Gå til innhold

Barnefordeling -hvorfor ønsker du noe annet enn 50/50?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva kan være grunner til at noen ønsker noe annet enn 50/50? 

Bår kan det være best for barnet å være mindre hos den ene forelderen? 
og hvordan er det forskjell på alder?! 

Anonymkode: 71f10...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En grunn for å holde barna vekk fra en foreldre er hvis det er grov omsorgssvikt. Ikke sjalusi, krangel, penger etc. 

Når det er et spedbarn så er det naturlig at barnet er mest hos mor, med mindre mor ikke er skikket. Men far bør være mye på besøk så det blir lettere for barnet å være 50/50 når tiden er inne. 

Anonymkode: dfc25...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange grunner til at folk ønsker mer enn 50% med barnet sitt. Hva som blir riktig er jo opp til hver enkelt. 

Noen har ikke god nok grunn, andre har veldig god grunn.

Alt fra feil prioriteringer av ene forelderen til omsorgssvikt. 

Samme som de som bare MÅ ha 50/50 for da får de en uke uten barnet, eller de som ikke vil betale bidrag. Ikke riktige grunner det heller mener nå jeg. 

Anonymkode: 6683e...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her praktiserte vi 50/50 fram til barnet var 10 år, da nektet hun å dra til faren fordi hun ikke følte seg hjemme der. Både far og jeg skulle ønske hun ville dit så hun får et nært forhold også til far og halvsøsken, men det ble til slutt umulig å gjennomføre. Så nå er hun bare annenhver helg hos far og familien - det er også en kamp hver gang... Det er vanskelig, og særlig for tenåringen som bare vil være her.

Anonymkode: 4fcbc...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir provosert av overskriften.. som er myntet på vanskelige mødre som med urette krever mest samvær.

Men vi lever ikke i en verden der alle fedre er egnet til 50/50. Når disse festerne nekter å innse det, er det største helvete en MIR kan gå gjennom og ingen kan forestille seg hva man går gjennom. Jeg har i flere år levd med forhold som kan minne om krig og terror, for å skåne mine et 50/50 samvær. 

Anonymkode: 2a2bd...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi faren ikke er egnet til mer enn annenhver helg (og det kun pga stemor). Han evner ikke å se barnets emosjonelle behov og er mer opptatt av jobb (pc) enn barnet når det er der. Stemor er fantastisk. 

Anonymkode: ef03d...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi far ikke har helse til å ha barnet 50%. Vi er heldigvis enige om dette. Han er en god far, så når (hvis) han blir frisk så blir det 50/50.

Anonymkode: cf98f...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 70/30 og er helt sikker på at det er best for barna. Far gjør mye bra, men han er følelsesmessig ustabil, blir mye sint, ler av barna når de ikke skjønner hva han mener (og himler med øynene når jeg forsøker å forklare ham at små barn ikke skjønner ironi), passer ikke særlig godt på kostholdet deres (mye junk og sukker, altfor mye for yngstemann som allerede er overvektig, takket være faren), introduserer nye kjærester etter få uker osv. 

I småtingsavdelingen, altså. Men summen av alt gjør at jeg mener det er best for barna her. Jeg tror heller ikke 50/50 er avgjørende for at barna skal ha et godt forhold til faren sin; jeg var hos min annenhver helg, og vi har et nærere forhold i dag enn jeg har til moren min. 

Til slutt tror jeg det er godt for unger å slippe å bo i en bag. De har endel klær og utstyr hos faren (så de har dobbelt opp av sportsutstyr f.eks.), men de har ett hjem, en adresse. Tror det gir mer ro i oppveksten. 

Men det er ikke én fasit her, selvfølgelig. For mange fungerer sikkert 50/50 helt fint og er den beste løsningen. 

