Gå til innhold

Pedantisk mann med rare ideer🥴

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke alltid helt hvordan jeg skal forholde meg til alle ideene hans. Det er jo snev av begrunnelse i det, men jeg synes liksom det er hinsides fornuft og noe urealistisk. Eller er det innafor?

• vi kan ikke legge ting i vinduskarmen, f.eks mobiltelefoner. Det kan bli riper/skrap.
  • vi kan ikke lufte ordentlig med vinduene om ikke det er vindstille eller vi står og passer på. De kan blåse opp og vrenge seg av hengslene. Forsåvidt OK, men slike «pinner» til å feste vinduet i fast lufteposisjon hadde løst det. Det kan vi ikke ha, fordi noen kunne være fristet til å lufte mens det regner, og da blir vinduet vått.
  • vi kan ikke lukke garasjeporten helt opp, kun høyt nok til å gå inn og ut. Det sliter nemlig unødvendig på motor og skinner.
  • vi må stå på dørmatten så lenge vi har sko på. Skoene må derfor også av og på på matten. Man må ikke komme inn på matten uten sko, fordi det er sand på. Da kan det komme sand på flisene.
  • vi må ha et ærend om vi skal i kjøleskapet, og da ta ut alt vi trenger for å åpne/lukke døren minst mulig. Den er tung (integrert), og vil derfor sige på hengslene.

hva tenker dere? 

Anonymkode: fe1c2...1fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han har en udiagnostisert Asperger...

Anonymkode: a6e98...af4

Skrevet

Hørtes slitsomt ut.... 🙈

Anonymkode: da18d...22d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At han har en udiagnostisert Asperger...

Anonymkode: a6e98...af4

Absolutt ikke en fremmed tanke...

Skrevet

At det der hadde ikke jeg orket å leve med! 

Anonymkode: 4a4e2...d0c

Skrevet

Nei, dette tror jeg ikke at jeg hadde orket. Vinduene tåler å bli våte og flisene tåler å bli stått på. Kjøleskapet må byttes ut før hengslene begynner å sige, og garasjeporten kan smøres hvis den blir treig. Han hadde fått beskjed om å kjøpe sitt eget kjøleskap hvis det var så viktig for ham, og bilen hans hadde han fått parkere ute.

Anonymkode: fd4b7...d5f

Skrevet

Min far har vært opphengt i en del slike ting, passe på det man har og være forsiktig med det og holde ting ryddig og rent, men ikke en gang han er i nærheten av den millimeterterpingen som din mann holder på med.

Jeg tenker også at det her er et problem som ligger bak, men hva er vanskelig å si, kan jo være en form for tvangstanker også.

Det minner meg forresten også på en tidligere huseier som jeg leide av. Hun hadde mye av det samme som din mann. Få år etter jeg flyttet derfra fikk hun påvist Alzheimer (men hun var ca. 60 den gang). Alt var veldig logisk i hennes hode, men ikke for meg som fikk alle pussige milimeterregler. Ingen andre enn meg så disse sidene av henne den gangen. Men hvis dette er en måte din mann har vært i flere år så antar jeg at noe slikt ikke er årsak hos ham.

Ting er til for å brukes, til det de er laget for å brukes til. Fliser tåler litt sand, en gang er til for å brukes. Er dere mange så kan dere ev. kjøpe en utendørs skobørste, så får dere av det verste ute. Man skal lufte ved å åpne vinduene. Her har jeg mitt vestvendte soveromsvindu åpent året rundt uansett vær og vind (vått og ruskete vestlandsvær), ingen klager fra huseier - som jeg ser også har sitt soveromsvindu åpent bestandig. Hengslene på den kjøleskapsdøren er nok dimmensjonert for nettopp den vekten den har. Jeg har lært at en garasjedør bør helt opp, både fordi det reduserer risikoen for skader på folk eller ting, men også fordi maskineriet har godt av å brukes i hele lengden.

Jeg tror ikke du gjør din mann noen tjeneste med å alltid føye deg på disse tingene, for det vil trolig bare gjøre ham mer og mer opphengt i tingene og lignende og lage nye og nye regler (jeg antar at det du nevner bare er noe av det han setter av "regler" i hjemmet).

Anonymkode: 50026...94c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min far har vært opphengt i en del slike ting, passe på det man har og være forsiktig med det og holde ting ryddig og rent, men ikke en gang han er i nærheten av den millimeterterpingen som din mann holder på med.

Jeg tenker også at det her er et problem som ligger bak, men hva er vanskelig å si, kan jo være en form for tvangstanker også.

Det minner meg forresten også på en tidligere huseier som jeg leide av. Hun hadde mye av det samme som din mann. Få år etter jeg flyttet derfra fikk hun påvist Alzheimer (men hun var ca. 60 den gang). Alt var veldig logisk i hennes hode, men ikke for meg som fikk alle pussige milimeterregler. Ingen andre enn meg så disse sidene av henne den gangen. Men hvis dette er en måte din mann har vært i flere år så antar jeg at noe slikt ikke er årsak hos ham.

Ting er til for å brukes, til det de er laget for å brukes til. Fliser tåler litt sand, en gang er til for å brukes. Er dere mange så kan dere ev. kjøpe en utendørs skobørste, så får dere av det verste ute. Man skal lufte ved å åpne vinduene. Her har jeg mitt vestvendte soveromsvindu åpent året rundt uansett vær og vind (vått og ruskete vestlandsvær), ingen klager fra huseier - som jeg ser også har sitt soveromsvindu åpent bestandig. Hengslene på den kjøleskapsdøren er nok dimmensjonert for nettopp den vekten den har. Jeg har lært at en garasjedør bør helt opp, både fordi det reduserer risikoen for skader på folk eller ting, men også fordi maskineriet har godt av å brukes i hele lengden.

Jeg tror ikke du gjør din mann noen tjeneste med å alltid føye deg på disse tingene, for det vil trolig bare gjøre ham mer og mer opphengt i tingene og lignende og lage nye og nye regler (jeg antar at det du nevner bare er noe av det han setter av "regler" i hjemmet).

Ja, han argumenterer med at det er viktig å ta vare på ting osv. Og jeg er jo ikke uenig, men det er jo fullstendig urealistisk å klare å leve på den måten. Ja, han har mange andre ideer også, men jeg har nok på et vis lært meg å leve med dem. Nå når jeg og barna også har flyttet inn har jeg nok tenkt mer, ettersom det eneste argumentet for å følge dem er at han liker det slik. 
Er han på dårlig humør blir han dritsur om man pirker på noen av reglene, men han er ikke stygg. «Så lenge man ikke ødelegger med vilje kan alle være uheldige» sier han, og det mener han nok også. Men i hans hodet er det nærmest med vilje så lenge man har «normal» adferd.

Han er klar over at han er pirkete, og han har tatt seg mye sammen etter at vi ble et par. Ungene mine er ganske store, og han har nok ganske urealistiske forventninger til hva tenåringer tenker på når de går inn i et hus f.eks. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han argumenterer med at det er viktig å ta vare på ting osv. Og jeg er jo ikke uenig, men det er jo fullstendig urealistisk å klare å leve på den måten. Ja, han har mange andre ideer også, men jeg har nok på et vis lært meg å leve med dem. Nå når jeg og barna også har flyttet inn har jeg nok tenkt mer, ettersom det eneste argumentet for å følge dem er at han liker det slik. 
Er han på dårlig humør blir han dritsur om man pirker på noen av reglene, men han er ikke stygg. «Så lenge man ikke ødelegger med vilje kan alle være uheldige» sier han, og det mener han nok også. Men i hans hodet er det nærmest med vilje så lenge man har «normal» adferd.

Han er klar over at han er pirkete, og han har tatt seg mye sammen etter at vi ble et par. Ungene mine er ganske store, og han har nok ganske urealistiske forventninger til hva tenåringer tenker på når de går inn i et hus f.eks. 

Forstår jeg deg rett i at du og barna dine har flyttet inn hos ham? I så fall vil jeg tro han har vært alene og har kunnet "dyrke" disse reglene sine.

Jeg ville slitt veldig med å leve med en slik mann - til tross for at jeg vokste opp med en far som var en mildere utgave av ham, og til tross for at det lærte meg å være forsiktig med ting, tenke litt mer over det å ta vare på ting. Jeg kan også sette veldig pris på sånne ting som å være bevisst hvordan man tråkker inn i gangen - men hos meg er det egentlig latskap, fordi jeg synes det er så dørgende kjedelig å stadig støvsuge/vaske gangen (er altså ikke redd for flisene som uansett skal tåle det) ;) Men jeg henger ikke etter og lager regler for andre av den.

