Gå til innhold

Skolen forlangte test, kan ha smittet mange


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min går på vgs. Hun ble forkjølet i løpet av skoledagen, og ble sendt hjem av læreren med beskjed om å ikke komme tilbake før hun var frisk eller hun hadde negativ test.  Hun bor i gåavstand til skolen, og reiser ikke kollektivt. 
Så.. det er et testsenter i kommunen her jeg bor. Hun må nemlig testes i den kommunen hun bor i (hilsen lite gjennomtenkt testing), og dette betyr at hun må ordne seg buss og tog gjennom 2 kommuner, gåtur fra togstasjonen til testsenteret, og det samme tilbake. Hun fikk et munnbind til å ha på på vei tilbake. Og denne reisen måtte hun gjøre for å kunne ha gyldig fravær fra skolen. Men 40 i feber bør hun ikke reise noe sted i det hele tatt. Hun kunne jo selvsagt ha fortalt dette til meg, men dette var mens jeg var på jobb, og hun ville ikke bry meg med det, og hun var veldig stresset. På torsdag kom negativt testresultat, og hun kunne gå på skolen igjen etter 3 1/2 skoledag hjemme i karantene. Det er jo bra, men jeg lurer på om skolen i det hele tatt tenkte på hvor mange hun kunne ha smittet på vei til testing om den var positiv før de truet med ugyldig fravær? På testsenteret ble de rasende på skolen, og skulle ta det opp med skolen. Jeg har gjort det samme, men har kun fått til svar at lærer har fulgt den rutinen de er pålagt å følge. 
 

Bør jeg ta dette videre eller satse på at helsevesenet, her med testsenteret i spissen, ordner dette?

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min går på vgs. Hun ble forkjølet i løpet av skoledagen, og ble sendt hjem av læreren med beskjed om å ikke komme tilbake før hun var frisk eller hun hadde negativ test.  Hun bor i gåavstand til skolen, og reiser ikke kollektivt. 
Så.. det er et testsenter i kommunen her jeg bor. Hun må nemlig testes i den kommunen hun bor i (hilsen lite gjennomtenkt testing), og dette betyr at hun må ordne seg buss og tog gjennom 2 kommuner, gåtur fra togstasjonen til testsenteret, og det samme tilbake. Hun fikk et munnbind til å ha på på vei tilbake. Og denne reisen måtte hun gjøre for å kunne ha gyldig fravær fra skolen. Men 40 i feber bør hun ikke reise noe sted i det hele tatt. Hun kunne jo selvsagt ha fortalt dette til meg, men dette var mens jeg var på jobb, og hun ville ikke bry meg med det, og hun var veldig stresset. På torsdag kom negativt testresultat, og hun kunne gå på skolen igjen etter 3 1/2 skoledag hjemme i karantene. Det er jo bra, men jeg lurer på om skolen i det hele tatt tenkte på hvor mange hun kunne ha smittet på vei til testing om den var positiv før de truet med ugyldig fravær? På testsenteret ble de rasende på skolen, og skulle ta det opp med skolen. Jeg har gjort det samme, men har kun fått til svar at lærer har fulgt den rutinen de er pålagt å følge. 
 

Bør jeg ta dette videre eller satse på at helsevesenet, her med testsenteret i spissen, ordner dette?

Anonymkode: 457cf...939

Burde vel ha satset på at ungdommen din i stedet bare ble i senga. Merkelig løsning av henne.

Anonymkode: 42d30...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun fikk feber på skolen SKAL læreren sende henne hjem med beskjed om å teste seg og/ eller bli hjemme til hun er frisk. Hvis hun er under 18 må hun ha melding fra deg for å få gyldig fravær, er hun over 18 kan hun melde selv. 
 

At hun så selv har valgt å dra lange veier med kollektivtransport, uten å kontakte deg, kan neppe skolen lastes for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Burde vel ha satset på at ungdommen din i stedet bare ble i senga. Merkelig løsning av henne.

Anonymkode: 42d30...6f4

Når skolen truer deg med ugyldig fravær om du ikke testes med en gang, og med en fraværsgrense som henger over ungdommene hele tiden, så vil de ikke dra hjem og legge seg.

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo fikk jeg beskjed om å ikke ta kollektivt eller taxi til testsenter. Rart at stedet jun fikk avtale for å teste ikke gav beskjed om å unngå kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leverpostei skrev:

Hvis hun fikk feber på skolen SKAL læreren sende henne hjem med beskjed om å teste seg og/ eller bli hjemme til hun er frisk. Hvis hun er under 18 må hun ha melding fra deg for å få gyldig fravær, er hun over 18 kan hun melde selv. 
 

At hun så selv har valgt å dra lange veier med kollektivtransport, uten å kontakte deg, kan neppe skolen lastes for? 

Når de truer med ugyldig fravær dersom de ikke testes samme dag, så kan skolen lastes for det. Hadde de sendt henne hjem med beskjed om at hun må testes om hun ikke blir bedre, så hadde hun muligens tenkt at hun kunne ringe meg for hjelp.

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, topaz skrev:

I Oslo fikk jeg beskjed om å ikke ta kollektivt eller taxi til testsenter. Rart at stedet jun fikk avtale for å teste ikke gav beskjed om å unngå kollektivt.

Det er ikke like regler alle steder. Her kan man ta kollektivt til og fra testsenteret, for her er testing lagt opp til kun et sted, så alle må dit

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når skolen truer deg med ugyldig fravær om du ikke testes med en gang, og med en fraværsgrense som henger over ungdommene hele tiden, så vil de ikke dra hjem og legge seg.

Anonymkode: 457cf...939

Å være syk er ikke ugyldig fravær, du. Så da juger de. (Jeg har jobbet i vgs siden 1999...) 

Anonymkode: 42d30...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når de truer med ugyldig fravær dersom de ikke testes samme dag, så kan skolen lastes for det. Hadde de sendt henne hjem med beskjed om at hun må testes om hun ikke blir bedre, så hadde hun muligens tenkt at hun kunne ringe meg for hjelp.

Anonymkode: 457cf...939

Men dette er jo ikke det du skriver i hovedinnlegget, der skriver du at hun fikk beskjed om å dra hjem og bli hjemme til hun var frisk eller hadde negativ test. Skolen kan ikke avgjøre om hun skal testes, det er det testsenteret eller pandemitelefonen som avgjør. Og de burde, som Topaz skriver, gitt råd om hvordan hun skulle ta seg til testsenteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å være syk er ikke ugyldig fravær, du. Så da juger de. (Jeg har jobbet i vgs siden 1999...) 

Anonymkode: 42d30...6f4

Uansett hvor lenge du har jobbet på vgs, og uansett om det er ugyldig eller gyldig fravær, og om det er løgn eller ikke, så er det dette de har gitt beskjed om, og sier også at dette er rutine for alle klasser på skolen. 
Det jeg lurer på er om jeg skal ta dette med truslene et nivå opp eller ikke

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leverpostei skrev:

Men dette er jo ikke det du skriver i hovedinnlegget, der skriver du at hun fikk beskjed om å dra hjem og bli hjemme til hun var frisk eller hadde negativ test. Skolen kan ikke avgjøre om hun skal testes, det er det testsenteret eller pandemitelefonen som avgjør. Og de burde, som Topaz skriver, gitt råd om hvordan hun skulle ta seg til testsenteret. 

Jeg skrev der også at de truet med ugyldig fravær dersom hun ikke ble testet. 
Jeg ordla meg nok dumt. Men hun fikk beskjed om å testes og fikk ikke komme tilbake før testen var negativ, eller hun var frisk etter positiv test.

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev der også at de truet med ugyldig fravær dersom hun ikke ble testet. 
Jeg ordla meg nok dumt. Men hun fikk beskjed om å testes og fikk ikke komme tilbake før testen var negativ, eller hun var frisk etter positiv test.

Anonymkode: 457cf...939

Mener du virkelig at det er trusler?

Anonymkode: 9cdea...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at det er trusler?

Anonymkode: 9cdea...9ec

Når lærer sier «hvis du ikke testes, får du ugyldig fravær«, så blir jo det en trussel om å mulig ikke bestå flere fag.

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta hva videre? Man må jo være dum for å ta den runden der med potensielle koronasymptomer i stedet for å få deg til å kjøre seg. 

Anonymkode: bb588...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta hva videre? Man må jo være dum for å ta den runden der med potensielle koronasymptomer i stedet for å få deg til å kjøre seg. 

Anonymkode: bb588...2b5

Truslene fra skolen som gjør elever stresset og tar avgjørelser som de ellers ikke ville gjort. Jeg kunne ikke kjørt før mandag, og måtte da ha tatt meg fri en dag fra jobben hvis jeg hadde fått det innvilget

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når lærer sier «hvis du ikke testes, får du ugyldig fravær«, så blir jo det en trussel om å mulig ikke bestå flere fag.

Anonymkode: 457cf...939

Jeg anser det ikke som en trussel. Det er jo ren informasjon. 

Anonymkode: 0a8d7...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg anser det ikke som en trussel. Det er jo ren informasjon. 

Anonymkode: 0a8d7...118

Det er feil. De får ikke ugyldig fravær om de ikke tester seg umiddelbart etter oppståtte symptomer. Det kan vente, og fra været er gyldig.

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når lærer sier «hvis du ikke testes, får du ugyldig fravær«, så blir jo det en trussel om å mulig ikke bestå flere fag.

Anonymkode: 457cf...939

Det er jo ikke trussel? Hun går på vgs, hun vet vel hvordan det funker nå? Koronatelefon og fastlege for evt sykemelding for å slippe ugyldig fravær. Og stå opp for seg selv... Lærer sender hjem pga symptomer ikke skolen vil ha der, lærer har sett det, da er det gyldig ref lærer - Hvis ikke så faller det på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: d2001...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke trussel? Hun går på vgs, hun vet vel hvordan det funker nå? Koronatelefon og fastlege for evt sykemelding for å slippe ugyldig fravær. Og stå opp for seg selv... Lærer sender hjem pga symptomer ikke skolen vil ha der, lærer har sett det, da er det gyldig ref lærer - Hvis ikke så faller det på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: d2001...520

Jeg vet at det er gyldig fravær, men det visste jo ikke hun. Hun har full tillit til at lærere vet hva de snakker om når det kommer til reglene for korona

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at det er gyldig fravær, men det visste jo ikke hun. Hun har full tillit til at lærere vet hva de snakker om når det kommer til reglene for korona

Anonymkode: 457cf...939

Da må jo du oppdatere henne, hvis hun ikke vet dette selv 🤷‍♀️

... Her ser jeg krenket mor/datter vs stresset lærer. Snakk med læreren selv da vel, før du tar hennes versjon for god fisk og gå rett til rektor. 

Anonymkode: d2001...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da må jo du oppdatere henne, hvis hun ikke vet dette selv 🤷‍♀️

... Her ser jeg krenket mor/datter vs stresset lærer. Snakk med læreren selv da vel, før du tar hennes versjon for god fisk og gå rett til rektor. 

Anonymkode: d2001...520

Jeg rakk jo ikke å oppdatere henne på noe fordi hun dro og testet seg uten at jeg visste noe. Jeg var på jobb da hun dro. Jeg har snakket med lærer og rektor. Begge bekrefter det min datter sier. De gir elever beskjed om at de får ugyldig fravær om de ikke testes. De hevder dette er rutinen de skal følge for alle elever som har symptomer. Det er derfor jeg vurderer å ta det videre, og ikke bare med skolen. Testsenteret har tatt kontakt og fått den samme beskjeden som meg - at historien hun forteller er korrekt 

