Gå til innhold

Blir nektet å snakke med fastlegen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan jo bestille time hos en annen lege? Det MÅ ikke være fastlegen, vel? Vet iallefall at på legekontoret jeg går, så er det ingen problemer med å bestille time hos den legen du vil. 🙂

Ellers må jeg si at det høres veldig ut som ulcerøs kolitt. 

Anonymkode: 1ecce...c3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å forsvare sekretæren, men kanskje han trodde at legen ville ringe deg raskere enn det var ledig time? 

Du kunne jo sagt at du faktisk ønsker time, uavhengig om legen din ringer eller ikke. 
Ingen kan nekte deg det. 
Ang helsenorge.no, så er det slik at mange på pasientprogram så må man legge til rettigheter inne på journalsystemet før du får tilgang. 
Mange må også inn på innstillinger inne på helsenorge, og krysse av for hvilken tjenester man ønsker fra siden. 

Synes du skal ringe på mandag og bare si at du ønsker å bestille time.

Anonymkode: e806f...8cf

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan også være irritabel tarm. Ikke lek lege

Anonymkode: 9c170...9a6

Det bør heller ikke du gjøre, for dette kan også være kreft...

Anonymkode: f581a...384

Skrevet

Her har jo fastlegen/fastlegekontoret bommet veldig på kommunikasjon. Det er fullt mulig at fastlegen din er så opptatt at legesekretæren ikke har visst hvordan hun skulle putte deg innimellom. Kanskje er det slik at legen tar video-samtaler etter arbeidstid og at det dermed er lite oversiktlig for de som sitter på kontoret? Når du sier "ringt om det samme", har du da ringt for å prate om dette eller har du faktisk fått timer og undersøkelser? Det kan være at legesekretæren i ditt tilfelle foretrekker at det er legen som snakker med deg og prioriterer når du skal få time. Men om de har det slik, må jo legen faktisk ringe deg. 

Denne fremgangsmåten kan bare benyttes om de har gode kommunikasjonsrutiner internt og at slike beskjeder følges opp. Her synes jeg flere legekontor svikter. Jeg vet om pasienter som har begynt å lage avtaler som "da ringer legen meg innen 2 dager og om ikke ringer jeg opp igjen". Det har faktisk hendt at de har ringt opp igjen fordi noe har glippet i kommunikasjonen på kontoret. 

Uansett om legen synes du er en hypokonder skal du ha time. Da må legen bruke timen til å forklare dette og si hvilke undersøkelser legen er villig til å sende deg på og hvilke legen ikke vil, da han mener de er ubegrunnet. Noen pasienter ønsker mye rart og man kan ikke bestille alt det man måtte ønske, men leger kan også ta feil i sin midlertidige diagnose. Det er flere pasienter som må kjempe seg til de riktige undersøkelsene også, for det gjøres også feil i vurderingen. 

Når legen har fortalt deg hvilket undersøkelsesløp han ser for seg kan du velge å følge dette eller bytte fastlege, dra på legevakten eller dra privat. Når legen her ikke gir deg time så får dere aldri avklart noe. Du ender dermed opp med å bli engsteligere enn du trenger, kanskje også sykere og de ender opp med å måtte ringe legekontoret ditt gjentatte ganger. 

Dette kan som sagt bare bunne i at legesekretæren ønsket at legen skulle finne en god time til deg sammen med deg og at noe har skjedd med kommunikasjonen slik at legen ikke har fått beskjed eller har glemt det og at legesekretæren tror legen har ringt. Du må bare ringe opp igjen og si at legen ikke har ringt og be om time. Om du er så dårlig som du sier ville jeg nok sagt at nå har jeg ventet lenge nok på time så nå er det så alvorlig at jeg trenger en akuttime og be om dette.

Hvis ikke du får time i nærmeste fremtid må du rett og slett dra til en annen lege.   

Anonymkode: a4eb5...f71

Skrevet
På 11.9.2020 den 23.10, Anonym bruker skrev:

Skulle helt ærlig ønske jeg var hypokonder. Men når jeg bæsjer blod og slim. Har en helt sinnsyk avføringstrang og smerter samt mye luft, i tillegg feber og generelt føler jeg meg veldi slapp og sliten, så blir jeg redd, men tror nok han har inntrykk av det siden jeg har/er veldig engstelig for dette. Skulle ønske han i det minste sendte meg på koloskopi. Men ikke min oppgave å vurdere men ja jeg sitter på do i flere timer hver dag og nå er jeg utslitt. Jeg har aldri vært plaget med tarmen før. 

Anonymkode: d4a99...175

Du skal inn nå, dette er svikt hos fastlegen din. Kanskje du bør ta en tur på legevakten for å sjekke CRP? Opplevde noe tilsvarende selv, ble lagt inn og da tok de alle nødvendige prøver på sykehuset i løpet av en uke.