Anonymkode: acb3f...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er fint og godt det. X mannen min greide å ødelegge ett av barna fullstendig med det 50/50 tullet sitt. Han var en god far på sin måte med å leke og finne på gøy med barna utenfor husets fire vegger. Men han egnet seg rett og slett ikke til å følge opp barna i det daglige med hygiene, lekser, ordentlig mat osv. I tillegg var han grusomt manipulerende og ett av barna må nå to ganger i uken til psykolog. For å i det hele tatt klare seg. Jeg prøvde å fortelle dette til både sakkyndig barnet var for liten til å uttale seg. Til advokat osv. Ingen hørte på meg. Alle hørte på han snille pappaen som var sååå flink far. Vel det ble 50/50 selv om jeg prøvde for harde livet å stoppe det. Enden på visa var at han i fjor 25.12 (ville ikke ødelegge julen til barna🙄) annonserte at han droppet alt han hadde (ikke mye) og flyttet til utlandet. Så barna ble helt knust. Han har fraskrevet seg retten og alt til barna. Så ja sånn går no dagan med disse fantastisk egnede fedrene som absolutt skal ha skal ha skal ha uten å tenke på konsekvenser av sine handlinger.

Anonymkode: 1f8ee...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har barnet mest, mammaen har det egentlig en dag i uken og annenhver helg, men hun klarer ikke følge opp lekser, fritidsaktiviteter og å få barnet på skolen den ene dagen engang så det blir med annenhver helg. Hun er psykisk syk.

Det er ikke alle som kan følge opp et barn alene 50% av tiden. 

Anonymkode: 98f73...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barna mest hos leg. Far kan ikke ha de på hverdager. Han klarer ikke og vil ikke følge opp skole, lekser, treninger og kamper. Så da har han de kun de helgene det ikke skjer noe. Det vil si annenhver helt sommerhalvåret og ca en helg i mnd vinterhalvåret

Anonymkode: 17ba2...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir provosert av overskriften.. som er myntet på vanskelige mødre som med urette krever mest samvær.

Men vi lever ikke i en verden der alle fedre er egnet til 50/50. Når disse festerne nekter å innse det, er det største helvete en MIR kan gå gjennom og ingen kan forestille seg hva man går gjennom. Jeg har i flere år levd med forhold som kan minne om krig og terror, for å skåne mine et 50/50 samvær. 

Anonymkode: 2a2bd...176

Forstår godt hva du mener.

Jeg har sluppet å kjempe mot 50/50. Men har måttet kjempe mot forskjellsbehandling av barna mine med samme far, annenhver helg. Og forskjellsbehandling av mitt barn og fars stebarn. 

Er sammen med en som har hovedomsorgen for sine barn. Der mor ikke er egnet av flere grunner. Mor har ikke hatt hovedomsorgen etter det ble slutt, men hun har likevel forsøkt å få barna til å ville være mer hos henne, snakker dritt om far osv. Men der også er det forskjellsbehandling av eldste og yngste. Det er kun 1 år imellom dem. Men eldste blir behandlet som hun er 17 år, hun er 10år. Mens yngste blr behandlet som hun er 4år. Får ikke lov til noe, mens søstra får lov til alt omtrent. Og får lov å være kjip og bestemme over yngste. Mye psykisk inn i bildet. Og det ble ikke bedre med han hun er sammen med nå. 

Både mødre og fedre kan være uegnet. Vi har kjempet begge veier. ❤

Anonymkode: 6683e...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forstår godt hva du mener.

Jeg har sluppet å kjempe mot 50/50. Men har måttet kjempe mot forskjellsbehandling av barna mine med samme far, annenhver helg. Og forskjellsbehandling av mitt barn og fars stebarn. 

Er sammen med en som har hovedomsorgen for sine barn. Der mor ikke er egnet av flere grunner. Mor har ikke hatt hovedomsorgen etter det ble slutt, men hun har likevel forsøkt å få barna til å ville være mer hos henne, snakker dritt om far osv. Men der også er det forskjellsbehandling av eldste og yngste. Det er kun 1 år imellom dem. Men eldste blir behandlet som hun er 17 år, hun er 10år. Mens yngste blr behandlet som hun er 4år. Får ikke lov til noe, mens søstra får lov til alt omtrent. Og får lov å være kjip og bestemme over yngste. Mye psykisk inn i bildet. Og det ble ikke bedre med han hun er sammen med nå. 

Både mødre og fedre kan være uegnet. Vi har kjempet begge veier. ❤

Anonymkode: 6683e...390

Ja. En av de tingene jeg brenner mest for er å se bort fra tittel far og mor, men se person. Merker at folk som har motsatt opplevelse av meg, der mor er vanskelig, knyter seg når de hører motsatt. Men det finnes dårlige moderne og fedre. Min eks har hengt seg opp i dette med kjønn og er med i masse hatgrupper mot mødre som er slem med «uskyldige» fedre. Det blir for dumt... han er også med i hatgrupper mot barnevern da de kalte han inn etter at et barn åpnet seg for en lærer.

