Gå til innhold

Vet dere i det hele tatt hva dysleksi er?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser det stadig, tråder som blir totalt ødelagt siden noen påpeker en liten skrivefeil.
Og verre blir det dersom HI sier hun har dysleksi.

Den som retter er jo så snill og lærer HI noe nytt.
Det er ikke slik..

En med dysleksi har strevd med å skrive å lese siden de ble introdusert for bokstaver, roter med rekkefølgen, hvilke lyde som skal staves hvordan, om en bokstav skal gå opp eller ned (d kan fort bli p), sj-skj-sky-ski lyder, dobbeltkonsonanter og så videre.
En med dysleksi har blitt beskyldt for å være dum siden de strever litt for mange ganger.
En med dysleksi lærer IKKE av å bli irettesatt på forum på nett og bli tråkket på, det minner dem bare på det de har vært gjennom så alt for mange ganger tidligere. Det gjør oss mer usikre og føler oss mindre verdt.

Vi er ikke dumme, vi er ikke mindre verdt.

Så hvorfor mener dere at dere har rett til å ødelegge våre tråder med å påpeke våre skrivefeil?
Hvorfor kan ikke vi få fornuftige svar på det vi lurer på? 
Hvorfor mener dere at dere har rett til å tråkke oss ned?

Vi har ikke spurt om dette.

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har undervist masse elever med dysleksi. Og det viktigste for dem er at alle andre skriver riktig. En tekst med mye slurv og mange feilstavinger er litt irriterende for oss andre, men kan bli totalt uleselig for en dyslektiker.
Men som lærer vet jeg også at det ikke er sånn at 50% av elevene er dyslektikere. Så derfor virker det som en sovepute eller en unnskyldning når "alle" som gjør feil, straks begynner å kalle seg dyslektiker. 
Uansett: å bli rettet på er en tjeneste noen gjør deg. Si takk, og endre på det som var feil neste gang du skriver ordet.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at alle som skylder på dysleksi her inne har det, men det er lett å skylde på når de ikke gidder å sjekke teksten før de poster. Det er de folkene du burde bli irritert på, ikke de som retter på de.

Anonymkode: f1f5a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har undervist masse elever med dysleksi. Og det viktigste for dem er at alle andre skriver riktig. En tekst med mye slurv og mange feilstavinger er litt irriterende for oss andre, men kan bli totalt uleselig for en dyslektiker.
Men som lærer vet jeg også at det ikke er sånn at 50% av elevene er dyslektikere. Så derfor virker det som en sovepute eller en unnskyldning når "alle" som gjør feil, straks begynner å kalle seg dyslektiker. 
Uansett: å bli rettet på er en tjeneste noen gjør deg. Si takk, og endre på det som var feil neste gang du skriver ordet.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Og så morsomt det er når 75% av alle tråder man lager blir ødelagt at at noen er "snille" og påpeker feilene du gjør slik at du ikke får svar på det du faktisk spør om.
Sorry, det føles som om slike som deg driver med en hersketeknikk.
Det at noen ødelegger tråden du lager uten at du får svar på det du faktisk spør om får deg IKKE til å lære.

HI

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nekter å tro at alle som skylder på dysleksi her inne har det, men det er lett å skylde på når de ikke gidder å sjekke teksten før de poster. Det er de folkene du burde bli irritert på, ikke de som retter på de.

Anonymkode: f1f5a...e01

Så det du sier er at vi som faktisk har dysleksi faktisk bare skal godta at de freste av trådene vi lager blir ødelagt av folk som retter på våre skrivefeil, og vi ikke har rett på svar på det vi spør om?

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så det du sier er at vi som faktisk har dysleksi faktisk bare skal godta at de freste av trådene vi lager blir ødelagt av folk som retter på våre skrivefeil, og vi ikke har rett på svar på det vi spør om?

Anonymkode: bf69b...845

Nei, det var ikke det jeg sa.

Anonymkode: f1f5a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser det stadig, tråder som blir totalt ødelagt siden noen påpeker en liten skrivefeil.
Og verre blir det dersom HI sier hun har dysleksi.

Den som retter er jo så snill og lærer HI noe nytt.
Det er ikke slik..

En med dysleksi har strevd med å skrive å lese siden de ble introdusert for bokstaver, roter med rekkefølgen, hvilke lyde som skal staves hvordan, om en bokstav skal gå opp eller ned (d kan fort bli p), sj-skj-sky-ski lyder, dobbeltkonsonanter og så videre.
En med dysleksi har blitt beskyldt for å være dum siden de strever litt for mange ganger.
En med dysleksi lærer IKKE av å bli irettesatt på forum på nett og bli tråkket på, det minner dem bare på det de har vært gjennom så alt for mange ganger tidligere. Det gjør oss mer usikre og føler oss mindre verdt.

Vi er ikke dumme, vi er ikke mindre verdt.

Så hvorfor mener dere at dere har rett til å ødelegge våre tråder med å påpeke våre skrivefeil?
Hvorfor kan ikke vi få fornuftige svar på det vi lurer på? 
Hvorfor mener dere at dere har rett til å tråkke oss ned?

Vi har ikke spurt om dette.

Anonymkode: bf69b...845

Det er sjelden vanskelig å se forskjelll på dysleksi og dårlig språk

Anonymkode: 22e3c...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har undervist masse elever med dysleksi. Og det viktigste for dem er at alle andre skriver riktig. En tekst med mye slurv og mange feilstavinger er litt irriterende for oss andre, men kan bli totalt uleselig for en dyslektiker.
Men som lærer vet jeg også at det ikke er sånn at 50% av elevene er dyslektikere. Så derfor virker det som en sovepute eller en unnskyldning når "alle" som gjør feil, straks begynner å kalle seg dyslektiker. 
Uansett: å bli rettet på er en tjeneste noen gjør deg. Si takk, og endre på det som var feil neste gang du skriver ordet.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Sant nok.

Anonymkode: 22e3c...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det var ikke det jeg sa.

Anonymkode: f1f5a...e01

Men det er det som er effekten av at vi blir rettet på hele tiden.

Akkurat nå sitter jeg på PC'n, men god stavekontroll, men får ganske mange røde streker jeg må rette opp før jeg poster, når jeg sitter på mobilen blir jeg mer eller mindre alltid hugget ned.

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å skriv «oss» og «vi».

Det er ikke alle av «oss» som blir butthurt av at andre påpeker feil. 

Jeg har dysleksi og generelt dårlig skriftspråk (vil aldri bli akademiker🥴), men har lært utrolig mye her inne de siste årene.

Det vil alltid være de tullingene som skal «si fra» på en ufin og ovenfra-og-ned måte, de får du bare overse, men de aller fleste påpeker feilen med en liten setning. 

Anonymkode: 831a8...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så morsomt det er når 75% av alle tråder man lager blir ødelagt at at noen er "snille" og påpeker feilene du gjør slik at du ikke får svar på det du faktisk spør om.
Sorry, det føles som om slike som deg driver med en hersketeknikk.
Det at noen ødelegger tråden du lager uten at du får svar på det du faktisk spør om får deg IKKE til å lære.

HI

Anonymkode: bf69b...845

Nei, men da vil du vel kanskje ikke lære, da. 
Blir litt som broren min, han er venstrehendt. Det er jo litt leit hvis han rekker venstre hånd frem og prøver å hilse med den.

Han kan velge ett av to: Enten bli sur på de andre som bruker høyre, og si som deg "du ødelegger dette møtet, det nytter ikke at dere hele tida bare stikker fram høyre og gjøre meg ubekvem, jeg lærer meg ikke av med å være venstrehendt uansett!"

Eller han kan ta til seg at verden er rigget best for dem som ligner mest på folk flest - det er ikke rettferdig, men sånn er det - og så kan han øve seg på å løfte den andre lanken i stedet. Folk er ikke "slemme" eller driver "hersketeknikk" bare fordi de forventer det SAMME av ham som av andre voksne folk. 

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er det som er effekten av at vi blir rettet på hele tiden.

Akkurat nå sitter jeg på PC'n, men god stavekontroll, men får ganske mange røde streker jeg må rette opp før jeg poster, når jeg sitter på mobilen blir jeg mer eller mindre alltid hugget ned.

Anonymkode: bf69b...845

Det er stavekontroll på mobil også. På valgfri språk, faktisk. Hvis det ikke finnes på dine tastaturer, kan du laste det ned. Prøv nå bittelitt selv, da.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å skriv «oss» og «vi».

Det er ikke alle av «oss» som blir butthurt av at andre påpeker feil. 

Jeg har dysleksi og generelt dårlig skriftspråk (vil aldri bli akademiker🥴), men har lært utrolig mye her inne de siste årene.

Det vil alltid være de tullingene som skal «si fra» på en ufin og ovenfra-og-ned måte, de får du bare overse, men de aller fleste påpeker feilen med en liten setning. 

Anonymkode: 831a8...e2b

Jeg derimot er faktisk akademiker og har til vanlig ikke et dårlig språk.
Er bare lei av at uansett hvor godt og gjennomtenkt en tråd jeg lager er så blir den ødelagt dersom jeg har en liten skrivefeil.

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men da vil du vel kanskje ikke lære, da. 
Blir litt som broren min, han er venstrehendt. Det er jo litt leit hvis han rekker venstre hånd frem og prøver å hilse med den.

