Gå til innhold

Hva hadde dere gjort? Anngående julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde aldri sendt han til far. Du skal også skape minner med barnet. Her bør far ta ansvar og invitere til en romjulsfest eller lignende. Så kan barnet treffe familien da. Tradisjonen blir plutselig at han er hos far hver julaften fordi han har familie der. Det blir trist for deg.

Anonymkode: 81d23...0ca

Han skal til far enten 1. Eller 2.juledag,sånn at far sin familie også får se barnet vårt i julen :)

Anonymkode: cbc08...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 9/17/2020 at 1:01 PM, Anonym bruker said:

Vi har ett barn på 9 år som er annenhver jul hos far. Denne julen skulle jeg ha sønnen min å gledet meg veldig til det. Men nå blir det sånn at da blir sønnen min den eneste ungen på julaften,så nå vil han heller feire jul hos faren der fetteren på 5 år kommer. De andre gangene når jeg har hatt han så har kusinen på 9 år vært der eller en annen kusine som er 5 år. Men i år skal begge feire jul med samboeren sin familie så ingen av de kommer. 

Hva hadde dere gjort da? La barnefaren ha sønnen vår i år også? Eller bare bestemme at i år skal han være mor?  Han synes det er kjedelig å feire jul med bare voksne.

hvis sønnen din vil være hos pappan så synes jeg han bør få lov til det :)

Anonymkode: 338d0...1aa

Skrevet
På 17.9.2020 den 13.56, Anonym bruker skrev:

Å min familie syns selvfølgelig også det er viktig å få feire jul med sønnen min,så er klart vi skal holde på annenhvert år. Men hva vi gjør akkurat i år er litt usikkert.

Jeg hadde byttet år. 

Anonymkode: 63f2f...47e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

hvis sønnen din vil være hos pappan så synes jeg han bør få lov til det :)

Anonymkode: 338d0...1aa

Så hvis han vil det hvert år så skal hi la han få lov til det hvert år??

Skrevet

Er virkelig en 5-åring et «trekkplaster» for en 9-åring? Jeg hadde ikke latt han reise til far, men forklart noe sånt som «både pappaen din og jeg setter veldig stor pris på å feire jul sammen med deg. Derfor har vi valgt å få gjøre det hvert annet år. Jeg forstår at du syns det er litt kjedelig at det ikke er andre barn hos oss i år, men jeg lover at vi skal få en super julaften likevel».

Skrevet

Kunne du snakket med far og feks foreslå om du også kan feire med de,så gutten får julaften med mamma og pappa,slipper å velge.

Er samarbeidet godt,så er det en god løsning.

Min mann har 2 barn fra før,  men samarbeider der er ikke  så gost,men for barnas del kunne jeg virkelig ønske at barna kunne feiret med mamman og pappa sin selv om de har nye små søsken hos begge.

Anonymkode: 26074...7a4

Skrevet
På 19.9.2020 den 0.15, HeiteH skrev:

Er virkelig en 5-åring et «trekkplaster» for en 9-åring? Jeg hadde ikke latt han reise til far, men forklart noe sånt som «både pappaen din og jeg setter veldig stor pris på å feire jul sammen med deg. Derfor har vi valgt å få gjøre det hvert annet år. Jeg forstår at du syns det er litt kjedelig at det ikke er andre barn hos oss i år, men jeg lover at vi skal få en super julaften likevel».

Ja når han ikke har andre å leke med så kan han leke fint med fetteren på 5 år. Det er jo bedre enn å ikke ha noen å leke med.

Takk det var jo grei måte å si det til han :)

Skrevet

Kunne du snakket med far og feks foreslå om du også kan feire med de,så gutten får julaften med mamma og pappa,slipper å velge.

Er samarbeidet godt,så er det en god løsning.

Min mann har 2 barn fra før,  men samarbeider der er ikke  så gost,men for barnas del kunne jeg virkelig ønske at barna kunne feiret med mamman og pappa sin selv om de har nye små søsken hos begge.

Anonymkode: 26074...7a4

Far har fått seg ny kjæreste så det lar seg nok ikke gjøre dessverre.

Skrevet
På 19.9.2020 den 0.15, HeiteH skrev:

Hadde jeg iallfall ALDRI gjort. Å pålegge barnet en evt skyldfølelse i fremtiden når den er hos den andre og i tillegg forårsake en lojalitetskonflikt. Samvær skal være for barnet, ikke de voksne. Uansett hvor vondt jeg syns det er å ikke være med barna mine på julaften, bursdagen deres etc så forteller jeg ikke det til barna. 

Anonymkode: e3df1...fb3

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg iallfall ALDRI gjort. Å pålegge barnet en evt skyldfølelse i fremtiden når den er hos den andre og i tillegg forårsake en lojalitetskonflikt. Samvær skal være for barnet, ikke de voksne. Uansett hvor vondt jeg syns det er å ikke være med barna mine på julaften, bursdagen deres etc så forteller jeg ikke det til barna. 

