Gå til innhold

Ville du undersøkt videre eller bare latt det gå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som har ei datter på 11 år som i fjord var borte fra skolen nesten 1/2 år. Hun blånektet å gå på skolen og slo seg helt vrang. Både lærer og rektor var hjemme hos de for å prøve å få henne på skolen. De var på familiekontoret et par ganger. Etter ca.1/2 år så gikk hun tilbake på skolen. Da hun begynte på skolen igjen, gjorde foreldrene ikke mer med saken. De bare var glad hun gikk på skolen og la lokk på alt. 
Jeg tenker jo at noe må ha skjedd siden hun nektet å gå på skolen og ville prøvd å finne ut av det hvis barnet plages på noen måte. 
Moren mener de var bare gld hun var begynt igjen og hadde ikke ork til å ta det videre. 
Datteren er veldig vanskelig enda, men går hvertfall på skolen nå. 
Hva ville dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: c8025...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:


Hva ville dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: c8025...4ad

Latt være å blande meg! Andres barn med skolevegring blir ikke bedre av at jeg kommer og klabber det til.

Anonymkode: cca05...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvos foreldrene begynner å pese med årsaker nå, så er sjansen for at hun låses igjen kjempestor. Og dette er ikke en sak du skal ta del i.

Anonymkode: b8ee2...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker dit at hun ikke spør om hun skal gjøre noe med dette, men heller hva vi ville gjort om vi stod i samme situasjon.

Jeg ville nok ha "undersøkt" etter årsak til skolenekt lenge før det var et gått et halvår hvor et av mine barn nektet å gå på skolen. Det må jo ligge årsaker bak, enten det er indre problemer hos barnet eller noe ytre som har forårsaket problemet enten på skolen eller utenom skolen.

Men, Hi, det kan jo være det er mye du ikke vet, som foreldrene vet om nå?

Jeg ville nok ha fulgt opp, om det var mitt barn, om det fremdeles var "vanskelig" og tydeligvis fremdeles slet med noe. Barn har rett til hjelp i slike situasjoner.

Anonymkode: 2d863...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blader meg ikke i deres sak, men jeg ville prøvd å funnet ut grunnen til at hun plutselig ikke ville på skolen. Jeg har ikke sagt et ord om det til moren, lyttet bare da hun fortalte det. 

Anonymkode: c8025...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tolker dit at hun ikke spør om hun skal gjøre noe med dette, men heller hva vi ville gjort om vi stod i samme situasjon.

Jeg ville nok ha "undersøkt" etter årsak til skolenekt lenge før det var et gått et halvår hvor et av mine barn nektet å gå på skolen. Det må jo ligge årsaker bak, enten det er indre problemer hos barnet eller noe ytre som har forårsaket problemet enten på skolen eller utenom skolen.

Men, Hi, det kan jo være det er mye du ikke vet, som foreldrene vet om nå?

Jeg ville nok ha fulgt opp, om det var mitt barn, om det fremdeles var "vanskelig" og tydeligvis fremdeles slet med noe. Barn har rett til hjelp i slike situasjoner.

Anonymkode: 2d863...9cf

Helt riktig! Jeg spør kun om hvordan dere ville håndtert det. Jeg blander meg ikke i deres sak eller sier hva jeg ville gjort. 

Anonymkode: c8025...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg blader meg ikke i deres sak, men jeg ville prøvd å funnet ut grunnen til at hun plutselig ikke ville på skolen. Jeg har ikke sagt et ord om det til moren, lyttet bare da hun fortalte det. 

Anonymkode: c8025...4ad

Antakelig vet de mer enn de sier, men det er lettere å si at man lar det gå enn å forklare hele greia

Anonymkode: b8ee2...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blader meg ikke i deres sak, men jeg ville prøvd å funnet ut grunnen til at hun plutselig ikke ville på skolen. Jeg har ikke sagt et ord om det til moren, lyttet bare da hun fortalte det. 

