Gå til innhold

Fikk beskjed nå i kveld at


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ene barnet i klassen til barnet mitt ble seksuelt misbrukt av stefaren sin gjennom flere år, barnet går i 4 klasse og har blitt seksuelt misbrukt siden det var 4 år gammelt, barnet er nå tatt fra moren og stefaren og ble akuttplassert et annet sted i landet.

Bør jeg fortelle barnet mitt dette før det går på skolen i morgen,eller bør barnet bli fortalt dette av læreren ? Sto bare at læreren skulle snakke om det når de kom til skolen,men de som ville kunne ta det opp. Barnet mitt og barnet som er berørt er ikke nære hverandre,men vet likevel ikke hvordan barnet vil reagerer på dette

Anonymkode: 6f8f9...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem i alle dager har gått ut med slike opplysninger?

Jeg har fire barn, og har et par ganger opplevd at klassekamerater har blitt flyttet vekk av barnevernet, men ungene har da aldri fått detaljer om hvorfor...

De har fått høre f.eks at en jente har flyttet til mormoren sin og skal bo der fra nå, eller at familien hadde det ikke noe greit men nå har de fått hjelp og skal bo et annet sted.

Jeg tror ikke det er meningen barna skal få slike opplysninger som du har beskrevet her altså, det holder lenge å si at han har flyttet og at det skjedde litt brått fordi det var litt vanskelig hjemme eller noe sånt.

Anonymkode: 8b528...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer som sendte mail til alle foreldrene i klassen til barnet det gjelder.  Lærer fikk lov av barnevernet og dele videre .

Jeg også reagerte på at vi fikk vite såpass mye.

Nei vet det ikke er skolens barn, men tenkte bare kanskje det er lettere for barnet og få beskjeden sammens med klassen enn hos meg

Anonymkode: 6f8f9...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærer som sendte mail til alle foreldrene i klassen til barnet det gjelder.  Lærer fikk lov av barnevernet og dele videre .

Jeg også reagerte på at vi fikk vite såpass mye.

Nei vet det ikke er skolens barn, men tenkte bare kanskje det er lettere for barnet og få beskjeden sammens med klassen enn hos meg

Anonymkode: 6f8f9...601

Vet du, dette ville jeg meldt videre til kommunelegen, for her blir taushetsplikt brutt. Barnet har rett til at slike helseopplysninger ikke kommer ut. Jeg tviler på at barnevernet har lov å si til lærer at denne "får lov" å dele videre. Dette høres mer ut som et grovt overtramp, hvor de som skal beskytte barnet ikke gjør det. Og lærer bør selvfølgelig ikke dele slike detaljer med klassen!

Jeg ville kontaktet lærer i kveld eller før skolen begynner i morgen og sagt at det bv har gjort kan være et alvorlig brudd på taushetsplikten, og at lærer ikke bør fortelle detaljer videre til elever eller andre.

Var jeg deg ville jeg forberedt barnet ditt på at det andre barnet er borte fra klassen og bare sagt noe om at det ikke hadde det bra hjemme, og at det var det beste for barnet å bo hos andre enn foreldrene. Og så heller ta spørsmål senere, men holde informasjon på minste minimum av hva barna trenger å høre.

Men vær så snill, ta en telefon til kommunelegen og fortell hva bv har sagt til lærer, for hvis dette er en så grov feil av bv som jeg tror det er, da må det tas tak i og stoppes!

Anonymkode: 704ee...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Vet du, dette ville jeg meldt videre til kommunelegen, for her blir taushetsplikt brutt. Barnet har rett til at slike helseopplysninger ikke kommer ut. Jeg tviler på at barnevernet har lov å si til lærer at denne "får lov" å dele videre. Dette høres mer ut som et grovt overtramp, hvor de som skal beskytte barnet ikke gjør det. Og lærer bør selvfølgelig ikke dele slike detaljer med klassen!

Jeg ville kontaktet lærer i kveld eller før skolen begynner i morgen og sagt at det bv har gjort kan være et alvorlig brudd på taushetsplikten, og at lærer ikke bør fortelle detaljer videre til elever eller andre.

Var jeg deg ville jeg forberedt barnet ditt på at det andre barnet er borte fra klassen og bare sagt noe om at det ikke hadde det bra hjemme, og at det var det beste for barnet å bo hos andre enn foreldrene. Og så heller ta spørsmål senere, men holde informasjon på minste minimum av hva barna trenger å høre.

Men vær så snill, ta en telefon til kommunelegen og fortell hva bv har sagt til lærer, for hvis dette er en så grov feil av bv som jeg tror det er, da må det tas tak i og stoppes!

Anonymkode: 704ee...c61

Lærer skal ikke fortelle barna det de fortalte oss voksne, lærer kommer kun til og fortelle om at barnet måtte flytte og begynne på en annen skole.

Kommer til og fortelle barnet mitt selv har jeg bestemt meg for, så barnet ikke blir helt sjokkert,men kommer heller ikke og nevne noe om årsaken.

 

Anonymkode: 6f8f9...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærer som sendte mail til alle foreldrene i klassen til barnet det gjelder.  Lærer fikk lov av barnevernet og dele videre .

