Gå til innhold

Hadde dere flyttet? Mye festing oppe


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gi beskjed til huseier. At han ikke vil være mellommann er bare å overse, for det er en av huseiers oppgaver å ta slikt videre.

Så ringer du politiet hver gang det er fest og bråk. Hver gang! At de blir leie bryr du deg ingenting om, det er politiets jobb å rykke ut til bråk. Når du ringer blir det registrert og må de rykke ut nok ganger tar de med seg anlegget så de ikke får spilt mer. Er de fler enn korona-til att antall sier du dette også når du ringer politiet, så kanskje de får ekstra bot.

Du skal ikke trenge å flytte hvis du ellers trives.

Anonymkode: eb674...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og du må selvfølgelig også si ifra til politiet at du prøver å ta dette gjennom husverten, men at han ikke bryr seg.

Anonymkode: eb674...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og du må selvfølgelig også si ifra til politiet at du prøver å ta dette gjennom husverten, men at han ikke bryr seg.

Anonymkode: eb674...459

Ja har sagt det så den ene gangen rykket de ut.

Anonymkode: a1cb7...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra natt til natt hvor mye politiet har å gjøre, noen netter blir nok denne type husbråk skjøvet langt ned på prioriteringslisten, mens andre netter kjører de bare rundt og "kjeder" seg og kan fint svinge bortom gata du bor i.

Så fortsett å ringe, noen ganger kommer de og noen ganger ikke, men de som bor på adressen blir uansett "kjenninger av politiet" og skulle det skje noe der en dag så vet de at dette er en adresse det er mye bråk på.

Du sier du er redd far til barnet ditt vil reagere på ustabiliteten ved å stadig flytte, men så lenge du flytter innen samme skolekrets trenger det ikke være så negativt altså. Mine barn har aldri flyttet og drømmer om det for de synes det høres så fint ut med nytt rom, nytt hus osv så de vil gjerne flytte ;) Send en sms til pappaen når dere får ny leilighet og forklar enkelt og greit, det er så mye bråk i dette huset at det beste for "Stian" er at dere flytter til en roligere adresse.

Anonymkode: 61c72...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier er lovpålagt å sørge for at "ro og orden" opprettholdes på egen eiendom.

Husleieloven:

"§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden..."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

 

Så mye støy og uro er å anse som en mangel i leieforholdet ditt, HI, og det gir deg en del rettigheter overfor utleier:

"§ 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først..."

 

Jeg ville skrevet et brev til huseier og vist til alle gangene du har varslet denne om bråket. Har du datoene du har varslet, så er det supert. Ville også spurt politiet om du kan få bekreftelse på alle gangene du har meldt om husbråk, som ekstra bevis til huseier. Så ville jeg holdt tilbake husleie og/eller hevet leiekontrakten.

Har du en annen god leilighet du kan flytte til, så ville jeg nok ha flyttet. For en huseier som gir så fullstendig f... i hva han/hun selv er pliktig til iflg. loven, det er trolig en huseier som ikke vil bli enkel å forholde seg til fremover, selv om de som leier over deg nå ev. blir kastet ut. Det vil dessuten kunne ta tid før de over flytter, de har nok oppsigelsestid, eller kanskje de til og med nekter å flytte.

Har du mulighet til å få den andre leiligheten raskt? I så fall ville jeg tatt den, spesielt om den er i samme skolekrets. Selv om ditt barns far evt. vil bråke mtp. at det er ustabilt å flytte med barnet, så kan du enkelt vise til at denne flyttingen er uforskyldt, forårsaket over omstendigheter du selv ikke rår over og at du virkelig har forsøkt å få ting til å fungere der, men at du ikke kommer noen vei når huseier nekter å følge norsk lov. Da kan du argumentere med at det eneste ansvarlige nettopp for å gi barnet stabilitet og trygghet er å flytte derfra.

Har du mulighet til det ville jeg fått et brev satt opp av advokat som så sender dette til huseier, hvor du både holder tilbake husleie OG at du krever kontrakten hevet pga. tidligere nevnte bråk som huseier ikke har gjort noe for å rette opp, tross gjentatte varsler. Viktig at du da også ber om at depositumskontoen frigjøres fra en gitt dato.

Og - en slik ansvarsløs huseier velger gjerne å forsøke å "ta" slike som deg. Så pass også på at du tar bilder av leiligheten du bor i nå og ved utflytting (før huseier overtar nøklene). Ta masse bilder! Bilder av alt! For å vise at du ikke har skadet leiligheten på noen måte, at du har vasket ut ordentlig osv. Begynn i dag med å ta bilder! Og så ta bilder etter nedvask (inni og bak/under hvitevarer, om du leier med slike, dusj/bad, toalett, vasker, lister, gulv, vegger, vinduer, tak, inni skap - ALT!). Da kan du dokumentere hvis huseier slår seg vrang eller vil holde tilbake depositum pga. falske beskyldninger om dårlig nedvask eller skader.

Jeg snakker dessverre av erfaring ;)

 

 

Anonymkode: 2bfbf...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta hevn. Spill korpsmusikk eller skikkelig moderne orkestermusikk på full spiker fra kl. 0700 daglig. Når du ikke er der. Og si samtidig opp leieforholdet slik at du snarest mulig kan flytte. 

Anonymkode: 72ee5...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Huff har visst 3 måneders oppsigelse :S

Anonymkode: a1cb7...166

Les det jeg skrev en gang til - du kan heve kontrakten.

Anonymkode: 2bfbf...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Huff har visst 3 måneders oppsigelse :S

Anonymkode: a1cb7...166

Når huseier ikke følger opp sine forpliktelser når det kommer til husro kan han heller ikke kreve at du følger opp dine 3 mnd med oppsigelsestid.

Snakk med han, eller at du må true han er vel mer riktig, si at om det ikke blir ro i huset han leier ut kommer du til å flytte og du kommer ikke til å betale leie etter at du er ute.

Anonymkode: 61c72...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les det jeg skrev en gang til - du kan heve kontrakten.

Anonymkode: 2bfbf...c8f

Ja jeg leste det nå

Anonymkode: a1cb7...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når huseier ikke følger opp sine forpliktelser når det kommer til husro kan han heller ikke kreve at du følger opp dine 3 mnd med oppsigelsestid.

Snakk med han, eller at du må true han er vel mer riktig, si at om det ikke blir ro i huset han leier ut kommer du til å flytte og du kommer ikke til å betale leie etter at du er ute.

Anonymkode: 61c72...7b4

Da holder han jo bare depositumet tilbake. 

Anonymkode: f98ca...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da holder han jo bare depositumet tilbake. 

Anonymkode: f98ca...5e2

Har ikke betalt det faktisk. Det var meningen jeg skulle betale 9000 kr i depositum,men surrehodene her har ikke kommet så langt enda å vi har bodd her i snart 4 år. 

Anonymkode: a1cb7...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...