Gå til innhold

Vet du om et ord som mange uttaler/skriver feil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avfinne seg (med) = akseptere situasjonen

Innfinne seg = være på plass

Virker som veldig mange blander disse to.

Selv skrev jeg hvisnok (visstnok), evt. (ev.) og ihvertfall (i hvert fall) lenge. 

Anonymkode: 664f8...0f2

Denne sliter jeg veldig med, tror jeg skriver i alle de varianter som finnes

Anonymkode: 1dd7e...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ikke et ord som ofte skrives feil, men som bevisst mistolkes:

Feminisme Selve ordet kommer opprinnelig av det latinske ordet feminia, som betyr kvinne. Symbolet er det kvinnelige Venus symbolet og benyttes i kjønnskamp.

Ordet brukes ofte bevisst feil da det sidestilles med likestilling i feministiske miljøer, noe det definitivt ikke er!

Anonymkode: 031c1...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldrig 😅😅😅😅😅 

 

og

 

Fjord ( i fjor- året før) folk skriver i fjord sommer😅😅😅

 

 

og hvem farge er dette... grusomt. ( Det er hvilken farge er dette) 

Anonymkode: 8ab03...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig, krasj, ukentlig og stort sett alle ord som folk av en eller annen grunn skriver i ett, bl.a. i dag/kveld/år/fjor/natt/morgen, om bord, til stede, i live, i hjel.

Anonymkode: 0966b...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ikke et ord som ofte skrives feil, men som bevisst mistolkes:

Feminisme Selve ordet kommer opprinnelig av det latinske ordet feminia, som betyr kvinne. Symbolet er det kvinnelige Venus symbolet og benyttes i kjønnskamp.

Ordet brukes ofte bevisst feil da det sidestilles med likestilling i feministiske miljøer, noe det definitivt ikke er!

Anonymkode: 031c1...e93

Feminismen oppsto da kvinner ble fullstendig undertrykt av samfunnet, og navnet henger igjen fra da bevegelsen kun handlet om å sette kvinner på lik fot som men. Moderne feminisme ser på måtene patriarkatet skader både kvinner og menn på. Vi ser utliggere som opptrer med mannehat, men disse individene har ingen makt og finnes bare på nettet. Når folk tar avstand fra ordet feminisme, skader de likestillingsbevegelsen, selv om de selv er for likestilling.

Anonymkode: 0966b...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har driti meg ut på det inntil nylig, hadde en diskusjon på jobb der vi begge var usikkre så vi googlet det🙈 er 35 år🙄

Jeg sliter med å vite når jeg skal bruke hun og henne, flaut.

Anonymkode: 7b6e9...a39

Usikker skrives med 2 k-er, men usikre skrives med 1 k....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta til etterretning, og å ta til orientering. Disse brukes om hverandre, men har ulik betydning. Tar man noe til etterretning så følger man det, endrer praksiks eller lignende. Tar man noe til orientering, så merker man seg saken, men ikke nødvendigvis noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uttaler Donald Trump som Donald Trumf. 

Anonymkode: 1f2c0...aa5

Hahah, ja den har jeg hørt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skriver datra/ tabelett/ tennåring

 

Østfold-l på vanlig østlandsdialekt. (Nrks korrespondent i USA er et glimrende eksempel)

Anonymkode: d3629...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrives riktig, men brukes feil...

«I så fall» når det skal være «i hvert fall» 

Som i f.eks «Jeg har ikke planlagt hele helgen, men jeg skal i så fall ut på shopping lørdag formiddag» 🤔

 

Anonymkode: bdee7...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke ment som en hetsetråd, kun fordi jeg synes det er interessant.
 

Et ord jeg opplever at veldig mange bøyer feil, skriftlig og muntlig, er «asiat». Ordet bøyes en asiat - asiaten - asiaten - asiatene, men mange bøyer det som «europeer» og «afrikaner», altså en asiater - asiateren - asiatere - asiaterne.

Noe annet?

Anonymkode: d76cb...ac4

Mener du at «asiaten» er ubestemt flertallsform av ordet «asiat»? Det har jeg aldri hørt, og det står heller ikke i ordboken? En asiat - asiaten - asiater - asiatene er riktige.
 

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Asiat&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Folk som skriver datra/ tabelett/ tennåring

 

Østfold-l på vanlig østlandsdialekt. (Nrks korrespondent i USA er et glimrende eksempel)

Anonymkode: d3629...8c2

Den bruken av l finnes i dialekter i mange andre områder enn Østfold. Og det er slett ikke alle i Østfold som bruker den! (Jeg kommer selv fra Østfold, og det er ikke vanlig på mitt hjemsted.) Jeg må - dessverre - innrømme at jeg ikke synes det høres lurt ut, men det er bare samme type l som alle bruker brukt i nye ord.

Anonymkode: d76cb...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Leverpostei skrev:

Mener du at «asiaten» er ubestemt flertallsform av ordet «asiat»? Det har jeg aldri hørt, og det står heller ikke i ordboken? En asiat - asiaten - asiater - asiatene er riktige.
 

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Asiat&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

 Nei, enten skrivefeil eller autokorrekt. Ubestemt flertall er «asiater», men ikke «asiatere».

Anonymkode: d76cb...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvlap

i fjord

hvem i stedet for hvilken

gulerot

ødlagt

logistikk i stedet for logikk 

og jeg misliker uttrykket «samme det». For det er sjelden det samme

Anonymkode: b427b...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uttaler Donald Trump som Donald Trumf. 

Anonymkode: 1f2c0...aa5

Haha, ja det gjør min far helt konsekvent 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre har nevnt: forhåndsregler når ordet er forholdsregler. Spesielt i denne pandemien har det irritert meg veldig, selv offentlige personer og nyhetsopplesere sier dette feil.

I forhold til: «hva skal vi gjøre i forhold til helgen?» Nei, bare nei! Da spør man jo om hva man skal gjøre sammenlignet med helgen. Si heller «hva skal vi gjøre med tanke på xxx».

 

Anonymkode: 6a840...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann når det skrives an."Det går ikke ann." 

Ett når man mener et. "Jeg bor i ett rødt hus." 
 

Irriterende. 

Anonymkode: 791e0...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Durni skrev:

Å ta til etterretning, og å ta til orientering. Disse brukes om hverandre, men har ulik betydning. Tar man noe til etterretning så følger man det, endrer praksiks eller lignende. Tar man noe til orientering, så merker man seg saken, men ikke nødvendigvis noe mer.

Feil. «Ta til etterretning» betyr det samme som å «ta til orientering». Les her: https://tidsskriftet.no/2012/09/sprakspalten/til-etterretning-bor-unngas

Anonymkode: 0f244...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...