Gå til innhold

Jeg orker ikke mer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er så ufattelig sliten og lei. Er verdens heldigste som er gravid, men jeg har to måneder igjen og allerede lagt på meg 25 kg. Jeg kjenner ikke meg selv igjen, jeg ser helt jævlig ut, jeg er så tung og sliten, bare det å snu meg i sengen er et helvetes prosjekt som gir meg tårer i øynene pga smerter.

Jeg blir fulgt opp av både fastlege, jordmor, fysio etc, men det hjelper jo ikke på hverken fysisk eller psykisk helse. Jeg orker ikke mer, føler meg mindre verdt som menneske, vil ikke gå ut av huset av frykt for å møte kjentfolk som sikkert vil få sjokk av å se meg, og jeg kjenner jeg helst bare vil forsvinne fra livet de neste to møtende. Jeg er flau over meg selv, og forstår ikke at jeg faktisk skal komme i mål til slutt, det føles uoverkommelig. Jeg føler meg direkte frastøtende. Er helt grusomt å ha det sånn som dette.

Beklager til alle som måtte mene at jeg sutrer. Jeg trengte bare å få det ut.

Anonymkode: a96dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spiser du så mye da? 

Jeg synes du syter og tar lite ansvar for deg selv. Du har 2-2,5 måneder igjen og bør heller prøve å ta tak å prøve å snu ting til mer positivt. sett opp en plan på hva du skal spise av sunne ting og hold deg til denne. 
 

du er ganske heldig dersom antall kilo er det verste i livet ditt.

Anonymkode: f5cc7...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spiser du så mye da? 

Jeg synes du syter og tar lite ansvar for deg selv. Du har 2-2,5 måneder igjen og bør heller prøve å ta tak å prøve å snu ting til mer positivt. sett opp en plan på hva du skal spise av sunne ting og hold deg til denne. 
 

du er ganske heldig dersom antall kilo er det verste i livet ditt.

Anonymkode: f5cc7...3da

At du leste at antall kilo er det verste i livet er jo komisk. At du også går ut i fra at jeg spiser for mye er også komisk.

Du leste kanskje ikke at jeg har tett oppfølging, og klarer kanskje heller ikke å da forså at det ligger masse detaljer bak som jeg ikke delte.

Skrev ikke innlegget for å få kostholdsråd (forøvrig fascinerende at du tenker dette ikke har vært et tema i helseteamet og dermed viktig ar du påpeker akkurat det) men for å få ut frustrasjon og sorg over at ting er som de er. Når man har så store smerter at man knapt nok klarer å bevege seg så syns jeg egentlig at det må være lov å klage litt og være lei seg.

hi

Anonymkode: a96dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Kim Kardashian la på seg mye i svangerskapet, så du skal ikke være redd for å la folk se deg. Det er ganske normalt å bli stor. Mindre arti er det selvsagt at det er tungt for deg å være til. Husker det var sånn for meg også og jeg gledet meg veldig til ungen skulle ut. 

Du får sørge for mye ro og prøve så godt du kan og se det positive som skjer og tvinge det negative litt på avstand. Gjør morsomme ting. 

Et tips: For å lettere snu deg i sengen så kan du ha en søppelsekk under rumpa. Du tar da tak i den for å lettere snu deg, vanskelig å forklare, men prøv 😊(må nesten ha pysj på deg da så det ikke blir klamt og klebrig) 

Anonymkode: 81fbc...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at det er forbigående. Om et år begynner du å få kroppen din tilbake igjen 🙂 

Var forkrøplet selv i et av to svangerskap, det var et risikosvangerskap så mye angst, og bekkenløsning som fortsatt henger i i dag. Sov sittende i stol siste to mnd, kanskje max 1-2t av gangen og helt utkjørt når babyen kom. La på meg 20kg i tillegg. 

