Gå til innhold

4,2 mill i lån med en inntekt på ca 1,1mill. Noen som har det?🌼


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tjener ca 500 000kr/året (27000kr utbetalt) , mannen ca 650 000kr/år ( utbetalt 32 000kr). Vi skatter noen tusenlapper ekstra. Her er noen av våre utgifter:


Sammen har vi straks tre barn, hvorav vi vil betale ca 6000kr/mnd i Bhg/SFO i tiden fremover (storebror slutter på SFO når den minste starter i Bhg).

-Huslånet ny bolig tilsvarer ca 15000kr/mnd, avhengig av hva nåværende hus selges for.
-Vi har to nye biler, ingen billån men bruker nok 3000kr/mnd i dieselutgifter. .

-Ellers studielån på 1000kr,

-strøm 2000kr

,- kommunaleavgifter 1000kr

-mobilregning 400kr/mnd

-alarm 300kr

-mat 10 000-12 000kr (altfor mye!!)

 

Noen med tilsvarende inntekt, antall barn og lån  som vil dele noen tanker? Lever dere trangt? Vi er jo vant til å sløse mye nå og bruker nok 40000kr-60 000kr/år på ferier. 

Anonymkode: 6454d...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har relativt lik økonomi/situasjon som dere. Det vil si, vi har to barn (en på SFO og en i bhg) så 6000kr der. Vi har samlet inntekt på 1,25. (jeg 500 000 og han 750 000). Men vi har villet ha så lavt lån som mulig.

Vi startet med nesten 3 mill i lån da vi hadde leilighet i Oslo. Solgte den og kjøpte hus til 2,5. Nå er boliglånet vårt kommet ned i 1,8 millioner. Vi har mastergrad begge to så noen hundre tusen i studielån. Men snart arver vi ca 3 millioner så da blir vi helt gjeldsfrie. Det at vi kom til å arve 3 millioner snart har vi ikke visst om så lenge. Vi trodde (og håpet) det ville være 20 år til til vi skulle arve noe av noen, men det ene positive som kommer ut av å miste foreldrene sine når en selv er i 30-årene er arv...

Uansett var hele tiden målet vårt å få ned lånene så mye som mulig for å ha mer frihet og fleksibilitet. Så vi har prioritert å nedbetale framfor dyre ferier osv (vi har kun brukt rundt 5000kr/året på ferier).

 

Anonymkode: 52986...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lån mer enn at dere kan greie dere om dere får betydelig mindre inntekt, sånn at dere slipper å selge om en av dere f.eks blir arbeidsledig.

Anonymkode: 3b7ef...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bevist valgt litt mindre i lån med 4 barn. Nå har vi akkurat 2 mill med 1.2 i inntekt. Synes det er passe og vet helt ærlig ikke hvordan vi hadde levd om vi hadde hatt dobbelt så mye lån. 

Anonymkode: 8a2ec...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 4,7 i lån, inntekten vår gikk fra 1,6 til 1,1 i år pga jobbskifte. Utbetalt er vi på omtrent samme, siden fordelingen er mer jevn nå og skatten derfor totalt blir betydelig lavere. 

Nå har vi utrolig gunstig finansiering, siden meste av lånet er avdragsfritt på 20 år gjennom borettslaget. Betaler kun 10 500 pr mnd, hvor 2 000 er avdrag. Helt nytt, så sparer godt inn på et lavt strømforbruk, lite bilkjøring. Om ikke vi sløser, så kan vi spare 30 000 + hver mnd. Vi kommer til å flytte i god tid før avdragene starter og området her øker betydelig i verdi sammenlignet med resten av byen. 

Anonymkode: 4e9cf...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 4,7 i lån, inntekten vår gikk fra 1,6 til 1,1 i år pga jobbskifte. Utbetalt er vi på omtrent samme, siden fordelingen er mer jevn nå og skatten derfor totalt blir betydelig lavere. 

Nå har vi utrolig gunstig finansiering, siden meste av lånet er avdragsfritt på 20 år gjennom borettslaget. Betaler kun 10 500 pr mnd, hvor 2 000 er avdrag. Helt nytt, så sparer godt inn på et lavt strømforbruk, lite bilkjøring. Om ikke vi sløser, så kan vi spare 30 000 + hver mnd. Vi kommer til å flytte i god tid før avdragene starter og området her øker betydelig i verdi sammenlignet med resten av byen. 

