeg forståelse for.

Anonymkode: cd7cf...1b3

Skrevet

Her er vi og helt avhengige av buss. Og har få vi kan be om å kjøre oss. Synes mest synd på min datter, som har 15 km til jobb. Men vi støtter jo bussjåførene fullt ut, og regner med at dette kommer til å ta tid. 

Anonymkode: 6b582...2ce

Skrevet

Det er np vi ser hvor viktig bussjåførene er, men jeg må si jeg er utrolig glad for at jeg ikke er avhengig av buss og silpper det stresset det nå medfører, de som blir rammet har all min sympati.

Skrevet

Heier på bussjåførene! Nå er det høstferie i Oslo så det er nok mindre trykk på t-bane, tog og trikk.

Når det gjelder munnbind så skal jeg bruke det når myndighetene betaler for det. Hører at det er flere som bruker det samme om igjen og om igjen eller har det under nesen, på haka, halsen eller på armen. 

Anonymkode: 5e2cc...e14

Skrevet

Hvis du sitter på bedre kompetanse og mer korrekt kunnskap enn WHO, smittevernoverleger, epidemiologer, mikrobiologer og immunologer er jeg sikker på at de gjerne vil høre hva du har å si. Hvis du baserer deg på Google og følelser foreslår jeg at du sitter stille i båten og overlater kunnskapsformidling og smitteverntiltak til ekspertene. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

NHO bekymrer seg kun for lommeboka til sine pamper, og gir selvfølgelig blaffen i folkehelsa. De vil ikke gi vanlige folk skikkelig lønn. 

Anonymkode: fd3b4...b29

Så sant som det er sagt !    Nå kommer de til å bruke pandemien for hva den er verdt for å presse på for å få tvungen lønnsnemnd.   Om ikke før, så bare vent til høstferien er over. Da tar det ikke mange dagene.

Anonymkode: a2b7e...d50

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Heier på bussjåførene! Nå er det høstferie i Oslo så det er nok mindre trykk på t-bane, tog og trikk.

Når det gjelder munnbind så skal jeg bruke det når myndighetene betaler for det. Hører at det er flere som bruker det samme om igjen og om igjen eller har det under nesen, på haka, halsen eller på armen. 

Hvorfor skal myndighetene betale for dine munnbind?

Anonymkode: d7dea...87c

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal myndighetene betale for dine munnbind?

Anonymkode: d7dea...87c

Ja om det blir påbudt så burde de det, eller sette pristak: 50stk til 10 kroner. Problemet er nå at mange ikke har råd til munnbind og blir det påbud vil de kjøpe et og bruke det om igjen og om igjen noe som kan føre til at de mest sannsynlig blir smittet.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja om det blir påbudt så burde de det, eller sette pristak: 50stk til 10 kroner. Problemet er nå at mange ikke har råd til munnbind og blir det påbud vil de kjøpe et og bruke det om igjen og om igjen noe som kan føre til at de mest sannsynlig blir smittet.

Du har nok råd til munnbind selv, tenker eg, men som de fleste andre, vil du og nok ha alt gratis.....

Skal du på karusell i Danmark for eks, må du KJØPE nytt munnbind for hver karusell.

Vil du ikke bruke munnbind, så hold deg hjemme 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok råd til munnbind selv, tenker eg, men som de fleste andre, vil du og nok ha alt gratis.....

Skal du på karusell i Danmark for eks, må du KJØPE nytt munnbind for hver karusell.

Vil du ikke bruke munnbind, så hold deg hjemme 

Godt det bare er en anbefaling og IKKE et påbud da og nei jeg har ikke råd til munnbind og vet at det er mange flere som ikke har råd til det.

Merkelig at land som f.eks. Tyrkia så deler politiet ut gratis munnbind og skal du inn i en butikk så deler de ut munnbind ved inngangen. Men i rike Norge har vi ikke råd til det samme. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du sitter på bedre kompetanse og mer korrekt kunnskap enn WHO, smittevernoverleger, epidemiologer, mikrobiologer og immunologer er jeg sikker på at de gjerne vil høre hva du har å si. Hvis du baserer deg på Google og følelser foreslår jeg at du sitter stille i båten og overlater kunnskapsformidling og smitteverntiltak til ekspertene. 

Hvis man bruker det riktig, er munnbind fint og flott. Men ingen gjør det. Ingen har nyvaskede hender når de tar det på, ingen klarer å unngå å pelle på det, og de aller fleste bruker det feil. Da har det liten/ingen hensikt, tvert imot, det blir farligere. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man bruker det riktig, er munnbind fint og flott. Men ingen gjør det. Ingen har nyvaskede hender når de tar det på, ingen klarer å unngå å pelle på det, og de aller fleste bruker det feil. Da har det liten/ingen hensikt, tvert imot, det blir farligere. 

Og noen har ikke råd til å kjøpe mange munnbind som det egentlig trengs for å bruke de riktig

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og noen har ikke råd til å kjøpe mange munnbind som det egentlig trengs for å bruke de riktig

så da bruker de det samme flere ganger. 🤦‍♀️

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er en gjennomsnittslønn for bussjåfører da?

Jeg leste at de har 450 000 i grunnlønn, 50 000 mindre enn en sykepleier med 10 års ansiennitet. Synes ikke det var så galt for en ufaglært jobb. 

Anonymkode: 4bdf2...7a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...