Anonymkode: e3df1...fb3

Ser ikke noe galt i å si at jeg ønsker å være med han julaften.

Skrevet

Vi hadde det litt på samme måten, min stesønn feiret med mor og mors familie hver julaften fordi det var det han ønsket. Vi ( og spesielt min mann) syntes det var utrolig sårt, men det var best for sønnen. Til gjengjeld fikk vi feire hver nyttårsaften med ham, og vi har masse fine nyttårsaften-opplevelser med stjernehimmel og bål i mørket, med fyrverkeri og våre tradisjoner. Sånn er det, valg man gjør får konsekvenser, men det er ikke barnets feil.

Anonymkode: 5749d...e70

Skrevet

Da jeg var barn var jeg annen hver jul hos mor og far. Det var andre barn hos mor, sjelden hos far, men jeg synes likevel det var trygt og godt at det var rutine på det. Det at man får velge fordi det er kjekkere hos den ene åpner opp for vurderinger og avveininger barnet må gjøre med hva som er kjekkest og hva som er mest rettferdig. Jeg slapp slike vurderinger og jeg slapp å sammenligne oppholdene hos mor og far. For meg som barn var det godt å være annen hver jul hos far og mor uten å måtte vurdere og ta stilling til noe som helst :)

Anonymkode: c5e56...998

Skrevet

Aldri i verden at barnet mitt hadde fått velge selv. Det er da mange barn som feirer jul uten å være sammen med andre barn, og det går helt fint det også. Man kan lage gode juleminner likevel. Dette er ikke noe ungene skal bestemme, det er det vi voksne som gjør. 

Anonymkode: 7821b...ce8

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri i verden at barnet mitt hadde fått velge selv. Det er da mange barn som feirer jul uten å være sammen med andre barn, og det går helt fint det også. Man kan lage gode juleminner likevel. Dette er ikke noe ungene skal bestemme, det er det vi voksne som gjør. 

Anonymkode: 7821b...ce8

Ja var sånn jeg også egentlig tenkte. Men ble litt i tvil når han hadde så sterkt ønske om å feire hos far for det er det barn i år. Ender nok mest sannsynlig å bare tvinge gjennom at han er hos meg på julaften. Familien min har også gledet seg til at sønnen min skulle være med de på julaften i år.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var barn var jeg annen hver jul hos mor og far. Det var andre barn hos mor, sjelden hos far, men jeg synes likevel det var trygt og godt at det var rutine på det. Det at man får velge fordi det er kjekkere hos den ene åpner opp for vurderinger og avveininger barnet må gjøre med hva som er kjekkest og hva som er mest rettferdig. Jeg slapp slike vurderinger og jeg slapp å sammenligne oppholdene hos mor og far. For meg som barn var det godt å være annen hver jul hos far og mor uten å måtte vurdere og ta stilling til noe som helst :)

Anonymkode: c5e56...998

Tenker at dette er det beste. Man skal ikke overlate et slikt ansvar til ungene. Og i alle fall ikke la dem tro at de kan «shoppe» litt mellom ulike muligheter!

HI, behold turnusen, men hva med å invitere flere mennesker med på din feiring med sønn og familie, hvis du syns det er mer festivitas å være mange? 

Skrevet
42 minutter siden, Pashla skrev:

Tenker at dette er det beste. Man skal ikke overlate et slikt ansvar til ungene. Og i alle fall ikke la dem tro at de kan «shoppe» litt mellom ulike muligheter!

HI, behold turnusen, men hva med å invitere flere mennesker med på din feiring med sønn og familie, hvis du syns det er mer festivitas å være mange? 

Vi blir mange på julaften men bare ikke akkurat barn.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi blir mange på julaften men bare ikke akkurat barn.

Men klarer dere å lage en julefeiring som passer for barn? Med bare boksne blir det ofte lang middag, ingen som vil leke, en del alkohol, prat om voksenting osv. Det kan være like kjedelig å være eneste barn som eneste voksen i et selskap.

Anonymkode: bd840...c74

Skrevet

Men klarer dere å lage en julefeiring som passer for barn? Med bare boksne blir det ofte lang middag, ingen som vil leke, en del alkohol, prat om voksenting osv. Det kan være like kjedelig å være eneste barn som eneste voksen i et selskap.

Anonymkode: bd840...c74

Ikke på julaften vel? Vi har veldig barnevennlig julaften selv om det bare er ett barn her også, og han er midtpunktet nesten hele dagen. Når han er ferdig å spise får han gå fra bordet og åpne en av pakkene. Denne dagen er det også lettere enn noen gang ellers å få med tante eller pappa på en lek eller et brettspill. Og alle drikker julebrus. 😛

Anonymkode: b8298...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...