Gå til innhold

Jeg trenger innspill ang barnehage


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har 3 barn. 2 går i barnehage. Familiebarnehage. Veldig trygt og godt. Altfor godt.. de er inne hele dagen å ser film hvis det er dårlig vær. Har ikke sykler og liten uteplass. Når de går tur, helst bare når det er opplett. Da går de i sakte fart langs asfalten til nærmeste butikk å kjøper juice f.eks. vi har følt veldig på at de ikke får nok utfordringer (?) Det er vare 10 barn der... nå har vi fått tilbud om å starte i en stor barnehage... har hørt mye positivt om den barnehagen! MEN skummelt å ta de ut av det trygge...? Minsten vår har ikke rett på barnehageplass før neste barnehageår, men hun har faktisk fått plass i den lille...da må hun gå alene i den lille barnehagen...  De andre er 3 år (tvillinger). Takk på forhånd for innspill 

Anonymkode: f8c02...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde definitivt søkt de over til en større barnehage. For å få mer fysisk aktivitet , utfordringer og sosialt samspill med andre barn. De må jo ut av den trygge og altfor bedagelige hverdagen før eller siden, og de må jo få ut energien sin. Ungene mine hadde blitt gale om  de ikke hadde fått løpt fra seg. Ingen tvil i mine øyne.

Anonymkode: 023a8...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så viktig med mer fysisk aktivitet og utforsking, så jeg hadde også byttet barnehage. De ansatte i den minste barnehagen virker rett og slett for tafatte og ikke noen jeg hadde stolt på gjorde en god nok jobb med ungene.

Anonymkode: 93928...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får vi unnskyld melding fra barnehagen hvis barna ikke har fått vært ute i nøyaktig 2 timer, slik det står på planen. Minst 2 timer hver dag skal de være ute, er det skikkelig dårlig vær blir det ikke fult så lenge. 

Nei,  jeg hadde byttet barnehage! 

Anonymkode: 0ae2f...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familiebarnehager har dessverre ofte ikke så veldig godt pedagogisk tilbud, fordi de er så små at de kan klare seg med en pedagog som er innom en dag eller to for å veilede personalet og likevel tilfredsstille pedagognormen. Det betyr ikke nødvendigvis at det er slik i alle familiebarnehager, dog. 
Ut fra dun beskrivelse, hadde jeg definitivt byttet barnehage for de eldste og søkt om søskenplass for minstemann. 

Anonymkode: 1bc0e...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill ALLE sammen. Minste får gå der til minste får plass i stor bhg. Men gruer meg for å si opp. Jeg vet at de blir skuffet og lei seg. Det er meget uproft..men. det er ståa 

Hi

Anonymkode: f8c02...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for innspill ALLE sammen. Minste får gå der til minste får plass i stor bhg. Men gruer meg for å si opp. Jeg vet at de blir skuffet og lei seg. Det er meget uproft..men. det er ståa 

Hi

Anonymkode: f8c02...e74

Hvem blir skuffet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig dårlig barnehage. Selvfølgelig bytter dere. Jobbet selv i familiebarnehage en stund og det var som en hvilken som helst annen barnehage bortsett fra antallet barn. Vi hadde fast turdag, var ute minimum en time formiddag og ettermiddag, lagde varmmat til barna, hadde samlingsstund hver dag, malte, tegnet, lekte og faste rutiner på soving. Ingen tv eller pc tilgjengelig for barna. 

Anonymkode: b2348...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For en utrolig dårlig barnehage. Selvfølgelig bytter dere. Jobbet selv i familiebarnehage en stund og det var som en hvilken som helst annen barnehage bortsett fra antallet barn. Vi hadde fast turdag, var ute minimum en time formiddag og ettermiddag, lagde varmmat til barna, hadde samlingsstund hver dag, malte, tegnet, lekte og faste rutiner på soving. Ingen tv eller pc tilgjengelig for barna. 

