Gå til innhold

Gratisprinsippet og leirskole

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De har jo gjerne en base på leirskolen og går på dagsturer derfra, så de trenger ikke ha med mer enn mat, drikke og litt ekstra klær. Mine har brukt skolesekken, og det har fungert utmerket.

Anonymkode: 8c327...e31

Vi har fått låne sekk og sovepose men du har helt rett, det er mange muligheter ♥️

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Joggesko fungerer aldeles utmerket for oss. Regntøy i form av allværsjakke og bukse har vi selvsagt men ikke noe utover det. Er det vinter på fjellet så bruker vi vintersko. Klarer oss helt fint 

Joggesko fungerer om man rusler på veier og godt opptråkte stier ja, ikke til skikkelig fjelltur. 

Anonymkode: 75a9e...cd4

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joggesko fungerer om man rusler på veier og godt opptråkte stier ja, ikke til skikkelig fjelltur. 

Ok☀️

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, det er snakk om barn. Barn som veier veldig lite og som er vant til å gå på joggesko.

Det går helt fint å gå en fjelltur uten dyre fjellsko, mine barn har bevist det mang en gang.

Jeg har aldri hatt fjellsko selv heller, og har bevist mang en gang at det er helt uproblematisk å gå på vanlige joggesko.

At du ikke klarer det betyr ikke at andre ikke klarer det.

Leirskolen i 7.klasse er ikke beinharde fjellturer heller, det er toppturer som har fokus på glede og mestring. Alle i klassen skal klare det, og da klarer man det på joggesko.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, nå skal de fleste på leirskole ikke på en "lars Monsen ekspedisjon" i villmarka, men gå kortere dagsturer til og fra ei hytte. Da fungerer joggesko/støvler faktisk helt greit. Har tom brukt treningsjoggesko på en skikkelig fjelltur (vandring over flere dager på vidda med teltovernatting) da jeg glemte fjellskoa mine, og gjett hva...det og gikk fint. 

Hva angår utstyr sier jeg meg enig med flere. Skolesekk kan brukes, det samme kan vanlig regntøy. Soveposer kan lånes. Leirskole trenger ikke koste mer enn kr 0,-, med mindre man er utstyrsfanatisk. Når det er sagt, jeg går MYE i fjellet og en god turopplevelse blir bedre av godt utstyr. Så om man tenker å få ungene interessert og turglade, kan investering i utstyr lønne seg :) 

Skrevet

Jeg får sikkert kjeft nå, men hva forventer man egentlig når man har barn? Er det ikke vanlig å ha et minimum nivå av turutstyr til barna? Velter 250 kr lasset? Min tenåring spiser for mer enn det på en uke, han får jo mat på leirskole så da sparer man penger der og kan bruke de til lommepenger. Virker som om folk blir overrasket over å ikke få dekket fjellstøvler og regntøy. Hva med å ta ansvar for barna man selv har satt til verden? Ingenting skal koste noe, ungene har aldri utstyr og skylda legges på skolen. Hva med å ta litt ansvar selv? Fikse det? Låne av familie og venner, se etter utstyr på Finn? Få ungen til å tjene lommepenger selv. Ta ansvar. Er så lei av folk som klager.

Anonymkode: 48419...85b

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, det er snakk om barn. Barn som veier veldig lite og som er vant til å gå på joggesko.

Det går helt fint å gå en fjelltur uten dyre fjellsko, mine barn har bevist det mang en gang.

Jeg har aldri hatt fjellsko selv heller, og har bevist mang en gang at det er helt uproblematisk å gå på vanlige joggesko.

Leirskolen i 7.klasse er ikke beinharde fjellturer heller, det er toppturer som har fokus på glede og mestring. Alle i klassen skal klare det, og da klarer man det på joggesko.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/besseggen-guide-bekymret---nytt-fenomen/72687175/amp

Det er jo lov å høre på folk med erfaring... om man ikke alltid tror man er best til alt da... tror vi har ulik mening om hva fjelltur er. For meg er ikke fjelltur å rusle på en vei rundt hytta som ligger på fjellet...