Men det ble bedre 🙂 Nå er det 9år siden, og et barn til har kommet. Jeg er meg selv, og veier mindre en før førstemann. Det går seg til. Gjør en ting hver dag som gjør deg glad, alt fra en kopp te, ansiktsmaske, sakte gåtur eller varm dusj. Hold ut 🌼

Anonymkode: 37e90...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så godt! Jeg var skikkelig dårlig hele svangerskapet, først syk kvalme og oppkast, og så fikk jeg svangerskapsforgifting. La på meg 50kg, og alt var tungt og vondt.

For meg hjalp det å bruke ammepute på natten, fikk liksom «løftet» opp magen litt og det ble enklere å finne en god stilling og å få snudd seg. Ikke like godt som utenom graviditet, men enklere.

Hadde strengt sengeleie de siste 4 ukene, og det var møkk. MEN, jeg fant glede i serier på Netflix, og brukte (litt mye) penger på å leie filmer 😛 
 

Jeg vet det føles vanvittig lenge til ungen er ute, men jeg lover deg at dagen kommer der du føder ungen og ting blir litt bedre. Husker jeg himla med øynene da folk sa det til meg, for det føltes som det ALDRI skulle skje, men det gjorde det, heldigvis. 

Anonymkode: e76a3...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar a9f og 365. Det at det forhåpentligvis blir bedre etter fødsel er det som holder meg oppe, men enkelte dager forstår jeg ikke hvordan jeg fortsatt er i live fordi jeg er så uhåndterbart sliten. Takk for koselige meldinger og støtte.

hi

Anonymkode: a96dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner deg så godt! Jeg var skikkelig dårlig hele svangerskapet, først syk kvalme og oppkast, og så fikk jeg svangerskapsforgifting. La på meg 50kg, og alt var tungt og vondt.

For meg hjalp det å bruke ammepute på natten, fikk liksom «løftet» opp magen litt og det ble enklere å finne en god stilling og å få snudd seg. Ikke like godt som utenom graviditet, men enklere.

Hadde strengt sengeleie de siste 4 ukene, og det var møkk. MEN, jeg fant glede i serier på Netflix, og brukte (litt mye) penger på å leie filmer 😛 
 

Jeg vet det føles vanvittig lenge til ungen er ute, men jeg lover deg at dagen kommer der du føder ungen og ting blir litt bedre. Husker jeg himla med øynene da folk sa det til meg, for det føltes som det ALDRI skulle skje, men det gjorde det, heldigvis. 

Anonymkode: e76a3...c91

Tusen takk for at du delte erfaringen din. Blir glad for å høre at du har det bedre nå, og krysser fingrene for at jeg også ender opp der.

hi

Anonymkode: a96dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du leste at antall kilo er det verste i livet er jo komisk. At du også går ut i fra at jeg spiser for mye er også komisk.

Du leste kanskje ikke at jeg har tett oppfølging, og klarer kanskje heller ikke å da forså at det ligger masse detaljer bak som jeg ikke delte.

Skrev ikke innlegget for å få kostholdsråd (forøvrig fascinerende at du tenker dette ikke har vært et tema i helseteamet og dermed viktig ar du påpeker akkurat det) men for å få ut frustrasjon og sorg over at ting er som de er. Når man har så store smerter at man knapt nok klarer å bevege seg så syns jeg egentlig at det må være lov å klage litt og være lei seg.

hi

Anonymkode: a96dc...f3f

Hele innlegget handler jo om at du har lagt på deg 25 kilo og ikke vil gå ut fordi du er reddfolk ikke kjenner deg igjen. At det er masse andre detaljer bak kan jo ikke vi gjette oss til.

 

Smertene beskrev du i en setning med at du ikke klarte snu deg i senga, resten av innlegget handlet om kiloene.

 

mange kilo er baby og vann, men ikke 25 kilo. Så er du så misfornøyd må du ta grep om kostholdet så du ikke legger på deg veldig mange flere kilo de siste månedene.

