Gå til innhold

Hva hadde dere gjort? Anngående julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ett barn på 9 år som er annenhver jul hos far. Denne julen skulle jeg ha sønnen min å gledet meg veldig til det. Men nå blir det sånn at da blir sønnen min den eneste ungen på julaften,så nå vil han heller feire jul hos faren der fetteren på 5 år kommer. De andre gangene når jeg har hatt han så har kusinen på 9 år vært der eller en annen kusine som er 5 år. Men i år skal begge feire jul med samboeren sin familie så ingen av de kommer. 

Hva hadde dere gjort da? La barnefaren ha sønnen vår i år også? Eller bare bestemme at i år skal han være mor?  Han synes det er kjedelig å feire jul med bare voksne.

Anonymkode: cbc08...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lat barnefar ha sønnen om det er det sønnen ønsker .

Skrevet

Jeg har mange ganger tenkt over dette i tilfelle det en gang skulle bli en aktuell problemstilling. Og skulle det bli brudd vil jeg at barna selv skal velge hvor de vil være på høytider som jul, påske, 17 mai osv. For jeg har liten familie med ingen andre barn, mens mannen min har mange. Så at ungene får feire som de ønsker er viktigere for meg enn å insistere på annen hver gang.

Anonymkode: db440...87f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mange ganger tenkt over dette i tilfelle det en gang skulle bli en aktuell problemstilling. Og skulle det bli brudd vil jeg at barna selv skal velge hvor de vil være på høytider som jul, påske, 17 mai osv. For jeg har liten familie med ingen andre barn, mens mannen min har mange. Så at ungene får feire som de ønsker er viktigere for meg enn å insistere på annen hver gang.

Anonymkode: db440...87f

Her er det helt uaktuelt at han skal få velge å feire alle julaften hos faren for eksempel. Sånne ting skal ikke han få bestemme. Men siden det er blir litt annerledes i år når det ikke kommer noen barn,så tenker jeg frem og tilbake om jeg skal la han dra til far på julaften eller ikke.

Skrevet

Eg hadde nok ikke latt barnet dratt til far , dåke treng jo også å skape juleminner.

Det er bare til å finne på masse kjekt sammen så tenker eg han klarer seg uten andre barn den eine dagen ❤ spill spel osv ..så sleppe han gå heile dagen aleine å vente på det kjekke .

Anonymkode: 86f86...2ad

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eg hadde nok ikke latt barnet dratt til far , dåke treng jo også å skape juleminner.

Det er bare til å finne på masse kjekt sammen så tenker eg han klarer seg uten andre barn den eine dagen ❤ spill spel osv ..så sleppe han gå heile dagen aleine å vente på det kjekke .

Anonymkode: 86f86...2ad

Tenker litt sånn som deg,har ikke egentlig så lyst å gi han til far på julaften å jo egentlig veldig lyst å feire den dagen sammen med barnet. Men tenker at det kanskje er litt egoitisk å ikke høre på hva barnet ønsker. 

Skrevet

Her har jeg feiret jul uten barna i 5 år nå. Dette da far har stor familie, mens jeg har ikke familie. Så barna koser seg jo masse med stor familien. Jeg kan kose meg masse med barna, ellers i Desember. 

Anonymkode: 5b88c...acf

Skrevet

Hva med at han er hos deg på formiddagen? Da kan dere kose dere med kalender, grøt, snop og TV. Skape en god stemning. Så leverer du han hos far på kvelden? Kunne det vært noe?

Anonymkode: 01fdc...2f6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har jeg feiret jul uten barna i 5 år nå. Dette da far har stor familie, mens jeg har ikke familie. Så barna koser seg jo masse med stor familien. Jeg kan kose meg masse med barna, ellers i Desember. 

Anonymkode: 5b88c...acf

Oi det hadde vært aktuelt her! Men vurderer det kun i år.

Skrevet

Selvfølgelig ville ungene mine fått valgt selv. Det er viktigere at de koser seg på julaften enn at jeg får trumfet gjennom "annenhver gang". 

Skrevet
5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvfølgelig ville ungene mine fått valgt selv. Det er viktigere at de koser seg på julaften enn at jeg får trumfet gjennom "annenhver gang". 

Barnet kommer jo til å ha det kjekt uansett,men skjønner at dagen blir gøyere om han har en å leke med. Selvfølgelig er det viktig for meg som mor å også få feire julaften med sønnen min,så at barnet får favoritisere hvor han vil feile julaften til vanlig er selvfølgelig helt uaktuelt! Men mulig jeg gjør ett unntak i år.

Skrevet

Å min familie syns selvfølgelig også det er viktig å få feire jul med sønnen min,så er klart vi skal holde på annenhvert år. Men hva vi gjør akkurat i år er litt usikkert.

Skrevet

Jeg ville latt sønnen få feire der han selv ønsker mest. Det er vel bare snakk om julaften? Skjønner godt det blir stusselig uten han, men det er også mange andre dager i jula

Anonymkode: 39528...89a

Skrevet

Kan dere bytte, slik at han er hos deg neste år?

Anonymkode: 06266...9ed

Skrevet

Syns det er fryktelig rart at så mange vil la ungene selv velge hvor de vil feire høytider. Snakk om å sette de i en lojalitetskonflikt. Husker godt hvor dårlig samvittighet jeg hadde over å ikke feire jul osv hos en av mine foreldre, og er veldig glad for at vi hadde en fast fordeling på det, slik at det ble likt og forutsigbart. En ting å la ungdommer ta del i valget, men å la mindre barn bestemme selv syns jeg er dårlig gjort ovenfor barnet. 