Skrevet

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/besseggen-guide-bekymret---nytt-fenomen/72687175/amp

Det er jo lov å høre på folk med erfaring... om man ikke alltid tror man er best til alt da... tror vi har ulik mening om hva fjelltur er. For meg er ikke fjelltur å rusle på en vei rundt hytta som ligger på fjellet...

Du er opptatt av dette ordet "rusle".. For 7 klassinger kan det ikke bli sånn at dersom du ikke har utstyr til ekspedisjon utenfor oppmerket sti så er det ikke godt nok altså. Klarer folk seg uten denslags så er det vel greit det? 

Skrevet
17 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du er opptatt av dette ordet "rusle".. For 7 klassinger kan det ikke bli sånn at dersom du ikke har utstyr til ekspedisjon utenfor oppmerket sti så er det ikke godt nok altså. Klarer folk seg uten denslags så er det vel greit det? 

Foreldrene velger da leirskole i 1 kl. De har 6-7 år på seg før barna drar. Velger de fjell trengs mer utstyr enn om de velger en ved havet. Skal de gå fjellturer bør de ha fjellsko. Skal de bare gå litt på fjellet holder joggesko. Når man har gått noen fjellturer så lærer man å sette pris på riktig utstyr altså. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene velger da leirskole i 1 kl. De har 6-7 år på seg før barna drar. Velger de fjell trengs mer utstyr enn om de velger en ved havet. Skal de gå fjellturer bør de ha fjellsko. Skal de bare gå litt på fjellet holder joggesko. Når man har gått noen fjellturer så lærer man å sette pris på riktig utstyr altså. 

Vi har faktisk ikke valgt noe som helst. Vi vet ikke engang hvor de skal enda. Vi får mer info i morgen og leirskole er i uke 37. Det du driver med her er å mane til at utstyret som trengs er langt utover det som faktisk kreves til en helt vanlig leirskole. Godt mulig det finnes bedre valg enn joggesko til topptur altså men her er massen mest ute etter hva som er godt nok 

Skrevet

Poenget mitt var ikke å lage en diskusjon på OM de skal på leirskole eller ikke. Men gratisprinsippet forsvinner med en gang de nevner «lommepenger». Fra den setningen er det ikke gratis lenger. Og da listen for utstyr ble presentert og det står turbukse, skarp kniv, fiskeutstyr (hvis man vil fiske), fjellsko, regntøy, ullstilongs osv, så kan det utstyret man allerede har virke som alt for lite. Vi fikk beskjed om at joggesko er fint, men de må ha med fjellsko i tillegg. Regntøy er fint om det regner, men om det ikke regner, så må de ha turbukse. Da blir det litt press på familier som ikke har så mye. Og noen barn på 12 år er større enn andre. Min datter bruker small i klær og 41 i sko, så det blir ikke billig. Klær til voksne er dyrere enn klær til barn.
Jeg skal ut og shoppe. Vi har råd til det, og vi trenger nye fjellsko og turbukse uansett da det hun har ble snaut i sommer. Regner med å måtte bruke minst 1500 på utstyret som trengs. Det har ikke alle familier råd til. 

Men hele poenget her er at gratisprinsippet forsvinner. Det handler ikke om at man kan spare 10kr i mnd i 6 år. Det handler ikke om at man bør ha ditt og datt. Det handler om at gratisprinsippet forsvinner i det skolen sier «lommepenger» og «utstyrsliste». For familiene som har minst, vil dette medføre enormt press. 

Anonymkode: 36893...4ab

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men går dere aldri fjelltur ellers? Vil vel kalle turutstyr standardutrustning. 

De fleste kommuner har utlånssentraler for utstyr som er mindre i bruk. 

Anonymkode: edfc1...39d

Utrolig nok finnes det folk i Norge som ikke går på fjelltur. Det finnes til og med folk som ikke har hytte. Jeg vet det, sjokkerende, men sånn er det altså.

