Gå til innhold

Når det står at lærere får 1600 kr


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaha? Men det hjelper lærerne å være misunnelig på andre? For en dobbeltmoral du fremviser! 

Anonymkode: 1fd96...094

Hvor har jeg nevnt misunnelse på læreres vegne? Hvem misunner jeg? Jeg har vist til en avtale om lønnsbetegning fra forrige tariffoppgjør og resultatet av den. At du blir provosert av det får stå på din regning. 

Anonymkode: 26a9b...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner at det føles urettferdig. Men det hjelper jo ikke din sak at du er misunnelig på kollegene dine. Fagforeningen er viktig, og for å sette i gang endring- engasjer deg! 😀

Anonymkode: 26a9b...a5e

Jeg er selvsagt organisert og engasjert. Det nytter lite å jobbe for endring når den totale potten er for liten. «Problemet» er at potten er for liten og «for mange» nå har fastsatt lønnsstige. Vi som forhandler hvert år blir taperne. 

Anonymkode: 2202c...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og her sitter jeg i en krevende jobb i kulturavdelingen og drømmer om å få en tilsvarende uttelling for kompetansen min som lærere får. Håper dere kan trøste dere med at «alle» kommunalt ansatte ikke er alle. Enda morsommere er det å få beskjed om at vi har ansatt så mange lærere som måtte få beholde lærerlønnen at jeg nok ikke kan vente å få noe mer på lenge enda. Og ja, jeg har relevant utdanning på masternivå.

Anonymkode: 2202c...922

Kultur kan vi greie oss uten. Lærere må vi ha!

Anonymkode: a9733...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kultur kan vi greie oss uten. Lærere må vi ha!

Anonymkode: a9733...376

Hehe!

 

Hva tenker du kultur dekker egentlig? 

Anonymkode: 2202c...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Keg tror de føesye av oss bør belage oss på en viss nedgang i kjøpekraft. Offentlig ansatye som lærere er tross alt ganske sikkre på å fortsatt ha en jobb å gå til. Det er kanskje viktigere enn en prosent i opp eller nedgang i lønn.

Anonymkode: b90e7...3fc

De aller fleste av oss har vel en del i lån. Den lave renta frigjør også midler og bidrar til kjøpekraft, selv om lønnsveksten ikke er mye å rope hurra for. 
Synes det er rart å forvente lønnsvekst når vi står i en verdensomspennende krise og både offentlig og privat sektor opplever store økonomiske utfordringer. 

Anonymkode: 7cacb...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lønn i det offentlige er langtfra dårlig, og lærere har god lønn.

Anonymkode: 411e3...6e7

Har lærere god lønn? Ja vel, hva er en god lønn da, la oss f.eks. si for en lektor med tilleggsutdanning (6 års utdanning) samt to-tre års høyere utdanning utover dette? Kom jo dermed ikke ut i jobb før man var nærmere 30 år, og med et skyhøyt studielån. Hva mener du en slik fagperson bør ha i årslønn? F.eks. jeg, med 9,5 års utdanning og øverst i ansiennitetsstigen. 

Anonymkode: 76fbf...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har lærere god lønn? Ja vel, hva er en god lønn da, la oss f.eks. si for en lektor med tilleggsutdanning (6 års utdanning) samt to-tre års høyere utdanning utover dette? Kom jo dermed ikke ut i jobb før man var nærmere 30 år, og med et skyhøyt studielån. Hva mener du en slik fagperson bør ha i årslønn? F.eks. jeg, med 9,5 års utdanning og øverst i ansiennitetsstigen. 

Anonymkode: 76fbf...39a

Utdanning ut over det du trenger til joben bør du ikke få lønn for. 

100% stiling som lærer på videregående synes jegg bør lønnes med ca 550.000 i topplønn.

Anonymkode: b90e7...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har lærere god lønn? Ja vel, hva er en god lønn da, la oss f.eks. si for en lektor med tilleggsutdanning (6 års utdanning) samt to-tre års høyere utdanning utover dette? Kom jo dermed ikke ut i jobb før man var nærmere 30 år, og med et skyhøyt studielån. Hva mener du en slik fagperson bør ha i årslønn? F.eks. jeg, med 9,5 års utdanning og øverst i ansiennitetsstigen. 

Anonymkode: 76fbf...39a

Jeg er lektor med tilleggsutdanning og har en årslønn på 685 000, og det er en god årslønn. At du har valgt å ta utdanning utover hva som kreves må du ta på din egen kappe.

Anonymkode: 411e3...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det, men noen goder må man faktisk ha når lønnen i det offentlige er elendig. Det er den ikke i det private. 

HI

Anonymkode: 002ac...cd3

Tja, det er vel ganske store forskjellar i det private vil eg tør å påstå!

Anonymkode: 20ac9...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utdanning ut over det du trenger til joben bør du ikke få lønn for. 

100% stiling som lærer på videregående synes jegg bør lønnes med ca 550.000 i topplønn.