Anonymkode: c8025...4ad

Men tror du ikke at de vet noe av det, eller aner noe? Det er mye man ikke forteller til andre, spesielt det å utlevere barna sine

Anonymkode: 48591...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei venninne som har ei datter på 11 år som i fjord var borte fra skolen nesten 1/2 år. Hun blånektet å gå på skolen og slo seg helt vrang. Både lærer og rektor var hjemme hos de for å prøve å få henne på skolen. De var på familiekontoret et par ganger. Etter ca.1/2 år så gikk hun tilbake på skolen. Da hun begynte på skolen igjen, gjorde foreldrene ikke mer med saken. De bare var glad hun gikk på skolen og la lokk på alt. 
Jeg tenker jo at noe må ha skjedd siden hun nektet å gå på skolen og ville prøvd å finne ut av det hvis barnet plages på noen måte. 
Moren mener de var bare gld hun var begynt igjen og hadde ikke ork til å ta det videre. 
Datteren er veldig vanskelig enda, men går hvertfall på skolen nå. 
Hva ville dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: c8025...4ad

Åtte hæ? Ingenting har skjedd ! 

Helt lik situasjon her. Det har vært veldig vanskelig å få datter på 9 år på skolen. Slik har det vært siden dag én.  Vil du vite hva som har skjedd ? Hun ble mobbet,fikk tiltak. INGEN i klassen vet om dette. Foreldrene sier stadig at klassemiljøet er så fantastisk. Det er det IKKE. MYE jenteproblmer. 

For det andre er vår datter født veldig prematurt, så senskadene er vår, høysensitiv, mye engstelig og redd. Føler seg ikke trygg på skolen. Trenger en voksen til å hjelpe henne.men dette tar ikke skolen han i. Først nå blir vi hørt. 

Så her har det ikke skjedd noe. Ingenting som helst. Men barnet strever kun på skolen,og vi har hatt titalls møter uten noen tiltak. 

Hva mener du med å legge lokk på saken ? Hva mener du at foreldrene skal gjøre? Etterforskning ? 

Anonymkode: d48a9...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei venninne som har ei datter på 11 år som i fjord var borte fra skolen nesten 1/2 år. Hun blånektet å gå på skolen og slo seg helt vrang. Både lærer og rektor var hjemme hos de for å prøve å få henne på skolen. De var på familiekontoret et par ganger. Etter ca.1/2 år så gikk hun tilbake på skolen. Da hun begynte på skolen igjen, gjorde foreldrene ikke mer med saken. De bare var glad hun gikk på skolen og la lokk på alt. 
Jeg tenker jo at noe må ha skjedd siden hun nektet å gå på skolen og ville prøvd å finne ut av det hvis barnet plages på noen måte. 
Moren mener de var bare gld hun var begynt igjen og hadde ikke ork til å ta det videre. 
Datteren er veldig vanskelig enda, men går hvertfall på skolen nå. 
Hva ville dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: c8025...4ad

Jeg tenker at dette virkelig ikke er noe du har du noe med.

Anonymkode: a9322...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder deg unna, for du vet ikke om venninnen din holder tilbake opplysninger. Jeg har to barn som krever litt ekstra, ene har hatt perioder med skolevegring, men ønsker å holde årsakene privat. Utad er jeg derfor veldig vag, så det kan sikkert oppleves som at jeg ikke vet eller er litt uinteressert sånn sett, men det er jo for å ivareta barnet mitt.

Anonymkode: 7c56a...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at overskriften er misvisende. 
Beklager! 
Jeg mener ikke at jeg skal gå videre med deres sak altså! Jeg har ingenting å gjøre med hva de gjør.
Jeg lurer bare på hva dere hadde gjort i en slik situasjon. 

