Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Vi har 2 barn med astma, svigermor er konstant sur på oss siden vi ikke kommer på besøk og vi kommer ikke på besøk så lenge hun røyker inne. Og jo, det siver ut i resten av huset selv om hun røyker under kjøkkenviften når vi er på besøk, og nei, det hjelper ikke å bare lufte en 15 minutter før vi kommer. Nå er jeg fryktelig fristet til å lage en julekalender til henne hvor hver luke inneholder 5-10 nikotintyggegummier i forskjellige smake med et lite kort som sier "hilsen barnebarna som ønsker å komme på besøk til jul" Anonymkode: ed9c9...b9d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Det du er redd for her er at barna blir utsatt for tredjehåndsrøyking. Så vidt jeg vet er det ingen undersøkelser som har vist at noen faktisk har blitt skadet av besøk på slike steder, selv om det vil være noen partikler i lufta. Anonymkode: b5495...ff7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Hva tenker du å få ut av en sånn passiv-aggressiv handling? Tror du at svigermor plutselig vil slutte å røyke av den grunn, eller at hun blir enda litt surere? Anonymkode: ef2df...f9c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du er redd for her er at barna blir utsatt for tredjehåndsrøyking. Så vidt jeg vet er det ingen undersøkelser som har vist at noen faktisk har blitt skadet av besøk på slike steder, selv om det vil være noen partikler i lufta. Anonymkode: b5495...ff7 Les på nytt. HI skriver at barna har astma og de kan da raskt oppleve ubehag om de drar til noen som røyker inne. Anonymkode: 0adcc...d7c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les på nytt. HI skriver at barna har astma og de kan da raskt oppleve ubehag om de drar til noen som røyker inne. Anonymkode: 0adcc...d7c Hvis ubehaget ikke er farlig bør man være villig til å godta litt. Min svigermor har vonde stoler og er ikke flink til å lage mat. Vi besøker henne likevell. Anonymkode: b5495...ff7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis ubehaget ikke er farlig bør man være villig til å godta litt. Min svigermor har vonde stoler og er ikke flink til å lage mat. Vi besøker henne likevell. Anonymkode: b5495...ff7 Selvfølgelig er det farlig? Barn med astma skal ikke utsettes for røykere. At denne svigermoren er stokk dum og egoistisk, kan hun ikke legge på andre. Til HI: Ikke gå ned på det nivået. Da fremstår du veldig smålig. Anonymkode: c74ef...d15
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker du å få ut av en sånn passiv-aggressiv handling? Tror du at svigermor plutselig vil slutte å røyke av den grunn, eller at hun blir enda litt surere? Anonymkode: ef2df...f9c Det jeg ønsker å oppnå er et hun skal skjønne at det er opp til henne hvorvidt vi kommer på besøk eller ikke. Er lei av at hun er sur på meg siden vi ikke kommer på besøk, og beskylder meg for å hindre henne i å se barnebarna. Alt er jo bare min feil selv om samboer er helt enig og fortalt henne det 100 ganger. Vi ønsker følgende: 1. Det luftes ordentlig 2 timer før vi kommer 2. Hun går UT for å røyke mens vi er på besøk (selv om hun ikke kjenne lukten av røyk når hun røyker under kjøkkenviften så merker vi det) HI Anonymkode: ed9c9...b9d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det farlig? Barn med astma skal ikke utsettes for røykere. At denne svigermoren er stokk dum og egoistisk, kan hun ikke legge på andre. Til HI: Ikke gå ned på det nivået. Da fremstår du veldig smålig. Anonymkode: c74ef...d15 Jeg kommer ikke til å gjøre det, har bare fryktelig lyst. Har bare akkurat hatt en krangel med henne om jula hvor hun sier hun forventer at vi kommer på besøk HI Anonymkode: ed9c9...b9d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det jeg ønsker å oppnå er et hun skal skjønne at det er opp til henne hvorvidt vi kommer på besøk eller ikke. Er lei av at hun er sur på meg siden vi ikke kommer på besøk, og beskylder meg for å hindre henne i å se barnebarna. Alt er jo bare min feil selv om samboer er helt enig og fortalt henne det 100 ganger. Vi ønsker følgende: 1. Det luftes ordentlig 2 timer før vi kommer 2. Hun går UT for å røyke mens vi er på besøk (selv om hun ikke kjenne lukten av røyk når hun røyker under kjøkkenviften så merker vi det) HI Anonymkode: ed9c9...b9d Jeg skjønner hva du mener, men tror egentlig at det bare vil gjøre et litt surt forhold enda surere. Anonymkode: ef2df...f9c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis ubehaget ikke er farlig bør man være villig til å godta litt. Min svigermor har vonde stoler og er ikke flink til å lage mat. Vi besøker henne likevell. Anonymkode: b5495...ff7 Får du pusteproblemer av å sitte på din svigermors vonde stoler så bør du vurdere et legebesøk... Anonymkode: 9c1df...3d5