Anonymkode: b90e7...3fc

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lektor med tilleggsutdanning og har en årslønn på 685 000, og det er en god årslønn. At du har valgt å ta utdanning utover hva som kreves må du ta på din egen kappe.

Anonymkode: 411e3...6e7

Nja... Skolen "tjener" jo på at jeg har god kompetanse mer enn ett fag, da. Lokale forhandlinger kan gi uttelling, men i år er det jo ingenting å forhandle om. 

Anonymkode: 76fbf...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utdanning ut over det du trenger til joben bør du ikke få lønn for. 

100% stiling som lærer på videregående synes jegg bør lønnes med ca 550.000 i topplønn.

Anonymkode: b90e7...3fc

Så du mener at en lektor på vgs, med 5-7 (noen har mer) års universitetsutdanning skal ha en bruttolønn på ca 46 000 i mnd. Du vet at medianlønnen i Norge er ca 43 000 brutto i mnd? Og at gjennomsnittslønnen er i overkant av 47 000 i mnd? Ingen uttelling for utdanning, syns du?

Anonymkode: e4ad1...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at en lektor på vgs, med 5-7 (noen har mer) års universitetsutdanning skal ha en bruttolønn på ca 46 000 i mnd. Du vet at medianlønnen i Norge er ca 43 000 brutto i mnd? Og at gjennomsnittslønnen er i overkant av 47 000 i mnd? Ingen uttelling for utdanning, syns du?

Anonymkode: e4ad1...830

Telling for utdanning er greit. Telling for overflødig utdanning er noe annet. Utdanningen må minimum være relevant for at den skal telle, og da mener jeg relevant ut fra arbeidsgivers synspunkt. 
 

Og nei, jeg sier ikke at DIN ekstra utdanning ikke er relevant. Jeg er lite interessert i deg spesifikt. 

Anonymkode: 1fd96...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at en lektor på vgs, med 5-7 (noen har mer) års universitetsutdanning skal ha en bruttolønn på ca 46 000 i mnd. Du vet at medianlønnen i Norge er ca 43 000 brutto i mnd? Og at gjennomsnittslønnen er i overkant av 47 000 i mnd? Ingen uttelling for utdanning, syns du?

Anonymkode: e4ad1...830

Ja

Anonymkode: b90e7...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja

Anonymkode: b90e7...3fc

Trist holdning, syns jeg. Hvilke insentiv skal da tas i bruk for å oppfordre til at folk velger yrker med høy utdannelse? Dersom man får like godt betalt som sveiser, rørlegger mm i industrien?

Anonymkode: e4ad1...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Telling for utdanning er greit. Telling for overflødig utdanning er noe annet. Utdanningen må minimum være relevant for at den skal telle, og da mener jeg relevant ut fra arbeidsgivers synspunkt. 
 

Og nei, jeg sier ikke at DIN ekstra utdanning ikke er relevant. Jeg er lite interessert i deg spesifikt. 

Anonymkode: 1fd96...094

Jeg har heller aldri sagt noe om hvilken utdanning jeg har. Men dersom man utdannet seg til lektor før lektorprogrammene ble innført, så har man 7-års relevant utdanning. Det var det som var utdanningsløpet da. Og med en lønn på 550 000 i året så har man en over gjennomsnittet lang utdanning og en gjennomsnittlig lønn. Jeg syns ikke det virker rimelig.

Anonymkode: e4ad1...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har heller aldri sagt noe om hvilken utdanning jeg har. Men dersom man utdannet seg til lektor før lektorprogrammene ble innført, så har man 7-års relevant utdanning. Det var det som var utdanningsløpet da. Og med en lønn på 550 000 i året så har man en over gjennomsnittet lang utdanning og en gjennomsnittlig lønn. Jeg syns ikke det virker rimelig.

Anonymkode: e4ad1...830

Du har fremdeles mer enn Maxlønn for en spesialsykepkeier med full ansiennitet (538 000 kr/året). De har utdanning på masternivå og veldig ofte ekstra utdanning på toppen. Dere er ikke alene. 

Anonymkode: 1fd96...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 18.18, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det, men noen goder må man faktisk ha når lønnen i det offentlige er elendig. Det er den ikke i det private. 

HI

Anonymkode: 002ac...cd3

Hadde 660 I året som lektor.. Syntes jeg tjente bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hadde 660 I året som lektor.. Syntes jeg tjente bra. 

Lektorer tjener greit. Lærere gjør ikke det.

Hi

Anonymkode: 002ac...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lektorer tjener greit. Lærere gjør ikke det.

Hi

Anonymkode: 002ac...cd3

Det er vel strengt tatt ikke så mange lærere igjen i skolen hvis man skal ta det på ren tittel. De fleste er adjunkter i grunnskolen og lektorer i VGS, men selvfølgelig finner man begge deler begge steder også. Og så er det noen få lærere igjen. Det er likevel vanlig å omtale både lærere, adjunkter og lektorer som lærere. Jeg er lektor, men sier alltid at jeg er lærer hvis folk spør etter yrke. Og at en lektor tjener mer enn en lærer, sånn sett på tittel, er jo ikke så underlig med tanke på lengden og nivået på utdanningen. Utdanning skal lønne seg, akkurat som erfaring skal lønne seg. 

