Gå til innhold

Hva gjør man når det er buss streik og man ikke kommer seg til jobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Streiken gjelder vel Oslo og Viken, det er en overveiende sannsynlighet for at HI ikke bor særlig grisgrendt.

Anonymkode: 76949...f82

He he... ikke så god i din norgesgeografi du. 

Nok av grisegrendte steder i Viken altså. 

Anonymkode: 92082...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tilbød nettopp en tidligere nabo via fb om å hjelpe henne hvis det ble streik fordi jeg vet hun ikke har lappen og skal ca samme vei som meg til jobb. 

Hva om du legger ut en melding på fb, eller i en kjøp/salg gruppe for ditt nærområde, og hører om flere er i samme situasjon. Så hvis en har lappen kan alle spleise på leiebil feks? 

Ang sove på jobb så må du høre med arbeidsgiver, det er ikke sikkert det går mtp forsikringer, brannforskrifter etc. Evt høre med leder om hjemmekontor/oppgaver av noe slag, perm uten lønn eller lign. 

Streiker av denne typen pleier vel igrun ikke vare så lenge da det er samfunnsøkonomisk belastende? 🤔 

Anonymkode: 38383...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

He he... ikke så god i din norgesgeografi du. 

Nok av grisegrendte steder i Viken altså. 

Anonymkode: 92082...9cd

Ditto. Vet du hvor mange tettsteder det befinner seg i Viken? Jeg har aldri påstått at det ikke finnes grisgrendte steder der, heller ikke at Hi umulig kan bo et slikt sted. Sannsynligheten er derimot større for at hun bor nærme et tettsted og dermed kan det å ikke disponere egen bil forsvares. 

Du trenger ikke legge ord i munnen min ;) 

Anonymkode: 76949...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

He he... ikke så god i din norgesgeografi du. 

Nok av grisegrendte steder i Viken altså. 

Anonymkode: 92082...9cd

Hun trenger ikke bekymre seg for hele Viken. Nobina kjører vel strengt tatt bare noen strekninger i gamle Akershus. Det utelukket ikke at det kan være for langt å sykle av den grunn. 

Anonymkode: 280cf...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Streiken gjelder vel Oslo og Viken, det er en overveiende sannsynlighet for at HI ikke bor særlig grisgrendt.

Anonymkode: 76949...f82

Nei for viken er jo så liten og sentral🙄 nå er jeg heldig og har bil men hadde noen foreslått at jeg skulle sykle til jobb hadde jeg ledd godt. Og hos meg er det «bare» 25 minutter på motorveien 

Anonymkode: cdf32...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men viss mannen har bil så får han kjøre deg først på jobb, så levere unger og seg på sin jobb. På hjemveien henter han barn i barnehagen og då deg etterpå. Mulig du må vente litt på han, men da rar du deg en trimtur, leser en bok eller får litt ekstra timer på jobb.

 

det bør gå helt greit noen dager, selv om dere må opp tidligere enn normalt og kommer senere hjem.

Anonymkode: 76a34...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uten at jeg behøver å gå i detaljer rundt det for å forklare så er det en rekke omstendigheter som har å gjøre med helse, en nedlagt bedrift og ny jobb dessverre med mye lenger reisevei, økonomisk situasjon etc som gjør at per dags dato er ting som det er og vi gjør så godt vi kan med en bil og ett førerkort for å få alt til å gå og endene til å møtes. Planlegger og tar høyde for en rekke ting i hverdagen som mange av dere som svarer her nok aldri har måttet forholde dere til, men har dessverre ikke noen løsning i bakhånd for en situasjonen med buss streik akkurat nå. Det er tross alt ikke så veldig ofte det skjer da, og man kan ikke være føre var for alt heller. Jeg ønsker virkelig å få det til og sitter og leter etter løsninger nå, men til de av dere som bor i byer og større og mer sentrale steder så er det mange av de løsninger som er så opplagte for dere noe helt annet når man bor litt mer usentralt. Jeg har selvsagt også slektninger og nettverk, og jeg vet hvor de jobber. Til vanlig kjenner jeg 4 stk som reiser noenlunde samme strekningen som meg, en av dem i turnus som ikke passer med å kunne sitte på, en av dem i permisjon med baby og de to andre har fortsatt hjemmekontor og reiser ikke nå. Får bare håpe at streiken blir så kortvarig som mulig så vi alle kommer dit vi skal igjen...

Anonymkode: a4f34...e74

Jeg tror alle tenkbare og mulige alternativer er nevnt her i tråden og ingen av de funker for deg. Hvilket tips om transport trodde du ville komme her; flyvende teppe ?

Du kommer deg jo ikke på jobb ved en busstreik, enkelt og greit.

Anonymkode: 473b4...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men viss mannen har bil så får han kjøre deg først på jobb, så levere unger og seg på sin jobb. På hjemveien henter han barn i barnehagen og då deg etterpå. Mulig du må vente litt på han, men da rar du deg en trimtur, leser en bok eller får litt ekstra timer på jobb.

 

det bør gå helt greit noen dager, selv om dere må opp tidligere enn normalt og kommer senere hjem.

Anonymkode: 76a34...f6f

Dette synes jeg var en god løsning. Det vil jo trolig bare gjelde noen dager. Med tanke på hvor mange som rammes nå i Oslo og Viken så vil jeg tro alle ønsker en raskest mulig løsning på konflikten.