Jeg også reagerte på at vi fikk vite såpass mye.

Nei vet det ikke er skolens barn, men tenkte bare kanskje det er lettere for barnet og få beskjeden sammens med klassen enn hos meg

Anonymkode: 6f8f9...601

Dette nekter jeg å tro....

Skal dette barnet og det det har blitt utsatt for blottlegges for hele "bygda" på denne måten? Stefar kan da ikke være dømt allerede, og dette barnet skal aldri få komme tilbake til hjemstedet sitt uten at alle vet hva som skjedde?

Jeg nekter å tro at barnevernet har gitt læreren lov til så fortelle dette altså.

At barnet er i fosterhjem og har blitt flyttet ganske brått kanskje, men ikke detaljene om hvorfor. Det hadde jeg virkelig satt spørsmålstegn ved at har blitt delt på denne måten.

Anonymkode: 8b528...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Dette nekter jeg å tro....

Skal dette barnet og det det har blitt utsatt for blottlegges for hele "bygda" på denne måten? Stefar kan da ikke være dømt allerede, og dette barnet skal aldri få komme tilbake til hjemstedet sitt uten at alle vet hva som skjedde?

Jeg nekter å tro at barnevernet har gitt læreren lov til så fortelle dette altså.

At barnet er i fosterhjem og har blitt flyttet ganske brått kanskje, men ikke detaljene om hvorfor. Det hadde jeg virkelig satt spørsmålstegn ved at har blitt delt på denne måten.

Anonymkode: 8b528...698

dette er ingen bygd,men en av de 5 største byene i landet,men helt enig at bv burde spart seg med og si hva det gjaldt,men kun barnet er flyttet. Nei stefaren er ikke dømt, dette har jo kommet nå, vet ikke hvor lenge bv har vert inni bilde da,men dette var helt nytt og sjokkerende for både meg og far i huset

Anonymkode: 6f8f9...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ene barnet i klassen til barnet mitt ble seksuelt misbrukt av stefaren sin gjennom flere år, barnet går i 4 klasse og har blitt seksuelt misbrukt siden det var 4 år gammelt, barnet er nå tatt fra moren og stefaren og ble akuttplassert et annet sted i landet.

Bør jeg fortelle barnet mitt dette før det går på skolen i morgen,eller bør barnet bli fortalt dette av læreren ? Sto bare at læreren skulle snakke om det når de kom til skolen,men de som ville kunne ta det opp. Barnet mitt og barnet som er berørt er ikke nære hverandre,men vet likevel ikke hvordan barnet vil reagerer på dette

Anonymkode: 6f8f9...601

Altså....

Barnet har krav på privatliv og stefar har krav på etterforskning og evt rettssak. Ingen deler slike opplysninger utfra en akuttplassering....

Anonymkode: 719b4...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at dere fått vite at det er grunnet seksuelt misbruk, blir jeg mildt sagt  sjokkert. En ting er hva bygdesladder deler av info. Men at skolen og bv går ut med dette er ett overgrep mot barnet. Her blottlegges barnet totalt uten mulighet for privatliv.

Anonymkode: fcb0e...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan selvsagt svikte i én instans. Men at en i barneverntjenesten skulle være fullkomment inkompetent for så å møte en lærer som også er det, og som ikke en gang har vett til å snakke med sin overordnede om saken, eventuelt også en fullkomment inkompetent overordnet?

Det er for usannsynlig. 

Anonymkode: 2c235...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ikke akuttplasserer man barn slik at det geografisk vil betegnes som "et annet sted i landet" heller. Beredskapshjemmene er organisert i geografiske regioner). 

Anonymkode: 2c235...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærer skal ikke fortelle barna det de fortalte oss voksne, lærer kommer kun til og fortelle om at barnet måtte flytte og begynne på en annen skole.

Kommer til og fortelle barnet mitt selv har jeg bestemt meg for, så barnet ikke blir helt sjokkert,men kommer heller ikke og nevne noe om årsaken.

 

Anonymkode: 6f8f9...601

Det hjelper ikke, hvis det du forteller stemmer, da MÅ dette meldes videre, enten til kommunelege eller politi for grovt brudd på taushetsplikten!

Det hjelper ikke at det er en stor kommune, dette må meldes videre om! Om du forteller sannheten så melder du dette videre slik jeg skrev over, til kommunelegen og gjerne politiet også, og gjør lærer oppmerksom på at bv trolig har brutt taushetsplikten.

Nå er det din oppgave å beskytte det barnet fra videre overgrep!

Anonymkode: 704ee...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette håper jeg virkelig at er bare tull for så blåst kan ikke barnevernet og en lærer være. Minst en av dem burde hørt ei bjelle ringe. Nå har jeg jobbet med et barnevernsbarn i skolen i 3 år og vi i teamet rundt barnet vet mye om det, uten å vite det kan vi ikke få gitt den hjelpen barnet trenger. Men ingen andre får noe som helst informasjon, bortsett fra at barnet bor i fosterhjem. Så at barnevernet skal gi læreren beskjed om at han (eller hun) skal sende melding til foreldrene i klassen om at et barn er blitt flyttet pga seksuelt misbruk er helt bak mål. I det hele tatt er det helt bak mål at foreldrene skal få vite dette i det hele tatt, i alle fall så fort. Dette, i passende ordelag, burde barna fått beskjed om på skolen i morgen, uten å utdype noe. "Akkurat nå klarer ikke mammaen til "Anna" å ta godt nok vare på henne, så derfor skal hun bo hos noen andre en stund." Det er alt andre trenger å vite. 

