Gå til innhold

Vaksine, HPV. Vi har bestemt oss for å ikke vaksinere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det er skummelt at slike ignorante antivaxxere får lov til å ta beslutninger på vegne av små barn. 

Anonymkode: f528b...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

"Kan jenter/kvinner bli sterile av HPV-vaksine?

Det har blitt hevdet at HPV-vaksinen kan føre til sterilitet. Det stemmer ikke.

Prematur ovarial svikt (POF) er en tilstand der eggstokkene (ovariene) mister sin normale funksjon hos kvinner under 40 år. I de fleste tilfeller er årsaken til svikten ukjent.   Det ble meldt inn en bekymring til det europeiske legemiddelverket (EMA) i 2013 om denne tilstanden kunne ha sammenheng med HPV-vaksinasjon. EMA gjorde en vurdering av dataene, og fant ingen holdepunkter for sammenheng. Nasjonale og internasjonale legemiddelmyndigheter overvåker sikkerheten av HPV-vaksiner fortløpende for å fange opp mulige bivirkninger. Det er ikke noe som tyder på at HPV-vaksine kan være årsak til prematur ovarial svikt."

https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/hpv-vaksine-til-unge-kvinner/hpv-vaksine/

Anonymkode: 8e993...7f3

Fhi har som oppgave å forsvare vaksineringen fordi det er de som anbefaler den. 

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes det er skummelt at slike ignorante antivaxxere får lov til å ta beslutninger på vegne av små barn. 

Anonymkode: f528b...c66

Jeg er ikke antivakser. Barna mine har fått alle vaksinene de skal ha, men jentene får ikke HPV. 

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fhi har som oppgave å forsvare vaksineringen fordi det er de som anbefaler den. 

Anonymkode: 658c4...557

Okay, vi er der ja. 

Jeg håper at jentene dine ikke må betale dyrt for din overbevisning. 

Så lenge du ikke kommer med linker til seriøs forskning betyr din mening ingenting. 

Anonymkode: 6999a...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okay, vi er der ja. 

Jeg håper at jentene dine ikke må betale dyrt for din overbevisning. 

Så lenge du ikke kommer med linker til seriøs forskning betyr din mening ingenting. 

Anonymkode: 6999a...cd2

Det må du fjerne mene, men nettet er fullt av informasjon du selv kan lese, så jeg regner med du klarer å finne det. 
 

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du fjerne mene, men nettet er fullt av informasjon du selv kan lese, så jeg regner med du klarer å finne det. 
 

Anonymkode: 658c4...557

Flaks du har anonymknappen. Det er sjelden man kommer over sånn komplett idioti som det du nå oppviser. Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen er allerede vaksinert, men døtrene blir ikke vaksinert. Jeg synes det er for mye «det er ikke sikkert det er vaksinen som gjør at de ble sterile, det kam være mye annet» - unnskyldninger og lite skikkelig forskning på dette. Har snakket med helsesykepleier om dette også, og kommet frem til sammen med denne at det er helt ok å ikke vaksinere jenter.

Er det fler enn meg som er skeptisk til de langvarige bivirkningene av denne?

Anonymkode: 658c4...557

Er du ikke redd for at sønnen din skal bli steril da? 

Anonymkode: d2771...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ostepop123 skrev:

Flaks du har anonymknappen. Det er sjelden man kommer over sånn komplett idioti som det du nå oppviser. Gratulerer!

Om jeg ikke hadde hatt anonymknappen, så hadde jeg fortsatt vært anonym. 
Dessuten er man ikke komplett idiot om man er skeptisk til en vaksinering man ikke vet de fulle konsekvensene av. I tillegg kan man fint vente noen år og fortsatt få den gratis. Jeg har en sønn som er vaksinert, og som har slitt med søvn fra ca en mnd etter den ble tatt. Det ble undersøkt om det har noe med vaksinen å gjøre, og da blir det selvsagt sagt at de ikke kan utelukke det, men de kan heller ikke bekrefte at det er vaksinen. Så kan man ikke få erstatning, og foreløpig er søvn et så stort problem at de er usikre på om han vil klare seg i arbeidslivet særlig lenge uten å bli utmattet. Mulig han blir ufør og aldri kan tjene egne penger. 

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du ikke redd for at sønnen din skal bli steril da? 

Anonymkode: d2771...0d0

Deg tok jeg ikke hensyn til fordi jeg den gang hadde full tillit til helsevesenet. Nå har han fått andre bivirkninger enn sterilitet, men jo, det er jeg redd for

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig toskete kommentar. Å fylle kroppen med kjemiske substanser ingen kan garantere for er et privat valg. At vaksiner kan ha uheldige konsekvenser er 100% sikkert. Det er et personlig valg og har ingen ting med gratispassasjerer, egoisme eller dumskap å gjøre. Det handler om sunn skepsis til farmasiindustri og legevitenskap.

Anonymkode: 7ec73...211

Det er nå  også 100% sikkert at flere vil få verre sykdommer og til og med noen vil dø om det ikke vaksineres. Hadde du turt å stå for valget om å ikke ta vaksine om ikke resten tok støyten med å skape flokkimmunitet? Det er ansvarsløst og egoistisk å la andre rydde vei. 

Anonymkode: 2f175...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er konisert. Hadde grove celleforandringer i løpet av relativt kort tid og det var kun flaks som gjorde at helsevesenet fant ut av celleforandringene før det utviklet seg til kreft. Jeg hadde mest sannsynligvis ikke funnet ut av dette før det hadde blitt for sent. Hadde vaksinen vært der da jeg var ung hadde jeg garantert tatt den. Mine gutter skal ta den og om jeg hadde fått en jente skulle hun også ha tatt den. Levende barn trumfer de andre potensielt sett sjeldne konsekvensene som rammer en millipromille av de som tar den...

Anonymkode: 4eb08...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er konisert. Hadde grove celleforandringer i løpet av relativt kort tid og det var kun flaks som gjorde at helsevesenet fant ut av celleforandringene før det utviklet seg til kreft. Jeg hadde mest sannsynligvis ikke funnet ut av dette før det hadde blitt for sent. Hadde vaksinen vært der da jeg var ung hadde jeg garantert tatt den. Mine gutter skal ta den og om jeg hadde fått en jente skulle hun også ha tatt den. Levende barn trumfer de andre potensielt sett sjeldne konsekvensene som rammer en millipromille av de som tar den...

Anonymkode: 4eb08...ec7

Hadde du tenkt tilbake og tenkt at «pokker! Jeg skulle tatt den» om du var 90 år og aldri hadde hatt celleforandringer?

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg ikke hadde hatt anonymknappen, så hadde jeg fortsatt vært anonym. 
Dessuten er man ikke komplett idiot om man er skeptisk til en vaksinering man ikke vet de fulle konsekvensene av. I tillegg kan man fint vente noen år og fortsatt få den gratis. Jeg har en sønn som er vaksinert, og som har slitt med søvn fra ca en mnd etter den ble tatt. Det ble undersøkt om det har noe med vaksinen å gjøre, og da blir det selvsagt sagt at de ikke kan utelukke det, men de kan heller ikke bekrefte at det er vaksinen. Så kan man ikke få erstatning, og foreløpig er søvn et så stort problem at de er usikre på om han vil klare seg i arbeidslivet særlig lenge uten å bli utmattet. Mulig han blir ufør og aldri kan tjene egne penger. 

Anonymkode: 658c4...557

Hvorfor kan du ikke linke til troverdig forskning? Nytter ikke å slenge den påstanden på bordet hvis informasjonen er hentet fra konspirasjonstenkere og antivaxere. 

Anonymkode: 2f175...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du tenkt tilbake og tenkt at «pokker! Jeg skulle tatt den» om du var 90 år og aldri hadde hatt celleforandringer?

Anonymkode: 658c4...557

Hadde bestemoren din tenkt det om hun ikke var vaksinert og slapp unna kopper? Det er en svært ignorant innfallsvinkel når man forstår omfanget av det man vaksineres mot. 

Anonymkode: 2f175...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde bestemoren din tenkt det om hun ikke var vaksinert og slapp unna kopper? Det er en svært ignorant innfallsvinkel når man forstår omfanget av det man vaksineres mot. 

Anonymkode: 2f175...59c

Det blir jo det samme begge veier. De som opplever celleforandringer vil ønske de hadde fått tilbudet, og de som ikke opplever det, vil ikke tenke over om de er vaksinert eller ikke. 

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan du ikke linke til troverdig forskning? Nytter ikke å slenge den påstanden på bordet hvis informasjonen er hentet fra konspirasjonstenkere og antivaxere. 

Anonymkode: 2f175...59c

Jeg henter aldri informasjon fra slike steder. Men jeg ser at flere kilder som sier at det IKKE er en sammenheng ikke forklarer hvorfor det ikke er en sammenheng. 

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er ikke argumentet uten tyngde. Hvis noen forteller deg at Brad Pitt er død, sjekker du det selv, eller ber du om kilde?

Anonymkode: 658c4...557

Da spør jeg "Hvor har du hørt det?" Og ellers ikke brydd meg noe spessielt.

Anonymkode: 8e993...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det må jeg ikke

Anonymkode: 658c4...557

Nei du må ikkje, men viss du prøvar å underbygge påstanden din på ein slik måte at vi trur deg er det nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du presenterer en mening på et diskusjonsforum. Du vil gjerne diskutere meningen, men nekter å vise til kildene som er grunnlaget for at du mener det du gjør. Fantastisk.

I og med at kognitiv kapasitet er relativt arvelig, er det kanskje ikke så dumt med litt sterilitet. 

Anonymkode: f1d50...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du tenkt tilbake og tenkt at «pokker! Jeg skulle tatt den» om du var 90 år og aldri hadde hatt celleforandringer?

Anonymkode: 658c4...557

90 år og barn/tenåring er to forskjellige ting.   Poenget her er at hi risikerer sine jenters liv fordi hun er overbevist om at det kan gjøre dem sterile. Det er nok av unge jenter og unge voksne som har fått celleforandringer og/eller kreft. Her har man en vaksine som kan forhindre livmorhalskreft og så velges den bort fordi moren tror at slikt ikke kan skje barna og hun tror det vil være en bieffekt i form av sterilitet. Det fantes mer enn nok sterilitet før vaksina kom også så det å skylde sterilitet på den er svada. 

Anonymkode: 4eb08...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du presenterer en mening på et diskusjonsforum. Du vil gjerne diskutere meningen, men nekter å vise til kildene som er grunnlaget for at du mener det du gjør. Fantastisk.

I og med at kognitiv kapasitet er relativt arvelig, er det kanskje ikke så dumt med litt sterilitet. 

Anonymkode: f1d50...3bb

Les det første innlegget en gang til, så ser du hva jeg spør om

Anonymkode: 658c4...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er ikke argumentet uten tyngde. Hvis noen forteller deg at Brad Pitt er død, sjekker du det selv, eller ber du om kilde?

Anonymkode: 658c4...557

«Forskning viser at ...» fulgt av noe som er det motsatte av en ellers gjengs oppfatning, bør følges av kilder. Dersom det man hevdet var allment kjent (et dødsfall av en berømt person kommer fort i f eks aviser) så er det ikke nødvendig å belegge det. Men svaret på «hvor har du det fra?» er aldri «du kan google det selv». Det er en logisk tankefeil som ikke funker i rasjonell debatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg henter aldri informasjon fra slike steder. Men jeg ser at flere kilder som sier at det IKKE er en sammenheng ikke forklarer hvorfor det ikke er en sammenheng. 

Anonymkode: 658c4...557

Øøøøh... man kan ikke bevise eller grunngi en ikke-teori. Der er f eks ingen sammenheng mellom neglesopp og lese/skrivevansker, men der er ikke noen i verden som kan forklare deg hvorfor sammenhengen mangler 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...