Gå til innhold

Hvorfor stemmer noen borgerlig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I en ideell verden vil folk yte etter evne og få etter behov. Problemet er at verden ikke er ideell. Jeg tror mange som stemmer mainstream borgerlig (høyre og KRF) gjør dette fordi de mener de har den mest bærekraftige modellen. I tillegg er de mer åpen for at individene/familiene har mer medbestemmelse for hva som er best for dem. På venstresiden (spesielt SV og utover) skal alle gjennom det samme løpet og det er veldig institusjonalisert. Barn skal helst i barnehage så tidlig som mulig, foreldrepermisjonen skal være lik med få muligheter for tilpasning. Det er lagt opp til å utbetale alt for mye i trygdeytelser, for mange lønner det seg ikke å jobbe. I Norge har vi alt for stor del av befolkningen i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet. Selv om man på individnivå synes at personene fortjener det de får i ytelser opplever mange politikken på venstresiden som ikke bærekraftig. Velferdssystemet vil kollapse og ytelsene vil måtte sterkt reduseres om man ikke klarer å finne en bærekraftig balanse. Det er ikke bare å øke skattene for det må være noen intensiver til å investere og skape nye arbeidsplasser. Både fordi man trenger lønningene og skattene, men også fordi Norge ikke bare kan importere alt da blir vi fryktelig sårbare (det er vi allerede da stort sett bare eksporterer råvarer). 

Problemet med høyresiden er kapitalismen. Den er bygget på økt forbruk noe som f.eks. passer dårlig med miljøvern. Den er også laget for at verdiene skal bevege seg oppover i hierarkiet. Dette ser vi tydelig når foretak sier opp ansatte tiltross for overskudd fordi overskuddet ikke var stort nok. Med kapitalismen vil forskjellene bli større. Mye av dette fordi mennesker er grådige av natur. 

Arbeiderpartiet kunne vært partiet som balanserte utgifter og inntekter og som bremset kapitalismen noe med å f.eks. mer kontroll på utbytte. Noen organisasjoner burde vært omgjort til ideelle med sterkere kontroll f.eks. legemiddelindustrien. Men da må AP tettere på folket igjen. De kan f.eks. ikke ha en leder som sier "gjør som jeg sier, men ikke som jeg gjør". I tillegg må de bort fra partiboken og gutteklubben grei. De må fokusere mer på hva som er best for landet og ikke hva som skal til for å få neste statsminister. Arbeiderpartiet og høyre har bevegd seg mot hverandre en stund. Kanskje vi i fremtiden ser en sterk regjering med samarbeid mellom disse to? Slike mindretallsregjeringen vi har nå krever for mange hestehandler og for mange kameler å svelge at det er ingen som får føre en helhetlig politikk. Det blir bare lappetepper som ofte ikke henger helt sammen.   

Anonymkode: e291e...66d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, Pashla skrev:

Jøss. Du har visst litt lesing foran deg. 

Ta det helt med ro jeg har lest de fleste partiprogrammene, men dette er en ekstrem forenkling, var det min kommentar om SV som gjorde utslaget? 

Anonymkode: 9e33b...88d

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ta det helt med ro jeg har lest de fleste partiprogrammene, men dette er en ekstrem forenkling, var det min kommentar om SV som gjorde utslaget? 

Anonymkode: 9e33b...88d

Nei. Det var den generelle «jeg skjønner ikke hvordan» som gjentok seg. Det er en del lesing som vil hjelpe der, altså. 
 
Syns ellers det var merkelig med personfokuset ditt.

Endret av Pashla
Skrevet
5 timer siden, Pashla skrev:

Jøss. Du har visst litt lesing foran deg. 

Slike besserwisser-kommentarer fra venstresiden er nok noe av årsaken til at de borgerlige gjør det godt.

Synes den borgerlige regjeringen har fått utrettet mye bra den siste tiden. Håndteringen av korona har de løst mye bedre enn den venstrevridde svenske regjeringen.

Det jeg har fått med meg av AP-politikk det siste er stort sett om kvinnenettverk, maktkamp og skittent internt spill i partiet. Det gir ikke meg mye!

Anonymkode: 17aea...d58

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slike besserwisser-kommentarer fra venstresiden er nok noe av årsaken til at de borgerlige gjør det godt.