Anonymkode: bae82...8a2

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har jo fastlegen/fastlegekontoret bommet veldig på kommunikasjon. Det er fullt mulig at fastlegen din er så opptatt at legesekretæren ikke har visst hvordan hun skulle putte deg innimellom. Kanskje er det slik at legen tar video-samtaler etter arbeidstid og at det dermed er lite oversiktlig for de som sitter på kontoret? Når du sier "ringt om det samme", har du da ringt for å prate om dette eller har du faktisk fått timer og undersøkelser? Det kan være at legesekretæren i ditt tilfelle foretrekker at det er legen som snakker med deg og prioriterer når du skal få time. Men om de har det slik, må jo legen faktisk ringe deg. 

Denne fremgangsmåten kan bare benyttes om de har gode kommunikasjonsrutiner internt og at slike beskjeder følges opp. Her synes jeg flere legekontor svikter. Jeg vet om pasienter som har begynt å lage avtaler som "da ringer legen meg innen 2 dager og om ikke ringer jeg opp igjen". Det har faktisk hendt at de har ringt opp igjen fordi noe har glippet i kommunikasjonen på kontoret. 

Uansett om legen synes du er en hypokonder skal du ha time. Da må legen bruke timen til å forklare dette og si hvilke undersøkelser legen er villig til å sende deg på og hvilke legen ikke vil, da han mener de er ubegrunnet. Noen pasienter ønsker mye rart og man kan ikke bestille alt det man måtte ønske, men leger kan også ta feil i sin midlertidige diagnose. Det er flere pasienter som må kjempe seg til de riktige undersøkelsene også, for det gjøres også feil i vurderingen. 

Når legen har fortalt deg hvilket undersøkelsesløp han ser for seg kan du velge å følge dette eller bytte fastlege, dra på legevakten eller dra privat. Når legen her ikke gir deg time så får dere aldri avklart noe. Du ender dermed opp med å bli engsteligere enn du trenger, kanskje også sykere og de ender opp med å måtte ringe legekontoret ditt gjentatte ganger. 

Dette kan som sagt bare bunne i at legesekretæren ønsket at legen skulle finne en god time til deg sammen med deg og at noe har skjedd med kommunikasjonen slik at legen ikke har fått beskjed eller har glemt det og at legesekretæren tror legen har ringt. Du må bare ringe opp igjen og si at legen ikke har ringt og be om time. Om du er så dårlig som du sier ville jeg nok sagt at nå har jeg ventet lenge nok på time så nå er det så alvorlig at jeg trenger en akuttime og be om dette.

Hvis ikke du får time i nærmeste fremtid må du rett og slett dra til en annen lege.   

Blod og slim i avføring er i hvert fall laaaangt fra hypokonder. Kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at noen ber om koloskopi ubegrunnet, tvert i mot er det nok mørketall i stedet. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blod og slim i avføring er i hvert fall laaaangt fra hypokonder. Kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at noen ber om koloskopi ubegrunnet, tvert i mot er det nok mørketall i stedet. 

Jeg tror ikke legen tror HI er hypokonder, men om en lege synes en pasient er en hypokonder skal legen likevel gå i dialog med pasienten slik at pasienten kan velge andre løsninger om legen ikke vil henvise. I tillegg er det jo slik at selv om man er hypokonder kan man likevel bli ordentlig syk. Det er derfor viktig å ha dialog med og undersøkelse av alle pasienter. 

Jeg tror jo det her snarere er dårlig kommunikasjon på legesenteret enn at legen har avvist henne. Man kan ikke bare avvise pasienter. En lege som bare blankt avviser pasienter bør ikke være lege. 

Og ja, jeg tror mange sykdommer oppdages senere enn de burde. Jeg kjenner flere som har opplevd dette selv. Det ene var i spesielhelsetjenesten/sykehus der pasienten fikk et bryskt svar (skriftlig) om at vedkommende nok var hypokonder (uten at ordet hypokonder ble brukt). Pasienten skulle likevel få undersøkelsen omtrent for å få slutt på maset. Det viste seg at pasienten hadde rett. Pasient fikk aldri en unnskyldning, men ble heretter fulgt opp av andre leger (det er sykehuset som fordeler dette så det vites ikke om det var en tilfeldighet at pasienten følges opp av andre eller et bevist valgt fra sykehuset og at sykehuset hadde tatt lærdom).  

Skrevet
På 12.9.2020 den 9.58, Anonym bruker skrev:

Du kan jo bestille time hos en annen lege? Det MÅ ikke være fastlegen, vel? Vet iallefall at på legekontoret jeg går, så er det ingen problemer med å bestille time hos den legen du vil. 🙂

Ellers må jeg si at det høres veldig ut som ulcerøs kolitt. 

Anonymkode: 1ecce...c3a

Bestiller man hos annen lege havner man bakerst i køen da legen skal prioritere listen sin. Man må også betale hele regninga og ikke bare en del som en gjør hos fastlegen,  da den andre legen ikke får støtte for pasienter utenfor lista. 