Til deg HI. De andre med små barn i familien din, pleier de også å rullere/ha annahver slik at det kunne vært lurt å bytte jul slik at dere alltid får feira med de? Eller er det et unntakstilfelle i år? 

Anonymkode: 083f6...dcb

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er fryktelig rart at så mange vil la ungene selv velge hvor de vil feire høytider. Snakk om å sette de i en lojalitetskonflikt. Husker godt hvor dårlig samvittighet jeg hadde over å ikke feire jul osv hos en av mine foreldre, og er veldig glad for at vi hadde en fast fordeling på det, slik at det ble likt og forutsigbart. En ting å la ungdommer ta del i valget, men å la mindre barn bestemme selv syns jeg er dårlig gjort ovenfor barnet. 

Til deg HI. De andre med små barn i familien din, pleier de også å rullere/ha annahver slik at det kunne vært lurt å bytte jul slik at dere alltid får feira med de? Eller er det et unntakstilfelle i år? 

Det er jo ikke snakk om å la ungene velge og sette de i en lojalitetskonflikt? Hvis mor her sier til sønnen at hun ser at han gjerne helst vil feire hos far i år og derfor er det helt i orden, ser jeg ingen grunn til at han skal få noen kvaler med det. Om begge foreldre derimot spør hvor vil du helst feire og begge samtidig signaliserer at de helst vil ha barnet hos seg tenker jeg det blir noe annet

Skrevet

Her hadde vi først annenhver da det passet bra med turnusen til far. Han jobber ikke lenger nå, så har alltid fri i jula. Han har lite familie også. Hos oss bruker barnet å få være hos begge på julaften og nyttårsaften😊 Som regel middag og litt gaver hos far og besteforeldre. Deretter kaker/kaffi og gaver hos oss, mange søskenbarn osv. Vi bor så nært at det er mulig å gjøre det sånn 😊 

Anonymkode: 3196d...d9b

Skrevet

Det hadde jeg faktisk ikke latt barnet bestemme. 

Det er greit at det høres fint ut nå, men når julaften nærmer seg og det går opp for han at mamma blir alene pga hans valg er sjansen stor for at han kan få dårlig samvittighet. 

Noen ganger klaffer det ikke at flere barn feirer sammen, og da er det opp til dere voksne å likevel gi han en fin julefeiring. 

Dette bør ikke være opp til han!

Anonymkode: 25aab...511

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke snakk om å la ungene velge og sette de i en lojalitetskonflikt? Hvis mor her sier til sønnen at hun ser at han gjerne helst vil feire hos far i år og derfor er det helt i orden, ser jeg ingen grunn til at han skal få noen kvaler med det. Om begge foreldre derimot spør hvor vil du helst feire og begge samtidig signaliserer at de helst vil ha barnet hos seg tenker jeg det blir noe annet

Nei, HI gjør ikke det, men flere av de andre som har kommentert at de ville latt barna bestemme selv hvor de er henn på ulike høytider. Og det mener jeg blir feil. At man er fleksibel innimellom blir noe annet. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg faktisk ikke latt barnet bestemme. 

Det er greit at det høres fint ut nå, men når julaften nærmer seg og det går opp for han at mamma blir alene pga hans valg er sjansen stor for at han kan få dårlig samvittighet. 

Noen ganger klaffer det ikke at flere barn feirer sammen, og da er det opp til dere voksne å likevel gi han en fin julefeiring. 

Dette bør ikke være opp til han!

Anonymkode: 25aab...511

Alene blir jeg ikke,det blir mye familie på julaften bare ikke barn i år. 

Skrevet

Mine unger får bestemme, eller de får bestemme av meg ikke av faren. Året ungene er hos faren på julaften har vi en kosedag når de kommer hjem som vi åpner gaver, ser en julefilm og spiser god mat. Vi lager ingen ny julaften, men en kosedag. Vi syns faktisk denne dagen er enda kosligere enn julaften. Ikke noe stress og styr, ikke at vi stresser så mye på julaften, men julaften så skal alle tradisjoner være med. Skulle ungene ønske å være en jul ekstra hos faren er det helt greit for meg,vi kan ta en kosedag istede og jeg kan sikkert jobbe siden velidg mange ikke liker å jobbe denne dagen på jobb. 

Anonymkode: 80f0d...e3e

Skrevet

Jeg hadde nok latt ham være hos faren, men hadde i så fall spurt faren om vi kunne bytte, evt forskyve et år, sånn at det ikke ble juaften hos far 3 år på rad.

Anonymkode: b8298...61a

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde nok latt ham være hos faren, men hadde i så fall spurt faren om vi kunne bytte, evt forskyve et år, sånn at det ikke ble juaften hos far 3 år på rad.

Anonymkode: b8298...61a

Om vi ikke kan bytte så hadde det uansett ikke vært aktuelt. Men regner ikke med at det hadde vært noe problem å bytte.

Skrevet

Hadde aldri sendt han til far. Du skal også skape minner med barnet. Her bør far ta ansvar og invitere til en romjulsfest eller lignende. Så kan barnet treffe familien da. Tradisjonen blir plutselig at han er hos far hver julaften fordi han har familie der. Det blir trist for deg.

Anonymkode: 81d23...0ca

Skrevet

Nå har ikke jeg denne problematikken, men kjenner den fra andre.

Det jeg tenker er at når de barna dere pleier å være sammen med til jul i år skal være med sin andre del av familien så kan det være en viss fare for at det samme kommer til å skje julen om 2 år også.
Ville kontaktet faren til barnet og spurt om han kunne tenke seg å ha sønnen i år og at dere byttet år etter det slik at sønnen deres er med deg når det er andre barn å feire jul med hos deg

Anonymkode: e80e3...546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...