Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Hver dag meldes det om x antall nye smittede i Norge. Men ER det egentlig så mye smitte? Er tallene som oppgis fra pasienter som er testet to ganger? De siste dagene har det blitt oppgitt smitte på Tom Cruises hurtigruteskip, og på Martin Ødegård. Så viste det seg at, nei, det var visst ikke smitte på hurtigruten. Samme med Martin Ødegård. Han var visst ikke smittet likevel. Så, er tallene som oppgis i media reelle? Anonymkode: 2a218...233
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 Bare på skolen til guttene mine er det fem smittede nå. Hele parallellklassen til han ene er i karantene. Anonymkode: 5f581...3c9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #4 Skrevet 23. september 2020 Flere i familien i et av de større smitteområdene får nå ikke engang testet seg fordi det er så lange køer. Dette til tross for flere symtomer. Det er nok flere som «gir opp» i køen eller ikke vil oppsøke teststasjonene slik at det blir avdekket. Anonymkode: d8cfc...324
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: 🤦🏼♀️ Anonymkode: 2a811...bc2 Var det så latterlig spørsmål? Det er jo helt legitimt all den tid mediene roper smitte og så dementerer det dagen etter. HI Anonymkode: 2a218...233
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var det så latterlig spørsmål? Det er jo helt legitimt all den tid mediene roper smitte og så dementerer det dagen etter. HI Anonymkode: 2a218...233 Ja det var ett latterlig spørsmål. De prøvene som rapporteres som positive er tatt ut fra hva kommunene rapporterer på faktiske positive prøver. Det er ikke ett sammensurium av rapportering som ingen har kontroll på. Det kan seøvfølgelig hende at noen får en falsk positiv test, men det er få og de spiller ingen rolle i den store sammenheng. Anonymkode: ee500...dfc
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 Det er noen falske poditive prøver, men det er også smittede som ikke fanges opp. Jeg tror du kan regne med at reelle smittede er litt fler enn dem som oppdages. Anonymkode: 12507...308
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det var ett latterlig spørsmål. De prøvene som rapporteres som positive er tatt ut fra hva kommunene rapporterer på faktiske positive prøver. Det er ikke ett sammensurium av rapportering som ingen har kontroll på. Det kan seøvfølgelig hende at noen får en falsk positiv test, men det er få og de spiller ingen rolle i den store sammenheng. Anonymkode: ee500...dfc Vet du. Jeg velger å ikke tro på deg når du svarer med en sånn ovenfra-og-ned-holdning. Hvorfor skal jeg det? Hvorfor skal du ha rett? (Dessuten heter det "et latterlig spørsmål," ikke "ett.") HI Anonymkode: 2a218...233
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #9 Skrevet 23. september 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du. Jeg velger å ikke tro på deg når du svarer med en sånn ovenfra-og-ned-holdning. Hvorfor skal jeg det? Hvorfor skal du ha rett? (Dessuten heter det "et latterlig spørsmål," ikke "ett.") HI Anonymkode: 2a218...233 Det er bare å følge med litt så hadde du visst hvordan f.eks VG samler inn dataene sine. Det handler ingenting om at jeg har rett, det handler om faktisk innsamling av data for å lage en valid statistikk. Anonymkode: ee500...dfc
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #10 Skrevet 23. september 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er bare å følge med litt så hadde du visst hvordan f.eks VG samler inn dataene sine. Det handler ingenting om at jeg har rett, det handler om faktisk innsamling av data for å lage en valid statistikk. Anonymkode: ee500...dfc Der har du der igjen: "Hadde du fulgt med litt." Ovenfra og ned. VG stoler jeg i hvert fall ikke på. De er de første, sammen med Dagbladet, til å bruke krigstyper i gult og rødt som ruller over skjermen, og så viser det seg noen timer etterpå at det er feil. Gang på gang. De vil ha klikk og sensasjon. HI Anonymkode: 2a218...233
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #11 Skrevet 23. september 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der har du der igjen: "Hadde du fulgt med litt." Ovenfra og ned. VG stoler jeg i hvert fall ikke på. De er de første, sammen med Dagbladet, til å bruke krigstyper i gult og rødt som ruller over skjermen, og så viser det seg noen timer etterpå at det er feil. Gang på gang. De vil ha klikk og sensasjon. HI Anonymkode: 2a218...233 Enig med deg, HI. Og hvem klarer egentlig å ta på alvor en debattant som ikke vêr forskjell på «et» og «ett»! Anonymkode: 111ef...aab
