Gå til innhold

Ungene mine spiser faktisk alt.

Anbefalte innlegg

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så synd og fælt for deg da. Hvis ungene dine hadde vokst opp i et fattig land hadde de neppe tatt seg råd til å være kresne, men nå bor de jo her, og da kan du tillate dem å pirke i maten. 

Til din opplysning: vi som har altetere i huset har også jobba motstrøms for det. Vi har ikke fått panikk hvis ungene hoppet over et måltid. Vi har ikke fortsatt å gi dem livretten sin bare for å være sikre på at de skulle spise. Vi har ikke heller syntes det var noe moro med den tynne ungen som måtte lirkes med. Vi har ikke kunnet flytte på klokkeslettene til den ungen som var et vanedyr. Vi har måttet si fra hver gang de brukte æsj og blæ som argument ved bordet. Vi har måttet sende dem til sengs med litt mindre enn full mage. Vi har lært dem respekt for kokken gjennom å ta dem inn i matlagingsprosessen. Vi har oversett, oversett og oversett, og spilt døve ved bordet, for å slippe fokuset på likerikkeditt og likerikkedatt når ungene bruker det kun som oppmerksomhetsfanger. Vi har bestemt oss for at måltidene OGSÅ skal være en god opplevelse for de voksne - det skal ikke gå med til væææææær nå så snill å smake, vær så snill å spise litt etc, med totalfokus på barnet. Vi har måttet stå i den ubehagelige situasjonen igjen og igjen, og stå ved våre beslutninger. 

Og joda, noen av oss har OGSÅ hatt undervektige unger. Men det betyr ikke at de trengte å bli både undervektige OG kresne, for da får de faktisk to problemer k stedet for ett. 
Det er helt klart min gjennomføringsevne som gjør at ungene spiser alt i dag. Og det vet jeg fordi jeg har observert min eksmann prøve å sabotere det. Hans to særkullsbarn spiser bare luksusvarer i dag, mens de to han har med meg spiser alt. (Alt, unntagen den ene tingen far har proklamert at han «spyr av» - den aversjonen har han lyktes i å hjernevaske inn i dem, så de tror de ikke liker det, selv om de altså spiste det for noen år siden.)

Anonymkode: 1171b...0c0

Allikevel har jeg til gode å ha barn som dine til bords. Jeg har tre barn, og det er mange ulike unger som har kommet og gått, men ingen som uten forbehold har spist alt alltid. Til og med av de hvor mor har sagt at de spiser alt av grønnsaker har rynket på nesa til noen av grønnsakene de får servert, og det skyldes ikke overkokt brokkoli. 

Anonymkode: 2ffff...eaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt delt: det er irriterende med folk som skal snakke om hvor perfekte barna sine er. Men på den annen side er kresne barn slitsomt🙈 og det er som regel en sammenheng mellom sære barn og kresne barn. Altså er du kresen kommer det som regel ikke alene, de barna har som regel en del andre nykker også, og det igjen henger jo i de aller fleste tilfeller sammen med oppdragelse. 

Anonymkode: 0ab92...b5d

Skrevet

Kjenner meg godt igjen ja. Har en kresen unge og en som spiser alt, har i grunnen ikke gjort noe forskjell i oppdragelsen, de har bare ulik gane. 

Samme gjelder mange ting. Har et barn med språkvansker. Skikkelig gøy å høre på andre fortelle at ungene dere er så flinke til å prate fordi de har lest for ungene. Vet ikke hva de vil med det jeg, men har lest for begge ungene på senga hver kveld da de var små. Den ene prater som en foss, den andre stokker om på ord og uttrykk. 

Unger er forskjellige, alltid like irriterende å høre på folk som tror de har funnet ut noen ingen andre har tenkt på bare fordi de ikke har hatt utfordring med det. Bare å jatte med og gjøre det du selv tenker er riktig. 

Anonymkode: 3a359...6b0

Skrevet

Det blir som de foreldrene som mener at de er så fortreffelige foreldre fordi barnet deres sover så godt om natten. De forstår ikke at det mest dreier seg om barnets personlighet og søvnmønster enn deres gode vaner og rutiner. Jeg har selv et barn som er altetende, men som sover elendig. Ingen av delene har noe med meg som forelder å gjøre. 

Anonymkode: d6b22...dbe

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir som de foreldrene som mener at de er så fortreffelige foreldre fordi barnet deres sover så godt om natten. De forstår ikke at det mest dreier seg om barnets personlighet og søvnmønster enn deres gode vaner og rutiner. Jeg har selv et barn som er altetende, men som sover elendig. Ingen av delene har noe med meg som forelder å gjøre. 

Anonymkode: d6b22...dbe

Dårlig sammenligning. 

Anonymkode: 011fc...570

Skrevet

Vi har tvillinger på 5 år. Den ene spiser absolutt alt, den andre bare pirker i maten. De har alltid fått like måltid, samtidig, sammen. Ganske rart!

Anonymkode: 45af5...de1

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig sammenligning. 

Anonymkode: 011fc...570

Nei. 

Anonymkode: 647b2...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...