Hovedhensikten med leirskole er at alle skal få prøve friluftsliv, også de som aldri drar på tur med foreldrene. Da er det jo dumt om utstyrskravene blir så høye at de som leirskolen egentlig er ment for ikke kan bli med. Det er ikke så lett å finne noen å låne fra heller, dersom man ikke kjenner noen friluftsfolk, så skolen burde absolutt være mer behjelpelig og ikke minst forståelsesfulle. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

men du fremstiller dette som en problemstilling som ikke eksisterer! leirskole er ikke tur over Besseggen....det er nok mer i kategorien "rusle på en vei (eller sti - som vi andre kaller det) som ligger på fjellet.... og da er det faktisk ikke nødvendig med alfa fjellsko og fjellreven turbukse/anorakk. 

Derfor kan vi jo anta at skolen kanskje har lagt opp en liste som er unødvendig i forhold til hva man faktisk trenger av utstyr for å gjennomføre leirskole i Norge. 

Opplever kanskje tonen din som noe nedlatende i forhold til at du har behov for å definere friluftsliv og fjelltur på en slike måte at aktiviteter mange driver med faller utenfor og er omtalt (av deg) som rusleturer på vei...ut over det er jeg enig i at godt utstyr ofte gir en bedre turopplevelse - spesielt i mer krevende terreng.

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi har faktisk ikke valgt noe som helst. Vi vet ikke engang hvor de skal enda. Vi får mer info i morgen og leirskole er i uke 37. Det du driver med her er å mane til at utstyret som trengs er langt utover det som faktisk kreves til en helt vanlig leirskole. Godt mulig det finnes bedre valg enn joggesko til topptur altså men her er massen mest ute etter hva som er godt nok 

At dere ikke vet hvor de skal tror jeg ikke noe på. De drar om noen uker?? Hvor dårlig følger dere opp barna? Leirskole diskuteres mest på foreldremøter i 1 kl her, men hvor de skal har da blitt kommunisert ut så alle kan vite det, vi var jo med å bestemte også. 

På leirskolen klarer de seg sikkert. Mitt svar kom på at du hevdet andre sko var like bra og at tom om man har egen hytte på fjellet er ikke dette utstyr en har. Det er nok feil. Uansett, leitskole bør ikke komme som en stor overraskelse,  man har mange år på å spare/skaffe utstyr. Og minimum oppfølging av barna tilsier vel at om man ikke vet noe om leirskolen i god tid før de drar, så spør man. Evt deltar på det som er av møter/facebook grupper, FAU osv.

Skrevet

At dere ikke vet hvor de skal tror jeg ikke noe på. De drar om noen uker?? Hvor dårlig følger dere opp barna? Leirskole diskuteres mest på foreldremøter i 1 kl her, men hvor de skal har da blitt kommunisert ut så alle kan vite det, vi var jo med å bestemte også. 

På leirskolen klarer de seg sikkert. Mitt svar kom på at du hevdet andre sko var like bra og at tom om man har egen hytte på fjellet er ikke dette utstyr en har. Det er nok feil. Uansett, leitskole bør ikke komme som en stor overraskelse,  man har mange år på å spare/skaffe utstyr. Og minimum oppfølging av barna tilsier vel at om man ikke vet noe om leirskolen i god tid før de drar, så spør man. Evt deltar på det som er av møter/facebook grupper, FAU osv.

Grunnen til at vi ikke vet hvor de skal er at helt frem til i fjor trodde vi at det ikke ville bli noen leirskole. Vi hadde planer om at foreldrene skulle organisere noe. Type telt tur med fisking. Vi fikk tidlig vite at noe leirskole i regi av skolen ville det ikke bli. Dette endret seg etter jul i 6 klasse. Da fikk vi vite at det ville bli leirskole. Vi skulle finne ut mer tidlig vår. Så kom corona. Da fikk vi så beskjed om at leirskole høsten 2020 ville utgå. Nå ved skolestart fikk vi kontrabeskjed og leirskole blir det. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det mange år siden jeg var på leirskole selv, men da brukte vi joggesko eller støvler, alt etter hva man hadde. Var flere som brukte skolesekken, og bar med seg sengetøy i en bag. Klær til de ulike årstidene må jo ungene ha uansett, de duger på tur også.