Han kan velge ett av to: Enten bli sur på de andre som bruker høyre, og si som deg "du ødelegger dette møtet, det nytter ikke at dere hele tida bare stikker fram høyre og gjøre meg ubekvem, jeg lærer meg ikke av med å være venstrehendt uansett!"

Eller han kan ta til seg at verden er rigget best for dem som ligner mest på folk flest - det er ikke rettferdig, men sånn er det - og så kan han øve seg på å løfte den andre lanken i stedet. Folk er ikke "slemme" eller driver "hersketeknikk" bare fordi de forventer det SAMME av ham som av andre voksne folk. 

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Er også venstrehendt, det der kan faktisk ikke sammenlignes.

Er ikke det at jeg ikke vil være, men det som foregår her på forumet lærer man ikke av

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er også venstrehendt, det der kan faktisk ikke sammenlignes.

Er ikke det at jeg ikke vil være, men det som foregår her på forumet lærer man ikke av

Anonymkode: bf69b...845

Da har du vel noen andre læringsstrategier, da. Og siden de ikke funker her: prøv noe som funker. F eks å laste ned et nytt tastatur til mobilen. Løser problemet uten å dømme deg.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg derimot er faktisk akademiker og har til vanlig ikke et dårlig språk.
Er bare lei av at uansett hvor godt og gjennomtenkt en tråd jeg lager er så blir den ødelagt dersom jeg har en liten skrivefeil.

Anonymkode: bf69b...845

Er enig i at det noen ganger kan ta litt av med unødvendig retting, det er unødvendig at rette på en ting når det er allerede rettet på av de 5 forrige som har svart. Og noen ganger så lager hi ris til egen bak ved å svare krasst og ufint når noen kommenterer skrivefeil, noe som gjør at andre mister litt lysten til å svare på det hi lurer på. Det finnes mange måter å kommentere skrivefeil på, og det finnes mange måter å reagere på kommentaren på, ikke alle måter er like diplomatiske.

Anonymkode: f1f5a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge reglene her inne er avsporing ikke tillatt. Avsporing så vidt jeg vet er å kommentere på ting som har ingen tilknytning til spørsmålet som er stilt.

Så langt har jeg tilgode å se en tråd hvor forespørselen går på å få rettet teksten som HI har lagt ut. Det å da kommentere skrivefeil anser jeg derfor som avsporing og rapporterer de inn som regelbrudd. 

Anonymkode: 65d48...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge reglene her inne er avsporing ikke tillatt. Avsporing så vidt jeg vet er å kommentere på ting som har ingen tilknytning til spørsmålet som er stilt.

Så langt har jeg tilgode å se en tråd hvor forespørselen går på å få rettet teksten som HI har lagt ut. Det å da kommentere skrivefeil anser jeg derfor som avsporing og rapporterer de inn som regelbrudd. 

Anonymkode: 65d48...115

Takk, det skal jeg huske på

HI

Anonymkode: bf69b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge reglene her inne er avsporing ikke tillatt. Avsporing så vidt jeg vet er å kommentere på ting som har ingen tilknytning til spørsmålet som er stilt.

Så langt har jeg tilgode å se en tråd hvor forespørselen går på å få rettet teksten som HI har lagt ut. Det å da kommentere skrivefeil anser jeg derfor som avsporing og rapporterer de inn som regelbrudd. 

Anonymkode: 65d48...115

Man kan jo ikke rette teksten etter at den er lagt ut når det skrives som anonym

Anonymkode: f1f5a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har undervist masse elever med dysleksi. Og det viktigste for dem er at alle andre skriver riktig. En tekst med mye slurv og mange feilstavinger er litt irriterende for oss andre, men kan bli totalt uleselig for en dyslektiker.
Men som lærer vet jeg også at det ikke er sånn at 50% av elevene er dyslektikere. Så derfor virker det som en sovepute eller en unnskyldning når "alle" som gjør feil, straks begynner å kalle seg dyslektiker. 
Uansett: å bli rettet på er en tjeneste noen gjør deg. Si takk, og endre på det som var feil neste gang du skriver ordet.

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Du sier du har undervist masse elever med dysleksi. Er din erfaring at det hjelper å gjøre de den tjenesten å rette på noe, også sier de takk, og gjør det riktig beste gang? 

