Gå til innhold

Er det virkelig så mye smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det egentlig du vil frem til? Det er økende smitte. Dette ifølge FHI, helseministeren osv. Man kan ikke bruke VG, Dagblad og TV2 som eneste kilde til nyheter. De skal selge og er avhengig av at folk klikker seg inn på artiklene deres.

Er dette ny lærdom for deg?

Anonymkode: 2a811...bc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sikkert en sånn som tror at jorden er flat, fordi en karismatisk mann på YouTube sa det. 

Anonymkode: 0e426...096

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er sikkert en sånn som tror at jorden er flat, fordi en karismatisk mann på YouTube sa det. 

Anonymkode: 0e426...096

Jeg vet ikke hva jeg skal si til sånt?

Fordi jeg stiller ett enkelt spørsmål om norske medier, drar du konklusjonen at jeg er en flat-earther? Det er kun for å provosere, sant? Da kan jeg synke ned på samme nivå som deg og spørre om du er hjernevasket fordi du rått sluker alt VG og Dagbladet skriver? Men jeg dropper det, for det fører ikke noe sted hen. 

Hi

Anonymkode: 2a218...233

Skrevet

Nei, det er virkelig ikke mye smitte i Norge. Det er en del i Oslo og Bergen, men Norge er et stort land. De fleste kommuner har null smitte for tiden. Ingen innlagte i hele Nord-Norge eller Trøndelag. Det er hovedstaden som trekker opp, men hvis man ser landet som helhet, så har vi lite smitte. 

Anonymkode: 36333...1bd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå, klokken 09.05, melder Tv2 at det er 53 nye smittede siste døgnet i Oslo. FHI’s sider melder at det er registrert 2 positive koronatester i Oslo. Bare et eksempel.

Anonymkode: 2a218...233

FHI har etterslep fordi kommunene må melde inn antall prøver tatt, positive prøver mm til ett nasjonalt register. Men du kunne jo gått rett til kilden for Oslo kommune som publiserer tallene fortløpende, og det er blant annet informasjonen som legges ut på hjemmesidene til kommunene som VG sin statistikk bygger på.

Ta en titt her så ser du at det ikke stemmer med 2 registrerte smittede som du mener at det er i Oslo det siste døgnet kl 09.05.

https://experience.arcgis.com/experience/742a281a0fa74ab79147a76e6b52833b

Anonymkode: ee500...dfc

Skrevet

Vi har veldig lite smitte i Norge. Men vi har nok atskillig flere enn de som er registrert. Men de aller aller fleste merker over hodet ingen ting av koronaviruset, da det for det store flertallet er helt ufarlig og gir ingen symptomer. Så en kan spørre seg hvorfor samfunnet preges så til de grader av dette.

https://forskning.no/ntb-virus/mange-koronasmittede-har-ingen-symptomer/1666943

Anonymkode: f6442...bb1

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere i helsevesenet orker ikke så mye mer? Hva jobber du med da? 

her er mange smittet, men likevel ikke mange innlagt. Det er travelt på legevakten i forhold til testing, men jeg tror ikke at helsevesenet så mange andre steder merker noe særlig.

mannen min jobber på et stort sykehus, han har det fantastisk om dagen. Lite besøk til pasienter, de får gjort det de skal, endel timer over telefon, noe som forenkler både for lege og pasient.

jeg er veldig enig i at folk må jobbe litt mer med smittevern. Og så tenker jeg litt på.....tenk så enkelt vi hadde det i januar, før korona.

Anonymkode: 0532c...05c

Av alle ting jobber jeg i hjemmesykepleien. Og tro det eller ei, vi har hatt et enormt press. Fordi dagtilbud er innstilt, pasienter får ikke treffe pårørende, de tør ikke kontakte lege, de vil dø hjemme med folk rundt seg istedenfor alene på sykehjem. I tillegg har vi lite vikarer og alle med små stillinger flere steder må velge å være ett sted pga smittebegrensning.

Når du sier at du ikke tror det er så mye annerledes VET jeg at du tar feil.  Jeg har nettverk i mange deler av helsetjenesten via mitt spesialfelt, felles for veldig mange er at vi er skikkelig slitne. Og vi vet det varer. Vi vet at covid 19 har forandret hverdagen vår, kanskje for lang lang tid fremover. 

Utsagn som dine skuffer meg, og det provoserer enormt.

Anonymkode: ea177...99d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Av alle ting jobber jeg i hjemmesykepleien. Og tro det eller ei, vi har hatt et enormt press. Fordi dagtilbud er innstilt, pasienter får ikke treffe pårørende, de tør ikke kontakte lege, de vil dø hjemme med folk rundt seg istedenfor alene på sykehjem. I tillegg har vi lite vikarer og alle med små stillinger flere steder må velge å være ett sted pga smittebegrensning.

Når du sier at du ikke tror det er så mye annerledes VET jeg at du tar feil.  Jeg har nettverk i mange deler av helsetjenesten via mitt spesialfelt, felles for veldig mange er at vi er skikkelig slitne. Og vi vet det varer. Vi vet at covid 19 har forandret hverdagen vår, kanskje for lang lang tid fremover. 

Utsagn som dine skuffer meg, og det provoserer enormt.

Anonymkode: ea177...99d

Enig. Selv om ikke mange er innlagt med påvist smitte, behandles alle med luftveissymptomer og magesmerter som om de potensielt er smittsomme, inntil negativ test foreligger. Dvs vi må ha pasienter isolert og ikle oss smittevernsutstyr. 
I mange kommuner og på mange sykehus har helsearbeidere blitt utnyttet og satt i Corona-turnus, med større vaktbelastning, lengere vakter og mindre fri, selv i kommuner uten påvist smitte. 
Vi må forholde oss til dette hver eneste dag på jobb, og kun en positiv covid-test er gyldig fraværsgrunn nå om dagen. Det lages forenklede «regler» med tanke på karantene for å holde helsepersonell i sving. 

Anonymkode: 2be53...be5

Skrevet

Enig i at helsearbeidere har fått en annen og hardere hverdag pga alle tiltakene og smittevernshensyn som må tas. 

Likevel har vi samlet sett lav smitte i Norge PR nå. 

Anonymkode: 36333...1bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...