Gå til innhold

Å bruke unødig mye gradsadverb-tullete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svigers mener det. Det mener at utrykk som "fryktelig morsomt", "veldig betatt", "ekstremt takknemlig" etc. får en til å fremstå klossete språklig. Hva tenker dere? 

Anonymkode: ddcc1...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel an på hvilken språklig stil man ligger på ellers og hvilken type man er. I muntlig språk reagerer jeg ikke på dette. I skriftlig må man jo legge det opp etter hvilken type dokument man skriver. Et julebrev er noe annet enn en offisiell rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svigers er jævlig tett i skallen

Anonymkode: 21ff5...8f9

Nei det er de ikke, men de mener mye om mangt 😅

Anonymkode: ddcc1...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harkje tenkt så mykje på det, men når eg les det du skriv så tenkjer eg igrunn at svigers har rett. Men det spørst jo veldig, eg går utfrå de snakkar om skriftleg språk? Kanskje det er det der som gjer enkelte forfattarar så frykteleg irriterande å lese? 😉. Det er jo heller ikkje nødvendig å bruke slike utrykk i daglegtale, iallefall ikkje i unøda. Men det hender jo faktisk at noko er frykteleg morsomt, eller utruleg irriterande, (mygg på soverommet td.). Men å lesse på med gradsadverb i alle setningar fører kanskje til at ein får følelsen av at personen snakkar med caps look på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan være litt enig. Jeg ser en tendens til at det kan bli litt vel mye "Veldig" / "Sjukt" / "Utrolig" / "Ekstremt" ...  Det holder liksom ikke å si at ting er godt eller fint eller vondt lenger.  Det har vel nesten blitt sånn at om man svarer så enkelt som at "Det var godt", så oppfatter mottager at det egentlig ikke var så godt, men man er for høflig til å si at det bare var sånn passe. Vi har vel blitt mer og mer vant med å smøre på med noen ekstra superlativer, lært litt fra enkelte utland kanskje? Litt mer entusiasme enn det trauste "godt" eller "fint".

Jeg vet ikke, jeg sitter vel mest her og snakker med meg sjølv nå uten å bli helt enig om hva jeg mener. Så hele dette innlegget er antagligvis EKSTREMT lite interessant og TOTALT bortkastet. 

Anonymkode: f2245...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Syngensang skrev:

Harkje tenkt så mykje på det, men når eg les det du skriv så tenkjer eg igrunn at svigers har rett. Men det spørst jo veldig, eg går utfrå de snakkar om skriftleg språk? Kanskje det er det der som gjer enkelte forfattarar så frykteleg irriterande å lese? 😉. Det er jo heller ikkje nødvendig å bruke slike utrykk i daglegtale, iallefall ikkje i unøda. Men det hender jo faktisk at noko er frykteleg morsomt, eller utruleg irriterande, (mygg på soverommet td.). Men å lesse på med gradsadverb i alle setningar fører kanskje til at ein får følelsen av at personen snakkar med caps look på. 

Ja, og der sa du det jeg prøvde å komme fram til der jeg satt og snakket med meg selv... TUUUUSEN  takk for VANVITTIG god hjelp!

Anonymkode: f2245...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tja, jeg kan være litt enig. Jeg ser en tendens til at det kan bli litt vel mye "Veldig" / "Sjukt" / "Utrolig" / "Ekstremt" ...  Det holder liksom ikke å si at ting er godt eller fint eller vondt lenger.  Det har vel nesten blitt sånn at om man svarer så enkelt som at "Det var godt", så oppfatter mottager at det egentlig ikke var så godt, men man er for høflig til å si at det bare var sånn passe. Vi har vel blitt mer og mer vant med å smøre på med noen ekstra superlativer, lært litt fra enkelte utland kanskje? Litt mer entusiasme enn det trauste "godt" eller "fint".

Jeg vet ikke, jeg sitter vel mest her og snakker med meg sjølv nå uten å bli helt enig om hva jeg mener. Så hele dette innlegget er antagligvis EKSTREMT lite interessant og TOTALT bortkastet. 

Anonymkode: f2245...c98

🤣🤣 Eg forstår kjempegod kva du seier og er supereinig!!

Eg bur i ei lita bygd på Nord-Vestlandet, og superlativ har endå ikkje nådd fram til den eldre garde her. (i dette tilfelle, damer over 45 og menn over 25...) Diskuterte med ein som nyleg har flytta hit. Han treivst no godt, og etter at han forsto at når nokon seier at "det er greit" om eit arbeid han har utført betyr "kjempeflott!" på austlandsk treivst han endå betre. Og blir veldig stolt om nokon seier " det er bra!". Når ein held at litt att på superlativ er det jo enklare å gradere språket sitt. No for tida brukar ein opp alt på ein gong så det blir vanskelegare å formidle når nokon gjer ekstra fint arbeid td. 