Anonymkode: f5cc7...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er stor og tung, men det i seg selv betyr jo aldri at du er stygg. Og særlig ikke når det er gravid-stor du er. Et lite tips: pysj i "silke"stoff (drit i at det er syntetisk) gjør det mulig å snu seg i senga. Samme gjør sklilaken, det kan du også be om å få på sykehuset.

Anonymkode: e0381...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være tøft å være gravid. Jeg hadde motsatt problem som det men hadde det svært tøft. Jeg gikk opp bare 6 kg i mitt første svangerskap (Fra 59kg) og 8 kg i mitt andre (fra 60kg). Var kvalm og hadde ikke matlyst og kastet opp. Hadde hyperemesis andre gangen og gikk ned 10% av kroppsvekten før jeg la på meg igjen. Jeg var kjempedårlig hele svangerskapet begge gangene, sykemeldt og deprimert fordi jeg hverken orket gjøre noe eller kom meg ut. Folk jeg møtte de få gangene jeg kom meg ut sa jeg så kjempebra ut(!) Det var utrolig for jeg følte meg ikke kjempebra. Tenkte også på hva slags samfunn man lever i når man får komplimenter fordi man er slank når man er det av å kaste opp hele tida. Man SKAL jo legge på seg litt som gravid! Jeg var bekymret for babyene og ble fulgt opp i forhold til om de la på seg nok, noe de heldigvis gjorde, og de ble født friske og fine ❤️

 

Svangerskap er ofte tungt, enten man går opp for mye eller for lite. To måneder føles lenge, men får du vet ordet av det er du i mål!

Anonymkode: 02e72...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du leste at antall kilo er det verste i livet er jo komisk. At du også går ut i fra at jeg spiser for mye er også komisk.

Du leste kanskje ikke at jeg har tett oppfølging, og klarer kanskje heller ikke å da forså at det ligger masse detaljer bak som jeg ikke delte.

Skrev ikke innlegget for å få kostholdsråd (forøvrig fascinerende at du tenker dette ikke har vært et tema i helseteamet og dermed viktig ar du påpeker akkurat det) men for å få ut frustrasjon og sorg over at ting er som de er. Når man har så store smerter at man knapt nok klarer å bevege seg så syns jeg egentlig at det må være lov å klage litt og være lei seg.

hi

Anonymkode: a96dc...f3f

Men det er jo pga alle kiloene du har lagt på deg du er redd for å møte folk?

Smertene nevner du knapt?

Det er svært tungt for mange å være gravid, jeg hadde hypermesis x 4, men du kan trøste deg med at de aller færreste bryr seg om hvordan du ser ut. 

Lykke til med resten av svangerskapet, husk at det bare er en begrenset periode av livet ditt. 

Anonymkode: 3cd82...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner deg så godt! Jeg var skikkelig dårlig hele svangerskapet, først syk kvalme og oppkast, og så fikk jeg svangerskapsforgifting. La på meg 50kg, og alt var tungt og vondt.

For meg hjalp det å bruke ammepute på natten, fikk liksom «løftet» opp magen litt og det ble enklere å finne en god stilling og å få snudd seg. Ikke like godt som utenom graviditet, men enklere.

Hadde strengt sengeleie de siste 4 ukene, og det var møkk. MEN, jeg fant glede i serier på Netflix, og brukte (litt mye) penger på å leie filmer 😛 
 

Jeg vet det føles vanvittig lenge til ungen er ute, men jeg lover deg at dagen kommer der du føder ungen og ting blir litt bedre. Husker jeg himla med øynene da folk sa det til meg, for det føltes som det ALDRI skulle skje, men det gjorde det, heldigvis. 

Anonymkode: e76a3...c91

Du la på deg FEMTI kilo?!? Det har jeg aldri hørt om før, det høres jo helt sinnsykt ut!

Anonymkode: 1227a...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du la på deg FEMTI kilo?!? Det har jeg aldri hørt om før, det høres jo helt sinnsykt ut!

