Gå til innhold

Ungene mine spiser faktisk alt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaha, så fint for deg. Mine gjør ikke det. De spiser mye, men dessverre ikke alt. Jeg hater folk som sier dette som om det er et kvalitetsstempel på egne barn og fortreffelige oppdragelse. Og enda teitere blir det når det altetende ungen griner på nesa av kjøttkaker med potet. 
Hvorfor er enkelte så opptatt av dette? Mine unger spiser normal mat, de elsker ikke grønnsaker men har noen favoritter. De spiser brokkoli, erter og gulrot. De spiser brødmat med ymse pålegg. Og i motsetning til den ungen som spiser ALT så spiser de faktisk skorpa på brødskiva si. 
Jeg har en svigerinne som maser så jævlig om mat og tror åpenbart at dette er det viktigste i livet. Smake og spise. 
Jeg gidder ikke bruke energi på dette, jeg har alltid to typer grønnsaker til middag og de MÅ spise én av de. Noen dager spiser de mer enn andre dager og noen middager er mer populære enn andre. 
Måtte bare få det ut her. Like før jeg sprekker. 

Anonymkode: f6770...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har min fulle forståelse! Har noen sånne rundt meg, jeg også.

Anonymkode: ee677...314

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaha, så fint for deg. Mine gjør ikke det. De spiser mye, men dessverre ikke alt. Jeg hater folk som sier dette som om det er et kvalitetsstempel på egne barn og fortreffelige oppdragelse. Og enda teitere blir det når det altetende ungen griner på nesa av kjøttkaker med potet. 
Hvorfor er enkelte så opptatt av dette? Mine unger spiser normal mat, de elsker ikke grønnsaker men har noen favoritter. De spiser brokkoli, erter og gulrot. De spiser brødmat med ymse pålegg. Og i motsetning til den ungen som spiser ALT så spiser de faktisk skorpa på brødskiva si. 
Jeg har en svigerinne som maser så jævlig om mat og tror åpenbart at dette er det viktigste i livet. Smake og spise. 
Jeg gidder ikke bruke energi på dette, jeg har alltid to typer grønnsaker til middag og de MÅ spise én av de. Noen dager spiser de mer enn andre dager og noen middager er mer populære enn andre. 

Stått opp på feil bein i dag, hi? 

Anonymkode: bf20d...f2e

Skrevet

Hehe, jeg har fire barn, samme maten, samme oppdragelsen, men to altetende og to ganske kresne 😉

Jeg giddder heller ikke bruke mat som en maktkamp med barnet, jeg serverer variert mat også spiser de det de spiser. Eneste jeg passer på er at det alltid et nkr alle kan spise på bordet. Ikke alle spiser brokkoli, men har jeg gulerøtter også spiser alle grønnsaker...

Anonymkode: 6b07b...905

Skrevet

Folk skjønner ikke at dette har mer med personlighet enn oppdragelse å gjøre. Jeg har en som spiser alt, og som villig smaker på nye ting. Og så har jeg en som er superkresen. Samme oppdragelse. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehehehe nei, akkurat. Slett ikke. Du skriver et langt innlegg og er så snurt at det holder, men du bruker INGEN energi på det. :D  :D  

Anonymkode: 928c6...9cf

Skrevet

«Alt? Så fascinerende», sier du da. «Jeg har klart å få tak i en liiiiten boks med surstrømming de kan få! Dere kan få åpne den her borte i enden av tomta. Bare vent litt mens jeg og de kresne ungene mine går i dekning inne!»

Skrevet

Jeg tenker at det er unormalt å like alt. Men jeg tenker også at barna gradvis må venne seg til å spise en viss mengde av ting de ikke liker så godt. 

Hvis ikke blir de gjerne den voksne som alle synes er slitsom, den som knappest kan være med på å spleise på pizza og som ikke vil spise den ferdigsmurte pausematen på kurs. Den som ingen har lyst til å invitere på middag.

Anonymkode: fad24...c67

Skrevet

Jeg har fire barn (1 spedbarn da som forløpig spiser det hun får servert). 4-åringen spiser det meste egentlig, men varierer fra dag til dag hva hun "liker". 9-åringen spiser "alt". 11-åringen spiser nesten ingenting, brødskiver er livet. Alle er oppdratt i samme hjem, av samme folk. 

Anonymkode: d6f89...f1c

Skrevet

Synes og det er irriterende med folk som skal lage en stor sak ut av hva mine barn ikke spiser. Grilla med noen venner, og de hadde kokt poteter til. Min sønn liker ikke poteter, de lagde en stor sak ut av det. Men hennes barn spiste da pølser og potet, mitt barn spiste en pølse, en laksefilet og salat. Hva pokker er problemet med å ikke spise potet. Jeg og spiser heller salat enn potet, da jeg griller. 

Anonymkode: e8206...a4a

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes og det er irriterende med folk som skal lage en stor sak ut av hva mine barn ikke spiser. Grilla med noen venner, og de hadde kokt poteter til. Min sønn liker ikke poteter, de lagde en stor sak ut av det. Men hennes barn spiste da pølser og potet, mitt barn spiste en pølse, en laksefilet og salat. Hva pokker er problemet med å ikke spise potet. Jeg og spiser heller salat enn potet, da jeg griller. 

Anonymkode: e8206...a4a

Den skjønner ikke jeg heller. Jeg prøver jo å lære mitt kresne barn å spise potet, ettersom det er noe som er vanlig å få servert. Men å spise salat må da være minst like bra!

Anonymkode: 1d051...840

Skrevet

Enig hi. «Min 2 åring elsker sushi og vil heller ha brokkoli enn kjeks». Javel.. jeg skjønner ikke hvorfor dette betyr så mye. Mine barn har blitt presentert for det meste , men har sine preferanser. Eldste spiste en periode ingenting, jeg lagde ingen sak ut av det, men spiser nå det meste. Yngste nekter å spise grønnsaker nå, men pytt pytt.

Skrevet

Min bror er rigid og mener at barna MÅ lære seg å spise alt. Hvordan lære dem det? Jo, ta dem med på lange turer i fjellet eller skogen, og det eneste du har å by på i pauser er skive med pultost og appetittsild. Gjøre turen lystbetont, med andre ord. 
Ungene mine spiser ikke alt, men de er opplært til å prøve og smake på det de får servert borte (selvsagt ikke hvis det er noe det vet de overhodet ikke liker). 
Selv gjør jeg et beviset valg om alltid å spise tomat, oliven og kapers når jeg får det servert, men selv i en alder av 43 får jeg helt avsmak når jeg kjenner konsistensen og smaken i munnen. 

Anonymkode: 2ffff...eaf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehehehe nei, akkurat. Slett ikke. Du skriver et langt innlegg og er så snurt at det holder, men du bruker INGEN energi på det. :D  :D  

Er du dum? Jeg bruker ikke energi på å tvinge i ungene mine mat. Det betyr ikke at jeg ikke irriterer meg over bedrevitende foreldre. 🙄

Skrevet

Her er regelen at de skal smake på alt, men de trenger ikke å spise det opp hvis de ikke liker det. Har en som er veldig kresen og to som foreløpig liker det meste, men jeg mistenker at dette har med alderen å gjøre og de blir mer kresne etter hvert. 

Helt vanlig at barn ikke liker mat første gangen de smaker på den. Man må fortsette å tilby den samme maten om og om igjen til den virker så velkjent at de spiser den uten å tenke over det. Men hvis de ikke liker det er det greit det og. Så lenge de spiser noenlunde variert. 

Skrevet

Mine barn spiser alt mulig rart. Men de spiser ikke alt. Og det er det få som gjør. De elsker sushi, alle slags typer oster, og elsker grønnsaker osv. Men de er i perioder ikke så glad i brød, og i perioder ikke spist poteter, og eldste har i perioder vært halveis vegitarianer. Og dette er helt greit. 

Har aldri stresset med mat og de må ikke smake på alt. Oppmuntrer, men ingen tvang. 

Vokste opp selv med den tro at jeg var kresen fordi jeg ikke likte stekt lever og hvalbiff😂 Hørte jo dette stadig, og ble tvunget til å spise. Men jeg spiste spekesild, muggoster, røkt laks, alle typer grønnsaker og mye annet som barn gjerne ikke liker. Så nei alle spiser ikke alt og det er helt greit. 😊 

Anonymkode: 71f0a...f4d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du dum? Jeg bruker ikke energi på å tvinge i ungene mine mat. Det betyr ikke at jeg ikke irriterer meg over bedrevitende foreldre. 🙄

Åja, det er deg som starter alle innlegg med «er du dum.» Ser deg rundtomkring i andre tråder og. Gidder du å slutte å kalle andre dumme? 

Anonymkode: 1c7bf...791

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det alltid lurt å svare folk hvis man vil drepe sin egen tråd

Anonymkode: ca4e8...57d

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det alltid lurt å svare folk hvis man vil drepe sin egen tråd

Når folk ikke forstår hva som skrives og følger opp med latterliggjørende emojis så er dette mennesker som er dumme i min verden. Det finnes faktisk mennesker som er dumme. 
Jeg HATER folk som må bruke emojis for å latterliggjøre folk. Godt mulig jeg dreper tråden med å svare slik, men spørsmålet var på sin plass. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åja, det er deg som starter alle innlegg med «er du dum.» Ser deg rundtomkring i andre tråder og. Gidder du å slutte å kalle andre dumme? 

Anonymkode: 1c7bf...791

Nei det er ikke meg. Ikke ofte jeg kaller folk dumme, men når det er det så sier jeg det. Så nei, jeg sier folk er dumme når det er det. 

Skrevet

Du har kresne unger. Lev med skammen.

Skrevet

Så synd og fælt for deg da. Hvis ungene dine hadde vokst opp i et fattig land hadde de neppe tatt seg råd til å være kresne, men nå bor de jo her, og da kan du tillate dem å pirke i maten. 

Til din opplysning: vi som har altetere i huset har også jobba motstrøms for det. Vi har ikke fått panikk hvis ungene hoppet over et måltid. Vi har ikke fortsatt å gi dem livretten sin bare for å være sikre på at de skulle spise. Vi har ikke heller syntes det var noe moro med den tynne ungen som måtte lirkes med. Vi har ikke kunnet flytte på klokkeslettene til den ungen som var et vanedyr. Vi har måttet si fra hver gang de brukte æsj og blæ som argument ved bordet. Vi har måttet sende dem til sengs med litt mindre enn full mage. Vi har lært dem respekt for kokken gjennom å ta dem inn i matlagingsprosessen. Vi har oversett, oversett og oversett, og spilt døve ved bordet, for å slippe fokuset på likerikkeditt og likerikkedatt når ungene bruker det kun som oppmerksomhetsfanger. Vi har bestemt oss for at måltidene OGSÅ skal være en god opplevelse for de voksne - det skal ikke gå med til væææææær nå så snill å smake, vær så snill å spise litt etc, med totalfokus på barnet. Vi har måttet stå i den ubehagelige situasjonen igjen og igjen, og stå ved våre beslutninger. 

Og joda, noen av oss har OGSÅ hatt undervektige unger. Men det betyr ikke at de trengte å bli både undervektige OG kresne, for da får de faktisk to problemer k stedet for ett. 
Det er helt klart min gjennomføringsevne som gjør at ungene spiser alt i dag. Og det vet jeg fordi jeg har observert min eksmann prøve å sabotere det. Hans to særkullsbarn spiser bare luksusvarer i dag, mens de to han har med meg spiser alt. (Alt, unntagen den ene tingen far har proklamert at han «spyr av» - den aversjonen har han lyktes i å hjernevaske inn i dem, så de tror de ikke liker det, selv om de altså spiste det for noen år siden.)

Anonymkode: 1171b...0c0

Skrevet

Det finnes jo måter å lære dem av med kresenhet på, da. Som ikke innebærer tvang.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn (1 spedbarn da som forløpig spiser det hun får servert). 4-åringen spiser det meste egentlig, men varierer fra dag til dag hva hun "liker". 9-åringen spiser "alt". 11-åringen spiser nesten ingenting, brødskiver er livet. Alle er oppdratt i samme hjem, av samme folk. 

Anonymkode: d6f89...f1c

Ja. Du beskriver jo selv perfekt hvordan man skaper kresne barn. Babyer tar imot det de får. Hva skjer etter hvert? Jo, 3-4-åringer merker at det gir dem makt å si «liker ikke», for da vil mor eller far endre på det som blir servert. Så ender du opp med elleveåringer som har sagt «liker ikke» til så mange ting at mor og far hver eneste gang endte opp med å tilby brødskiver...

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Du beskriver jo selv perfekt hvordan man skaper kresne barn. Babyer tar imot det de får. Hva skjer etter hvert? Jo, 3-4-åringer merker at det gir dem makt å si «liker ikke», for da vil mor eller far endre på det som blir servert. Så ender du opp med elleveåringer som har sagt «liker ikke» til så mange ting at mor og far hver eneste gang endte opp med å tilby brødskiver...

Leste vi samme innlegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...