Gå til innhold

Er jeg urimelig overfor 13-åringen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han dro kl 12 ut for å møte en kompis! Sykle, «henge» og spille basket. Veldig bra!

Sier på vei ut at det er middag kl 17.30. PANG!!!! Der smalt han døra. «Alle andre» slipper å komme hjem til middag....bare han.... Det vet både han og jeg at av og til må en av de andre hjem for å spise, får besøk etc...

Er der virkelig urimelig å «ramme inn» disse ungene, spise et ordentlig måltid med familien for så evt å gå ut igjen? Greit av og til, men dom standard ikke komme hjem før på kvelden.

Han har rett i at noen av vennene ikke har noen form for forpliktelser, men jeg ønsker å hanke han inn innimellom. Ikke bare for det sosiale rundt bordet, men sikre at han får i seg skikkelig mat.

Dessuten, hvis vi ikke «rammer» han inn nå, hvordan blir de neste 4-5 åra?

Innimellom, eks fredager, farter de ute til 21-21.30. Sykler, bader, spiller fotball og spiser middagsrester når de kommer inn. Absolutt greit. Men min 13 åring vil ha det som hovedregel.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 4cfac...ba5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir beskjed om middag 17.30, men jeg ser ikke poenget med oppmøteplikt for en 13-åring. Et koselig måltid fordrer at alle deltar frivillig. Om han har det funt sammen med venner kan han varme opp mat når han kommer hjem om det blir for sent. 

Anonymkode: 947b6...be0

Skrevet

Selvsagt kommer man hjem til middag. 

Det er ikke urimelig å mate familien sin. 

Du lurer ikke på dette på ramme alvor?

Anonymkode: 2d46d...d78

Skrevet

Min er eldre da, men nei, ingen oppmøteplikt her. En periode i livet er venner og det sosiale mye viktigere synes jeg. Og vil hun heller ha oppvarmet mat, så værsågod :)

Skrevet

Har aldri forlangt at en 13-åring skal komme hjem til middag om det ikke er noe spesielt. Men da kan heller ikke 13-åringen forvente at det er mer middag igjen eller at den er varm når han/hun kommer hjem

Anonymkode: 2dab4...9f4

Skrevet

Min 11-åring stakk ut nå med venninner. Sa at det er middag i 17-tiden, men regner ikke med at hun kommer hjem før hun må (kl. 19). Helt greit. Snakke kan vi gjøre ellers uansett, og maten får hun jo, bare litt senere. Gjør det samme med de tre eldre barna også. Middag der alle seks er samlet, er sjelden vare. 

Anonymkode: c1821...e1a

Skrevet

Her er det frivillig, men de må gi beskjed om de kommer eller ei. 

Har barn på 11, 13, 16 og 19 år, somregel kommer de tii middag. Men gjør de ikke det så er det ingen krise. Da spiser de senere. 

Anonymkode: e2b65...831

Skrevet

Vi har ikke oppmøte plikt til middag, men vi prøver å avtale middag slik at vi er flest mulig hjemme. Begge ungene liker å spise middag samlet, så jeg er vel heldig der. Men noen ganger kommer de ikke hjem til middag, da gir de beskjed i god tid. De er også flinke tilåkomme innom og ta seg noen brødskiver, da ramler gjerne hele gjengen inn, smører seg noen brødskiver og farter ut igjen. 

Vi har ingen faste regler på noe ang innetider og mat, alt avtales dag for dag og det har fungert fint hos oss. Middag er eneste måltid vi spiser samlet, så det er nok også derfor de som oftes kommer hjem til middag. Vi er en familie med turnusjobbing og aktive barn, slik at dagene er aldri like og fast tid for middag, innetider osv blir litt vanskelig. Skal noen tidlig opp, så faller hele huset til ro tidligere enn vanlig. Vi gir og tar alle sammen. Men ja, jeg er dum til tider jeg også, ungene får ikke frie tøyler eller kan gjøre som de vil selv om vi ikke har så mange regler. Jeg er vistnok forholdsvis streng, men ungene syns det er helt greit. Jeg skal vite hvor de er, avtaler vi legger skal holdes,er de i tvil om hva de får lov til så skal de spørre først for jeg er greiere om de spør først, jeg er ikke så grei om de gikk litt over streken. 

Anonymkode: f5303...a2b

Skrevet

Jeg krever at 14-åringen min møter til middag enkelte dager i uka. Greit at venner er det viktigste, men det betyr ikke at han ikke fremdeles tilhører en familie. Dessuten vil jeg at han skal få i seg ordentlig mat mellom frokost og kveldsmat. 

Anonymkode: 5ff8a...495

Skrevet

Jeg er sjokkert over hvor mange som svarer at det er fritt fram for unge tenåringer å slippe unna middag. 
Og en 13-åring kan ikke sammenlignes med en 17-åring.

Det er sikkert dager hvor felles middag ikke er mulig pga aktiviteter, men dager der alle har fri og eneste planen er å henge rundt, så er det helt normalt å ha felles middag. 

Som en kompis av oss sa da eldste tenåringen hans var i sitt verste opprør; jeg er kanskje dum og teit, men jeg skal aldri slutte å bry meg❤️

Anonymkode: d63fa...5de

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sjokkert over hvor mange som svarer at det er fritt fram for unge tenåringer å slippe unna middag. 

Det er sikkert dager hvor felles middag ikke er mulig pga aktiviteter, men dager der alle har fri og eneste planen er å henge rundt, så er det helt normalt å ha felles middag. 