Anonymkode: 4e9cf...66c

Hæ forstod ikke helt det du skrev. Betaler du ikke ned på selve lånet i 20 år???? I såfall er det noe av det dummeste jeg har hørt. Du har ingen garanti om at husprisene faktisk går oppover. Med forbehold om at jeg har misforstått innlegget ditt

Anonymkode: 8a2ec...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ forstod ikke helt det du skrev. Betaler du ikke ned på selve lånet i 20 år???? I såfall er det noe av det dummeste jeg har hørt. Du har ingen garanti om at husprisene faktisk går oppover. Med forbehold om at jeg har misforstått innlegget ditt

Anonymkode: 8a2ec...3c9

Helt riktig, betaler ikke ned på fellesgjeld før etter 20 år. Den utgjør 60 %. De andre 40 % vil jo være egenkapital den dagen vi selger. Hvis ikke vi skulle flyttet videre, ville jeg brukt sparepengene på å redusere den (det er IN lån). Men da det vil være en del år igjen av den avdragsfrie tiden den dagen vi flytter (10 år +), så velger jeg å sette de på sparekonto i stedet. Grunnen til det er at vi ser etter en tomt å bygge på, så da kan vi cashe ut den i stedet for å ta lån. Den dagen vi selger kan vi bruke egenkapitalen til selve huset. Det er lettere å selge inkl fellesgjelden, betaler vi den ut vil det utelukke alle de som uansett må låne de resterende 60 % og de får ikke samme gunstige betingelsene på et vanlig huslån. 

Anonymkode: 4e9cf...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt riktig, betaler ikke ned på fellesgjeld før etter 20 år. Den utgjør 60 %. De andre 40 % vil jo være egenkapital den dagen vi selger. Hvis ikke vi skulle flyttet videre, ville jeg brukt sparepengene på å redusere den (det er IN lån). Men da det vil være en del år igjen av den avdragsfrie tiden den dagen vi flytter (10 år +), så velger jeg å sette de på sparekonto i stedet. Grunnen til det er at vi ser etter en tomt å bygge på, så da kan vi cashe ut den i stedet for å ta lån. Den dagen vi selger kan vi bruke egenkapitalen til selve huset. Det er lettere å selge inkl fellesgjelden, betaler vi den ut vil det utelukke alle de som uansett må låne de resterende 60 % og de får ikke samme gunstige betingelsene på et vanlig huslån. 

Anonymkode: 4e9cf...66c

Ok da blir det litt klarere. I og med at det er snakk om fellesgjeld. Men synes det da blir litt feil å si at dere har så mye lån. Lån krever også nedbetaling, i deres tilfelle gjør det ikke det så lenge dere bor der. 

Anonymkode: 8a2ec...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok da blir det litt klarere. I og med at det er snakk om fellesgjeld. Men synes det da blir litt feil å si at dere har så mye lån. Lån krever også nedbetaling, i deres tilfelle gjør det ikke det så lenge dere bor der. 

Anonymkode: 8a2ec...3c9

Det er jo ett lån, vi står ansvarlig for vår del. Avdragsfritt lån, for å være spesifikk. Definert som lån både hos banken og i skattemeldingen. 

Anonymkode: 4e9cf...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for flere fine svar. Jeg har nesten ikke sovet i natt. Har bare tenkt og tenkt.  Vi har begge sikker jobber så ikke redd for å miste jobbene våre. Derimot vet man aldri om man blir syk eller utsatt for en ulykke f.eks, det ligger I baktankene mine. Vi skal reise å se på huset så får jeg håpe det ikke er like flott som på bildene 🤣. Jeg har også skrevet budsjett så jeg vet vi klarer det, men det betyr at vi må kutte på goder. Vi betaler ca 13000kr/mnd nå (2,5mill i lån men med kortere betalingstid), så ikke mange tusenlappene i forskjell. Likevel har vi rammelån å vi må bare betale 10 000kr/mnd. Det ligger jo en trygghet i det at man kan betale mindre om noe skjer. Med nytt lån må vi betale mer, Ingen bønn der. Spm er om det blir en økonomisk byrde/ bekymring. Hvertfall med tre barn. Jeg jobber nå 80% også så kan i verstefall gå opp til 100%, men så er det livskvaliteten da og litt fritid med tre barn. MAnge ting å tenke på.. 