Man bør være forsiktig å være bastant når man ikke vet hva som foregår. Det er utrolig mye stygt som blir gjort. Mot spesielt barn, men også mødre og fedre. Det er svært mange foreldre der ute dom har 50%, som aldri skulle fått tilgang til å bruke uskyldige barn som dørmatte for egne, bitre, miserable liv.😞

Anonymkode: 2a2bd...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhver helg holder. Det er begrenset hvor mange dager det er greit å gå uten tannpuss, å gre håret, klippe negler, dusje, vaske seg, spise sunn mat, se tv store deler av dagen, kun være innendørs og alltid være kledd feil etter vær.

Anonymkode: 57e5a...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi 50/50 er best for foreldrene, ikke barnet. 
Barnet trenger en fast base, for å skape optimal trygghet og ro. Selvfølgelig skal barn og far ha faste avtaler, og hvis samarbeidet er i orden kan han besøke ofte.

Men barnet skal ikke sendes frem og tilbake som en sprettball. Hadde du likt å flytte én gang i uken? 4 ganger i mnd?

Anonymkode: a5b89...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50 er egoistisk å ikke til barnets beste! Så da er det selvsagt helt aktuelt å ha 50/50. Har ikke tenkt å ødelegge barnet med 50/50 bare fordi far er egoitisk! Det holder lenge at far ser barnet annenhver helg!

Anonymkode: 7e0d6...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av 50-50 på generelt eller personlig grunnlag. For mine barn i vår livssituasjon fungerer det fint.

Men jeg kan da tenke meg utrolig mange grunner til at det ikke er en god ide. Familier er forskjellige, barn er forskjellige, livssituasjoner er forskjellige. 

For de aller minste barna vil 50-50 være skadelig, siden de er for unge til å forstå tid og sted på den måten større barn kan. Dette var en medvirkende årsak til at vi ventet med skilsmisse til yngste barn nærmet seg skolealder. Ingen av oss kunne se for seg hverdagen uten barna og ingen av oss ville utsette den minste for en 50-50-ordning i den alderen han var. 

Anonymkode: 32de5...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skilsmissebarn med en smått udugelig får, er jeg evig takknemlig for at jeg ikke måtte bo der 50 % av tiden! Da tror jeg faktisk at jeg hadde slitt mye psykisk i dag. Mamma var, og er, stabil, så mine behov, satte grenser, ga ubetinget kjærlighet osv. Min far er en selvsentrert egoist med ustabilt humør og var ganske uinteressert i meg. 

Anonymkode: 12014...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

50/50 er egoistisk å ikke til barnets beste! Så da er det selvsagt helt aktuelt å ha 50/50. Har ikke tenkt å ødelegge barnet med 50/50 bare fordi far er egoitisk! Det holder lenge at far ser barnet annenhver helg!

Anonymkode: 7e0d6...3ce

«Det holder lenge at far ser barnet annenhver helg» Mener du dette bare gjelder far eller gjelder det mor også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50 er vel en løsning som er ment for at det ikke skal være urettferdig mellom foreldrene.

For barnet er det best å ha ett sted som base, et «hjem», uavhengig av hvilken av foreldrene dette er hos, og besøke /tilbringe tid med den andre. Å bo tre dager i uka det ene stedet, så fire dager det andre stedet, eller én uke her og én uke der, er uheldig for barnet. 

Anonymkode: faeee...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ulenissen skrev:

«Det holder lenge at far ser barnet annenhver helg» Mener du dette bare gjelder far eller gjelder det mor også?

Selvsagt gjelder det ikke mor! En mor bør være mest mulig med barna sine!

Anonymkode: 7e0d6...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt gjelder det ikke mor! En mor bør være mest mulig med barna sine!

Anonymkode: 7e0d6...3ce

Er du seriøs nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ulenissen skrev:

Er du seriøs nå? 

Selvsagt!! Det er ikke far som bærer på barnet i ni månender!!

Anonymkode: 7e0d6...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...