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #12 Skrevet 23. september 2020 Men tror du virkelig dette? At det er så mange feilregistreringer at det slår ut på statistikken? Av og til håper man noe og ønsker så hardt å tro på det at man ubevisst leter etter tegn på at det er slik og klamrer seg til dem, uansett hvor små og skrøpelige de skulle være. Er det virkelig sannsynlig at de stenger utesteder i Oslo og Bergen og avlyser fysisk undervisning på universitetene f.eks. hvis det ikke er noe videre smitte? Hva med pensjonistene på bussturen, er alle 31 testene feil? Anonymkode: ec884...e80
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #13 Skrevet 23. september 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der har du der igjen: "Hadde du fulgt med litt." Ovenfra og ned. VG stoler jeg i hvert fall ikke på. De er de første, sammen med Dagbladet, til å bruke krigstyper i gult og rødt som ruller over skjermen, og så viser det seg noen timer etterpå at det er feil. Gang på gang. De vil ha klikk og sensasjon. HI Anonymkode: 2a218...233 Jeg skal være enig med deg i at Vg er snare til å bruke store krigstyper. Det er stort sett ikke der jeg henter nyheter fra. Likevel har Vg innimellom gode dybdereportasjer. Gjennom hele koronatiden har Vg hatt en side med statistikk. Denne er oversiktlig, og basert på pålitelige kilder. Reuters (som er svært anerkjent) trekker Vgs koronastatistikk frem som et eksempel på god journalistikk. Anonymkode: cf5f0...f31
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #14 Skrevet 23. september 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der har du der igjen: "Hadde du fulgt med litt." Ovenfra og ned. VG stoler jeg i hvert fall ikke på. De er de første, sammen med Dagbladet, til å bruke krigstyper i gult og rødt som ruller over skjermen, og så viser det seg noen timer etterpå at det er feil. Gang på gang. De vil ha klikk og sensasjon. HI Anonymkode: 2a218...233 Du får tro det du vil du, egentlig er det vel bare konstruert og har ikke rot i virkeligheten dette viruset. Tror du på meg når jeg sier det? Anonymkode: 834ed...f52
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #15 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet du. Jeg velger å ikke tro på deg når du svarer med en sånn ovenfra-og-ned-holdning. Hvorfor skal jeg det? Hvorfor skal du ha rett? (Dessuten heter det "et latterlig spørsmål," ikke "ett.") HI Anonymkode: 2a218...233 Du velger å ikke tro på statistikk og du velger å ikke tro på svar du får. Du har jo allerede bestemt deg for at Corona er «fake news». Hvorfor laget du denne tråden, når du har krenke-sjuka? Og allerede har bestemt deg for at du vet best? Anonymkode: 2be53...be5
soleia Skrevet 23. september 2020 #16 Skrevet 23. september 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der har du der igjen: "Hadde du fulgt med litt." Ovenfra og ned. VG stoler jeg i hvert fall ikke på. De er de første, sammen med Dagbladet, til å bruke krigstyper i gult og rødt som ruller over skjermen, og så viser det seg noen timer etterpå at det er feil. Gang på gang. De vil ha klikk og sensasjon. HI Anonymkode: 2a218...233 Vg hentar statistikken sin frå MSIS, som er meldesystemet for smittsame sjukdomar, og frå FHI. Desse tala vert justerte og retta på etter kvart. Eg sjekkar VG sin statistikk jamnleg. Vi er jo litt spente her i Bergen.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2020 #17 Skrevet 23. september 2020 Jeg synes at VG har vært veldig flinke gjennom denne pandemien. Dagbladet der i mot... skjer det ikke noe negativt, klarer det å finne en eller annen skremmende hypotese som en eller annen har funnet fram. Tallene til VG er reelle nok, men det kan være noen justeringer her og der. Selvfølgelig kan det være folk som får falsk negativt eller falskt positivt svar, og det er helt sikkert folk i samfunnet som er smittet som man ikke vet om. Hadde "alle" blitt testet i mars-april for eksempel, ville nok tallene ha vært en del høyere den gangen også. Men sånn jevnt over tror jeg at vi fint kan se på det som en god indikasjon på smitten i samfunnet. Anonymkode: 35bd2...aa0
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Der har du der igjen: "Hadde du fulgt med litt." Ovenfra og ned. VG stoler jeg i hvert fall ikke på. De er de første, sammen med Dagbladet, til å bruke krigstyper i gult og rødt som ruller over skjermen, og så viser det seg noen timer etterpå at det er feil. Gang på gang. De vil ha klikk og sensasjon. HI Anonymkode: 2a218...233 Å lese krigsoverskriftene på VG er ikke der man bør lete for å finne informasjon, men de har en oversikt som viser en detaljert statistikk som er justeres kontinuerlig. Anonymkode: ee500...dfc