Jeg har dysleksi. Det fungerer ikke sånn at når noen sier at jeg skriver et ord feil, og forteller meg hvordan det skal skrives, så vet jeg det til neste gang. Det er sånn at når noen forteller meg at jeg skriver et ord feil, så vet jeg at denne gangen var det feil. Neste gang jeg skal skrive det samme ordet vet jeg stort sett hverken hvordan jeg stavet det sist gang, eller hva jeg ble fortalt at var riktig. For at jeg skal kunne skrive ordet riktig nå jeg pugge det. Jeg må jobbe med det ene ordet hver dag over flere uker før det sitter. Jeg har gjort mye sånn pugging, og nå skriver jeg relativt bra, selv om jeg vet det fortsatt dukker opp en del feil. 

Med tanke på hvor lang tid det tar meg å lære å stave et ord, så skal jeg love deg at det ikke er på et anonymt forum jeg går for å finne fasiten. Når jeg skal lære meg et ord så skal jeg ha den riktige stavemåten fra en mer pålitelig kilde! 

En tekst med mye slurv og fwilstavonger blir forøvrig sjelden uleselig for min del. Da skal den være veldig ille. Ellers ser jeg ikke feilene i det hele tatt. Her på forumet har det flere ganger hendt at jeg har kommet over tråder der noen blir høvlet ned for alle skrivefeilene, hvor jeg har måttet kopiere teksten inn i et worddokument for å bruke retteprogramet til å finne feilene.

Når dette er sagt er det viktig for meg også at flest mulig skriver korrekt, fordi det å lese god tekst også er med på å forbedre mitt skriftspråk. Det betyr likevel ikke at jeg mener at de som ikke er i stand til å stave riktig skal ekskluderes fra debatten, eller at man ikke skal ta deres spørsmål og synspunkter på alvor. Selv liker jeg ikke retting i tråder, fordi det ofre avspore tråden. Samtidig er det mange av de som retter som gjør det på en svært nedlatende måte, ofte helt uten å kommentere trådens tema. Når noen kommenterer høflig, og gjør det i tillegg til å svare på det en tråd spør om, så tenker jeg at det er greit, det gjør meg ingenting, men jeg tenker at de overhodet ikke har noen forståelse for hvordan det er å ha dysleksi. 

Anonymkode: 8f11d...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier du har undervist masse elever med dysleksi. Er din erfaring at det hjelper å gjøre de den tjenesten å rette på noe, også sier de takk, og gjør det riktig beste gang? 

Anonymkode: 8f11d...a43

Min erfaring med elevene er at det ikke er noe alternativ å la være å rette, i alle fall? Har du noen gang mottatt noen form for undervisning i ditt liv der det IKKE ble rettet på deg?

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover deg, jeg ser forskjell på dysleksi og slurv. Slurv kan lett unngås, er fullstendig unødvendig, og bør rettes. Det norske språket "går i hundene" hvis man ikke gidder å både gjøre sitt beste, og lære av sine feil. Men man må ofte gjøres oppmerksom på sine egne feil, for det er fort gjort å overse dem selv. 

Anonymkode: 1a301...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk, det skal jeg huske på

HI

Anonymkode: bf69b...845

Du må for all del rapportere dersom noen påpeker skrivefeil. Pass nøye på at du ikke tar noe til deg og i verste fall tar lærdom av det. Da vinner «de», vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring med elevene er at det ikke er noe alternativ å la være å rette, i alle fall? Har du noen gang mottatt noen form for undervisning i ditt liv der det IKKE ble rettet på deg?

Anonymkode: 0c6e6...bb6

Selvsagt er det ikke noe alternativ å la helt vør å rette når man driver med undervisning. Men nå kommenterer du bare deler av det jeg skrev. For i det opprinnelige innlegget ditt gir du inntrykk av at det bare er å gi dyslektikeren beskjed, så vil han eller hun kunne skrive ordet riktig neste gang. Det er ikke sånn dysleksi fungerer. Hvis det hadde hjulpet hadde jo ikke dysleksi vært noe problem. 

I undervisning vil lærer selvsagt rette på skrivefeil. Det betyr likevel ikke at lærer vil rette alle skrivefeil. Da ville Mn fort tatt motet fra dyslektikeren. Det jeg har opplevd er at man fokuserer på litt om gangen, f. eks. en liste med utvalgte  ord, eller forskjellen på d og b, eller noe i den duren. Så er det det som det fokuseres på som rettes. Undervisningen er med ndre ord planlagt, og tilrettelagt til den personen som skal ha den. Tilfeldig retting på Anonym forum er hverken planlagt eller tilrettelagt. 

Om det er noe alternativ å la vær å rette? I enkelte tilfeller så kan det være nødvendig med perioder uten retting. Det kan være nødvendig å fokusere på innholdet i teksten, og på motivasjon. Det betyr selvsagt ikke at lærer gir opp rettskrivningen, men at man tar en pause, og fortsetter senere. Ingen er tjent med elever som mister motet og selvtilliten. Det er vondt for eleven, det gir overhodet ingen læring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...