Gjest Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kommer ikke til å gjøre det, har bare fryktelig lyst. Har bare akkurat hatt en krangel med henne om jula hvor hun sier hun forventer at vi kommer på besøk HI Anonymkode: ed9c9...b9d Og du sa: jeg forventer at du gjør det levelig for ungene i forkant!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 5 minutter siden, Pashla skrev: Og du sa: jeg forventer at du gjør det levelig for ungene i forkant! Selvfølgelig, er ikke første gang vi har hatt den kranglen, samboer har også snakket med henne om det HI Anonymkode: ed9c9...b9d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det jeg ønsker å oppnå er et hun skal skjønne at det er opp til henne hvorvidt vi kommer på besøk eller ikke. Er lei av at hun er sur på meg siden vi ikke kommer på besøk, og beskylder meg for å hindre henne i å se barnebarna. Alt er jo bare min feil selv om samboer er helt enig og fortalt henne det 100 ganger. Vi ønsker følgende: 1. Det luftes ordentlig 2 timer før vi kommer 2. Hun går UT for å røyke mens vi er på besøk (selv om hun ikke kjenne lukten av røyk når hun røyker under kjøkkenviften så merker vi det) HI Anonymkode: ed9c9...b9d Jeg ville blitt veldig direkte med henne, siden dere har forsøkt alt annet. Jeg ville gitt henne informasjon og så spurt henne veldig direkte: "Du beskylder din sønn og meg å hindre deg fra å se barnebarna. Tvert om har vi gjort utallige forsøk, kommet meg utallige forslag til hvordan vi kan få det til, men DU nekter å ta hensyn til dine barnebarns helse. Da er spørsmålet - hvorfor bryr du deg så lite om dine barnebarns helse? Forstår du ikke hva det vil si å ha astma? Vil du at barna skal minnes farmor med det å bli syke selv og ikke få puste ordentlig lenge etter vi har besøkt deg?" Og så ville jeg skrevet ut flere artikler og bedt henne lese dem før dere snakker om dette neste gang. F.eks.: "...Passiv røyking er også forbundet med lungeinfeksjoner og astmaanfall, noe som viser seg allerede i barndommen. Effektene av passiv røyking på hjerte- og karsykdommer er mer skjulte, men kan vedvare inn i voksenlivet. Noen studier tyder faktisk på at passiv røyking kan være like skadelig som å røyke fordi man kan være eksponert i lengre tid og giftstoffene kan vedvare og fremme inflammasjon og skader på celler og blodårer over tid. Røyken som går ut i luften inneholder faktisk tre ganger så mange giftstoffer som røyken som røykeren inhalerer. Mens nikotin og karbonmonoksid fra røyken forsvinner relativt raskt, kan andre kjemikalier bli værende i omgivelsene og endre seg." https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/tobakk-og-royking/passiv-royking-skader-barns-hjertehelse/ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKMQmB/roeyking-utendoers-skader-barna Så ville jeg minnet henne på at dere har kommet med meget rimelige forslag til hvordan dette kan løses, fordi dere alle ønsker å komme til henne, men at det er hennes eget valg om hun ikke vil gå med på disse rimelige og små forslagene til løsning. Da er det også kun hun selv som hindrer seg selv fra å se barnebarna, ingen andre! Anonymkode: 9c1df...3d5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 For meg er det helt uaktuelt å dra på besøk i et hjem hvor det røykes inne. Selv om man røyker under kjøkkenvifta, setter lukten seg i huset og dermed setter det seg i håret og klærne deres når dere er på besøk. Du får si til svigermor at dere kan treffes utendørs og at det er uaktuelt å komme inn så lenge hun røyker inne. Anonymkode: 89f67...ab1
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får du pusteproblemer av å sitte på din svigermors vonde stoler så bør du vurdere et legebesøk... Anonymkode: 9c1df...3d5 Nei, og jeg tviler på at ungene til hi får det av å besøke bestemoren heller. Jeg er helt enig i at hun burde lufte og droppe å røyke inne mens hun har besøk, men farlig er det sansynlig vis ikke. Anonymkode: b5495...ff7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, og jeg tviler på at ungene til hi får det av å besøke bestemoren heller. Jeg er helt enig i at hun burde lufte og droppe å røyke inne mens hun har besøk, men farlig er det sansynlig vis ikke. Anonymkode: b5495...ff7 Du "tviler" fordi du tydeligvis har for lite kunnskap om alvorlig astma og røyking. At du mener det "sannsynligvis ikke er farlig" er bare din synsing og har lite med virkeligheten å gjøre. Anonymkode: 9c1df...3d5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #17 Skrevet 7. september 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du "tviler" fordi du tydeligvis har for lite kunnskap om alvorlig astma og røyking. At du mener det "sannsynligvis ikke er farlig" er bare din synsing og har lite med virkeligheten å gjøre. Anonymkode: 9c1df...3d5 Har du noen dokumentasjon på at det er farlig? Å bevise at noe er farlig er mye enklere enn å bevise at noe er ufarlig. Hvis du ikke kan komme med dokumentasjon er jo dine påstanderer jo de minst like mye synsing som mine påstander. Anonymkode: b5495...ff7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 Flere hysteriske svigerdøtrer her ser jeg! Håper jeg aldri får den slags svigerdatter. Hi, nå som det har vært vår og sommer i over 5 mnd har dere vel vært på masse besøk hos svigermoren din regner jeg med? Dere kan jo bare være ute hos henne? ( Hvis hun ikke er en av svært få i Norge som ikke har balkong, terrasse el hage da ). Nekter å tro at barna dine vil få varige men av at noen røyker i et annet rom og under en vifte. Men ja det lukter dritt i hjem der man røyker. Anonymkode: f344e...c9c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #19 Skrevet 7. september 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du noen dokumentasjon på at det er farlig? Å bevise at noe er farlig er mye enklere enn å bevise at noe er ufarlig. Hvis du ikke kan komme med dokumentasjon er jo dine påstanderer jo de minst like mye synsing som mine påstander. Anonymkode: b5495...ff7 Du kan jo begynne med å ta en titt på de linkene jeg allerede har gitt Hi... Dette er enkel allmennkunnskap. Anonymkode: 9c1df...3d5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flere hysteriske svigerdøtrer her ser jeg! Håper jeg aldri får den slags svigerdatter. Hi, nå som det har vært vår og sommer i over 5 mnd har dere vel vært på masse besøk hos svigermoren din regner jeg med? Dere kan jo bare være ute hos henne? ( Hvis hun ikke er en av svært få i Norge som ikke har balkong, terrasse el hage da ). Nekter å tro at barna dine vil få varige men av at noen røyker i et annet rom og under en vifte. Men ja det lukter dritt i hjem der man røyker. Anonymkode: f344e...c9c For det første, det er ganske langt å kjøre til svigermor så drar vi dit vil vi overnatte. For det andre, hun har åpen kjøkkenløsning så det er ikke snakk om å være i et annet rom HI Anonymkode: ed9c9...b9d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #21 Skrevet 7. september 2020 Virker som det er mange her inne som sliter med å lese ordet 'astma'... At du selv ikke sliter med røyklukt betyr ikke at barn med astma tåler det samme. Herregud, folkens... Anonymkode: d47e8...d0c
amandine Skrevet 7. september 2020 #22 Skrevet 7. september 2020 Du kan jo selvfølgelig gjøre det om du vil ha prisen for kjipeste svigerdatter. Eller så kan du gjøre det voksne folk ville gjort, fortelle henne hvorfor dere ikke kan komme, si at det er opp til henne, og evt planlegge overnatting et annet sted slik at dere kan treffes utendørs.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #23 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Flere hysteriske svigerdøtrer her ser jeg! Håper jeg aldri får den slags svigerdatter. Hi, nå som det har vært vår og sommer i over 5 mnd har dere vel vært på masse besøk hos svigermoren din regner jeg med? Dere kan jo bare være ute hos henne? ( Hvis hun ikke er en av svært få i Norge som ikke har balkong, terrasse el hage da ). Nekter å tro at barna dine vil få varige men av at noen røyker i et annet rom og under en vifte. Men ja det lukter dritt i hjem der man røyker. Anonymkode: f344e...c9c Så du ønsker å få en svigerdatter som blåser i helsen til sine barn? Anonymkode: ef2df...f9c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #24 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Flere hysteriske svigerdøtrer her ser jeg! Håper jeg aldri får den slags svigerdatter. Hi, nå som det har vært vår og sommer i over 5 mnd har dere vel vært på masse besøk hos svigermoren din regner jeg med? Dere kan jo bare være ute hos henne? ( Hvis hun ikke er en av svært få i Norge som ikke har balkong, terrasse el hage da ). Nekter å tro at barna dine vil få varige men av at noen røyker i et annet rom og under en vifte. Men ja det lukter dritt i hjem der man røyker. Anonymkode: f344e...c9c Da er du kunnskapsløs. Har et barn i familien med alvorlig allergi. Hun ble sendt i hui og hast med ambulanse under forrige familiebesøk, fordi det var noen som hadde brukt deodorant tidligere på dagen. Selv små ting, kan ha store konsekvenser. Anonymkode: c74ef...d15
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #25 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo begynne med å ta en titt på de linkene jeg allerede har gitt Hi... Dette er enkel allmennkunnskap. Anonymkode: 9c1df...3d5 Den første linken dreier seg om vanlig pasdiv røyking, ikke 3.håndsrøyking som jeg skrev om. Den andre linken var uklar på om den dreide seg om vanlig passiv røyking eller tredjehåndsrøyking og skrev ingenting om at noen av barna hadde fått skader, bare at det var funner tobbaksstoffer i blandt annet urin. I tillegg dreide det seg om barn med foreldre som røkte og som derfor ble påvirket hver dag, ikke om noe som hendte innimellom. Ingen av linkene var noen dokumentasjon på at det er farlig å besøke et hjem der det røykes til vanlig, men ikke når besøket er tilstede. Anonymkode: b5495...ff7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå