Gå til innhold

Si noe, eller holde kjeft?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har vært i bursdag i dag. I denne fikk de lov til å spille fortnite som har 12-ra grense. I gen av gjestene er 12 år. De fleste er 9, noen er 8. Min sønn får ikke lov å spille det, så han var helt utenfor i bursdagen fordi han vet han ikke får lov, og er «dum nok» til å høre på det jeg sier selv om jeg ikke er der. Jeg vet at bestekompisen hans heller ikke får lov, men han hadde gjort det likevel. Men hvorfor lar foreldre dette skje? At de lar sitt barn få spille betyr jo ikke at alle andre barn får lov. Jeg har veldig lyst til å sende sms til foreldrene og spørre om det stemmer at det er blitt spilt fortnite i bursdagen. De var også på er gamingsenter her i byen og personalet må jo ha sett at de ikke er gamle nok. Hvorfor de mener det er ok, aner jeg ikke, men frister med en telefon dit også. 
 

Ville dere latt dette passere, eller tatt det opp med foreldrene? Dette er foreldre som stadig vekk ikke tar hensyn til aldersgrenser på noe. 

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ro deg ned hysteriske høns! Sånne foreldre som deg er der verste jeg vet! Lage problemer ut av noe som ikke er ett problem!!

Anonymkode: 17e23...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt det passere, men det er helt greit om du tar det opp. Min 9-åring får spille Fortnite, men jeg hadde aldri latt andres barn under 12 år spille det uten å høre med foreldrene først. Sånt gjør man jo ikke...

Anonymkode: f1569...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ro deg ned hysteriske høns! Sånne foreldre som deg er der verste jeg vet! Lage problemer ut av noe som ikke er ett problem!!

Anonymkode: 17e23...d1b

Det er et problem når noen foreldre ikke holder aldersgrenser. Selv om noen ikke bryr seg, så er det noen som gjør det. 

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde latt det passere, men det er helt greit om du tar det opp. Min 9-åring får spille Fortnite, men jeg hadde aldri latt andres barn under 12 år spille det uten å høre med foreldrene først. Sånt gjør man jo ikke...

Anonymkode: f1569...2e7

Jeg lar ikke barna mine spille fortnite. Hører mange si at det er så harmløst, men samtidig så er det en aldersgrense, og at andre foreldre overskrider denne på vegne av andre barn synes jeg ikke er greit

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrenser på spill er litt det samme som aldersgrenser på kino.
12 års grense vil si 12 år når de er alene, og greit fra 8 år dersom det er en voksen i nærheten, og det regner jeg med at det var

Anonymkode: adbef...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F eks spiderman spill, det er det 16 år på, og ifølge butikken, så er det bare pga vanskelighetsgraden på spillet. Ikke noe annet.

så en trenger egentlig ikke gå blindt etter aldersgrensen , men hva barna klarer og tåler og hva vi som foreldre mener er ok, etter å ha satt oss inn i hva det går i!

Anonymkode: 22da8...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et problem når noen foreldre ikke holder aldersgrenser. Selv om noen ikke bryr seg, så er det noen som gjør det. 

Anonymkode: 8231e...cf7

Det er helt i orden at du vil forholde deg til den veiledende anbefalingen for spill for ditt barn. Det er også greit at andre gjør sine vurderinger. 

Aldersgrenser på spill er kun veiledende, og i størst grad basert på og vurdert ut i fra Vanskelighetsgrad. Dermed har gamingsenteret ikke noe ansvar i denne sammenhengen. 
 

Når det er sagt, så syns jeg det er en uting å arrangere en sånn bursdag der hovedaktiviteter er såpass omstridt hva gjelder foreldres vurdering av når man bør spille det. Du kan fint ta det opp med foreldrene. Med fokusert på at det ble leit når ikke alle får lov. For det er det jo. Men uten å anklage foreldrene for å bryte regler. Det gjør de nemlig ikke. 

Anonymkode: 40554...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er livet med barn. Og med ungdommer. 

Ulike hjem har ulike regler, vi kan mislike det så mye vi vil. Men lite å gjøre med i praksis. Kameler må svelges både i barne- og ungdomsårene. Det er en viss læring i dette for barna også, det å erfare at det er litt variasjon i reglene. Og så lenge det ikke er farlig eller straffbart, er det ikke noe jeg velger å sette himmel og jord i bevegelse for. 

Anonymkode: f967a...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er livet med barn. Og med ungdommer. 

Ulike hjem har ulike regler, vi kan mislike det så mye vi vil. Men lite å gjøre med i praksis. Kameler må svelges både i barne- og ungdomsårene. Det er en viss læring i dette for barna også, det å erfare at det er litt variasjon i reglene. Og så lenge det ikke er farlig eller straffbart, er det ikke noe jeg velger å sette himmel og jord i bevegelse for. 

Anonymkode: f967a...66c

Du kan ikke begynne en setning med OG.

Anonymkode: 17e23...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det her snakka vi om allerede på første foreldremøte i 1 klasse.  At alle må gjøre det de vil for sine barn, men man følger aldersgrense når man har besøk av andre barn.