Lommepenger ville jeg tatt opp med skolen om det virkelig ikke er noen sjanse til å få det til, ev. søkt kommunen på forhånd.

Anonymkode: 17d37...4f1

Så du mener man kan søke kommunen, om lommepenger til leirskole? Eh...?

Anonymkode: edd28...25d

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min går i 4. Leirskole er enda ikke nevnt på foreldremøter. Er det i 7.?

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget mitt var ikke å lage en diskusjon på OM de skal på leirskole eller ikke. Men gratisprinsippet forsvinner med en gang de nevner «lommepenger». Fra den setningen er det ikke gratis lenger. Og da listen for utstyr ble presentert og det står turbukse, skarp kniv, fiskeutstyr (hvis man vil fiske), fjellsko, regntøy, ullstilongs osv, så kan det utstyret man allerede har virke som alt for lite. Vi fikk beskjed om at joggesko er fint, men de må ha med fjellsko i tillegg. Regntøy er fint om det regner, men om det ikke regner, så må de ha turbukse. Da blir det litt press på familier som ikke har så mye. Og noen barn på 12 år er større enn andre. Min datter bruker small i klær og 41 i sko, så det blir ikke billig. Klær til voksne er dyrere enn klær til barn.
Jeg skal ut og shoppe. Vi har råd til det, og vi trenger nye fjellsko og turbukse uansett da det hun har ble snaut i sommer. Regner med å måtte bruke minst 1500 på utstyret som trengs. Det har ikke alle familier råd til. 

Men hele poenget her er at gratisprinsippet forsvinner. Det handler ikke om at man kan spare 10kr i mnd i 6 år. Det handler ikke om at man bør ha ditt og datt. Det handler om at gratisprinsippet forsvinner i det skolen sier «lommepenger» og «utstyrsliste». For familiene som har minst, vil dette medføre enormt press. 

Hva er alternativet da mener du? Hvor kan de reise på leirskole uten "utstyrsliste"? 

Mine barn var på Lifjell, og der fikk vi beskjed om at været kan skifte fort på fjellet og det er viktig at barna ikke fryser. De anbefalte ullundertøy, men de krevde det ikke. Barna måtte ha et par gode sko og støvler. Var ikke veldig mange som kjøpte fjellsko altså, men gore tex vintersko var det mange som brukte 

Regntøy måtte de ha med, og en god bukse å gå tur i. Ingen krav om dyre utebukser, flere gikk i joggebukse. Vi kjøpte en turbukse på Coop medlemstilbud, satt ned fra 699 til 299 og fungerte gull. 

Om leirskolen har så krevende utstyrslister at der blir umulig å gjennomføre for lavtlønnsfamiliene så videreformidler du det til fau, da kan ikke det stedet brukes igjen. 

Skrevet

Datteren min går i 4. Leirskole er enda ikke nevnt på foreldremøter. Er det i 7.?

Ja, det er i 7.klasse 

Her har ikke foreldrene noe med det å gjøre, skolen booker plass på samme sted for 10 år om gangen og får derfor en grei pris. 

Blir gjerne tatt opp på foreldremøte i 6.klasse og da blir pakkelistene utdelt så man har litt tid på det som må skaffes. 

Skrevet

Dette. Ingen av mine hadde fjellsko - og de var alle 3 på leirskole i Lofoten! 

Anonymkode: 27d65...b85

Skrevet

Du har helt rett i at noen foreldre har svært svak økonomi.  Kanskje burde "noen", for eksempel skole eller helsestasjon informere om nødvendig utstyr til større barn.  Og så burde skolen tatt innover seg at ikke alle barn har overflod av sports- og friluftsutstyr.  

Jeg har normalt god økonomi men jeg har f.eks. aldri kjøpt slalåmski til barna mine, det har de lånt eller leid.  Her vi bor er det lite snø, vi har ikke hytte på fjellet og vi har ofte reist på storbyferier i påske-/vinterferie.  

Gratisprinsippet finnes, men skolen kan likevel kreve at barn har vanlig utstyr, for eksempel badedrakt, joggesko og regntøy.  Skolen bør være ute i god tid før det kreves nytt utstyr.  