Synes den borgerlige regjeringen har fått utrettet mye bra den siste tiden. Håndteringen av korona har de løst mye bedre enn den venstrevridde svenske regjeringen.

Det jeg har fått med meg av AP-politikk det siste er stort sett om kvinnenettverk, maktkamp og skittent internt spill i partiet. Det gir ikke meg mye!

Anonymkode: 17aea...d58

Hvis dét er hva du har klart å fange opp av Ap-politikk i det siste, så har du vel ikke fulgt så innmari godt med. Og det er faktisk ikke en «besserwisser-kommentar». Å lese avisen er ikke noe som er forbeholdt salongradikalere, det klarer de fleste leseføre mennesker. 

Skrevet
7 timer siden, Pashla skrev:

Hvis dét er hva du har klart å fange opp av Ap-politikk i det siste, så har du vel ikke fulgt så innmari godt med. Og det er faktisk ikke en «besserwisser-kommentar». Å lese avisen er ikke noe som er forbeholdt salongradikalere, det klarer de fleste leseføre mennesker. 

Tusen takk for ikke-besserwissertips om å "lese avisen"!

De fem øverste titlene på et søk i avisartikler om arbeiderpartiet var:

1.Grande har sendt bekymringsmelding om Trøndelag Ap

2. Jenter og maktmennesker i Arbeiderpartiet

3.Tar oppgjør med nachspiel-kultur

4.Kvinnekrav om kvinnelig fylkesleder i Ap

5. Makt foran medmenneskelighet i Arbeiderpartiet

Samtidig har de borgerlige økt batnetrygden, håndtert korona på en god måte osv.

Jeg tror det er årsaken til det HI spør om. De borgerlige driver god politikk, ap driver med et internt maktspill og surr.

Anonymkode: 17aea...d58

Skrevet
7 timer siden, Pashla skrev:

Hvis dét er hva du har klart å fange opp av Ap-politikk i det siste, så har du vel ikke fulgt så innmari godt med. Og det er faktisk ikke en «besserwisser-kommentar». Å lese avisen er ikke noe som er forbeholdt salongradikalere, det klarer de fleste leseføre mennesker. 

Tusen takk for ikke-besserwissertips om å "lese avisen"!

De fem øverste titlene på et søk i avisartikler om arbeiderpartiet var:

1.Grande har sendt bekymringsmelding om Trøndelag Ap

2. Jenter og maktmennesker i Arbeiderpartiet

3.Tar oppgjør med nachspiel-kultur

4.Kvinnekrav om kvinnelig fylkesleder i Ap

5. Makt foran medmenneskelighet i Arbeiderpartiet

Samtidig har de borgerlige økt batnetrygden, håndtert korona på en god måte osv.

Jeg tror det er årsaken til det HI spør om. De borgerlige driver god politikk, ap driver med et internt maktspill og surr.

Anonymkode: 17aea...d58

Skrevet (endret)
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for ikke-besserwissertips om å "lese avisen"!

De fem øverste titlene på et søk i avisartikler om arbeiderpartiet var:

1.Grande har sendt bekymringsmelding om Trøndelag Ap

2. Jenter og maktmennesker i Arbeiderpartiet

3.Tar oppgjør med nachspiel-kultur

4.Kvinnekrav om kvinnelig fylkesleder i Ap

5. Makt foran medmenneskelighet i Arbeiderpartiet

Samtidig har de borgerlige økt batnetrygden, håndtert korona på en god måte osv.

Jeg tror det er årsaken til det HI spør om. De borgerlige driver god politikk, ap driver med et internt maktspill og surr.

Anonymkode: 17aea...d58

Jeg søker ikke, jeg følger med mens det skjer. Da ville du ha visst at noen (gjerne avisene selv) ønsker å få det til å SE UT som maktkamp, og prøver å klistre Giskes avgang på Støre og Tajik. Noe som ikke stemmer. Tvert om er det grasrota som stopper ham, og Grande som ikke tåler å bli skuffa av sine egne partifeller. 

(Barnetrygden går opp med kolossale 300 kr i måneden, men kun for dem som har småbarn... Sjekk hvilke andre ytelser forsørgere, fattige, uføre og studenter kan flotte seg med etter 2013!)

Endret av Pashla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...