Gå til innhold

Når det står at lærere får 1600 kr


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan i alle dager har du tenkt at det skal måles? Se på evnen til rettskrivingen til elevene? 😉 Jeg har to vg3-klasser parallelt i år og hadde de samme i fjor. Snittet i den ene klassen er markant høyere enn i den andre, og det er helt tilfeldig, det er rett og slett flere faglig sterke elever i den ene klassen enn i den andre. Man kan ikke avgjøre om en lærer er dyktig eller ikke basert på resultatet til elevene. Mulig elevundersøkelsen kan gi et hint, men også den er ikke nødvendigvis en god indikator. Man må bruke andre kriterier, og utdanning og erfaring er målbare.

Jeg tok mastergrad samtidig som jeg jobbet som lærer, og har merket at jeg har fått en mye større faglig tyngde og trygghet etterpå, noe som naturligvis kommer elevene til gode.

Anonymkode: 8d546...c44

Man kan jo se statistisk hvilke karakterer på eksamen eller resultater på nasjonale prøver elever av lærere med ulok utdanning får. For hva jeg vet gjør elevene med de høyest utdannede lærerene det best. Da er det naturlig å gi den gruppen bedre lønn. Jeg har bare ikke sett den undersøkelsen og jeg er ikke sikker på at lengre utdanning faktisk gir dyktigere lærere. Det kan hende, men jeg vet ikke.

Anonymkode: b90e7...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo se statistisk hvilke karakterer på eksamen eller resultater på nasjonale prøver elever av lærere med ulok utdanning får. For hva jeg vet gjør elevene med de høyest utdannede lærerene det best. Da er det naturlig å gi den gruppen bedre lønn. Jeg har bare ikke sett den undersøkelsen og jeg er ikke sikker på at lengre utdanning faktisk gir dyktigere lærere. Det kan hende, men jeg vet ikke.

Anonymkode: b90e7...3fc

Du glemmer at elever har ulike forutsetninger. I den byen jeg jobber er det store sosioøkonomiske forskjeller. Det vises ekstremt godt igjen på grunnskolepoengene avgangselevene i de ulike bydelene oppnår. Alle fortjener en god lærer, men ikke alt kan fikses med det. Det du ender opp med hvis du har prestasjonslønn er at ingen vil jobbe i visse bydeler, der hvor de aller mest trenger gode lærere. Det vil skape ennå større klasseforskjeller enn vi allerede har. 

Anonymkode: 26a9b...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2020 at 3:26 PM, Anonym bruker said:

I lønnstillegg. Er det i året?! 1600 ekstra pr. år?

Anonymkode: 002ac...cd3

åå stakkars dere... har så mye fri , så ingen ting og klage over

Anonymkode: 496de...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

åå stakkars dere... har så mye fri , så ingen ting og klage over

Anonymkode: 496de...29b

Nå kaster du en brannfakkel inn i diskusjonen, du vet vel det? 😂😂 Det du kaller fri, er avspasering. Det er ventet at lærere jobber 43,42 timer i uken, sammenlignet med en vanlig arbeidsuke på 37,5 time. De timene man jobber ekstra hver uke, er det man avspaserer i feriene. Dette kalles et fortettet årsverk.

 

Det varierer selvsagt hvor mange timer hver enkelt lærer faktisk jobber, på samme måte som det varierer i andre yrker hvor godt man gjør jobben sin.

Anonymkode: e4ad1...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter månedsvis med innsikt i hvor mye mange har tapt denne våren, kjenner jeg dette blir smålig å diskutere. Jada, det var en dårlig lønnsøkning, Joda, velkommen i gjengen, vi fikk ingenting, arbeidsgiver har tapt i hundretusenkronersklassen i år.  Av og til er ikke livet en dans på roser, men vi har mat på bordet og tak over hodet. Mer enn de fleste her i verden. 

Anonymkode: ade73...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

åå stakkars dere... har så mye fri , så ingen ting og klage over

Anonymkode: 496de...29b

Ja vel? Jeg har noen uker ferie i juli, litt avspasering i slutten av juni og begynnelsen av august. Dessuten tvungen avspasering i høst-, jule-, vinter- og påskeferie, men dette er for en stor overvekt av lærere i realiteten arbeidstid uten fast arbeidstid og -sted. 

Vi som er lærere har ikke en dag mere ferie enn andre. Svært mange av oss er også tilgjengelige for elever og foreldre på kveld og helg, på telefon, sms og mail. 

Vi har det absolutt ikke verre enn andre pressede yrkesgrupper, det er ikke det, men heller på linje med andre grupper som jobber ræva av seg for relativt lave lønninger. Alle på gulvet i helsevesenet, politi osv. 

Anonymkode: 76fbf...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...