Jeg ville forsøkt å snakke med ham en dag ikke noe av dette er et tema, en dag dere begge har et ok humør og overskudd. Jeg ville sagt at det er normal å legge fra seg f.eks. mobil i en vinduskarm, at ev. småriper over tid er noe som fikses med normalt vedlikehold og oppussing som uansett må gjøres innimellom. Vinduer og dører ville jeg sagt er laget for naturlig bruk og at det innebærer at man kan lufte og åpne dører helt osv. Ville tatt opp andre slike regler som blir for overdrevne også. Og hvis han da blir sur, da tror jeg at jeg ville foreslått parterapi. Det å leve med en som er så ille som han, det er at man går rundt og er stadig nervøs for å gjøre noe galt, glemme seg. Man slapper ikke av i eget hjem med slike talløse og ulogiske regler! Og det er ikke holdbart for deg og ungene i lengden. Så noe må endres.

Skrevet

Og dette har du brakt barna dine inn i.

Anonymkode: b8067...725

Skrevet

Jøyemeg. Det hørtes slitsomt ut, men når jeg tenker meg om så er mannen min ganske lik. 

Han liker ikke at jeg setter ting i vinduskarmen pga riper, men der står jeg på mitt. Vinduer uten pynt skal jeg ikke ha. 

Dørene kan ikke stå åpne uansett hvor varmt det er, for da kommer fluene inn og ‘driter ned heeele huset’. 

Jeg får ikke tenne levende lys fordi de oser og da må man visstnok male heeele taket hver mnd. Der har jeg gitt meg når han er hjemme, men jeg tenner lys når vi har gjester (jeg ser på han at det virkelig plager han, men han klarer å holde seg) og når han er bortreist på jobb. 

Her er barna vant til det og til at jeg går mellom når det blir for mange regler, men hos dere som har barn som ikke er oppvokst med regimet er det ikke å forvente at de skal klare å rette seg etter alle reglene. Hva sier barna om dette da?

Mannen min har blitt verre med årene, og jeg hadde ikke orket å gå inn i et nytt forhold med slike regler og oppheng. 

Anonymkode: a6d35...acd

Skrevet

Min har også tusen «regler» som skal følges, og det er ekstremt slitsomt. I tillegg blir jeg trassig, for det er meningsløse oppheng han har, og reglene endres stadig. Han finner feil hele tiden, og fra han kommer inn døra er det «hvorfor ligger denne her, hvorfor er ikke ditt hengt opp, hvorfor er ikke datt tatt ned, det er ingen som har blablsbla, er det bare meg som skal fikse tralala osv osv. Tror ikke han engang legger merke til det selv, det er hans eneste dialog. 

Anonymkode: cf9a3...88b

Skrevet

Du kan ikke mene at du har flyttet med tenåringsbarn inn i dette og forventer at de skal leve etter hans regler?

Jeg vet at noen mennesker har mange rare regler, det er vel en mekanisme i mange som sliter med psyken på en eller annen måte. Har en tante som er sånn, hun har ingen diagnoser i autismespekteret, men hun har tourettes, generell angst og noe tvang, hun har noen sånne rare regler og for henne er det nok en overlevelsesmekanisme i en ellers litt vanskelig hverdag, men vi kan ikke føye henne på disse unaturlige tingene.

Jeg hadde sagt klart ifra til denne mannen også, flisene i gangen tåler sand, det er derfor vi har støvsuger og vaskeklut. Hengslene på kjøleskapet varer lenger enn motoren så det trenger han overhodet ikke tenke på. Ting i vinduskarmen er koselig, planter, lys osv og skulle det bli en ripe eller to kan de males på nytt etterhvert. Huset rundt oss skal være der til glede og nytte, også vedlikeholder, vasker og pusser vi opp når det er nødvendig.

Jeg hadde ikke forventet at barna mine i det hele tatt skulle følge hans regime, enten tåler han at dere bor der eller dere flytter ut.

Anonymkode: 80fa4...a5b

Skrevet

Stakkars barna dine, som må leve med sånn idioti. Og attpåtil ha en mor som bevisst har valgt å gi dem dette livet

Anonymkode: fc18d...670

Skrevet

Jeg har også vært opphengt i ting. Ikke de samme som din mann, men som å rydde og vaske, hvordan klær skal henge på klessnoren og ligge i skapet, hvordan kjøkkenskap skal organiseres, hvor mange lys vi kunne ha på, hvor regninger skulle ligge og når de skulle betales, hvor mange mennesker som kunne være i gangen samtidig osv. 