Anonymkode: 1227a...303

Det VAR helt sinnsykt! ;) Mesteparten var nok vann, for jeg veide 25 kg mindre to dager etter jeg fødte, men det er likevel tungt. Gikk fra 50 og ned til 40kg i starten med oppkast og dårlig matlyst, gikk så opp til 50 igjen, og så opp til akkurat 100 😛 (jeg er høy, så så ikke sååå galt ut, men jeg veide likevel 50kg mer og det ble selvsagt drittungt!)

Anonymkode: e76a3...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det VAR helt sinnsykt! ;) Mesteparten var nok vann, for jeg veide 25 kg mindre to dager etter jeg fødte, men det er likevel tungt. Gikk fra 50 og ned til 40kg i starten med oppkast og dårlig matlyst, gikk så opp til 50 igjen, og så opp til akkurat 100 😛 (jeg er høy, så så ikke sååå galt ut, men jeg veide likevel 50kg mer og det ble selvsagt drittungt!)

Anonymkode: e76a3...c91

Du må jo ha tissa noe grønnjævlig mye

Anonymkode: 0ef5f...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er så ufattelig sliten og lei. Er verdens heldigste som er gravid, men jeg har to måneder igjen og allerede lagt på meg 25 kg. Jeg kjenner ikke meg selv igjen, jeg ser helt jævlig ut, jeg er så tung og sliten, bare det å snu meg i sengen er et helvetes prosjekt som gir meg tårer i øynene pga smerter.

Jeg blir fulgt opp av både fastlege, jordmor, fysio etc, men det hjelper jo ikke på hverken fysisk eller psykisk helse. Jeg orker ikke mer, føler meg mindre verdt som menneske, vil ikke gå ut av huset av frykt for å møte kjentfolk som sikkert vil få sjokk av å se meg, og jeg kjenner jeg helst bare vil forsvinne fra livet de neste to møtende. Jeg er flau over meg selv, og forstår ikke at jeg faktisk skal komme i mål til slutt, det føles uoverkommelig. Jeg føler meg direkte frastøtende. Er helt grusomt å ha det sånn som dette.

Beklager til alle som måtte mene at jeg sutrer. Jeg trengte bare å få det ut.

Anonymkode: a96dc...f3f

Ja, du er sutrete. Du går rundt å synes synd på deg selv uten grunn. Du er tykk fordi du spiser. Slutt å vær så svak, å stå opp for deg selv. Skjerp deg! 

Anonymkode: 834bd...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du er sutrete. Du går rundt å synes synd på deg selv uten grunn. Du er tykk fordi du spiser. Slutt å vær så svak, å stå opp for deg selv. Skjerp deg! 

Anonymkode: 834bd...82f

Oi. Ja du vet tydeligvis mer enn helseteamet. Skal slutte å spise fra nå av. Kanskje jeg blir litt sterkere da. Neste gang du svarer så kanskje tenk over at du ikke vet tilstanden eller den mentale helsen til dem du svarer, og heller ikke konsekvensen av sånne drøye og lite gjennomtenkte svar.

Hilsen hi,

som har hatt spiseforstyrrelser i 20 år.

Anonymkode: a96dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle digger å være gravid, meg selv inkludert. Ta godt vare på deg selv de siste månedene. Du kommer deg gjennom det uansett, men gjør det du kan for at det skal bli mest mulig hyggelig. Legg bort sosiale medier, les gode bøker, se på film, gå tur, dra på kino og på bassengtrening for gravide feks. Gjør noe hyggelig for deg selv🥰 jeg fant en termingruppe på mammaforum som jeg ble kjent med de siste månedene av svangerskapet. Det var gull verdt da jeg ikke kunne jobbe pga risikoyrke. Snart er det over! Jeg la også på meg mye, men var helt tilbake etter 5-6 mnd uten anstrengelser. Dette går bra!