Som en kompis av oss sa da eldste tenåringen hans var i sitt verste opprør; jeg er kanskje dum og teit, men jeg skal aldri slutte å bry meg❤️

Det er fullt mulig å bry seg uten at alle samles ved middagsbordet

Anonymkode: 2dab4...9f4

Skrevet

Jeg er litt delt. Venner er viktig. Jeg vil heller at min tenåring kommer hjem frivillig til middag og er blid, enn å spise middag med en sur en. Her praktiserer jeg oppfordring til å komme hjem når middag er klar. Kommer de ikke må de varme middag. De får IKKE penger til junk. Noen ganger spør de om å spise middag hos venner, eller om en venn kan bli med på middag. 8 av 10 ganger kommer de hjem til middag og er blide. Husker selv hvor viktig venner var på den tiden. Med frihet kommer ansvar tenker jeg. Mine unger er opptatt av idrett og gjennom idretten vet de godt hvor viktig en sunt og balansert kosthold er. Også jevnlig inntak av mat. 
Slipp ungene litt fri, sultne unger kommer hjem tenker jeg. 😊

Anonymkode: 75c2d...f6d

Skrevet

Her gjør vi litt 50/50. Enkelte dager greit, andre dager ønsker jeg at vi er samlet! Min går i 8 klssse.

Skrevet

Dersom de ikke kommer hjem til middag. Hva slags mat spiser de i løpet av dagen? (Tenker på de under 16-17 år)

Anonymkode: 867ef...c94

Skrevet

Jeg tenker du er urimelig. Her blir ingen av tenåringene i huset tvunget hjem til middag, Jeg tvinger de ikke hjem til ordinært familiebesøk heller. 

Anonymkode: 2f4f5...ad5

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom de ikke kommer hjem til middag. Hva slags mat spiser de i løpet av dagen? (Tenker på de under 16-17 år)

Enten så har de spist middag hos andre eller så spiser de når de kommer hjem.

Anonymkode: 947b6...be0

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for man bryr seg ikke hvis man ikke spiser middag sammen 🙄

Folk er ulike. Vi spiser middag sammen med dem som er til stede der og da, resten snakker vi med når det passer. Man kan så absolutt møtes på andre arenaer enn ved middagsbordet, og selv om å dele et måltid er hyggelig, er det ikke eneste måten å tilbringe tid sammen. Sånn sett kan jeg jo spille like sjokkert og snu på det ved å si at de som har så dårlige familiebånd at de må spise sammen hver dag for å beholde dem, sliter mye mer enn vi som ikke er så nøye. Men det blir bare tåpelig å holde på sånn.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De spiser der de er, som regel skiver, frukt ol. Kanskje litt is om sommeren. Noen ganger spiser de middag hos andre også.

Skrevet

HI her

Nå fikk jeg en telefon fra 13 åringen. Han og 2 kompiser har tatt bussen til et annet tettbygd strøk hvor det bor flere de har kommet i klasse med på ungdomsskolen. Han spurte om han kunne være lengre ute for de hadde det så gøy sammen. 

SELVSAGT får han det😅

Skrevet

Her er søndagsmiddagen hellig, men alle er invitert (så lenge jeg får beskjed innen rimelig tid, ellers sper vi på med det vi har). Vi dekker med duk, penservise, sølvtøy og damaskservietter, og deler et koselig og avslappende måltid i en travel hverdag. Vi spiser sammen de andre dagene også så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 60d79...4f7

Skrevet

Venner er viktigere enn middag med mor altså.

Anonymkode: 61741...77c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han dro kl 12 ut for å møte en kompis! Sykle, «henge» og spille basket. Veldig bra!

Sier på vei ut at det er middag kl 17.30. PANG!!!! Der smalt han døra. «Alle andre» slipper å komme hjem til middag....bare han.... Det vet både han og jeg at av og til må en av de andre hjem for å spise, får besøk etc...

Er der virkelig urimelig å «ramme inn» disse ungene, spise et ordentlig måltid med familien for så evt å gå ut igjen? Greit av og til, men dom standard ikke komme hjem før på kvelden.

Han har rett i at noen av vennene ikke har noen form for forpliktelser, men jeg ønsker å hanke han inn innimellom. Ikke bare for det sosiale rundt bordet, men sikre at han får i seg skikkelig mat.

Dessuten, hvis vi ikke «rammer» han inn nå, hvordan blir de neste 4-5 åra?

Innimellom, eks fredager, farter de ute til 21-21.30. Sykler, bader, spiller fotball og spiser middagsrester når de kommer inn. Absolutt greit. Men min 13 åring vil ha det som hovedregel.

Hvordan gjør dere det?

Han må jo ikke avbryte lek og morro fordi du lager middag. Han må vel få bestemme det selv. Er han sulten når han kommer hjem så kan du smøre en skive brød til han. 

Anonymkode: 3024f...3c2

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er søndagsmiddagen hellig, men alle er invitert (så lenge jeg får beskjed innen rimelig tid, ellers sper vi på med det vi har). Vi dekker med duk, penservise, sølvtøy og damaskservietter, og deler et koselig og avslappende måltid i en travel hverdag. Vi spiser sammen de andre dagene også så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 60d79...4f7

Hæ?

Skrevet

Krever aldri at noen kommer hjem til middag, men krever derimot at de selv lager seg et greit måltid når de kommer hjem. Hvis de ikke har spist noe ute da selvfølgelig.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?

Jeg sier og bare "hæ"... 

Anonymkode: 3024f...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...