For min del handlet det om kontroll. Jeg måtte ha kontroll på fysiske ting, fordi hodet mitt var kaos. Jeg måtte ha et strøkent hjem for da hadde jeg i alle fall kontroll på noe. Etter 5 år med behandling løsnet det endelig litt etter litt. Jeg har fortsatt behov for kontroll, men ikke på samme måte. 

Anonymkode: 100e5...e39

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette har du brakt barna dine inn i.

Anonymkode: b8067...725

Han har flere kvaliteter da 😏

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår jeg deg rett i at du og barna dine har flyttet inn hos ham? I så fall vil jeg tro han har vært alene og har kunnet "dyrke" disse reglene sine.

Jeg ville slitt veldig med å leve med en slik mann - til tross for at jeg vokste opp med en far som var en mildere utgave av ham, og til tross for at det lærte meg å være forsiktig med ting, tenke litt mer over det å ta vare på ting. Jeg kan også sette veldig pris på sånne ting som å være bevisst hvordan man tråkker inn i gangen - men hos meg er det egentlig latskap, fordi jeg synes det er så dørgende kjedelig å stadig støvsuge/vaske gangen (er altså ikke redd for flisene som uansett skal tåle det) ;) Men jeg henger ikke etter og lager regler for andre av den.

Jeg ville forsøkt å snakke med ham en dag ikke noe av dette er et tema, en dag dere begge har et ok humør og overskudd. Jeg ville sagt at det er normal å legge fra seg f.eks. mobil i en vinduskarm, at ev. småriper over tid er noe som fikses med normalt vedlikehold og oppussing som uansett må gjøres innimellom. Vinduer og dører ville jeg sagt er laget for naturlig bruk og at det innebærer at man kan lufte og åpne dører helt osv. Ville tatt opp andre slike regler som blir for overdrevne også. Og hvis han da blir sur, da tror jeg at jeg ville foreslått parterapi. Det å leve med en som er så ille som han, det er at man går rundt og er stadig nervøs for å gjøre noe galt, glemme seg. Man slapper ikke av i eget hjem med slike talløse og ulogiske regler! Og det er ikke holdbart for deg og ungene i lengden. Så noe må endres.

Du har forstått det riktig. Vi har snakket om det i fredstid, og han tar poengene mine. Så vi prøver å finne kompromisser.

Han er ikke ufin mot barna på noen måte, han er en god og engasjert stefar som finner på mye gøy, kjører dem hit og dit og hjelper dem med det som måtte være behov. Han skryter mye av dem, og er bevisst i sin måte å være på for å heller gi dem økt selvfølelse.

Ungene liker han godt, og har ingen problemer med å følge de reglene han han setter, de hører ikke om så mange av dem som jeg gjør.

Skrevet

Synes likevel det er godt å lese om andres erfaringer med det samme😅

Skrevet

Han der hadde aldri halde ut med meg iallefall!!! Sånne reglar klarar eg ikkje forholde meg til. Om du klarar er litt opp til deg. Eg syns ikkje dei er rimelege. 

Skrevet

Han her må være en gammelungkar!

Anonymkode: 2bcf7...747

Skrevet

Min mann har mange sånne regler man må følge, gjøre ting på "riktig" måte, osv. Han flyr ikke i taket om noen gjør det "feil", men man får litt himling med øynene, tunge sukk og at han skal vise hvordan det skal gjøres. 

Gjør ingenting for meg, så lenge det ikke er helt urimelig eller forårsaker enorme reaksjoner hvis man "bryter reglene". Men jeg har vært gjennom mange timer med "opplæring" opp gjennom årene.. Jeg jatter stort sett bare med. Vi har da bodd sammen i 15 år, så vi holder nå ut begge to. Han er fantastisk ellers, så jeg har aldri tenkt noe spesielt over det. 

Anonymkode: 082c6...b06

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke alltid helt hvordan jeg skal forholde meg til alle ideene hans. Det er jo snev av begrunnelse i det, men jeg synes liksom det er hinsides fornuft og noe urealistisk. Eller er det innafor?

