Gå til innhold

Presten som ikke vil ha kvinnelig prester...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/sapmi/sokneprest-advarte-konfirmanter-mot-abort-og-homofili-1.15134462

Han er vel redd for å bli lurt med kvinnelist. Best å unngå kvinner generelt.

Anonymkode: cc302...88a

Godt fanget opp!

Sitat fra artikkelen:

– Man må ikke komme dit at man tenker: «Å han der mannen så fin ut. Han kunne ha vært en fin mann for meg. Jeg tror jeg vil bytte ut med han jeg har.» Og med kvinnelist prøve å lokke han til seg, sa Gustad.

Anonymkode: 4c15c...8e5

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Reglene for hvem som kan være prest, og hva det krever, er godt oppstilt i gamle testamentet, tredje mosebok. 

Jeg setter gode penger på at han ikke overholder dem alle. 

Anonymkode: c7e2a...09a

Reglene for prester i gamle testamentet gjelder jo ikke kristne prester. Den kristne tro er basert på det mye testamentet og det står det ingenting om at kvinner ikke kan ha lederroller eller være prester. 

Skrevet
1 minutt siden, Pobie skrev:

Reglene for prester i gamle testamentet gjelder jo ikke kristne prester. Den kristne tro er basert på det mye testamentet og det står det ingenting om at kvinner ikke kan ha lederroller eller være prester. 

I følge noen i tråden her står det masse om at kvinner ikke kan være prester. Trist at noen lar seg hjernevaske til å tro mye merkelig 

Anonymkode: fee93...e8c

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/sapmi/sokneprest-advarte-konfirmanter-mot-abort-og-homofili-1.15134462

Han er vel redd for å bli lurt med kvinnelist. Best å unngå kvinner generelt.

Anonymkode: cc302...88a

Det tolker jeg dit at han mener at menn er utro er greit, så lenge de ikke skiller seg. Men utroskapen er trolig kvinnens feil det også, hun som frister mannen slik at han ikke kan for det selv. Og om kona oppdager det og går fra ham til en bedre mann, da er skillsmissen hennes feil det også...

Det må være slitsomt å være så redd for kvinner og kvinners kraft som det disse "mennene" er...

Anonymkode: 43bd5...b46

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, så slengte du ut en påstand om at ingen kvinner noensinne før skrev noe som helst av litteratur. Ingen.

Det var vel ikke helt riktig sitert.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Løsningen på problemet med så vel kvinneundertrykking som rasisme, som mye annet av undertrykking, er ikke spesifike lover som skal hjelpe litt her og litt der. Så lenge vi lever i et system med, "den sterkes (rikes) rett", så vil det alltid eksistere undertrykking. Det har ingenting å si om det er en minoritetskvinne på toppen eller en hvit mann. Et system som har undertrykking som fundament vil fortsette å undertrykke, samme hvem som er på toppen.

Løsningen er et system der vi har mer demokrati, der vi i langt større grad ser hverandre, ser at vi ikke er så forskjellige, ser at vi alle er verdifulle, og ser verdien å både oss selv og i hverandre.

Et slikt system heter arbeidereid og arbeiderstyrt kooperativ. Der er det arbeiderne som bestemmer over arbeidsplassen. Der lærer en seg at alle har noe å bidra med. Både i form av arbeid og i form av meninger. Der lærer en seg at en blir lyttet til og å lytte til andre. Det betyr ikke at det er lett, å samarbeide med folk er ikke alltid det. Men det er verdifullt, for der blir det langt mer likestilling, det er ikke et system som bygger på "den sterkes (rikes) rett".

https://radikalportal.no/2020/08/14/avskaffelse-av-arbeidslinja-for-a-fremme-frihet-og-mangfold/

Se der ja. Anarko-syndikalismen lenge leve! 

Skrevet
18 hours ago, beef sister said:

Skal ikke uttale meg bastant om den norske kirke og hva konservative medlemmer begrunner sin overbevisning på der, men innenfor den katolske kirke handler dette først og fremst om hvordan den første nattverd blir beskrevet, samt at Jesus valgte ut tolv disipler, alle menn, og oppfordret dem til å gjenta nattverden. Dette mener den katolske kirke at ikke var tilfeldig, da historiske kilder viser at det på denne tiden eksistere flere religioner/kulter der det ikke var uvanlig med kvinner med tjenerroller. Dessuten forteller historiene at Jesus gjerne brøt etablerte sosiale normer Ettersom Jesus bevisst valgte å ordinere tolv menn (han kunne jo ha valgt den helligste av alle mennesker, sin egen mor), har ikke kirken mandat til å ta et annet valg. De har generelt ikke mandat til å endre substansen til et sakrament. Kirkens skal følge Guds ord. 

Nå forstår den katolske kristendom og protestantisk kristendom nattverden noe ulikt, så det er ikke sikkert samme argument benyttes, men i og med at Kristus var en mannskikkelse og nattverden er en synliggjøring av Kristus,  argumenteres det for at den som foretter nattverden må være mann. 

Kvinner kan for øvrig ha sentrale posisjoner innenfor kirken, så de kan gjerne undervise og ha andre lederroller, men de kan ikke ordineres. Kvinnen behøver da slettes ikke å tie. 

Mener du virkelig dette? 😱 Norge 2020..... 

Anonymkode: 40c86...d20

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke sakt noe om hva hun mener, bare redgjort for en argumentasjon som brukes i den katolske kirken.

Anonymkode: 53fac...13d

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle norske menigheter lønnes av oss. Ikke minst raskt voksende islamske menigheter der det ikke finnes en eneste kvinne i noen form for framtredende posisjon.

Anonymkode: a8b2d...ac7

Hvor får du dette fra? Pastorer i Frikirker lønnes av sin arbeidsgiver, som er Frikirken. De får penger fra flere steder, blant annet gjennom gaver fra medlemmene. Det du kanskje mener er at alle religiøse organisasjoner av en viss størrelser får statsstøtte. Det samme gjelder feks politiske organisasjoner, og dette er et viktig ledd i religionsfrihet og demokrati. Jeg er ikke noe mer begeistret over at AUF får statsstøtte enn at islamske organisasjoner får det. 

Anonymkode: 13706...de1

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Engasjerer meg ikke nok til å mene noe som helst personlig. 

Skrevet
På 1.9.2020 den 10.35, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg grep tak i din påstand at vi har levd i en verden der kun menn skrev litteraturen og gjorde meg opplyst om at Mary Shelley egentlig var en mann.

Nå blir jeg litt forvirret her, var Mary Shelley ikke en mann likevel? Var det slik at kvinner også kunne skrive litteratur? Men... tok du feil når du påsto at bare menn skrev litteraturen?

Hvorfor gidder du? Sånn helt alvorlig talt?

Anonymkode: be8a2...649

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...