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg rakk jo ikke å oppdatere henne på noe fordi hun dro og testet seg uten at jeg visste noe. Jeg var på jobb da hun dro. Jeg har snakket med lærer og rektor. Begge bekrefter det min datter sier. De gir elever beskjed om at de får ugyldig fravær om de ikke testes. De hevder dette er rutinen de skal følge for alle elever som har symptomer. Det er derfor jeg vurderer å ta det videre, og ikke bare med skolen. Testsenteret har tatt kontakt og fått den samme beskjeden som meg - at historien hun forteller er korrekt 

Anonymkode: 457cf...939

Men er problemet at hun ikke hadde på munnbind når hun dro? Da faller det jo tilbake på dere, hvorfor hadde hun ikke det? Og hva regler og retningslinjer gjelder så burde jo alle klare å holde seg oppdatert på det nå med så mye info som ligger lett tilgjengelig på nett. 

Anonymkode: d2001...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men er problemet at hun ikke hadde på munnbind når hun dro? Da faller det jo tilbake på dere, hvorfor hadde hun ikke det? Og hva regler og retningslinjer gjelder så burde jo alle klare å holde seg oppdatert på det nå med så mye info som ligger lett tilgjengelig på nett. 

Anonymkode: d2001...520

Problemet er at en lærer sier til elevene som ikke tester seg når de ber om det får ugyldig fravær om de blir hjemme med forkjølelse. 
 

Anonymkode: 457cf...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at en lærer sier til elevene som ikke tester seg når de ber om det får ugyldig fravær om de blir hjemme med forkjølelse. 
 

Anonymkode: 457cf...939

I hovedinnlegget og overskriften dramatisere du med at hun kan ha smittet mange, og gjør det til et problem. Hadde hun hatt munnbind i sekken, og vett til å bruke det, hadde ikke det vært noe problem. Så er det hva læreren har eller ikke har (du har bare anenhånds info) sagt. 

Ang hva læreren sa, hvorfor ikke bare høre med lærer først da og se hva han/hun sier ift hva som blir sagt, og hvilke føringer de har? Og så gjøre litt reaserch hvis det skurrer. 

Anonymkode: d2001...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg rakk jo ikke å oppdatere henne på noe fordi hun dro og testet seg uten at jeg visste noe. Jeg var på jobb da hun dro. Jeg har snakket med lærer og rektor. Begge bekrefter det min datter sier. De gir elever beskjed om at de får ugyldig fravær om de ikke testes. De hevder dette er rutinen de skal følge for alle elever som har symptomer. Det er derfor jeg vurderer å ta det videre, og ikke bare med skolen. Testsenteret har tatt kontakt og fått den samme beskjeden som meg - at historien hun forteller er korrekt 

Anonymkode: 457cf...939

Jeg mener dette er et problem, så jeg ville tatt det videre.

Her er skolen, rektor og/eller lærere tydeligvis ikke gode nok til å formidle informasjon på beste måte for både elever og samfunnet. Men det kan også være at kommunelege ikke har gitt god nok informasjon til skolen/-e, eller at skolene rett og slett ikke har forstått det.

Greit nok med "rutiner", men de må jo også få beskjed om hva som er mest hensiktsmessig mtp. å ikke spre smitte videre før man får testet seg. Det er heller ikke alle steder i landet man får testet seg samme dag eller "med det samme", de fleste plasser må man vel fremdeles avtale tid for å testes med testestasjon i kommune.

Ingen ønsker at personer med klare symptomer på korona skal reise kollektivt gjennom flere kommuner.

Testsenteret din datter var på har jo bekreftet at dette ikke skjedde som det bør, og de har fått bekreftet fra skolen at ting har skjedd slik din datter fortalte til testsenteret. Når testsenteret reagerer så kraftig så er det en grunn til det.

Her har noe sviktet, i ett eller flere ledd, og det er viktig å nøste opp i dette. Jeg ville startet med kommunelegen, Hi, for det er vel denne som først og fremst er ansvarlig, vil jeg tro. Denne vil også vite hvor du ev. tar saken videre, men vil tro kommunelegen tar tak i saken selv.

Anonymkode: 70d58...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...