• vi kan ikke legge ting i vinduskarmen, f.eks mobiltelefoner. Det kan bli riper/skrap.
  • vi kan ikke lufte ordentlig med vinduene om ikke det er vindstille eller vi står og passer på. De kan blåse opp og vrenge seg av hengslene. Forsåvidt OK, men slike «pinner» til å feste vinduet i fast lufteposisjon hadde løst det. Det kan vi ikke ha, fordi noen kunne være fristet til å lufte mens det regner, og da blir vinduet vått.
  • vi kan ikke lukke garasjeporten helt opp, kun høyt nok til å gå inn og ut. Det sliter nemlig unødvendig på motor og skinner.
  • vi må stå på dørmatten så lenge vi har sko på. Skoene må derfor også av og på på matten. Man må ikke komme inn på matten uten sko, fordi det er sand på. Da kan det komme sand på flisene.
  • vi må ha et ærend om vi skal i kjøleskapet, og da ta ut alt vi trenger for å åpne/lukke døren minst mulig. Den er tung (integrert), og vil derfor sige på hengslene.

hva tenker dere? 

Diagnose...

Anonymkode: 37160...517

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min har også tusen «regler» som skal følges, og det er ekstremt slitsomt. I tillegg blir jeg trassig, for det er meningsløse oppheng han har, og reglene endres stadig. Han finner feil hele tiden, og fra han kommer inn døra er det «hvorfor ligger denne her, hvorfor er ikke ditt hengt opp, hvorfor er ikke datt tatt ned, det er ingen som har blablsbla, er det bare meg som skal fikse tralala osv osv. Tror ikke han engang legger merke til det selv, det er hans eneste dialog. 

Anonymkode: cf9a3...88b

Det hadde drevet meg til vanvidd å måtte høre på...

Anonymkode: 37160...517

Skrevet

Han bør vurdere å oppsøke behandling, dette er en liste full av OCD/tvangslidelse...

Fliser tåler både sko, sand og vann. Det er derfor man velger fliser i gangen heller enn parkett. 

Vinduskarmer er laget for å legge/sette ting i. Eventuelle skraper og merker i et hus kan man fikse på, men mobilen skraper ikke opp vinduskarmen. 

Kjøleskapet er laget for å åpnes og lukkes. Så mange ganger dere som bor der har behov for det. Hengslene til kjøleskap ment for innbygging er dimensjonert for vekten av skapfronten. (Alle vi som bruker innbyggingskjøleskapet vårt på vanlig måte har ingen ødelagte hengsler eller skjev dør).

Akkurat det samme gjelder garasjeporten. Den er laget for å lukkes helt opp og helt igjen. Mange, mange, mange ganger. Det er helt uproblematisk. 

Vinduer kan stort sett stå i luftestilling i all slags vær, også når det regner. De blir bare våte på utsiden. Akkurat som de blir når de er lukket. Problemet med at vinden kan ta tak løser dere også med å låse vinduet i luftestilling. 

Anonymkode: 3d02a...1a8

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han bør vurdere å oppsøke behandling, dette er en liste full av OCD/tvangslidelse...

Fliser tåler både sko, sand og vann. Det er derfor man velger fliser i gangen heller enn parkett. 

Vinduskarmer er laget for å legge/sette ting i. Eventuelle skraper og merker i et hus kan man fikse på, men mobilen skraper ikke opp vinduskarmen. 

Kjøleskapet er laget for å åpnes og lukkes. Så mange ganger dere som bor der har behov for det. Hengslene til kjøleskap ment for innbygging er dimensjonert for vekten av skapfronten. (Alle vi som bruker innbyggingskjøleskapet vårt på vanlig måte har ingen ødelagte hengsler eller skjev dør).

Akkurat det samme gjelder garasjeporten. Den er laget for å lukkes helt opp og helt igjen. Mange, mange, mange ganger. Det er helt uproblematisk. 

Vinduer kan stort sett stå i luftestilling i all slags vær, også når det regner. De blir bare våte på utsiden. Akkurat som de blir når de er lukket. Problemet med at vinden kan ta tak løser dere også med å låse vinduet i luftestilling. 

Anonymkode: 3d02a...1a8

Tror du ikke at hi vet dette?

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke at hi vet dette?

I det første innlegget gir HI uttrykk for at hun vet det, men hun tviler jo. Det er vel det som er poenget med dette innlegget - å støtte henne i at hun har rett. Når man bor med noen lenge, så kan man bli litt blind overfor det de gjør, og jeg opplever at HI her søker bekreftelse på at hun ikke er rar som reagerer på mannen.

Enig med mange her, HI, normal bruk av ting kan man ikke drive å plukke på. De fleste vil si at mannen din drar dette for langt.

Må også legge til at man må kunne bruke et hus uten å måtte være redd for kritikk og plukk hele tiden. Sørg for at både du og barna dine kan slappe av der dere bor - det er viktig.

Endret av uhhuhher

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...