Gå til innhold

Blir nektet å snakke med fastlegen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes situasjonen blir merkelig, men kanskje jeg har mast litt mye, men jeg har hatt en del problemer med helsen som jeg vil at skal følges opp. Når jeg ringte for 7 dager siden så sa jeg om jeg kunne sette opp til et telefonmøte fikk beskjed at lege var opptatt at det går ikke idag, så sa jeg okei imorgen da, så sa han nei det er dessverre fullt også sier jeg OK men når er det ledig, vêt du hva kan heller be lege ringe deg når han kan. ?? Lege har ikke ringt og sekretær vil ikke sette meg i kontakt med han? Er det merkelig? Eller er det fordi jeg har ringt om det samme at de nå avviser meg? 

Anonymkode: d4a99...175

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare bestille en time, så kan legesenteret gi beskjed om de tenker at timen skal taes digitalt/telefonisk?

Anonymkode: 33892...4d3

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bare bestille en time, så kan legesenteret gi beskjed om de tenker at timen skal taes digitalt/telefonisk?

Anonymkode: 33892...4d3

Får jo ikke lov å sette opp time, ikke telefon eller vanlig time 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får jo ikke lov å sette opp time, ikke telefon eller vanlig time 

Bestill time via helsenorge.no 

Der velger du selv når du vil ha timen utifra hva som er ledig. Du trenger heller ikke skrive hva timen skal brukes til om du ikke vil. 

Anonymkode: a6b21...0e1

Skrevet

Be legen ringe meg når han har tid blir kanskje litt vagt, kanskje han ikke har hatt tid i telefontiden sin...

Bestill en time, bare å gjøre det på nett.

Anonymkode: 0cf63...c42

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestill time via helsenorge.no 

Der velger du selv når du vil ha timen utifra hva som er ledig. Du trenger heller ikke skrive hva timen skal brukes til om du ikke vil. 

Anonymkode: a6b21...0e1

Det er dessverre ikke sånn at man kan bestille time via nett alle steder.

Hva er det du har mast om, Hi, hvis du mener de ikke vil la deg få time på grunn av det? Alle har jo rett til å få legetime hvis de er syke, eller trenger medisinsk oppfølging. Men legen har sikkert vært opptatt. Det er bedre du ringer og bestiller en vanlig time. Si du trenger en time hos ??, og spør når neste ledig time er.

Anonymkode: dc77a...cd5

Skrevet

Hvis du verken får lov til å bestille fysisk time, eller får han telefonkonsultasjon, sender du klage til legekontoret og melder dem til fylkeslegen. Det har de ikke lov til. 

Anonymkode: 6dd03...1da

Skrevet

Du har selvfølgelig krav på legeoppfølging hvis du er syk. Du har derimot ikke krav på legetime eller telefonkonsultasjon for "hva som helst". Du kan jo i alle tilfelle utdype problemstillingen til helsesekretæren og be om råd. så avgjør han/hun om du trenger legekonsultasjon. Er det akutt kan du ringe legevakten.

Anonymkode: cc99f...91b

Skrevet

Har du ringt de etter at de sa at legen skal ringe deg når han/hun har tid? 

Rart at du ikke kan bestille fysisk time hos din fastlege da. Det er dessverre ikke så enkelt som å be legen ringe deg samme eller neste dag. Akutt timene er ofte få og de skal kun deles ut til nettopp akutte situasjoner. 
Men det at du ikke får lov å bestille time hos din fastlege om f.eks 1 uke hørtes veldig rart ut, og det er jo ikke en gang lov å nekte deg dette. Er du sikker på at det ikke har blitt en misforståelse? 
Nå i koronatiden har det også vært enda vanligere med telefonkunsultasjone (og e-konsultasjoner).

Anonymkode: e806f...8cf

Skrevet

På mitt legekontor har ikke legene telefontid, men man kan bestille time i pasientsky. Du har krav på legetime hvis du er syk. Kanskje du bør bytte fastlege?

Anonymkode: 64546...780

Skrevet

Lukter hypokonder. Legen har andre pasienter enn deg også.

Anonymkode: f11c1...ad2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp,tenkte akkurat det samme. Kjenne til lignende tilfeller, da jeg har en  i familien. Han her hørtes ut som HI og tilslutt nektet fastlegen å ha kommunikasjon med  han. Så fyren byttet fastlege og det samme skjedde igjen. Han ble sendt til hypokonderklinikken , men de kunne ikke hjelpe han, tydeligvis et håpløst tilfelle. Han slet ut flere leger og flere psykologer og flere kjærester. Er synd på hypokondere, de tror jo de skal dø av alt, men er sannelig ikke lett å være pårørende til slike heller.