Ellers ville jeg snakket med arbeidsgiver i dag, Hi. Hvis det er helsen din som gjør at du ikke kan kjøre bil, da kan det være at du i en periode kan få godkjent reisetilskudd gjennom Nav. Men jeg er litt usikker på det, mtp. sykemelding så er det uansett arbeidsgiver som må stå for reiseutgiftene første 16 dager (og innen en slik periode så vil en streik trolig være over).

Hvis det ikke er du, men din mann som er avhengig av bil for å komme seg til jobb, altså at du kan kjøre, da kan det være din mann kan få dekket slike reiseutgifter, og så kan du ta familiens bil til jobb? Kan du selv kjøre så kan det jo også være en mulighet å spørre en av de som du kjenner som har hjemmekontor om du kan få låne bilen deres til jobb mens streiken gjelder. Ev. forsøke å leie en billig leiebil for en uke. Så kan du jo også høre om arb.giver er villig til å dele på utgiftene.

Anonymkode: 2d12e...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt har du til jobb da?

Anonymkode: cacb7...fb2

Begyn å gå nå. Overnatt nærmere jobben.

Anonymkode: afc89...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anonym bruker said:

Ingen andre alternativer på strekningen. 

Anonymkode: a4f34...e74

jeg må dessverre be faren min og kjøre, vil helst ikke gjøre det da han gjør så mye for oss , både meg og barnet,men har ingen annet valg.

Anonymkode: 9635b...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

jeg må dessverre be faren min og kjøre, vil helst ikke gjøre det da han gjør så mye for oss , både meg og barnet,men har ingen annet valg.

Anonymkode: 9635b...2b4

Da er det jo greit. Du får betale ham eller stille opp for ham på andre måter. Selv under en streik er det dit ansvar å komme deg til jobb.

Anonymkode: afc89...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Da er det jo greit. Du får betale ham eller stille opp for ham på andre måter. Selv under en streik er det dit ansvar å komme deg til jobb.

Anonymkode: afc89...87c

han får betalt. Ja,men samtidlig ikke min skyld de streiker

Anonymkode: 9635b...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

han får betalt. Ja,men samtidlig ikke min skyld de streiker

Anonymkode: 9635b...2b4

Nei, det er ikke din skyld, men det har ikke noe å si. Det er din oppgave å ordne deg slik at du kommer deg til jobb i tide, selv om det skulle bety at du må betale drosje eller bo på hotell. Arbeidsgiver har ikke ansvar for hvor du skal bosette deg eller hvordan du skal reise.

Anonymkode: afc89...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg fikk beskjed sist  gang Det var streik da tog, at  ledelsen på jobb ikke brydde seg om hvordan hun kom seg på jobb men måtte innfinne seg.  Evt sykemelding ble ikke godkjent, fikk ikke lov å  ta ferie. Det endte med at hun møtte bo hos  kollegaer eller bli trekt i lønn evt få sparken pga ugyldig fravær.  
 

Anonymkode: f68ed...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Nei, det er ikke din skyld, men det har ikke noe å si. Det er din oppgave å ordne deg slik at du kommer deg til jobb i tide, selv om det skulle bety at du må betale drosje eller bo på hotell. Arbeidsgiver har ikke ansvar for hvor du skal bosette deg eller hvordan du skal reise.

Anonymkode: afc89...87c

ok sjef

Anonymkode: 9635b...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

ok sjef

Anonymkode: 9635b...2b4

Touchy....det er jo bare sannheten, ingen grunn til å surve av den grunn

Anonymkode: 6673a...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Touchy....det er jo bare sannheten, ingen grunn til å surve av den grunn

Anonymkode: 6673a...145

Hun mener sikkert ironisk at det var en «ok sjef», ikke å navnekalle deg. 

Anonymkode: b1fb2...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 12.26, Anonym bruker skrev:

Vet du hvor stort Viken er? Viken er ikke Oslo foråsidetsånn. 

Anonymkode: 40557...c9a

Hele Viken er ikke rammet, kun det som er gamle Akershus og Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Merdee skrev:

Hele Viken er ikke rammet, kun det som er gamle Akershus og Oslo

Brakar er også rammet dvs "Gamle Buskerud": Drammen, Lier, Eiker, Sigdal, Hallingdal og andre grisegrende steder.

Anonymkode: dab4c...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Merdee skrev:

Hele Viken er ikke rammet, kun det som er gamle Akershus og Oslo

Jeg bor i det som er gamle Buskerud. Det går ingen busser her altså. Så jeg vet ikke hvor du har dét fra. 

 

Anonymkode: 40557...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i det som er gamle Buskerud. Det går ingen busser her altså. Så jeg vet ikke hvor du har dét fra. 

 

Anonymkode: 40557...c9a

Leste det på nyhetene i går morges, kanskje de har utvidet området siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Merdee skrev:

Leste det på nyhetene i går morges, kanskje de har utvidet området siden da.

Neppe. Dette har de nok bestemt samtidig som de bestemte Oslo. 

Anonymkode: 40557...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neppe. Dette har de nok bestemt samtidig som de bestemte Oslo. 

Anonymkode: 40557...c9a

 

Screenshot_20200921-183651.png

Anonymkode: 40557...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...