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig med deg, HI. Og hvem klarer egentlig å ta på alvor en debattant som ikke vêr forskjell på «et» og «ett»! Anonymkode: 111ef...aab Du godeste. Anonymkode: 7bfa7...4f0
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 Ja, det er så mye smitte. Ja, vi håper det begrenses så lenge som mulig. Vi som jobber i helsevesenet orker nemlig ikke så mye mer, så det hadde vært fint for de som vil trenge hjelp om de ikke ble alt for mange. I mitt nærmiljø er det smitte på fem skoler og i to barnehager. Jeg velger å stole på statistikken og ikke på konspirasjonsteorier som damen på urix i går. Hun trodde kanskje at covid var noe Obama hadde kokt ihop sammen med Kina. Anonymkode: ea177...99d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #21 Skrevet 24. september 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du velger å ikke tro på statistikk og du velger å ikke tro på svar du får. Du har jo allerede bestemt deg for at Corona er «fake news». Hvorfor laget du denne tråden, når du har krenke-sjuka? Og allerede har bestemt deg for at du vet best? Anonymkode: 2be53...be5 Du vrir og vrenger. Hvor fikk du fra at jeg sier at viruset er fake news, og hva er greia med krenke-sjuk? Les hvordan hun svarer, så skjønner du at jeg ikke kan ta svaret seriøst. Det jeg spør om, for jeg kan gjenta, er: Kan man stole på tallene som oppgis i media? For moro skyld var jeg inne på fhi’s sider i går kveld, og der oppgis det at den 22.9 var det 4 nye tilfeller av covid i Oslo. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/ Vg og Dagbladet messet om 78 nye tilfeller de to foregående dagene, og ikke en artikkel om 4 den 22.09. Hvorfor? Det ropes mot oss at det er NY SMITTE PÅ HURTIGRUTA!! og MARTIN ØDEGÅRD TESTET POSITIVT!!! og så visste det dagen etter at nei, det var visst feil. Men seriøst, folkens, det må da være lov å stille ett kritisk spørsmål om norske medier uten å stemples som fake news tilhenger og krenkesjuk? HI Anonymkode: 2a218...233
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #22 Skrevet 24. september 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er så mye smitte. Ja, vi håper det begrenses så lenge som mulig. Vi som jobber i helsevesenet orker nemlig ikke så mye mer, så det hadde vært fint for de som vil trenge hjelp om de ikke ble alt for mange. I mitt nærmiljø er det smitte på fem skoler og i to barnehager. Jeg velger å stole på statistikken og ikke på konspirasjonsteorier som damen på urix i går. Hun trodde kanskje at covid var noe Obama hadde kokt ihop sammen med Kina. Anonymkode: ea177...99d Dere i helsevesenet orker ikke så mye mer? Hva jobber du med da? her er mange smittet, men likevel ikke mange innlagt. Det er travelt på legevakten i forhold til testing, men jeg tror ikke at helsevesenet så mange andre steder merker noe særlig. mannen min jobber på et stort sykehus, han har det fantastisk om dagen. Lite besøk til pasienter, de får gjort det de skal, endel timer over telefon, noe som forenkler både for lege og pasient. jeg er veldig enig i at folk må jobbe litt mer med smittevern. Og så tenker jeg litt på.....tenk så enkelt vi hadde det i januar, før korona. Anonymkode: 0532c...05c
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #24 Skrevet 24. september 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere i helsevesenet orker ikke så mye mer? Hva jobber du med da? her er mange smittet, men likevel ikke mange innlagt. Det er travelt på legevakten i forhold til testing, men jeg tror ikke at helsevesenet så mange andre steder merker noe særlig. mannen min jobber på et stort sykehus, han har det fantastisk om dagen. Lite besøk til pasienter, de får gjort det de skal, endel timer over telefon, noe som forenkler både for lege og pasient. jeg er veldig enig i at folk må jobbe litt mer med smittevern. Og så tenker jeg litt på.....tenk så enkelt vi hadde det i januar, før korona. Anonymkode: 0532c...05c Pasienter med luftveissymptomer og/eller feber må isoleres inntil negativ Covid-19. Tomt for hurtigtester og hovedsaklig dobbeltrom på avdelinga byr jo naturlig nok på utfordringer. Så selv om det er svært få med Covid-19, er hverdagen i helsevesenet i stor grad preget. Anonymkode: 52b04...5ae
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #25 Skrevet 24. september 2020 Akkurat nå, klokken 09.05, melder Tv2 at det er 53 nye smittede siste døgnet i Oslo. FHI’s sider melder at det er registrert 2 positive koronatester i Oslo. Bare et eksempel. Anonymkode: 2a218...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå