Gå til innhold

Vet dere i det hele tatt hva dysleksi er?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, jooooooda skrev:

Selvsagt er det ikke noe alternativ å la helt vør å rette når man driver med undervisning. Men nå kommenterer du bare deler av det jeg skrev. For i det opprinnelige innlegget ditt gir du inntrykk av at det bare er å gi dyslektikeren beskjed, så vil han eller hun kunne skrive ordet riktig neste gang. Det er ikke sånn dysleksi fungerer. Hvis det hadde hjulpet hadde jo ikke dysleksi vært noe problem. 

I undervisning vil lærer selvsagt rette på skrivefeil. Det betyr likevel ikke at lærer vil rette alle skrivefeil. Da ville Mn fort tatt motet fra dyslektikeren. Det jeg har opplevd er at man fokuserer på litt om gangen, f. eks. en liste med utvalgte  ord, eller forskjellen på d og b, eller noe i den duren. Så er det det som det fokuseres på som rettes. Undervisningen er med ndre ord planlagt, og tilrettelagt til den personen som skal ha den. Tilfeldig retting på Anonym forum er hverken planlagt eller tilrettelagt. 

Om det er noe alternativ å la vær å rette? I enkelte tilfeller så kan det være nødvendig med perioder uten retting. Det kan være nødvendig å fokusere på innholdet i teksten, og på motivasjon. Det betyr selvsagt ikke at lærer gir opp rettskrivningen, men at man tar en pause, og fortsetter senere. Ingen er tjent med elever som mister motet og selvtilliten. Det er vondt for eleven, det gir overhodet ingen læring. 

 

Anonymkode: 8f11d...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, jooooooda skrev:

Selvsagt er det ikke noe alternativ å la helt vør å rette når man driver med undervisning. Men nå kommenterer du bare deler av det jeg skrev. For i det opprinnelige innlegget ditt gir du inntrykk av at det bare er å gi dyslektikeren beskjed, så vil han eller hun kunne skrive ordet riktig neste gang. Det er ikke sånn dysleksi fungerer. Hvis det hadde hjulpet hadde jo ikke dysleksi vært noe problem. 

I undervisning vil lærer selvsagt rette på skrivefeil. Det betyr likevel ikke at lærer vil rette alle skrivefeil. Da ville Mn fort tatt motet fra dyslektikeren. Det jeg har opplevd er at man fokuserer på litt om gangen, f. eks. en liste med utvalgte  ord, eller forskjellen på d og b, eller noe i den duren. Så er det det som det fokuseres på som rettes. Undervisningen er med ndre ord planlagt, og tilrettelagt til den personen som skal ha den. Tilfeldig retting på Anonym forum er hverken planlagt eller tilrettelagt. 

Om det er noe alternativ å la vær å rette? I enkelte tilfeller så kan det være nødvendig med perioder uten retting. Det kan være nødvendig å fokusere på innholdet i teksten, og på motivasjon. Det betyr selvsagt ikke at lærer gir opp rettskrivningen, men at man tar en pause, og fortsetter senere. Ingen er tjent med elever som mister motet og selvtilliten. Det er vondt for eleven, det gir overhodet ingen læring. 

Men nå tror ikke jeg at hoveddelen av dem som skriver feil her er dyslektikere, da. For de feiler ikke på de stedene som mine beviselig dyslektiske elever feiler. Og jeg driver jo heller ikke undervisning på nett.

Men poenget står: å la være å rette er ikke verken "snilt" eller effektivt.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jooooooda skrev:

Selvsagt er det ikke noe alternativ å la helt vør å rette når man driver med undervisning. Men nå kommenterer du bare deler av det jeg skrev. For i det opprinnelige innlegget ditt gir du inntrykk av at det bare er å gi dyslektikeren beskjed, så vil han eller hun kunne skrive ordet riktig neste gang. Det er ikke sånn dysleksi fungerer. Hvis det hadde hjulpet hadde jo ikke dysleksi vært noe problem. 

I undervisning vil lærer selvsagt rette på skrivefeil. Det betyr likevel ikke at lærer vil rette alle skrivefeil. Da ville Mn fort tatt motet fra dyslektikeren. Det jeg har opplevd er at man fokuserer på litt om gangen, f. eks. en liste med utvalgte  ord, eller forskjellen på d og b, eller noe i den duren. Så er det det som det fokuseres på som rettes. Undervisningen er med ndre ord planlagt, og tilrettelagt til den personen som skal ha den. Tilfeldig retting på Anonym forum er hverken planlagt eller tilrettelagt. 

Om det er noe alternativ å la vær å rette? I enkelte tilfeller så kan det være nødvendig med perioder uten retting. Det kan være nødvendig å fokusere på innholdet i teksten, og på motivasjon. Det betyr selvsagt ikke at lærer gir opp rettskrivningen, men at man tar en pause, og fortsetter senere. Ingen er tjent med elever som mister motet og selvtilliten. Det er vondt for eleven, det gir overhodet ingen læring. 

Og så har det noe med omstendighetene man er i.
Når man skriver et innlegg her, ønsker man svar.
Er man i en læringssituasjon ønsker man læring.

Som enkelte skriver her, det er litt for mange som påstår de har dysleksi uten å ha det, hvor vidt det er riktig, vet jeg ikke.
Tror det sammen er med fol som påstår de er lærere som unnskyldning for å rette på andre..
 

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå tror ikke jeg at hoveddelen av dem som skriver feil her er dyslektikere, da. For de feiler ikke på de stedene som mine beviselig dyslektiske elever feiler. Og jeg driver jo heller ikke undervisning på nett.

Men poenget står: å la være å rette er ikke verken "snilt" eller effektivt.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Nå er denne tråden startet av en dyslektikere som er fortvilet over å ofte ikke komme til ordet i egne tråder, fordi folk skal rette på henne. 

I det tilfelle vil det å la være å rette være effektivt. Ikke i forhold til vedkommendes rettskrivning, men i forhold til å la vedkommende få lov til å ha en samtale om det vedkommende faktisk ønsker å ha en samtale om.  

Det er hvertfall ikke 'snilt"å rette på en slik måte at folk opplever å ille komme til ordet. 

Du sier du ikke underviser på nett. Kan det tenkes at personen i andre enden kanskje ikke er elev heller når vedkommende er på nett? 

 

Endret av jooooooda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, jooooooda skrev:

Nå er denne tråden startet av en dyslektikere som er fortvilet over å ofte ikke komme til ordet i egne tråder, fordi folk skal rette på henne. 

I det tilfelle vil det å la være å rette være effektivt. Ikke i forhold til vedkommendes rettskrivning, men i forhold til å la vedkommende få lov til å ha en samtale om det vedkommende faktisk ønsker å ha en samtale om.  

Det er hvertfall ikke 'snilt"å rette på en slik måte at folk opplever å ille komme til ordet. 

Du sier du ikke underviser på nett. Kan det tenkes at personen i andre enden kanskje ikke er elev heller når vedkommende er på nett? 

 

Derfor pleier jeg heller ikke personlig å være blant dem som avsporer en tråd med misforstått hjelping. Men det er likevel sånn at de færreste HAR dysleksi selv om de skriver dårlig. De fleste som skriver mye feil, er enten uvant med å skrive, er slurvete, gir faen, er dårlig utdanna eller noe annet.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint å bli rettet på, selv om jeg ofte ikke lærer første gangen, men det burde ikke være nødvendig med latterliggjøring.

Anonymkode: 05826...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dysleksi. Jeg skriver svært lite feil. Jeg har måttet øve og pugge veldig mye. I tillegg er stavekontroll et godt hjelpemiddel. En og annen slurvefeil må være lov for alle, men masse «stygge feil» synes jeg er unødvendig. Å skylde på dysleksi for å skrive som en gris er latskap synes jeg. 

Anonymkode: 01870...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje fordi jeg ikke er oppmerksom på det, men jeg opplever da sjelden at alminnelige innlegg blir hakket på pga skrivefeil. Det er først når teksten blir nærmest uleselig jeg opplever at noen kommenterer på det. Ev hvis noen konsekvent skiver ett ord feil gjennom hele innlegget, men da er det jo for å opplyse om at det heter ‘hver gang’ og ikke ‘ver gang’, for eksempel. Det får man faktisk tåle. 