Anonymkode: 8b4e8...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke alle digger å være gravid, meg selv inkludert. Ta godt vare på deg selv de siste månedene. Du kommer deg gjennom det uansett, men gjør det du kan for at det skal bli mest mulig hyggelig. Legg bort sosiale medier, les gode bøker, se på film, gå tur, dra på kino og på bassengtrening for gravide feks. Gjør noe hyggelig for deg selv🥰 jeg fant en termingruppe på mammaforum som jeg ble kjent med de siste månedene av svangerskapet. Det var gull verdt da jeg ikke kunne jobbe pga risikoyrke. Snart er det over! Jeg la også på meg mye, men var helt tilbake etter 5-6 mnd uten anstrengelser. Dette går bra!

Anonymkode: 8b4e8...6ed

Tusen takk ❤️

hi

Anonymkode: a96dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi. Ja du vet tydeligvis mer enn helseteamet. Skal slutte å spise fra nå av. Kanskje jeg blir litt sterkere da. Neste gang du svarer så kanskje tenk over at du ikke vet tilstanden eller den mentale helsen til dem du svarer, og heller ikke konsekvensen av sånne drøye og lite gjennomtenkte svar.

Hilsen hi,

som har hatt spiseforstyrrelser i 20 år.

Anonymkode: a96dc...f3f

Hi kan du skrive ned frustrasjonen din? Føler du må ha noen verktøy som hjelper nå. Tankene dine blir for mye. Få det ned og ut. Synes også du skal ta en prat med lege. Kanskje du kan bli igangsatt 2 uker før. Da er plutselig tiden ikke så lenge til, også legger du en plan for hvordan du skal bli kvitt det ekstra når graviditeten er over. Gå turer, og velg sunne alternativer og sov/hvil hodet. Dette klarer du. Vi er mange som har kjent på din frustrasjon. Jeg har aldri likt å gå gravid. Jeg forstår deg. Glad du åpner deg ❤

Anonymkode: 2cf01...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk, så holder du ut likevel. Fordi du må! Og det er verdt det!
Grunnen til at man er gravid i 9 mnd er at man blir kjempemotivert for smerte og fødsel når det endelig setter igang! 

Anonymkode: ec26e...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg skal si.... Kanskje skjerp deg. Hva så om du har lagt på deg? Kom deg ut, gå deg en tur. Trenger ikke å gå langt. 

Beklagelse mottatt, men du må faktisk bare ta deg selv i nakken og snu tankene dine. 

Anonymkode: 631d8...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tenk, så holder du ut likevel. Fordi du må! Og det er verdt det!
Grunnen til at man er gravid i 9 mnd er at man blir kjempemotivert for smerte og fødsel når det endelig setter igang! 

Anonymkode: ec26e...3fc

Grunnen til at man er gravid i 9 mnd er selvsagt for at det er den tiden det tar å gjøre babyen ferdig. At man er klar som et egg er bare en positiv bivirkning. 

Hi, du får mange gode svar, men velger å stort sett svare på de negative. Hvorfor?

 

Anonymkode: 3cd82...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at man er gravid i 9 mnd er selvsagt for at det er den tiden det tar å gjøre babyen ferdig. At man er klar som et egg er bare en positiv bivirkning. 

Hi, du får mange gode svar, men velger å stort sett svare på de negative. Hvorfor?

 

Anonymkode: 3cd82...253

Sikkert fordi det er dét som er sannheten, som hun ikke vil ta innover seg. Forsvar. 

Anonymkode: 631d8...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert fordi det er dét som er sannheten, som hun ikke vil ta innover seg. Forsvar. 

Anonymkode: 631d8...6df

Herregud skjerp dere. Hi er i en sårbar situasjon. Det er helt naturlig å gå løs på det negative når man er i en sårbar livssituasjon. Man tar med seg det positive og svarer ofte på det negative. Hi overse dette. 

Anonymkode: 2cf01...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...