Anonymkode: 1b9bd...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke noe på. Hvis det mot formodning er sant, er det helt hinsides. Det ville være nok et grovt overgrep mot barnet. (Og forsåvidt også mot stefar hvis han ikke er dømt.)

Tror du troller, HI. Usmakelig.

Anonymkode: a10f6...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

(Ikke akuttplasserer man barn slik at det geografisk vil betegnes som "et annet sted i landet" heller. Beredskapshjemmene er organisert i geografiske regioner). 

Anonymkode: 2c235...793

Noen ganger er det ikke ledig kapasitet. Nevøen min ble plassert på andre siden av landet en periode. 

Jeg kan ikke tro at bv har gått ut med slike opplysninger. I klassen til mitt ene barn, ble en av ungene akuttplassert. Det eneste vi fikk vite var at bv hadde tatt barnet ut av hjemmet og skulle bytte skole. De fleste av oss visste hvorfor, men verken skole eller bv fortalte det. Jeg håper da virkelig ikke læreren til min nevø har fortalt alle elevene hvorfor han ble akuttplassert. Nå bor han i nabokommunen og møter på gamle klassekamerater med jevne mellomrom. Foreldre i klassen har i alle fall ikke noe behov for annen forklaring enn at barnet har flyttet. 

Anonymkode: 401cd...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger er det ikke ledig kapasitet. Nevøen min ble plassert på andre siden av landet en periode. 
 

Anonymkode: 401cd...9d9

Joda, det forekommer. Men for et så lite barn er det ekstremt sjeldent. At det skulle skje parallellt med at både skole og barneverntjeneste randomly har glemt hva taushetsplikt er, blir litt for mange sammentreff. 

Anonymkode: 2c235...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

ene barnet i klassen til barnet mitt ble seksuelt misbrukt av stefaren sin gjennom flere år, barnet går i 4 klasse og har blitt seksuelt misbrukt siden det var 4 år gammelt, barnet er nå tatt fra moren og stefaren og ble akuttplassert et annet sted i landet.

Bør jeg fortelle barnet mitt dette før det går på skolen i morgen,eller bør barnet bli fortalt dette av læreren ? Sto bare at læreren skulle snakke om det når de kom til skolen,men de som ville kunne ta det opp. Barnet mitt og barnet som er berørt er ikke nære hverandre,men vet likevel ikke hvordan barnet vil reagerer på dette

Anonymkode: 6f8f9...601

Dette er ikke sant. Skjerp deg hi, dette er ikke noe man troller om.

Anonymkode: db11c...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On dette er sant. Og lærer kun skal fortelle om at barnet flytter, så ville jeg ikke pratet med barnet om det. 

Ville heller pratet etterpå om barnet ditt synes det er rart at de ikke fikk vite noe på forhånd. Og sagt at kanskje ..... ikke ville fortelle det fordi ..... synes det var kjipt å flytte. Og ikke laget noe mer ut av det. 

Samtidig er dette info man ikke får lov å vite. Så jeg synes det er sjokkerende om dette stemmer. Dumt viss noen av barna overhører dere voksene prate om det, også spres det på skolen. Hva om barnet kommer tilbake til mor og skolen? Merkelig. Alvorlig overtramp

Anonymkode: 7bbec...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

ene barnet i klassen til barnet mitt ble seksuelt misbrukt av stefaren sin gjennom flere år, barnet går i 4 klasse og har blitt seksuelt misbrukt siden det var 4 år gammelt, barnet er nå tatt fra moren og stefaren og ble akuttplassert et annet sted i landet.

Bør jeg fortelle barnet mitt dette før det går på skolen i morgen,eller bør barnet bli fortalt dette av læreren ? Sto bare at læreren skulle snakke om det når de kom til skolen,men de som ville kunne ta det opp. Barnet mitt og barnet som er berørt er ikke nære hverandre,men vet likevel ikke hvordan barnet vil reagerer på dette

Anonymkode: 6f8f9...601

Kjære vene. De skal garantert fortelle at barnet har måttet bo et annet sted, ikke at klassekameraten ble utsatt for overgrep. Og nei, 

Har ikke moren forlatt stefaren?

Anonymkode: 14a91...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tror jeg ikke noe på. Hvis det mot formodning er sant, er det helt hinsides. Det ville være nok et grovt overgrep mot barnet. (Og forsåvidt også mot stefar hvis han ikke er dømt.)

Tror du troller, HI. Usmakelig.

Anonymkode: a10f6...b13

Enig.

Hvis det faktisk er noe HI har hørt, så er det nok via bygdesladder, ikke bvtj.

Anonymkode: 14a91...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...