Anonymkode: d1431...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit hva dysleksi IKKE er, og når gramatikken er like horribel som stavingen lukter det sterkt av bullshit..

Anonymkode: 96a5e...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kanskje fordi jeg ikke er oppmerksom på det, men jeg opplever da sjelden at alminnelige innlegg blir hakket på pga skrivefeil. Det er først når teksten blir nærmest uleselig jeg opplever at noen kommenterer på det. Ev hvis noen konsekvent skiver ett ord feil gjennom hele innlegget, men da er det jo for å opplyse om at det heter ‘hver gang’ og ikke ‘ver gang’, for eksempel. Det får man faktisk tåle. 

Anonymkode: d1431...329

Enig.

Anonymkode: 22e3c...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet utmerket godt hva dysleksi er. Jeg har en mor med dysleksi og en sønn med dysleksi, i tillegg er jeg lærer. 

Fram til en viss alder vil det hjelpe å drive med aktiv og intens innlæring av høyfrekvente ord, f.eks. via programmer som tempolex. Når man jobber systematisk med dette, så har det en reell effekt. Det er altså mulig å til en viss grad innlære ord, men det krever også motivasjon og innsats fra den med dysleksi. Poenget med dette er å styrke ordbildene som ikke er på plass, og det vil man som regel ikke klare bare av å få raskt påpekt en feil og så ikke noe mer. Man må øve systematisk på noen bestemte ordbilder over en viss tid.

Etter en viss alder, ca. 6-7- klasse, er det langt mer hensiktsmessig å gå over til å lære dyslektikeren å ta i bruk relevante hjelpemidler slik at de klarer seg tilnærmet normalt likevel. I min skole brukes CD-ord, og det fungerer faktisk utrolig godt. Programmet både leser opp tekst og har samme funksjonen som en mobil, den foreslår hva neste ord kan være og tilpasser deretter. Dyslektikeren kan så få opplest sin egen tekst og hører da gjerne feil der de ikke ser dem.

Jeg er derimot veldig skeptisk til at så mange her inne har dysleksi som det fort kan se ut som. Spesielt når feilene er typiske slurvefeil, manglende kunnskap om riktig ord osv., og ikke typiske dysleksifeil, jeg ser som regel fort forskjell. Likevel kommenter jeg ytterst sjeldent andres språk og feil her inne, nettopp fordi det virker forstyrrende og irriterende at folk skal bli angrepet for språket sitt når dette er fullstendig irrelevant for det de trenger hjelp til. Jeg opplever det som mangel på folkeskikk å pirke på språk i slike sammenhenger, alt til sin tid.

Anonymkode: 0aa34...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

(Klippe)

Jeg er derimot veldig skeptisk til at så mange her inne har dysleksi som det fort kan se ut som. Spesielt når feilene er typiske slurvefeil, manglende kunnskap om riktig ord osv., og ikke typiske dysleksifeil, jeg ser som regel fort forskjell. Likevel kommenter jeg ytterst sjeldent andres språk og feil her inne, nettopp fordi det virker forstyrrende og irriterende at folk skal bli angrepet for språket sitt når dette er fullstendig irrelevant for det de trenger hjelp til. Jeg opplever det som mangel på folkeskikk å pirke på språk i slike sammenhenger, alt til sin tid.

Anonymkode: 0aa34...641

Enig i dette. Ikke at jeg ser forskjell på dysleksifeil og andre feil, men det er veldig lett å tenke slurv og likegyldighet. Folk som konsekvent dropper stor forbokstav i starten av setninger, for eksempel, eller feil bruk av spørreordene. Likevel kommenterer jeg aldri skrivefeil og språkfeil, men det hender at jeg åpner et innlegg og ikke forstår hva hi mener og hva hun spør etter. Da går jeg bare ut igjen, uten å svare.

Da jeg var ny her inne, hendte det at jeg spurte for å forsøke å forstå hva som ble ment. Det har jeg sluttet med. Folk blir sure og slenger om seg med "rettskrivingspoliti" og "nazi" (!) og "du skjønte hva jeg mente!" Nei, jeg skjønte ikke det. Det var derfor jeg spurte. 

Jeg registrerer at noen klager på få svar og mange visninger på innlegg, og for min del henger det ofte sammen med dette: Så dårlig språk og rettskriving at jeg ikke skjønner hva det spørres om. Da svarer jeg heller ikke.

Og at en så stor del av forumets brukere har dysleksi, det tviler jeg altså på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dysleksi. I tillegg har jeg en telefon med lite tastatur. Det er ingen god kombinasjon. Jeg ser rett og slett ikke mine egne tastefeil siden jeg vet hva det var meningen å skrive. For meg er det et større problem enn at jeg blsnder k og, dobbelt konsonant osv.

 

Anonymkode: 05826...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dysleksi. I tillegg har jeg en telefon med lite tastatur. Det er ingen god kombinasjon. Jeg ser rett og slett ikke mine egne tastefeil siden jeg vet hva det var meningen å skrive. For meg er det et større problem enn at jeg blsnder k og, dobbelt konsonant osv.

 

Anonymkode: 05826...e03

Hvis du VET at du har dette problemet og at telefonen din gjør det verre, da kan du bare ta imot all den kjeft som kommer. Hjelpemidlene fins der, men du vil ikke bruke dem?

Selv er jeg nærsynt som en grisunge, og kan f eks ikke kjøre bil uten briller. Men hjelpemidlene fins der! Så derfor setter jeg på meg brillene før jeg går i bilen også. Ellers ville jeg jo ha gjort mitt private problem om til alles problem, og det vil jeg jo ikke. Så lenge det fins hjelpemidler som gjør meg i stand til å delta på lik linje med alle andre, er det MIN jobb å ta dem i bruk.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gidde iallfall ikkje å ta lærarjobb her, er einig med dei som påpeikar at slurv er unødvendig, og at ikkje alle som ropar dysleksi har det. Men det er ein veldig ufin hersketeknikk å påpeike feil, eg ser somme set pris på det, men det kjem nok veldig an på korleis det blir gjort. Elles tenkjer eg at ho som ikkje kan dobbelt konsonant kan ha like gode svar som ho som påpeikar den manglande d-en. 

Og angåande det norske språk til hundane.. Folk skreiv nok minst like mykje feil før og. Men før internettet kom var det veldig få arena der ein las det andre skreiv og særleg dei som ikkje skreiv rett og godt. Ein ser skrivefeil veldig mykje betre i tekstmeldingar enn når ein snakkar i telefonen, for å seie det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har undervist masse elever med dysleksi. Og det viktigste for dem er at alle andre skriver riktig. En tekst med mye slurv og mange feilstavinger er litt irriterende for oss andre, men kan bli totalt uleselig for en dyslektiker.
Men som lærer vet jeg også at det ikke er sånn at 50% av elevene er dyslektikere. Så derfor virker det som en sovepute eller en unnskyldning når "alle" som gjør feil, straks begynner å kalle seg dyslektiker. 
Uansett: å bli rettet på er en tjeneste noen gjør deg. Si takk, og endre på det som var feil neste gang du skriver ordet.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Nei, å bli rettet er ikke en tjeneste og nei jeg kommer aldri til å si takk. Det er faktisk utrolig nedlatende og jeg er utrolig glad for at du ikke var min lærer. Hadde fantastiske lærere som hjalp meg masse for å finne/lære teknikker for å finne og rette mine egne feil. Ingen av dem rettet på meg og forventet at jeg skulle være takknemlig på en slik underdanig måte. Lærer ikke en ting av å bli rettet på, du får bare ordet rett der og da. Ikke det samme som at du har lært noe. Stakkars elever som har og har hatt deg som lærer. 

Anonymkode: 0551b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du VET at du har dette problemet og at telefonen din gjør det verre, da kan du bare ta imot all den kjeft som kommer. Hjelpemidlene fins der, men du vil ikke bruke dem?

Selv er jeg nærsynt som en grisunge, og kan f eks ikke kjøre bil uten briller. Men hjelpemidlene fins der! Så derfor setter jeg på meg brillene før jeg går i bilen også. Ellers ville jeg jo ha gjort mitt private problem om til alles problem, og det vil jeg jo ikke. Så lenge det fins hjelpemidler som gjør meg i stand til å delta på lik linje med alle andre, er det MIN jobb å ta dem i bruk.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Du mener vel seriøst ikke at noen skrivefeil i et innlegg på et forum som dette (der majoriteten av medlemmene aldri vil innrømme offentlig at de er medlem av) kan sidestilles med å kjøre bil i så og si blinde?

Ser for meg overskriften i de landsdekkende avisene «Far og to barn omkommet pga av det ble skrevet «desverre» og mikset «og/å» i et innlegg på mamma-forum»

Anonymkode: 65d48...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du VET at du har dette problemet og at telefonen din gjør det verre, da kan du bare ta imot all den kjeft som kommer. Hjelpemidlene fins der, men du vil ikke bruke dem?

Selv er jeg nærsynt som en grisunge, og kan f eks ikke kjøre bil uten briller. Men hjelpemidlene fins der! Så derfor setter jeg på meg brillene før jeg går i bilen også. Ellers ville jeg jo ha gjort mitt private problem om til alles problem, og det vil jeg jo ikke. Så lenge det fins hjelpemidler som gjør meg i stand til å delta på lik linje med alle andre, er det MIN jobb å ta dem i bruk.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Det er ok, selv om jeg ikke er enig i at det er greit å svare folk uhøflig uansett om årsaken til at de skriver feil er dysleksi, lav iq, lite skolegang, latskap eller at norsk ikke er morsmålet. Vi bør bestrebe oss på å være greie med hverandre selv om vi ikke er enige eller at noen gjør feil.

Anonymkode: 05826...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har undervist masse elever med dysleksi. Og det viktigste for dem er at alle andre skriver riktig. En tekst med mye slurv og mange feilstavinger er litt irriterende for oss andre, men kan bli totalt uleselig for en dyslektiker.
Men som lærer vet jeg også at det ikke er sånn at 50% av elevene er dyslektikere. Så derfor virker det som en sovepute eller en unnskyldning når "alle" som gjør feil, straks begynner å kalle seg dyslektiker. 
Uansett: å bli rettet på er en tjeneste noen gjør deg. Si takk, og endre på det som var feil neste gang du skriver ordet.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Vel, de som faktisk er dyslektikere og kanskje også lærevansker, sier nok neppe takk. Ikke fordi de ikke vil lære å skrive riktig, men i mange tilfeller ikke alltid klarer det. Jeg kjenner til dyslektikere som har store problemer, for ingen dyslektiker er lik.

Hilsen mamma til en gutt med store skrive/lærevansker. Som før han fikk diagnosen lurte på hvorfor han var dum. Hjalp virkelig ikke at andre påpekte feilene han ikke klarte å se selv.

Anonymkode: a5268...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Superdolly skrev:

Enig i dette. Ikke at jeg ser forskjell på dysleksifeil og andre feil, men det er veldig lett å tenke slurv og likegyldighet. Folk som konsekvent dropper stor forbokstav i starten av setninger, for eksempel, eller feil bruk av spørreordene. Likevel kommenterer jeg aldri skrivefeil og språkfeil, men det hender at jeg åpner et innlegg og ikke forstår hva hi mener og hva hun spør etter. Da går jeg bare ut igjen, uten å svare.

Da jeg var ny her inne, hendte det at jeg spurte for å forsøke å forstå hva som ble ment. Det har jeg sluttet med. Folk blir sure og slenger om seg med "rettskrivingspoliti" og "nazi" (!) og "du skjønte hva jeg mente!" Nei, jeg skjønte ikke det. Det var derfor jeg spurte. 

Jeg registrerer at noen klager på få svar og mange visninger på innlegg, og for min del henger det ofte sammen med dette: Så dårlig språk og rettskriving at jeg ikke skjønner hva det spørres om. Da svarer jeg heller ikke.

Og at en så stor del av forumets brukere har dysleksi, det tviler jeg altså på.

Det gjorde jeg og før, og opplevde den samme responsen som du fikk, så jeg har og sluttet å svare og går heller ut igjen. Jeg gidder ikke lenger å ta i mot grinete kommentarer bare fordi jeg prøver å forstå hva hi vil frem til så jeg kan svare.

Anonymkode: f1f5a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...