Anonymkode: b2348...e6e

Så pass ja. Okei. Det hørtes koselig ut. Nei, jeg blir sånn i tvil. Vil jo at alle barna skal gå i samme bhg. Nå kommer ingen på samme avd. Hun ene er veldig sart og forsiktig så er usikker på hva som er best for henne. 

Men nå er de aldri ute i naturen. Går bare langs veien. De eldste må holde i barnevognen når de går på butikken. De eldste blir det ferre og ferre av fordi foreldrene ønsker vell mere utfordringer til de...? Og hvis barna blir levert tidlig så må de sitte i sofaen å duppe av nærmest. Med en bok.

Anonymkode: f8c02...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De ansatte i bhg

Anonymkode: f8c02...e74

Øøøøh... du søker ikke barna inn i en barnehage for at de ansatte trenger selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så pass ja. Okei. Det hørtes koselig ut. Nei, jeg blir sånn i tvil. Vil jo at alle barna skal gå i samme bhg. Nå kommer ingen på samme avd. Hun ene er veldig sart og forsiktig så er usikker på hva som er best for henne. 

Men nå er de aldri ute i naturen. Går bare langs veien. De eldste må holde i barnevognen når de går på butikken. De eldste blir det ferre og ferre av fordi foreldrene ønsker vell mere utfordringer til de...? Og hvis barna blir levert tidlig så må de sitte i sofaen å duppe av nærmest. Med en bok.

Anonymkode: f8c02...e74

Herregud, når jeg leser sånt som dette og det andre du har skrevet om barnehagen, så skammer jeg meg over å være barnehagelærer, jeg virkelig gremmes. Bytt barnehage så fort du kan.Familiebarnehagen er en dårlig og lat barnehage som har blitt altfor komfortabel i i forhold til det de skal gjøre.

Ikke vær redd for hun som er sart og forsiktig, de ansatte er vant til å hanskes med de fleste typer barn.

Hvordan er det pedagogiske opplegget i familiebarnehagen, har de noe i det hele tatt? De er jo en pedagogisk institusjon på lik linje som alle andre barnehager, og det forsømmer de helt tydeligvis. Er det ingen av foreldrene som har satt spørsmålstegn ved hvordan de tilbringer dagene sine, og tatt det opp med barnehagen, har du noen gang gjort det? At ingen har meldt de til kommunen er jo bare trist, at foreldre godtar at dette er hverdagen til barna deres er bare trist.

Anonymkode: 8f9f0...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, høres ikke ut som en bra barnehage nei. Jeg ville byttet så raskt som mulig. Så får de iallefall noen år på en skikkelig barnehage med utfordringer, utelek, turer og pedagogisk opplegg før de begynner på skolen. Er du sikker på at ikke alle 3 kan få plass i den store barnehagen? Jeg ville tatt en telefon til styrer og dobbeltsjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart byttet barnehage. Det ville jeg for så vidt gjort om denne familiebarnehagen fungerte greit også. Familiebarnehage (en velfungerende en) er topp mens barna er små, men tre-åringer trenger ofte litt mer, synes jeg. 

Anonymkode: 99851...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Jeg er så takknemlig for deres svar. Jeg ser nå at denne bhg ikke er så bra. Jeg har skylt litt på corona.. tenkt at de ikke har kommet helt i gang osv. Men nå har det gått flere mnd... og ingen forbedring.. Vi har også tenkt at det er en utrolig fordel med små forhold = lite sykdom. Jeg kjenner til en annen bhg. Stor bhg. hvor det nesten var en fabrikk. Mye utskifting av personale. Masse vikarer. Masse små barn som på død og liv måtte være ute. Vil ikke tilbake til det... 