Anonymkode: 39001...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svigers mener det. Det mener at utrykk som "fryktelig morsomt", "veldig betatt", "ekstremt takknemlig" etc. får en til å fremstå klossete språklig. Hva tenker dere? 

Anonymkode: ddcc1...88b

"Fryktelig morsomt" er jo egentlig ganske klossete da. Er det negativt eller er det positivt?

Anonymkode: fcf16...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

🤣🤣 Eg forstår kjempegod kva du seier og er supereinig!!

Eg bur i ei lita bygd på Nord-Vestlandet, og superlativ har endå ikkje nådd fram til den eldre garde her. (i dette tilfelle, damer over 45 og menn over 25...) Diskuterte med ein som nyleg har flytta hit. Han treivst no godt, og etter at han forsto at når nokon seier at "det er greit" om eit arbeid han har utført betyr "kjempeflott!" på austlandsk treivst han endå betre. Og blir veldig stolt om nokon seier " det er bra!". Når ein held at litt att på superlativ er det jo enklare å gradere språket sitt. No for tida brukar ein opp alt på ein gong så det blir vanskelegare å formidle når nokon gjer ekstra fint arbeid td. 

Anonymkode: 39001...5d9

Ikkje ufint, sa en gammal fyr jeg kjente 😂 Understatements kan være sterke nok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenderer til å vere einig med svigers, men så er eg vestlending, og her tek ein ikkje så sterke ord i bruk.  Når far min seier "dette let seg ete" så skryt han av maten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Syngensang skrev:

Harkje tenkt så mykje på det, men når eg les det du skriv så tenkjer eg igrunn at svigers har rett. Men det spørst jo veldig, eg går utfrå de snakkar om skriftleg språk? Kanskje det er det der som gjer enkelte forfattarar så frykteleg irriterande å lese? 😉. Det er jo heller ikkje nødvendig å bruke slike utrykk i daglegtale, iallefall ikkje i unøda. Men det hender jo faktisk at noko er frykteleg morsomt, eller utruleg irriterande, (mygg på soverommet td.). Men å lesse på med gradsadverb i alle setningar fører kanskje til at ein får følelsen av at personen snakkar med caps look på. 

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja, jeg kan være litt enig. Jeg ser en tendens til at det kan bli litt vel mye "Veldig" / "Sjukt" / "Utrolig" / "Ekstremt" ...  Det holder liksom ikke å si at ting er godt eller fint eller vondt lenger.  Det har vel nesten blitt sånn at om man svarer så enkelt som at "Det var godt", så oppfatter mottager at det egentlig ikke var så godt, men man er for høflig til å si at det bare var sånn passe. Vi har vel blitt mer og mer vant med å smøre på med noen ekstra superlativer, lært litt fra enkelte utland kanskje? Litt mer entusiasme enn det trauste "godt" eller "fint".

Jeg vet ikke, jeg sitter vel mest her og snakker med meg sjølv nå uten å bli helt enig om hva jeg mener. Så hele dette innlegget er antagligvis EKSTREMT lite interessant og TOTALT bortkastet. 

Anonymkode: f2245...c98

Kjenner jeg er enig i det dere skriver. Fine refleksjoner 😀 Jeg har aldri irritert meg over det, men nå som jeg tenker etter blir sykt og veldig virkelig misbrukt. En sykt godt kaffe latte liksom..😅 dere språkentusiaster her inne, er det noe bedre å erstatte disse med skikkelig/ordentlig? I mine ører blir det mindre grandiost og litt mer nøytralt. Men jeg er ingen ekspert. Mulig dette kunne vært en aktuell problemstilling for professor Akselberg i språksjovet?(om det ikke allerede har vært oppe til diskusjon)  😅

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Fryktelig morsomt" er jo egentlig ganske klossete da. Er det negativt eller er det positivt?

Anonymkode: fcf16...502

Det er jo stengt tatt det. Har bitt meg merke i at dronning Sonja har en lei, men likevel sjarmerende uvane med å omtale opplevelser og inntrykk som "fryktelig spennende og fryktelig hyggelig" 😄

Anonymkode: ddcc1...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, soleia skrev:

Tenderer til å vere einig med svigers, men så er eg vestlending, og her tek ein ikkje så sterke ord i bruk.  Når far min seier "dette let seg ete" så skryt han av maten :D

Herlig😄 min oldefar var vestlending og sa noe lignende, "det var ingen usmak på dette.."

