Gå til innhold

Tarm i ubalanse. Hva hjalp deg å få den i balanse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å legge om kostholdet. Sluttet å spise vanlig brødmat, spiser lavkarbovarianter i stedet for.

Etter å ha vært plaget med magen hele livet(og hatt store sosiale hemninger pga av det) ble det som et nytt liv, fins ikke oppblåst eller treg i magen lenger(med mindre jeg skeier ut).

Anonymkode: 61d44...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 11.02, Anonym bruker skrev:

Å legge om kostholdet. Sluttet å spise vanlig brødmat, spiser lavkarbovarianter i stedet for.

Etter å ha vært plaget med magen hele livet(og hatt store sosiale hemninger pga av det) ble det som et nytt liv, fins ikke oppblåst eller treg i magen lenger(med mindre jeg skeier ut).

Anonymkode: 61d44...cdd

Amen. Har nå kuttet dette og jeg har fått et helt nytt liv. Over natta. Hatt masse slim i avføring fra juni og masse luft. Helt forferdelig. Nå er jeg som et nytt menneske. Hva spiser du i løpet av dagen? He he brød har vært stor del av livet mitt. Kuttet også melk men ikke melkeprodukter siden det har vært veldig viktig for tarmen min. Sånn som kefir. 

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 13.35, Anonym bruker skrev:

Forstoppelsesbehandling over tid, mer mosjon i det daglige, og et kosthold med mindre fiber.

Anonymkode: ed47d...d3e

Ikke enig med deg. 

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke enig med deg. 

Anonymkode: 67ce3...131

Enig? Du spør hva som hjalp noen å få den i balanse. Anonym d3e svarer hva som hjalp henne. Det er jo ikke noe du kan være enig eller uenig med, med mindre du er hennes tarm, og det er du neppe. 

Anonymkode: 16d90...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig? Du spør hva som hjalp noen å få den i balanse. Anonym d3e svarer hva som hjalp henne. Det er jo ikke noe du kan være enig eller uenig med, med mindre du er hennes tarm, og det er du neppe. 

Anonymkode: 16d90...9e9

Jo hun kan umulig ha en velfungerende tarm når hun tar forstoppelsesbehandling for at den skal fungere. Da fungerer ikke tarmen. Da er den avhengig av evig tømningsmidler. Hva er det uansett for et råd? Ta tømningsmidler spis mindre fiber? Må være tull!

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo hun kan umulig ha en velfungerende tarm når hun tar forstoppelsesbehandling for at den skal fungere. Da fungerer ikke tarmen. Da er den avhengig av evig tømningsmidler. Hva er det uansett for et råd? Ta tømningsmidler spis mindre fiber? Må være tull!

Anonymkode: 67ce3...131

Det er ikke en tarm i balanse.

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo hun kan umulig ha en velfungerende tarm når hun tar forstoppelsesbehandling for at den skal fungere. Da fungerer ikke tarmen. Da er den avhengig av evig tømningsmidler. Hva er det uansett for et råd? Ta tømningsmidler spis mindre fiber? Må være tull!

Anonymkode: 67ce3...131

Var forstoppet, tok skikkelig behandling en periode, etter opplegget fra St. Olavs jeg linker nederst. Brukte aldri tømningsmidler, hvor har du det fra? For mye fiber ga meg smerter og luft. 

Nå er tarmen min godt fungerende, og jeg bruker ikke forstoppelsesmidler. Hi spurte hva som fungerte, og det fungerte for meg.

Retningslinje for behandling av kronisk forstoppelse (vet den er fra en barneavdeling, den er god for det!):

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://data.stolav.no/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_17559/attachments/Retningslinje%20for%20utredning%20og%20behandling%20av%20kronisk%20obstipasjon%20i%20spesialisthelsetjenestenversjon%201%20(3).pdf&ved=2ahUKEwjGwv-1zP7rAhVHyYUKHWxqC0gQFjABegQIDBAI&usg=AOvVaw00jiQ7S2o_-9vx7RZkhMGs

Anonymkode: ed47d...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ut laktose og gluten. Drakk et eller annet pulver som skulle blandes i vann som var bra for tarmveggen. Dette i samråd med lege og kostholdsveiledning. 

Anonymkode: 9183b...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 8.06, Anonym bruker skrev:

Kuttet ut laktose og gluten. Drakk et eller annet pulver som skulle blandes i vann som var bra for tarmveggen. Dette i samråd med lege og kostholdsveiledning. 

Anonymkode: 9183b...59c

Vet du hva det heter?

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 8.06, Anonym bruker skrev:

Kuttet ut laktose og gluten. Drakk et eller annet pulver som skulle blandes i vann som var bra for tarmveggen. Dette i samråd med lege og kostholdsveiledning. 

Anonymkode: 9183b...59c

Movicol?

Anonymkode: 3ab8e...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trappet kraftig ned på brødmat- og det har gjort underverker! Mindre søtsug, mer metthetsfølelse og jeg har mistet 4 kg uten å egentlig gå inn for det. 

- Spiser gjerne chiagrøt til frokost med mye frukt og bær

- Drikker smoothie til lunsj (med avokado, banan, mandel eller havremelk, linfrø og nøttesmør, spinat eller lignende- alt etter hva jeg har i hus) som metter godt, eller en salat. 

- Til middag har jeg redusert forbruket av pasta og potet, og økt grønnsaksmengde og tenker mer over hvile kilder jeg henter næring fra. 

- Til kvelds spiser jeg somregel bare noe frukt og grønnsaker+ et knekkebrød eller lignende. 

 

Jeg har alltid spist ekstremt mye pasta og potet, vært en godtefreak uten like, og spist brød til nesten alle måltidene. Gikk konstant rundt med luft i magen! 
Jeg har egentlig ikke gått strengt inn for dette, men startet med at ei venninne tipset om en god smoothie hun brukte til frokost eller lunsj. Etter det har jeg nesten automatisk sklidd litt over i sunnere kosthold, ikke jobbet for det. Innser at jeg elsker frukt, grønnsaker og bær :) Så prøver alltid ha det i hus- og da blir det automatisk det som blir førstevalget når man er sulten også.


Har nesten aldri luft i magen lengre, aldri forstoppet og jeg kjenner meg bedre :) 

Anonymkode: 3ab8e...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 8.12, Anonym bruker skrev:

Hva hjalp deg?

Anonymkode: 67ce3...131

Mindre sukker. Fermentert mat. Osv

Anonymkode: c0c38...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst begynne å faste. Da reprogrammerer kroppen seg lettere, noe den ikke får gjort i samme grad når den hele tiden må fordøye mat 

Anonymkode: c0c38...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Movicol?

Anonymkode: 3ab8e...764

Nei. Det var noe som bare bedret helsen til tarmveggen. Movicol påvirker ikke tarmveggen. Husker dessverre IKK hva den heter HI. Fikk den på Balderklinikken. Måtte bestilles på nett via et firma i Sandefjord eller deromkring. Bare de som solgte det. 

Anonymkode: 9183b...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har trappet kraftig ned på brødmat- og det har gjort underverker! Mindre søtsug, mer metthetsfølelse og jeg har mistet 4 kg uten å egentlig gå inn for det. 

- Spiser gjerne chiagrøt til frokost med mye frukt og bær

- Drikker smoothie til lunsj (med avokado, banan, mandel eller havremelk, linfrø og nøttesmør, spinat eller lignende- alt etter hva jeg har i hus) som metter godt, eller en salat. 

- Til middag har jeg redusert forbruket av pasta og potet, og økt grønnsaksmengde og tenker mer over hvile kilder jeg henter næring fra. 

- Til kvelds spiser jeg somregel bare noe frukt og grønnsaker+ et knekkebrød eller lignende. 

 

Jeg har alltid spist ekstremt mye pasta og potet, vært en godtefreak uten like, og spist brød til nesten alle måltidene. Gikk konstant rundt med luft i magen! 
Jeg har egentlig ikke gått strengt inn for dette, men startet med at ei venninne tipset om en god smoothie hun brukte til frokost eller lunsj. Etter det har jeg nesten automatisk sklidd litt over i sunnere kosthold, ikke jobbet for det. Innser at jeg elsker frukt, grønnsaker og bær :) Så prøver alltid ha det i hus- og da blir det automatisk det som blir førstevalget når man er sulten også.


Har nesten aldri luft i magen lengre, aldri forstoppet og jeg kjenner meg bedre :) 

Anonymkode: 3ab8e...764

Er det den smoothien du har nevnt her? Oppskrift?

Anonymkode: 757f3...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har trappet kraftig ned på brødmat- og det har gjort underverker! Mindre søtsug, mer metthetsfølelse og jeg har mistet 4 kg uten å egentlig gå inn for det. 

- Spiser gjerne chiagrøt til frokost med mye frukt og bær

- Drikker smoothie til lunsj (med avokado, banan, mandel eller havremelk, linfrø og nøttesmør, spinat eller lignende- alt etter hva jeg har i hus) som metter godt, eller en salat. 

- Til middag har jeg redusert forbruket av pasta og potet, og økt grønnsaksmengde og tenker mer over hvile kilder jeg henter næring fra. 

- Til kvelds spiser jeg somregel bare noe frukt og grønnsaker+ et knekkebrød eller lignende. 

 

Jeg har alltid spist ekstremt mye pasta og potet, vært en godtefreak uten like, og spist brød til nesten alle måltidene. Gikk konstant rundt med luft i magen! 
Jeg har egentlig ikke gått strengt inn for dette, men startet med at ei venninne tipset om en god smoothie hun brukte til frokost eller lunsj. Etter det har jeg nesten automatisk sklidd litt over i sunnere kosthold, ikke jobbet for det. Innser at jeg elsker frukt, grønnsaker og bær :) Så prøver alltid ha det i hus- og da blir det automatisk det som blir førstevalget når man er sulten også.


Har nesten aldri luft i magen lengre, aldri forstoppet og jeg kjenner meg bedre :) 

Anonymkode: 3ab8e...764

Åå så godt å høre. Det samme har hjulpet meg. Brød er verstingen. Skulle jeg sprekke å spise på McDonald's så har de glutenfritt brød. Men spiser ikke glutenfritt bare brød jeg reagerer på virker det som, og melk. Som har erstattet dette med mandelmelk. Og for all del ikke kuttet ut yoghurt og slike melkeprodukter. Kefir har reddet magen min. Blandet ut med biola. Kan faktisk bruke det i smoothie. Også høye doser med probiotika på helsekost før jeg legger meg. Jobber gjennom natten. Helt fantastisk tarm igjen😄 Må begynne å blogge hehe. Masse tips

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år med streng diett, for så å begynne forsiktig med vanlig kosthold igjen (beskjed etter koloskopi). 

Ikke krydder, ikke feit mat, ikke stekt mat, ikke juice, ikke brus, absolutt ingen junk. Kuttet ned på sukker og hvetebakst. 

Det nullstilte systemet mitt. Nå, 12 år senere, kan jeg fortsatt spise helt normalt, kun laktose jeg ikke tåler. Tålte ikke laktose før heller, da. 

Anonymkode: f62b6...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han bor forresten i tomannsbolig og den andre tomannsboligen har akseptert

Anonymkode: 

Feil tråd 😅😂

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det hjulpet å drikke ca 1 liter med vann før første måltid. Mindre stivelse, men spiser det enda, bare i mindre mengder. Kuttet ut store deler sukker. Holder meg for det meste borte fra melkeprodukter. Spiser mye frukt og grønt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde jeg en del gult slim igjen i avføring. Har hatt litt smerter idag samt en del luft. Hm det jeg har spist som jeg kan ha reagert på er is med melk for 4 dager siden? Lite sannsynlig? Spist safarikjeks i dag og i går. Også spiste jeg en salat idag, men med kebab saus. Uff aldri som sagt hatt problemer før, men det gule slimet liker jeg ikke. Føler meg også små kvalm og luften stinker *unnskyld mye informasjon* men eneste måten å utelukke mat jeg reagerer på er vel å fortelle. Kanskje dere vet hva jeg kan ha reagert på? Vil ikke tilbake til dårlig tarm igjen 😢😢😢

Anonymkode: 67ce3...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...