Anonymkode: cc721...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldersgrenser på spill er litt det samme som aldersgrenser på kino.
12 års grense vil si 12 år når de er alene, og greit fra 8 år dersom det er en voksen i nærheten, og det regner jeg med at det var

Anonymkode: adbef...92f

Det var en boksen med, men han satt jo bare og spilte. Sønnen min hadde vandret litt rundt alene der inne. Sett på andre som spilte andre spill. Egentlig vært ubevoktet.

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg altså ikke om dere synes jeg bør la barnet mitt spille eller ikke. Ikke om hvorfor det er de aldersgrensene det er heller. Jeg spør om jeg skal si fra at et barn ble utestengt som følge av valget av spill i bursdagen.

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå spør jeg altså ikke om dere synes jeg bør la barnet mitt spille eller ikke. Ikke om hvorfor det er de aldersgrensene det er heller. Jeg spør om jeg skal si fra at et barn ble utestengt som følge av valget av spill i bursdagen.

Anonymkode: 8231e...cf7

NEI HAR VI SAGT! HOLD KJEFT OM AT DU ER HYSTERISK HØNS!!

Anonymkode: 17e23...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

F eks spiderman spill, det er det 16 år på, og ifølge butikken, så er det bare pga vanskelighetsgraden på spillet. Ikke noe annet.

så en trenger egentlig ikke gå blindt etter aldersgrensen , men hva barna klarer og tåler og hva vi som foreldre mener er ok, etter å ha satt oss inn i hva det går i!

Anonymkode: 22da8...e5a

Nja - i Spiderman-spillet er det er jo masse slåssing, folk som sparker hverandre i fjeset og sånt, da. Greit nok at en fjortenåring kanskje er reflektert nok til å se masse vold i et spill, men synes i hvert fall man bør sette seg grundig inn i et spill før man tenker at aldersgrensen bare er tull. 

Anonymkode: addb9...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

NEI HAR VI SAGT! HOLD KJEFT OM AT DU ER HYSTERISK HØNS!!

Anonymkode: 17e23...d1b

Herlighet. Sett deg ned og slapp av. Du er den eneste som sier dette. Ingen andre

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå spør jeg altså ikke om dere synes jeg bør la barnet mitt spille eller ikke. Ikke om hvorfor det er de aldersgrensene det er heller. Jeg spør om jeg skal si fra at et barn ble utestengt som følge av valget av spill i bursdagen.

Anonymkode: 8231e...cf7

I mitt svar svarte jeg på dette også, at ja, du kan fint si ifra om at ditt barn har hatt det leit i bursdagen, siden han ikke hadde lov å spille spillet. 
 

Hva som kommer utav det det er jeg mer usikker på. Hvis de ikke har skjønt på forhånd selv at dette var litt lite lurt i en hel klasse, så er jeg usikker på hvor mye de vil ta det til seg. Og du vil gjerne bare få utav det at de syns du er litt streng.

Anonymkode: 40554...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet. Sett deg ned og slapp av. Du er den eneste som sier dette. Ingen andre

Anonymkode: 8231e...cf7

Om du tar på brillene så ser du at de fleste ber deg holde kjeft om det!

Anonymkode: 17e23...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt i orden at du vil forholde deg til den veiledende anbefalingen for spill for ditt barn. Det er også greit at andre gjør sine vurderinger. 

Aldersgrenser på spill er kun veiledende, og i størst grad basert på og vurdert ut i fra Vanskelighetsgrad. Dermed har gamingsenteret ikke noe ansvar i denne sammenhengen. 
 

Når det er sagt, så syns jeg det er en uting å arrangere en sånn bursdag der hovedaktiviteter er såpass omstridt hva gjelder foreldres vurdering av når man bør spille det. Du kan fint ta det opp med foreldrene. Med fokusert på at det ble leit når ikke alle får lov. For det er det jo. Men uten å anklage foreldrene for å bryte regler. Det gjør de nemlig ikke. 

Anonymkode: 40554...e85

Fortnite har aldersgrense grunnet volden i spillet. 
 

Hva andre gjør når mitt barn ikke er der, er jeg ikke så opptatt av, men å med vilje velge å utestenge barn på denne måten er jo ikke greit

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om du tar på brillene så ser du at de fleste ber deg holde kjeft om det!

Anonymkode: 17e23...d1b

De fleste svarer at det ikke er greit når det er flere med, og at foreldrene sannsynligvis ikke vil høre på det jeg har å si. Du er den eneste som mener jeg er en hysterisk høne og bør, på grunn av det, holde kjeft. Ser du forskjellen? 

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde roset eget barn for å ha fulgt deres regler, og absolutt tatt det opp med de andre. Det er ikke greit å sette på sånt i en bursdag hvor deltagere er under aldersgrensen i min verden. Heldigvis følges det i vår krets. Syntes du har full rett til å reagere. 

-Og du som roper i capslock, rull inn. 

Anonymkode: 83d7b...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fortnite er ikke farlig, ro deg ned! 
https://www.barnevakten.no/hva-er-egentlig-greia-med-fortnite/

 

Anonymkode: af84b...4fd

Det spiller ingen rolle om det er farlig eller ikke. Når alle barn er inder den anbefalte aldersgrensen, så er det fryktelig dumt å sette i gang dette spillet i en bursdag. Noen som igjen førte til at et barn vandret ubevoktet rundt i spillehallen

Anonymkode: 8231e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...