 

hi

Anonymkode: 6454d...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Takk for flere fine svar. Jeg har nesten ikke sovet i natt. Har bare tenkt og tenkt.  Vi har begge sikker jobber så ikke redd for å miste jobbene våre. Derimot vet man aldri om man blir syk eller utsatt for en ulykke f.eks, det ligger I baktankene mine. Vi skal reise å se på huset så får jeg håpe det ikke er like flott som på bildene 🤣. Jeg har også skrevet budsjett så jeg vet vi klarer det, men det betyr at vi må kutte på goder. Vi betaler ca 13000kr/mnd nå (2,5mill i lån men med kortere betalingstid), så ikke mange tusenlappene i forskjell. Likevel har vi rammelån å vi må bare betale 10 000kr/mnd. Det ligger jo en trygghet i det at man kan betale mindre om noe skjer. Med nytt lån må vi betale mer, Ingen bønn der. Spm er om det blir en økonomisk byrde/ bekymring. Hvertfall med tre barn. Jeg jobber nå 80% også så kan i verstefall gå opp til 100%, men så er det livskvaliteten da og litt fritid med tre barn. MAnge ting å tenke på.. 

 

hi

Anonymkode: 6454d...81d

Hadde aldri orket.. vi har samme inntekt som dere, lån på 1,6. Den økonomiske friheten det gir oss er uvurderlig. Skulle vi hatt det dobbelte i lån hadde jeg blitt søvnløs. 

Anonymkode: ec558...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tjener ca 500 000kr/året (27000kr utbetalt) , mannen ca 650 000kr/år ( utbetalt 32 000kr). Vi skatter noen tusenlapper ekstra. Her er noen av våre utgifter:


Sammen har vi straks tre barn, hvorav vi vil betale ca 6000kr/mnd i Bhg/SFO i tiden fremover (storebror slutter på SFO når den minste starter i Bhg).

-Huslånet ny bolig tilsvarer ca 15000kr/mnd, avhengig av hva nåværende hus selges for.
-Vi har to nye biler, ingen billån men bruker nok 3000kr/mnd i dieselutgifter. .

-Ellers studielån på 1000kr,

-strøm 2000kr

,- kommunaleavgifter 1000kr

-mobilregning 400kr/mnd

-alarm 300kr

-mat 10 000-12 000kr (altfor mye!!)

 

Noen med tilsvarende inntekt, antall barn og lån  som vil dele noen tanker? Lever dere trangt? Vi er jo vant til å sløse mye nå og bruker nok 40000kr-60 000kr/år på ferier. 

Anonymkode: 6454d...81d

Hva med forsikring? Klær? Utstyr til ungene? 

Anonymkode: ec558...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Takk for flere fine svar. Jeg har nesten ikke sovet i natt. Har bare tenkt og tenkt.  Vi har begge sikker jobber så ikke redd for å miste jobbene våre. Derimot vet man aldri om man blir syk eller utsatt for en ulykke f.eks, det ligger I baktankene mine. Vi skal reise å se på huset så får jeg håpe det ikke er like flott som på bildene 🤣. Jeg har også skrevet budsjett så jeg vet vi klarer det, men det betyr at vi må kutte på goder. Vi betaler ca 13000kr/mnd nå (2,5mill i lån men med kortere betalingstid), så ikke mange tusenlappene i forskjell. Likevel har vi rammelån å vi må bare betale 10 000kr/mnd. Det ligger jo en trygghet i det at man kan betale mindre om noe skjer. Med nytt lån må vi betale mer, Ingen bønn der. Spm er om det blir en økonomisk byrde/ bekymring. Hvertfall med tre barn. Jeg jobber nå 80% også så kan i verstefall gå opp til 100%, men så er det livskvaliteten da og litt fritid med tre barn. MAnge ting å tenke på.. 