HI 

Anonymkode: c8025...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde mest sannsynlig gjort som disse foreldrene: latt vær å kringkaste for hele verden og spesielt nysgjerrige mammaer hva vi gjør og ikke gjør. Jeg tror denne moren gjør helt rett å ikke gi deg info om hva de gjør, for hva gjør du med den infoen du har? Jo du kringkaster det på nett med hvor forferdelig du synes det er. Og hva er sannsynligheten for at denne moren regner med at hvis hun forteller deg sannheten så blir det også kringkastet for Gud og hvermann? Rimelig stor regner jeg med. 

Men til spørsmålet ditt: jeg ville gjort som denne moren. Holdt tiltakene tett til brystet, og latt mitt barn ha det privatlivet han eller hun fortjener. Mitt barn fortjener ikke at jeg som mor utleverer henne og saker som angår henne til omverdenen. 

Anonymkode: f4188...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser at overskriften er misvisende. 
Beklager! 
Jeg mener ikke at jeg skal gå videre med deres sak altså! Jeg har ingenting å gjøre med hva de gjør.
Jeg lurer bare på hva dere hadde gjort i en slik situasjon. 

HI 

Anonymkode: c8025...4ad

Underforstått at du ikke synes de har gjort nok, så du ønsker å få bekreftet at flere tenker det samme?

Denne venninnen din kjenner deg nok såpass godt at hun vet hun ikke skal fortelle deg så mye, tenker jeg. 

Det du mener å vite er situasjonen er garantert ikke det. Jeg er helt sikker på at det er mye du ikke har fått vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langnesa kjerringer som deg er skadelige for alle. Var vel deg her inne forrige dagen også som skulle stikke nesegrevet i noens saker for du var sikker på at det måtte ligge et misbruk der, selv om BUP og andre allerede var inne. Du har nok egne skjeletter i skapet du heller burde konsentrere deg om, tenker jeg.

Anonymkode: 8d5d3...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser at overskriften er misvisende. 
Beklager! 
Jeg mener ikke at jeg skal gå videre med deres sak altså! Jeg har ingenting å gjøre med hva de gjør.
Jeg lurer bare på hva dere hadde gjort i en slik situasjon. 

HI 

Anonymkode: c8025...4ad

Tror du helt alvorlig at foreldrene ikke vet noe, at de bare har latt det gå?

Anonymkode: 48591...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært gjennom det samme. Parallelt kjørte vi en egen sak mot skolen da vi var sikre på at han ikke fikk den hjelpen han trengte der og pushet på bup for å få utredning. Vi fikk fire avslag fra bud før vi endelig kom inn, da hadde gutten tapt to år på skole grunnet skolevegring. Tilslutt ble det klart at gutten hadde flere diagnoser som krevde en annen tilnærming på skolen (lærere hadde løst det med «militær-oppfølging» og trodde det handlet om at de ikke var strenge nok). Straks skolen endret tilnæring følte gutten seg trygg på skolen. Utad har vi sagt skolevegring. Fordi det var synlig for alle. Ingen trenger å vite alt om våre og guttens utfordringer. Etter skolebytte har vi en gutt som gjør det veldig godt i alle fag og som ikke har hatt en dag fravær. 

Anonymkode: d7d05...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Langnesa kjerringer som deg er skadelige for alle. Var vel deg her inne forrige dagen også som skulle stikke nesegrevet i noens saker for du var sikker på at det måtte ligge et misbruk der, selv om BUP og andre allerede var inne. Du har nok egne skjeletter i skapet du heller burde konsentrere deg om, tenker jeg.

Anonymkode: 8d5d3...ab6

Nei, det var ikke jeg. 
Dessuten spurte jeg kun på et generelt grunnlag om dere ville bare lagt lokk på det eller undersøkt videre om årsaken til skolevegringen. 
Hva de gjør er deres sak. 
Jeg er ikke langneset, jeg bare lurte da jeg har lite kjennskap til årsaker til dette.  
Vi har alle vårt og jeg håndterer mine saker. 
Utrolig ekkelt svar fra deg forresten. 