Jeg synes det er prisverdig når klassekontakter tar støyten og minner skolen på at 250 kroner kan være en liten formue for noen.  

Anonymkode: 5c8db...923

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme her, og her er leirskolen i 5. klasse.

Anonymkode: a7447...8f2

Skrevet

Joda, joggesko er definitivt det beste å gå på ordentlig fjelltur med. Så sant de ikke er slics altså, de bør ha litt grip.

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle kanskje presisert i innlegget at dette ikke gjelder meg. Jeg har det meste utstyret fra før, så jeg trenger ikke kjøpe inn noe særlig. Men for de som virkelig ikke har råd, så er dette vanskelig. De har ikle råd til alt utstyr, de har ikke råd til å kjøre rundt fra sted til sted for å kanskje finne noe av det de trenger i en by langt unna. Det å spørre på Facebook er greit nok hvis det ikke er snakk om annet enn sovepose e.l, men når man begynner å mase om klær, så synes det bedre. Jeg er klassekontakt for 3. år for klassen, og jeg har foreldre som kontakter meg pga dette. Jeg har tilbudt meg å legge ut på vegne av dem, men det sitter landet inne. Jeg har sjekket om klassekassen kan dekke noe kjøpt fra finn, men jeg ser at turbukser til voksne som legges ut der, ikke er spesielt billige. I alle fall ikke i nærheten her. 
250 i lommepenger er maksimum, ja, men «alle» kommer til å ha med det. Så synes det godt et mammaen til Trine ikke har så mye. Og uansett så skal jo dette være gratis. Da må skolen sette inn ressurser til lommepengene, eller droppe lommepengene. Gratis er gratis! Det er det som er poenget. 

Jeg er også en av dem som har råd, men som verner om gratisprinsippet. Jeg hadde nok tatt utstyrslisten opp, og bedt de skrive en ny. Fjernet det som er unødvendig, evt skrevet det under kjekt å ha istedenfor ha med. 
Lommepengene er det litt verre å få gjort noe med, annet enn å få ned summen. Fåtallet (heldigvis) har så dårlig råd at de ikke har råd til å sende med barna en femtilapp. For 250 på en uke var unødvendig mye. 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger jo fjellsko og regntøy selv om du går dagstur og har hytte. Har man egen hytte, har man jo sånt. Fjellsko er ikke det samme som joggesko eller vintersko. 

Å på på fjelltur i regntøy og fjellsko hadde jeg aldri gjort. Særdeles ubehagelig og ville ha ødelagt min turopplevelse. Jeg hade sannsynligvis valgt bort fjelltur på en skikkelig regntung dag, men om jeg skulle gått hadde jeg brukt joggeskoene mine og ulltøy, kanskje en vindtett jakke.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi velger ikke leirskole. Det er aldri noe tema. Hvem som velger vet jeg ikke, vi blir bare informert det året de skal dra. De har aldri dratt på fjellturer.

Skrevet

Jeg er 33 år, gått Besseggen flere ganger, og har aldri eid et par fjellsko i mitt liv. Greid meg helt fint. Det å forvente at barn har fjellsko er litt voldsomt. Joggesko eller goretex-sko må være mer enn bra nok på leirskole. Å alminnelige regntøy, støvler, vanlig uteklær osv. må være bra nok. Man kan forvente at barn har ordentlige sko å gå i, varme klær og regntøy. Men ikke at man skal stille opp i dyrt turutstyr.

Anonymkode: 3bcb1...0b2

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men man kan da ikke drive noe etter gratisprinsippet? Ingenting er gratis... skal alle barn forsake alt som koster noe da fordi det er noen som har foreldre som ikke greier spare seg opp noe på 7 år? Blir for dumt! Ting koster, og da må det bare bli slik at ikke alle får vært med på alt da, om ikke foreldrene greidr prioritere litt. At noen er fattige kan ikke gå ut over alle. Jeg vet det er kjipt for de barna det gjelder, men slik blir jo dessverre livet for dem til de kan ta egne valg selv da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...