 

Hi

Anonymkode: f8c02...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen. Jeg er så takknemlig for deres svar. Jeg ser nå at denne bhg ikke er så bra. Jeg har skylt litt på corona.. tenkt at de ikke har kommet helt i gang osv. Men nå har det gått flere mnd... og ingen forbedring.. Vi har også tenkt at det er en utrolig fordel med små forhold = lite sykdom. Jeg kjenner til en annen bhg. Stor bhg. hvor det nesten var en fabrikk. Mye utskifting av personale. Masse vikarer. Masse små barn som på død og liv måtte være ute. Vil ikke tilbake til det... 

 

Hi

Anonymkode: f8c02...e74

"Masse små barn som på død og liv måtte være ute. Vil ikke tilbake til det..."

Hva tenker du på da? Små som er ute i timesvis i øsende regnvær, ute i 10 + kuldegrader eller noe annet?

Anonymkode: 8f9f0...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Masse små barn som på død og liv måtte være ute. Vil ikke tilbake til det..."

Hva tenker du på da? Små som er ute i timesvis i øsende regnvær, ute i 10 + kuldegrader eller noe annet?

Anonymkode: 8f9f0...622

Tja... bare si at jeg husker feil... jeg er bare redd og usikker på mine barns vegner.. men nå i lille bhg så trenger de ikke støvler og regntøy omtrent.. 

Syns liksom jeg husker små gråtende barn som MÅTTE ut. Uansett vær.. Jeg tar sikkert feil (håper jeg)

Hi

Anonymkode: f8c02...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring fra stor bhg: Jeg husker også at de hadde OFTE for lite folk på jobb. Mye stress og styr. Personalet hadde ikke nok hender. Måtte sjonglere med voksne fra andre avdelinger titt og ofte..

Hi

Anonymkode: f8c02...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Erfaring fra stor bhg: Jeg husker også at de hadde OFTE for lite folk på jobb. Mye stress og styr. Personalet hadde ikke nok hender. Måtte sjonglere med voksne fra andre avdelinger titt og ofte..

Hi

Anonymkode: f8c02...e74

Jeg ville latt barnas trygghet komme foran pedagogisk opplegg. Særlig når den ene er sart og forsiktig, kanskje en introvert unge som trenger små forhold. Heller la dem sitte litt for mye inne enn tvinge gråtende små ut i all slags vær. Små barn trenger trygghet, stabilitet og forutsigbarhet først og fremst. Så ville jeg heller vurdert å bytte barnehage 1-2 år før skolestart

Anonymkode: c5ba4...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville latt barnas trygghet komme foran pedagogisk opplegg. Særlig når den ene er sart og forsiktig, kanskje en introvert unge som trenger små forhold. Heller la dem sitte litt for mye inne enn tvinge gråtende små ut i all slags vær. Små barn trenger trygghet, stabilitet og forutsigbarhet først og fremst. Så ville jeg heller vurdert å bytte barnehage 1-2 år før skolestart

Anonymkode: c5ba4...52d

Tror du den sarte er tøffere 1-2 år før skolestart etter 2-3 år med tv-titting? Tror du det blir en lett hverdag å begynne i stor barnehage etter flere år i en liten, koselig og megatrygg barnehage, for en sart unge? 

Endret av Blop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den store barnehagen har gode skussmål, ville jeg absolutt ha byttet. Kanskje særlig for det sarte barnet sin skyld, som da får sjansen til å bli trygg på større forhold før skolestart.
 

Jeg tenker også at selv om det kanskje har gått greit å få hjem to treåringer som har sett på TV hele dagen, kan det være en helt annen opplevelse å håndtere ettermiddagen med to totalt understimulerte litt større barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Hi her. Tror vi går for å bare flytte det ene barnet. Så flytter vi de 2 andre når det blir ledig for de. De 2 eldste hadde uansett ikke kommet på samme avd. 

Da kommer det sarte barnet til å få være med å hente og levere det "største" og får en myk overgang. Blir kjent med barnehagen på den måten. 

Og deretter starter de 2 andre litt senere... 

Tror dere det hadde vært en idé? Jeg regner med vi får plass til de 2 andre ivertfal til august 2021 i store bhg. ?

Anonymkode: f8c02...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...