Anonymkode: 8d546...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lektorer tjener greit. Lærere gjør ikke det.

Hi

Anonymkode: 002ac...cd3

I kroner og øre tjener lektorer greit, men slett ikke mer. Hovedproblemet er at lektorer har hatt en skremmende dårlig prosentmessig lønnsutvikling, sammenlignet med grupper det er naturlig å sammenligne med. 

Nå har heldigvis Akademikerne brutt forhandlingene, så får vi se om det kan gi noen resultater. Førsteprioritet er å få flyttet lektorer til et annet kapittel i tariffavtalen, et kapittel med større rettferdighet for den lange utdannelsen. 

Anonymkode: 76fbf...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel strengt tatt ikke så mange lærere igjen i skolen hvis man skal ta det på ren tittel. De fleste er adjunkter i grunnskolen og lektorer i VGS, men selvfølgelig finner man begge deler begge steder også. Og så er det noen få lærere igjen. Det er likevel vanlig å omtale både lærere, adjunkter og lektorer som lærere. Jeg er lektor, men sier alltid at jeg er lærer hvis folk spør etter yrke. Og at en lektor tjener mer enn en lærer, sånn sett på tittel, er jo ikke så underlig med tanke på lengden og nivået på utdanningen. Utdanning skal lønne seg, akkurat som erfaring skal lønne seg. 

Anonymkode: 8d546...c44

Jeg synes fajtisk ikke hvor mage årcdu har gått på skole bør være avgjørende for hva du sjal tjene. Det som er viktig er hvorgodt duvgjør jobben din. Hvis elevene til en lektor lærer merkbart mer eller har en vesentlig bedre soletid enn elevenectil en lærer er drt hreit med forsjell i lønnen, men ikke om resultatet for elever og kolegaer er det samme.

Anonymkode: b90e7...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes fajtisk ikke hvor mage årcdu har gått på skole bør være avgjørende for hva du sjal tjene. Det som er viktig er hvorgodt duvgjør jobben din. Hvis elevene til en lektor lærer merkbart mer eller har en vesentlig bedre soletid enn elevenectil en lærer er drt hreit med forsjell i lønnen, men ikke om resultatet for elever og kolegaer er det samme.

Anonymkode: b90e7...3fc

Og hvordan i alle dager har du tenkt at det skal måles? Se på evnen til rettskrivingen til elevene? 😉 Jeg har to vg3-klasser parallelt i år og hadde de samme i fjor. Snittet i den ene klassen er markant høyere enn i den andre, og det er helt tilfeldig, det er rett og slett flere faglig sterke elever i den ene klassen enn i den andre. Man kan ikke avgjøre om en lærer er dyktig eller ikke basert på resultatet til elevene. Mulig elevundersøkelsen kan gi et hint, men også den er ikke nødvendigvis en god indikator. Man må bruke andre kriterier, og utdanning og erfaring er målbare.

Jeg tok mastergrad samtidig som jeg jobbet som lærer, og har merket at jeg har fått en mye større faglig tyngde og trygghet etterpå, noe som naturligvis kommer elevene til gode.

Anonymkode: 8d546...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel strengt tatt ikke så mange lærere igjen i skolen hvis man skal ta det på ren tittel. De fleste er adjunkter i grunnskolen og lektorer i VGS, men selvfølgelig finner man begge deler begge steder også. Og så er det noen få lærere igjen. Det er likevel vanlig å omtale både lærere, adjunkter og lektorer som lærere. Jeg er lektor, men sier alltid at jeg er lærer hvis folk spør etter yrke. Og at en lektor tjener mer enn en lærer, sånn sett på tittel, er jo ikke så underlig med tanke på lengden og nivået på utdanningen. Utdanning skal lønne seg, akkurat som erfaring skal lønne seg. 

Anonymkode: 8d546...c44

Skyter bare inn at adjunkter med tilleggsutdanning (minst 5 år eller mer) får ikke så mye uttelling for det året med ekstra studielån. Nå som allmennlæreren er en utdøende rase og alle nyutdannede blir lektorer så ser vi jo hvor lønnsutviklingen går for oss! 

Anonymkode: 26a9b...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skyter bare inn at adjunkter med tilleggsutdanning (minst 5 år eller mer) får ikke så mye uttelling for det året med ekstra studielån. Nå som allmennlæreren er en utdøende rase og alle nyutdannede blir lektorer så ser vi jo hvor lønnsutviklingen går for oss! 

Anonymkode: 26a9b...a5e

Det samme gjelder lektor med tilleggsutdanning, jeg får ikke mye ekstra for det ekstra året jeg heller, men jeg fikk et markant lønnsbyks da jeg gikk fra adjunkt m/tillegg til lektor m/tillegg, og det bykset føltes faktisk velfortjent all den tid det er mye mer krevende å ta master enn en årsenhet (har 8,5 år med høyere utdanning).

Anonymkode: 8d546...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...