Anonymkode: cf4db...25f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp,tenkte akkurat det samme. Kjenne til lignende tilfeller, da jeg har en  i familien. Han her hørtes ut som HI og tilslutt nektet fastlegen å ha kommunikasjon med  han. Så fyren byttet fastlege og det samme skjedde igjen. Han ble sendt til hypokonderklinikken , men de kunne ikke hjelpe han, tydeligvis et håpløst tilfelle. Han slet ut flere leger og flere psykologer og flere kjærester. Er synd på hypokondere, de tror jo de skal dø av alt, men er sannelig ikke lett å være pårørende til slike heller.

Anonymkode: cf4db...25f

Skulle helt ærlig ønske jeg var hypokonder. Men når jeg bæsjer blod og slim. Har en helt sinnsyk avføringstrang og smerter samt mye luft, i tillegg feber og generelt føler jeg meg veldi slapp og sliten, så blir jeg redd, men tror nok han har inntrykk av det siden jeg har/er veldig engstelig for dette. Skulle ønske han i det minste sendte meg på koloskopi. Men ikke min oppgave å vurdere men ja jeg sitter på do i flere timer hver dag og nå er jeg utslitt. Jeg har aldri vært plaget med tarmen før. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle helt ærlig ønske jeg var hypokonder. Men når jeg bæsjer blod og slim. Har en helt sinnsyk avføringstrang og smerter samt mye luft, i tillegg feber og generelt føler jeg meg veldi slapp og sliten, så blir jeg redd, men tror nok han har inntrykk av det siden jeg har/er veldig engstelig for dette. Skulle ønske han i det minste sendte meg på koloskopi. Men ikke min oppgave å vurdere men ja jeg sitter på do i flere timer hver dag og nå er jeg utslitt. Jeg har aldri vært plaget med tarmen før. 

Blod og slim: du har ulcerøs kolitt. 
Skift fastlege og bestill time. 
Ta jern, unngå melk. 

Anonymkode: f05b9...b4b

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har opplyst om det du skriver her og fremdeles ikke får komme inn til lege, så bør du kontakte legevakten og forklare situasjonen der. Og send klage til fylkesmannen, for dette er ganske graverende svikt i pasientomsorg.

God bedring.

Anonymkode: 6c0c2...b5e

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør bytte lege umiddelbart, HI. Hadde jeg vært deg ville jeg gått privat over helgen!

Ikke for å skremme deg, men min mors tidligere fastlege mente også at hun var overdrevent bekymret (underforstått hypokonder). Han mente hun kun hadde hemorroider og nektet å henvise henne videre. Når han først gikk med på å henvise henne videre (hadde da nektet henne timer hos seg lenge) så gjorde han det ikke likevel ("hun er jo bare hysterisk", hadde han sagt, iflg. helsesekretæren). Når hun omsider kom seg til undersøkelse likevel så viste det seg at hun hadde kreft, og pga. den tiden som hadde gått hadde den også spredd seg til bukveggen.

Det har heldigvis gått bra med min mor, mest fordi hun var heldig med typen kreft hun hadde fått.

To sykehus var på for at det måtte klages på den legen, noe som også ble gjort - legen fikk ikke en gang en pekefinger av Fylkeslegen. For legekontoret hadde jo ikke journalført alle utallige ganger min mor hadde forsøkt å få timer, hadde purret på henvisninger osv. osv. Helt horribelt.

Gå privat over helgen! Og bytt fastlege på nettet, da har du ny fastlege fra første oktober.

Og selv om du mest trolig sikkert ikke har kreft, så kan også andre tarmsykdommer, som ulcerøs colitt eller chrons, bli alvorlig forverret om man blir gående for lenge uten behandling. Så ikke vent, lege over helgen!

Anonymkode: f581a...384

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har opplyst om det du skriver her og fremdeles ikke får komme inn til lege, så bør du kontakte legevakten og forklare situasjonen der. Og send klage til fylkesmannen, for dette er ganske graverende svikt i pasientomsorg.

God bedring.

Tusen takk. Det er opplyst om, men han sekretæren nekter å gi meg time. Sikkert fordi jeg ringte hver dag for å forklare at jeg må ha time for det er ikke normalt . Min venninne er lege og hun ville sendt meg uten tvil til undersøkelse . Kan være jeg er hypokonder men føler at jeg ikke kan innbille meg de symptomene og jeg blir redd. Vil bare ha en avklaring men tror han at jeg nå er det så mister jeg viktig helsehjelp ?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk. Det er opplyst om, men han sekretæren nekter å gi meg time. Sikkert fordi jeg ringte hver dag for å forklare at jeg må ha time for det er ikke normalt . Min venninne er lege og hun ville sendt meg uten tvil til undersøkelse . Kan være jeg er hypokonder men føler at jeg ikke kan innbille meg de symptomene og jeg blir redd. Vil bare ha en avklaring men tror han at jeg nå er det så mister jeg viktig helsehjelp ?