Anonymkode: ddcc1...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlig😄 min oldefar var vestlending og sa noe lignende, "det var ingen usmak på dette.."

Anonymkode: ddcc1...88b

Det er ein av dei andre måtane far min skryt av maten :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt bruken av ordet "fryktelig" morsomt, fryktelig hyggelig. Jeg synes ordet "fryktelig" er negativt ladet, og synes det er rart å sette det sammen med noe hyggelig. " Du er fryktelig pen.!"... 

Anonymkode: 1b6b6...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri skjønt bruken av ordet "fryktelig" morsomt, fryktelig hyggelig. Jeg synes ordet "fryktelig" er negativt ladet, og synes det er rart å sette det sammen med noe hyggelig. " Du er fryktelig pen.!"... 

Anonymkode: 1b6b6...59a

Det er ei litt meir sofistikert variasjon av dritfin, veldig rart igrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri skjønt bruken av ordet "fryktelig" morsomt, fryktelig hyggelig. Jeg synes ordet "fryktelig" er negativt ladet, og synes det er rart å sette det sammen med noe hyggelig. " Du er fryktelig pen.!"... 

Anonymkode: 1b6b6...59a

Helt enig! Prøver også å få ungene mine til å tenke over hva de sier, og hvilke adverb og adjektiv de bruker. Hvordan kan maten være forferdelig/fryktelig hvis den er god? Og er f.eks. "drittfint" egentlig et positivt adjektiv? Det vil jo si at det er så fint som dritt. 

Anonymkode: fcf16...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har vi lyst å forsterke det vi sier eller skriver, og hvis en da har et noe fattig ordforråd er en pent nødt til å gripe til gradsadverb. Hvis en vil uttrykke at kaffen er «sykt god» kan man heller vurdere å si den er «nydelig». «Fryktelig skummelt» kan erstattes med «skrekkinngytende». Jeg er altså enig med svigers; utstrakt bruk av gradsadverb vitner om mangel på språklig finesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barnelærdom fra skolen. Norsklæreren terpet ustanselig på , at man ikke kan sette et negativt ladet beskrivende foran det man ønsker skal være positivt. F.eks. grusomt godt, fryktelig pen, dritgodt osv. I skriftspråk måtte vi ikke skrive veldig vakker osv, da det virket klumsete. Vi skulle bruke svært, eller ikke noe. I dialekttale her jeg bor sier vi veldig, passer ikke å si svært, men altså fyfy å skrive i følge  norsklæreren 

Anonymkode: 2304a...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noe av det blir litt selvmotsigende. For eksempel «fryktelig fint» er det fryktelig eller fint? «Sykt bra» er det sykt eller bra? «forferdelig morsomt» Forferdelig eller morsomt? 
 

 

Anonymkode: e2df9...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er barnelærdom fra skolen. Norsklæreren terpet ustanselig på , at man ikke kan sette et negativt ladet beskrivende foran det man ønsker skal være positivt. F.eks. grusomt godt, fryktelig pen, dritgodt osv. I skriftspråk måtte vi ikke skrive veldig vakker osv, da det virket klumsete. Vi skulle bruke svært, eller ikke noe. I dialekttale her jeg bor sier vi veldig, passer ikke å si svært, men altså fyfy å skrive i følge  norsklæreren 

Anonymkode: 2304a...559

Men «veldig» er da ikke negativt ladet? Det kommer fra substantivet «velde» som jo egentlig bare betyr makt. Du kunne jo erstatte det med «mektig bra», ingen reagerer vel på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leverpostei skrev:

Noen ganger har vi lyst å forsterke det vi sier eller skriver, og hvis en da har et noe fattig ordforråd er en pent nødt til å gripe til gradsadverb. Hvis en vil uttrykke at kaffen er «sykt god» kan man heller vurdere å si den er «nydelig». «Fryktelig skummelt» kan erstattes med «skrekkinngytende». Jeg er altså enig med svigers; utstrakt bruk av gradsadverb vitner om mangel på språklig finesse. 

Nydelig kaffe høres for meg ut som at kaffen er pen. Merkelig ord å bruke for smak.

Anonymkode: d2d03...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nydelig kaffe høres for meg ut som at kaffen er pen. Merkelig ord å bruke for smak.

Anonymkode: d2d03...fa8

Det er et vanlig ord å bruke om smak, men bytt det gjerne ut med utsøkt, fortreffelig, deilig, eller et annet ord som er sterkere enn «god». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...