Vikarer et selvfølgelig noe annet....

Anonymkode: bf404...79f

Skrevet
På 11.9.2020 den 11.40, Anonym bruker skrev:

Synes situasjonen blir merkelig, men kanskje jeg har mast litt mye, men jeg har hatt en del problemer med helsen som jeg vil at skal følges opp. Når jeg ringte for 7 dager siden så sa jeg om jeg kunne sette opp til et telefonmøte fikk beskjed at lege var opptatt at det går ikke idag, så sa jeg okei imorgen da, så sa han nei det er dessverre fullt også sier jeg OK men når er det ledig, vêt du hva kan heller be lege ringe deg når han kan. ?? Lege har ikke ringt og sekretær vil ikke sette meg i kontakt med han? Er det merkelig? Eller er det fordi jeg har ringt om det samme at de nå avviser meg? 

Du har vel mast for mye slik at han ikke gidder å ta deg seriøst lenger. Er du en klassisk hypokonder? 

Anonymkode: 07aa9...4cf

Skrevet

Bestill time hos Volvat eller lignende. Koster en del, men her må du bare komme deg til legen. Godt mulig du kan få time i dag, de har søndagsåpent mange steder.

Anonymkode: 6b17c...84d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestiller man hos annen lege havner man bakerst i køen da legen skal prioritere listen sin. Man må også betale hele regninga og ikke bare en del som en gjør hos fastlegen,  da den andre legen ikke får støtte for pasienter utenfor lista. 

Vikarer et selvfølgelig noe annet....

Anonymkode: bf404...79f

Det var rart. Jeg har vært hos flere av legene på det legekontoret min fastlege hører til. Har aldri betalt noe som hest ekstra for det, har jeg hatt frikort så har jeg ikke betallt noe.

Anonymkode: 378e0...0e5

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel mast for mye slik at han ikke gidder å ta deg seriøst lenger. Er du en klassisk hypokonder? 

Anonymkode: 07aa9...4cf

Er  man en klassisk hypokonder når man blør fra tarmen altså?

Skrevet
På 11.9.2020 den 23.10, Anonym bruker skrev:

Skulle helt ærlig ønske jeg var hypokonder. Men når jeg bæsjer blod og slim. Har en helt sinnsyk avføringstrang og smerter samt mye luft, i tillegg feber og generelt føler jeg meg veldi slapp og sliten, så blir jeg redd, men tror nok han har inntrykk av det siden jeg har/er veldig engstelig for dette. Skulle ønske han i det minste sendte meg på koloskopi. Men ikke min oppgave å vurdere men ja jeg sitter på do i flere timer hver dag og nå er jeg utslitt. Jeg har aldri vært plaget med tarmen før. 

Be om å få tatt en fercaltest. Da kan du få utstyr hos legen og sende inn avføringsprøve selv. Denne kan vise om du feks kan ha betennelse i tarmen og så hjelpe deg til å få en koloskopi som kan vise om du har ulcerøs kolitt.

evt bytt fastlegekontor

Anonymkode: 22867...1c9

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var rart. Jeg har vært hos flere av legene på det legekontoret min fastlege hører til. Har aldri betalt noe som hest ekstra for det, har jeg hatt frikort så har jeg ikke betallt noe.

Det er feil ja, man betaler bare egenandelen uansett hvilken lege man går til på legekontoret, sånn som du har gjort. Har jobbet på legekontor i 16 år og har ikke vært borti det. 

Til deg HI, jeg ville nok ringt igjen i morgen tidlig og bedt om en akutt time, det skal de ha tilgjengelig hver dag, syns det høres rart ut at du ikke får time frem i tid og. 

Anonymkode: 33b5c...225

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Be om å få tatt en fercaltest. Da kan du få utstyr hos legen og sende inn avføringsprøve selv. Denne kan vise om du feks kan ha betennelse i tarmen og så hjelpe deg til å få en koloskopi som kan vise om du har ulcerøs kolitt.

evt bytt fastlegekontor

Fercaltest?? Virkelig?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fercaltest?? Virkelig?

Hvorfor ikke? Jeg skjønner ikke hva som var galt med det?

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke? Jeg skjønner ikke hva som var galt med det?

Det var skrivefeilen din hun prøvde å gjøre narr av

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var skrivefeilen din hun prøvde å gjøre narr av

Prøvde ikke å gjøre narr av, så den påstanden passer kanskje deg best!

Men når du ber noen om å gå til noen som her til legen, og be om noe, så bør du forsikre deg om at du skriver riktig. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøvde ikke å gjøre narr av, så den påstanden passer kanskje deg best!

Men når du ber noen om å gå til noen som her til legen, og be om noe, så bør du forsikre deg om at du skriver riktig. 

Klart du ikke gjorde.....🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...