Ja. Du risikerer å miste viktig hjelp. Finn noen andre.

Skrevet

Hi 

Har du ikke e-konsultasjon med legen på helse Norge?  Genialt! Har skrevet med legen hele uka, får raskt svar. 

Anonymkode: b9861...d0b

Skrevet (endret)
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hypokondere får selvfølgelig komme til legen de og. Selv om målet kun er å forsikre de om at det ikke er noe galt med dem. Psykisk helse er faktisk veldig viktig og å betrygge engstelige pasienter er en del av jobben. Dette er en del av et pasientsentrert helsesystem som ser hele pasienten. 

Jeg kjenner en med helseangst som er satt opp med fast legetime en gang i måneden bare for å sjekke at det ikke er noe galt med han.  

Helt hårreisende at en person som vil ha legetime ikke "får lov" å prate med legen. Det går jo ikke an. Legesekretæren har ingen verden rett til å fungere som politi over hvem som får lov til å prate med legen. Hvis pasienten er bekymret nok til at hun vil prate med legen er det god nok grunn til å sette opp en legetime. 

Endret av Pobie
Skrevet
4 timer siden, Pobie skrev:

Hypokondere får selvfølgelig komme til legen de og. Selv om målet kun er å forsikre de om at det ikke er noe galt med dem. Psykisk helse er faktisk veldig viktig og å betrygge engstelige pasienter er en del av jobben. Dette er en del av et pasientsentrert helsesystem som ser hele pasienten. 

Jeg kjenner en med helseangst som er satt opp med fast legetime en gang i måneden bare for å sjekke at det ikke er noe galt med han.  

Helt hårreisende at en person som vil ha legetime ikke "får lov" å prate med legen. Det går jo ikke an. Legesekretæren har ingen verden rett til å fungere som politi over hvem som får lov til å prate med legen. Hvis pasienten er bekymret nok til at hun vil prate med legen er det god nok grunn til å sette opp en legetime. 

Men vet vi at legesekretærer har sagt: «Nei, du får ikke lov til å snakke med legen din»? Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut.

Anonymkode: b6008...fce

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi 

Har du ikke e-konsultasjon med legen på helse Norge?  Genialt! Har skrevet med legen hele uka, får raskt svar. 

Anonymkode: b9861...d0b

Ikke alle fastleger tilbyr det. Min gjør ikke det. Det står der det står hvem som er fastlegen min. Får bare opp informasjon om hvem det er, adresse, tlfnr og hvor lenge legen har vært fastlege og hvor lenge jeg har hatt denne som fastlege. 

Anonymkode: 6bf79...025

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vet vi at legesekretærer har sagt: «Nei, du får ikke lov til å snakke med legen din»? Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut.

Anonymkode: b6008...fce

Nei han har ikke sagt dette direkte men han sier. Han har ikke ledig tid, hva med imorgen nei ikke ledig da heller, okei Hva med fredag nei er også opptatt, okei så sett meg opp på en ledig tid da, nei jeg kan heller be han ringe deg. Han har ikke ringt.  Vet du hva jeg kan ikke sitte å diagnostisere meg selv med ulerøs kolitt og leve på en kost som kan gi mangler fordi jeg diagnostiserer meg selv. Men jeg vet en ting jeg kommer ikke etter at jeg har fått vite hva som skjer med magen og plutselig få alvorlige plager i en arm. Hadde det vært små plager så hadde jeg ikke brydd meg på lik linje. Kanskje jeg hadde sjekket opp men ikke insistert på det. Føler at når alle de symptomene er tilstede så må jeg finne ut hvorfor. Men er ikke desperat men situasjonen gjør meg nærmest det når jeg blir nektet time på denne måten. Da blir jeg redd fortvilet og lei meg. Fordi jeg er ikke slik jeg blir fremstilt. De behandler meg som at jeg er litt små gal, men har store mengder slim og blod og det er litt skremmende. Helt sinnssyk avføringstrang, lite energi, men mangler ingen vitaminer. Ikke engang jern. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blod og slim: du har ulcerøs kolitt. 
Skift fastlege og bestill time. 
Ta jern, unngå melk. 

Det kan også være irritabel tarm. Ikke lek lege

Anonymkode: 9c170...9a6

Skrevet

Har du ringt legevakten, hi?

Du blir ikke riktig møtt av legesenteret, uavhengig av om du hadde vært hypokonder eller ei (noe jeg ikke tror du er). Denne legesekretæren gjør ikke jobben sin og legen svikter ved å ikke ta de prøvene som trengs. Det er virkelig ikke mye bry å ta deg inn for å ta avføringsprøve og blodprøver. 

Bytt fastlege, kjære deg. Selv om du er sliten nå så må du bare ikke gi opp deg selv. Har du mulighet så går du privat til uka siden ny fastlege ikke trår i kraft før 1 oktober.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...