 

hi

Anonymkode: 6454d...81d

Totalen som teller, vi økte lånet, men gikk allikevel ned i utgifter hver mnd. Strømforbruket er redusert til 1/3, bilutgiftene ned flere tusen hver mnd, bredbånd er nesten halvert. Sparer minst en time hver dag i kjøring. Vi bor rett ved sjøen og trenger ikke reise for å få feriefølelsen. Gode forsikringer kan hjelpe deg med nattesøvnen mtp på uforutsette hendelser. Bil har mye å si for utgiftene, vi gikk fra suv med firehjulstrekk til en bitteliten rimelig elbil. Bare drivstoff, vedlikehold og verditapet på den bilen tilsvarer over 2/3 av rentene vi betaler på huset. 

Anonymkode: 4e9cf...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med forsikring? Klær? Utstyr til ungene? 

Anonymkode: ec558...7ba

Jeg har skrevet ett månedsbudsjett:

-huslån 15000 (med 1,65% rente. Med forbehold om 2000-3000kr mer ved renteøkning. 

-barnehage/SFO 6000kr

-strøm 2200kr

-kommunaleavgifter 1000kr

-Lånekassen 1100kr

-forsikringer 2000kr

- klær 2500kr

- TV/Internett 1000kr

-diesel 3500kr

- bompenger 500kr

- verisure 300kr

mobil 400kr

-hus/hjem/interiør 1000kr

- sport barna 500kr

- fun (kino, bowling m.m) 1500kr

- gaver (jul/bursdag) 1000kr 

- vedlikehold hus 1000kr

frisør 500kr

- bil (EU kontroll/ reparasjoner/service) 500kr

-sparing 2100kr

- mat/ dagligvarer 10 000kr (bruker nå 12000kr ca). Dette inkl snus til mannen.

 

=53 600kr (om ikke hoderegningen svikter).
Inn ca 60 000kr. Både jeg og mannen tjener ekstra visse mnd men jeg ønsker ikke å ta utgangspunkt i det. Det blir heller en «bonus».
 

Vi vil ikke få noe mindre reiseutgifter. Mulig forsikringen vil gå opp samt strøm. Dette pga eldre ny bolig og større bolig. Ferier er ikke medberegnet her. Dette da vi trekker ca 4000kr/mnd ekstra i skatt tilsammen. Disse pengene har vi brukt til ferier.

 

hi

 

Anonymkode: 6454d...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har skrevet ett månedsbudsjett:

-huslån 15000 (med 1,65% rente. Med forbehold om 2000-3000kr mer ved renteøkning. 

-barnehage/SFO 6000kr

-strøm 2200kr

-kommunaleavgifter 1000kr

-Lånekassen 1100kr

-forsikringer 2000kr

- klær 2500kr

- TV/Internett 1000kr

-diesel 3500kr

- bompenger 500kr

- verisure 300kr

mobil 400kr

-hus/hjem/interiør 1000kr

- sport barna 500kr

- fun (kino, bowling m.m) 1500kr

- gaver (jul/bursdag) 1000kr 

- vedlikehold hus 1000kr

frisør 500kr

- bil (EU kontroll/ reparasjoner/service) 500kr

-sparing 2100kr

- mat/ dagligvarer 10 000kr (bruker nå 12000kr ca). Dette inkl snus til mannen.

 

=53 600kr (om ikke hoderegningen svikter).
Inn ca 60 000kr. Både jeg og mannen tjener ekstra visse mnd men jeg ønsker ikke å ta utgangspunkt i det. Det blir heller en «bonus».
 

Vi vil ikke få noe mindre reiseutgifter. Mulig forsikringen vil gå opp samt strøm. Dette pga eldre ny bolig og større bolig. Ferier er ikke medberegnet her. Dette da vi trekker ca 4000kr/mnd ekstra i skatt tilsammen. Disse pengene har vi brukt til ferier.

 

hi

 

Anonymkode: 6454d...81d

Så 6000 til overs pr mnd til uforutsette utgifter? 
Ikke noe jeg ville gjort. 

Anonymkode: ec558...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så 6000 til overs pr mnd til uforutsette utgifter? 
Ikke noe jeg ville gjort. 

Anonymkode: ec558...7ba

Med 3 barn blir budsjettet på 1500 pr mnd til morsomheter svidd av på én tur i badeland.. eller kino. Dere vil få veldig begrenset mulighet til reiser og fritidsaktiviteter, og aktiviteter for hele familien. 

Anonymkode: ec558...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med 3 barn blir budsjettet på 1500 pr mnd til morsomheter svidd av på én tur i badeland.. eller kino. Dere vil få veldig begrenset mulighet til reiser og fritidsaktiviteter, og aktiviteter for hele familien. 

Anonymkode: ec558...7ba

Det er faktisk ikke nødvendig å ta med barn på kino, badeland osv. hver måned. Da våre barn var små gjorde vi mest andre ting som ikke kostet noe, eller kostet lite. Vi valgte å ta en risiko fordi boligsituasjonen vår var dårlig. Det innebar en svært stram økonomi i noen år, men da i et romslig og flott hus hvor det endelig var god boltreplass, hver sine rom, plass til venner på besøk osv., noe som gjorde kvaliteten i hverdagen utrolig mye bedre. Det kunne selvfølgelig gått galt, en av oss kunne blitt ufør, arbeidsledig el., men jeg orker ikke å leve livet på den måten, altså "tenk om". Og det gikk bra, planen vår virket i forhold til økonomi også. Etter noen år løsnet det, og nå har vi veldig romslig økonomi, og huset som da koster oss 6 mill, er nå verd 11 mill. Vi kunne tatt med alle fire ungene på badeland eller kino hver dag nå om vi ville, men vi foretrekker fortsatt andre type aktiviteter og disse som mer sjeldne unntak.

Anonymkode: 11a7c...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så 6000 til overs pr mnd til uforutsette utgifter? 
Ikke noe jeg ville gjort. 

Anonymkode: ec558...7ba

Planen er å ha en buffer også evt. På nærmere 100 000kr slik som nå. Minimum 60 000kr. Som sagt tjener vi mer visse mnd. Jeg jobber røde dager, mannen jobber overtid i travle perioder å får bra betalt. Men jeg vil ikke ha med disse ekstra pengene i noe budsjett.

 

hi

Anonymkode: 6454d...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke nødvendig å ta med barn på kino, badeland osv. hver måned. Da våre barn var små gjorde vi mest andre ting som ikke kostet noe, eller kostet lite. Vi valgte å ta en risiko fordi boligsituasjonen vår var dårlig. Det innebar en svært stram økonomi i noen år, men da i et romslig og flott hus hvor det endelig var god boltreplass, hver sine rom, plass til venner på besøk osv., noe som gjorde kvaliteten i hverdagen utrolig mye bedre. Det kunne selvfølgelig gått galt, en av oss kunne blitt ufør, arbeidsledig el., men jeg orker ikke å leve livet på den måten, altså "tenk om". Og det gikk bra, planen vår virket i forhold til økonomi også. Etter noen år løsnet det, og nå har vi veldig romslig økonomi, og huset som da koster oss 6 mill, er nå verd 11 mill. Vi kunne tatt med alle fire ungene på badeland eller kino hver dag nå om vi ville, men vi foretrekker fortsatt andre type aktiviteter og disse som mer sjeldne unntak.

Anonymkode: 11a7c...227

Det var jo selvfølgelig bare et eksempel, akt man gjør som familie er dyrt. Og verdier bare at jeg ville valgt økonomisk frihet framfor et dyrt hus/stort lån. 
Men man er forskjellige. Jeg vil ha råd til en helgetur i ny og ne, hvis jeg vil. Mer enn å ha et fint hus. 

Anonymkode: ec558...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo selvfølgelig bare et eksempel, akt man gjør som familie er dyrt. Og verdier bare at jeg ville valgt økonomisk frihet framfor et dyrt hus/stort lån. 
Men man er forskjellige. Jeg vil ha råd til en helgetur i ny og ne, hvis jeg vil. Mer enn å ha et fint hus. 

Anonymkode: ec558...7ba

Jeg er litt enig med deg der. Jeg vil ha begge deler. Jeg vil ha råd til å møte venninner på byen osv, samtidig som jeg vil ha nytt og større hus. Så her må vi se om vi klarer en mellomting. Ofte noen goder, men ikke alle. Vil kunne kose meg de neste 20 årene også, ikke bare bo meg ihjel. Straks klar for visning nå. Håper litt at huset ikke blir aktuelt 😅.

 

hi

Anonymkode: 6454d...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener 900.000 i året og har 3 mill i gjeld, men vi har 4 barn da.

Det går jo, men det er ikke noe luksus akkurat. Dyre ferier har vi annenhvert år, og ting som kino, badeland o.l er det ikke rom for hver måned. Bare budsjettet til gaver er ganske stort for alle fire ungene blir jo invitert i noen selskaper hver i måneden. Ting som frisør, ytterklær, sportsutstyr osv er dyrt selv om ungene arver (ski, skøyter, sykler osv).

Mat må man jo ha, og etterhvert skal ungene ha hver sin mobil, lommepenger osv. Det blir ikke akkurat billigere ettersom de vokser til. Aner du hva en tenåringsgutt som skyter i været spiser, det er så mye mat det ;)

Jeg har ingen tvil om at dere vil klare det, akkurat som vi klarer det, men dere må forsake og spørsmålet er om dere ønsker det.

Anonymkode: 635e5...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 21.59, Anonym bruker skrev:

Vi har relativt lik økonomi/situasjon som dere. Det vil si, vi har to barn (en på SFO og en i bhg) så 6000kr der. Vi har samlet inntekt på 1,25. (jeg 500 000 og han 750 000). Men vi har villet ha så lavt lån som mulig.

Vi startet med nesten 3 mill i lån da vi hadde leilighet i Oslo. Solgte den og kjøpte hus til 2,5. Nå er boliglånet vårt kommet ned i 1,8 millioner. Vi har mastergrad begge to så noen hundre tusen i studielån. Men snart arver vi ca 3 millioner så da blir vi helt gjeldsfrie. Det at vi kom til å arve 3 millioner snart har vi ikke visst om så lenge. Vi trodde (og håpet) det ville være 20 år til til vi skulle arve noe av noen, men det ene positive som kommer ut av å miste foreldrene sine når en selv er i 30-årene er arv...

Uansett var hele tiden målet vårt å få ned lånene så mye som mulig for å ha mer frihet og fleksibilitet. Så vi har prioritert å nedbetale framfor dyre ferier osv (vi har kun brukt rundt 5000kr/året på ferier).

 

Anonymkode: 52986...e58

Er dette svar på spørsmålet til HI?

Anonymkode: ec9cb...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi tjener 900.000 i året og har 3 mill i gjeld, men vi har 4 barn da.

Det går jo, men det er ikke noe luksus akkurat. Dyre ferier har vi annenhvert år, og ting som kino, badeland o.l er det ikke rom for hver måned. Bare budsjettet til gaver er ganske stort for alle fire ungene blir jo invitert i noen selskaper hver i måneden. Ting som frisør, ytterklær, sportsutstyr osv er dyrt selv om ungene arver (ski, skøyter, sykler osv).

Mat må man jo ha, og etterhvert skal ungene ha hver sin mobil, lommepenger osv. Det blir ikke akkurat billigere ettersom de vokser til. Aner du hva en tenåringsgutt som skyter i været spiser, det er så mye mat det ;)

Jeg har ingen tvil om at dere vil klare det, akkurat som vi klarer det, men dere må forsake og spørsmålet er om dere ønsker det.

Anonymkode: 635e5...843

Takk så mye for svar og at du deler egne erfaringer. Hehe, vil tro de spiser myye! Mannen spiser som en tenåring så det blir dyrt når vi plutselig får to sånne i hus (far og sønn).

 

Vi er nå tilbake fra visning. Huset er nydelig!! En 10/10. Men, ett stort men som gjør at vi har lagt det fra oss med en liten klump i hjertet er tomta. Det kommer ett hus kliss inntil husveggen å skygger for tomta og terrassen vår å det blir ikke aktuelt. Kjøper vi så dyrt skal det være «perfekt». Her blir det ikke verdt å ofre shopping og ferier de nærmeste årene. 
 

Det kom for så vidt noe godt ut av det. Vi har bestemt oss for å skru opp innbetalingene på huslånet . Dette kan vi fint ordne selv fra mnd til mnd da vi har rammelån. Så får vi testet ut hvordan det blir om vi en dag skulle finne en bolig som vil koste oss 15-17000kr/mnd. Om det er verdt det😉
 

hi

Anonymkode: 6454d...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...