Anonymkode: c8025...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vært gjennom det samme. Parallelt kjørte vi en egen sak mot skolen da vi var sikre på at han ikke fikk den hjelpen han trengte der og pushet på bup for å få utredning. Vi fikk fire avslag fra bud før vi endelig kom inn, da hadde gutten tapt to år på skole grunnet skolevegring. Tilslutt ble det klart at gutten hadde flere diagnoser som krevde en annen tilnærming på skolen (lærere hadde løst det med «militær-oppfølging» og trodde det handlet om at de ikke var strenge nok). Straks skolen endret tilnæring følte gutten seg trygg på skolen. Utad har vi sagt skolevegring. Fordi det var synlig for alle. Ingen trenger å vite alt om våre og guttens utfordringer. Etter skolebytte har vi en gutt som gjør det veldig godt i alle fag og som ikke har hatt en dag fravær. 

Anonymkode: d7d05...11e

Godt å høre at det går bra med gutten deres nå 😍 Jeg ser dere gikk grundig til verks for å finne årsaken og den ser dere ut til at dere fant og fikk ordnet opp i det. 
Uten at jeg vet, så ser jeg for meg at det er slik vi også ville gått til verks, ikke bare lagt lokk på alt. 
Men, da det gjelder min venninne så er det deres måte å håndtere det på og vi er alle forskjellige. Jeg blander meg ikke i deres måte. 

Anonymkode: c8025...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det går bra med gutten deres nå 😍 Jeg ser dere gikk grundig til verks for å finne årsaken og den ser dere ut til at dere fant og fikk ordnet opp i det. 
Uten at jeg vet, så ser jeg for meg at det er slik vi også ville gått til verks, ikke bare lagt lokk på alt. 
Men, da det gjelder min venninne så er det deres måte å håndtere det på og vi er alle forskjellige. Jeg blander meg ikke i deres måte. 

Anonymkode: c8025...4ad

Hjelpes tid, du tror du vet alt

Anonymkode: 48591...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes tid, du tror du vet alt

Anonymkode: 48591...f70

Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg faktisk «Uten at jeg vet...» . 
Trenger du mer forklaring? 

Anonymkode: c8025...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort noe som helst, annet enn å la venninnen min vite at jeg er der for henne hvis hun trenger min hjelp.

Og om hun gjør noe mer enn det hun sier til deg, vet jo ikke du. Selv om dere er venner er det ikke alt intimt man deler. Hadde heller ikke delt alt som har med mine barn å gjøre, det er jo ikke sikkert barnet ønsker at vi skal dele alt om de! Og dette er noe som er sårt for datteren til din venninne, ikke noe du har noe som helst med!

Anonymkode: e83a1...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det går bra med gutten deres nå 😍 Jeg ser dere gikk grundig til verks for å finne årsaken og den ser dere ut til at dere fant og fikk ordnet opp i det. 
Uten at jeg vet, så ser jeg for meg at det er slik vi også ville gått til verks, ikke bare lagt lokk på alt. 
Men, da det gjelder min venninne så er det deres måte å håndtere det på og vi er alle forskjellige. Jeg blander meg ikke i deres måte. 

Anonymkode: c8025...4ad

Takk! Er glad for at det har ordnet seg. Men jeg har ikke fortalt noen om diagnoser eller årene i fortvilelse. Har sagt at skolen endret innstilling og tilpasset seg gutten og at samarbeidet mellom foreldre og skolen fikk slutt på skolevegringen. Ingen vet alt det andre. Er ikke flau eller skamfull, men mener det er viktig at sønnen min eier sin egen historie og at han får lov til å være den han er uten at andre ser på han med andre briller. Han begynner å bli stor og jeg vil ikke utlevere han. Kanskje det er tilfellet med din venninne?

Anonymkode: d7d05...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg faktisk «Uten at jeg vet...» . 
Trenger du mer forklaring? 

Anonymkode: c8025...4ad

Det skinner jo gjennom i alt du skriver at du mener at de ikke har gjort noe for å finne ut av det, du skriver at de har lagt lokk på det. Det er grunn til at du får de reaksjonene du får her.

Anonymkode: 48591...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...