Gå til innhold

Å bruke unødig mye gradsadverb-tullete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Pashla skrev:

Men «veldig» er da ikke negativt ladet? Det kommer fra substantivet «velde» som jo egentlig bare betyr makt. Du kunne jo erstatte det med «mektig bra», ingen reagerer vel på det? 

Jeg skal begynne å si "mektig pen" og "mektig morsomt". 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Pashla skrev:

Men «veldig» er da ikke negativt ladet? Det kommer fra substantivet «velde» som jo egentlig bare betyr makt. Du kunne jo erstatte det med «mektig bra», ingen reagerer vel på det? 

Han mente ikke at veldig var negativt ladet. Da uttrykte jeg meg klossete. Veldig var, i følge han, ikke "godt" skriftsspråk. Det virket klumsete og uelegant. 

Anonymkode: 2304a...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herlig😄 min oldefar var vestlending og sa noe lignende, "det var ingen usmak på dette.."

Anonymkode: ddcc1...88b

Det samme sier min mann: "Det var ingen usmak på dette!" Det hender også han varierer med: "Ikkje verst!" I det siste tilfellet tar han virkelig i, og det er et stort kompliment. Det tok noen år sammen før jeg forsto akkurat det.

Min bestefar brukte stygg- for å forsterke omtrent alt. Styggkaldt, styggtungt, styggfint (!), ja, alt egentlig. Vi lo litt i smug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Har vi en erstatning for veldig morsomt? På engelsk har de "hilarious" i stedet for "very funny", men hva har vi?

«Ubetalelig», sa mormor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Har vi en erstatning for veldig morsomt? På engelsk har de "hilarious" i stedet for "very funny", men hva har vi?

Dritmorsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superdolly skrev:

Det samme sier min mann: "Det var ingen usmak på dette!" Det hender også han varierer med: "Ikkje verst!" I det siste tilfellet tar han virkelig i, og det er et stort kompliment. Det tok noen år sammen før jeg forsto akkurat det.

Min bestefar brukte stygg- for å forsterke omtrent alt. Styggkaldt, styggtungt, styggfint (!), ja, alt egentlig. Vi lo litt i smug.

Vestlendingar? Her er det nemlig styggkaldt av og til. Men kan ikkje hugse her har vore styggvarmt nokon gong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Syngensang skrev:

Vestlendingar? Her er det nemlig styggkaldt av og til. Men kan ikkje hugse her har vore styggvarmt nokon gong...

Niks. Østlendinger i alle generasjoner, både min familie og min manns. Det skulle ikke så mange varmegradene til før det ble styggvarmt om sommeren, for bestefar likte seg nok best i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...