Gå til innhold

Gratisprinsippet og leirskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen betaler leirskole for barna. Men gratisprinsippet eksisterer ikke likevel. Utstyret de må ha med gjør det vanskelig for de som har minst. Og lommepengene(250kr). Man får en liste over hva som skal med, og i den står det blant annet tursekk, fjellsko, sovepose og turbukse/jakke. De som har lite har ofte ikke investert i slike ting. Da dette ble tatt opp, så ble det sagt at «de kan bo bare låne av hverandre». Men de fleste har da ikke dobbelt opp med disse tingene. Og slik blir leirskole ikke en del av gratisprinsippet likevel, slik at mange foreldre leverer barna med en klump i magen fordi forskjellene kommer til å komme frem

Anonymkode: 36893...4ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bua! 

Anonymkode: a7900...2a6

Skrevet

Kanskje det går an å låne av andre enn de i klassen? Har dere ingen andre venner, familie eller lignende. Hva med å spørre på face, om noen av mine "venner" hadde spurt om å låne tursekk så hadde jeg gladelig lånt det ut.

Disse listene må du ta med en klype salt også, min sønn var på leirskole og det var ikke måte på hvor viktig det var med ordentlig regntøy for de skulle i båt. Jeg gikk ut og kjøpte en flott Bergans tur/regnbukse. Men den ble ikke brukt, kunne like gjerne kjøpt eller lånt en rimelig en.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skolen betaler leirskole for barna. Men gratisprinsippet eksisterer ikke likevel. Utstyret de må ha med gjør det vanskelig for de som har minst. Og lommepengene(250kr). Man får en liste over hva som skal med, og i den står det blant annet tursekk, fjellsko, sovepose og turbukse/jakke. De som har lite har ofte ikke investert i slike ting. Da dette ble tatt opp, så ble det sagt at «de kan bo bare låne av hverandre». Men de fleste har da ikke dobbelt opp med disse tingene. Og slik blir leirskole ikke en del av gratisprinsippet likevel, slik at mange foreldre leverer barna med en klump i magen fordi forskjellene kommer til å komme frem

Jeg forstår godt at noen vil slite litt med dette Men : for mange lar dette seg løse ved å være litt kreative. Fjellsko:vel... Vinterstøvel duger. Jakke? Det har ungene uansett. Samme med joggesko. Sekk, sovepose og liggeunderlag er stort sett mulig å få lånt. I større byer er det ofte utlånsordninger og der det ikke finnes så lar det seg gjøre å få lånt av noen. Her skal minste på leirskole snart og jeg fikk i dag låne både sekk og pose av naboen. Fjellsko har han ikke men han har vanntette gortex joggesko og kan også sende med mine støvler. De er litt store men med en ekstra såle så funker det. Regntøy har unger uansett. Lommepenger ser jeg kan være vanskelig for noen men jeg tror mange strekker seg langt for å fikse 250 kr for noe så samlende og flott som leirskole. Uansett : det vil for 9/10 barn la seg løs og er det da feil å sende klasser på leirskole? 

Skrevet

Nå er det mange år siden jeg var på leirskole selv, men da brukte vi joggesko eller støvler, alt etter hva man hadde. Var flere som brukte skolesekken, og bar med seg sengetøy i en bag. Klær til de ulike årstidene må jo ungene ha uansett, de duger på tur også.

Lommepenger ville jeg tatt opp med skolen om det virkelig ikke er noen sjanse til å få det til, ev. søkt kommunen på forhånd.

Anonymkode: 17d37...4f1

Skrevet

Det er ikke så nøye altså 

Tre av mine fire barn har vært på leirskole, og helt vanlige klær og sko ble brukt, vintersko, støvler osv. Mine brukte skolesekken, den er god å bære og har regntrekk. 

Helt unødvendig å bruke masse penger på dyrt turtøy og utstyr som blir brukt bare den ene gangen. Helt vanlig høst og vintertøy fungerer utmerket. 

Anonymkode: 8c327...e31

Skrevet

Masse friluftsutstyr på frilager.no.

Anonymkode: a7b91...0cf

Skrevet

Min er på leirskole nå. Vi lånte litt klær og kjøpte noe på finn. Lommepenger skulle de ikke ha. Dette er en sukkerfri leirskole😀

Anonymkode: 6be9e...981

Skrevet

I min kommune er dette ordnet med at leirskolen blir dekket. Kiosk er ikke i bildet, det blir kjøpt inn felles kos til alle som deles ut. Eventuellt skiutstyr og lignende som barna ikke har låner skolen til dem som trenger på skolens regning

Anonymkode: 03cff...d59

Skrevet

Her i kommunen er det en bedrift som driver med gratis utlån av alt sånt; soveposer, tursekker, sykkelhjelmer osv. Hør med kommunen, Frivilligsentralen kanskje om det er sånt der. Eller spør på Facebook som noen skrev over her. 🙂 

Men jeg skjønner godt at det kan være vanskelig for noen, spesielt når ungene skal ha med lommepenger også. 

Anonymkode: 80f47...a42

Skrevet

Er ikke de 250 satt som maxbeløp på lommepenger, ikke som minimum? 

Anonymkode: 27d65...b85

Skrevet

Jeg er enig. 

Vi har grei økonomi så det var greit for oss, men leirskolen kom med en så detaljert liste at vi brukte mange tusen (det ble spesifisert at regntøyet skulle være tykt, fjellsko var nødvendig pga terrenget, de skulle være x antall ullundertøy, vind- og vanntett turtøy +++) 

Lommepengene var satt til max 100 kr, men det er jo ikke greit å være den eleven som kun har med 50 kr. 

Vi bor på et lite sted uten hjelpeordninger, og det er kanskje vanskeligere for dem med dårlig økonomi å spør om hjelp på FB enn de som ikke trenger det?

Gratisprinsippet blir i hvert fall ikke overholdt. 

Anonymkode: 9fb39...2c3

Skrevet

Men går dere aldri fjelltur ellers? Vil vel kalle turutstyr standardutrustning. 

De fleste kommuner har utlånssentraler for utstyr som er mindre i bruk. 

Anonymkode: edfc1...39d

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi går på tur men har ikke fjellsko, tykt regntøy, soveposer og tursekk. For folk som koser seg med dagsturer eller bor på egen hytte når de er på fjellet så er det ikke uvanlig å ikke ha slikt i hus. Det handler mye om vaner, interesser og ferievalg. 

Skrevet

Jeg skulle kanskje presisert i innlegget at dette ikke gjelder meg. Jeg har det meste utstyret fra før, så jeg trenger ikke kjøpe inn noe særlig. Men for de som virkelig ikke har råd, så er dette vanskelig. De har ikle råd til alt utstyr, de har ikke råd til å kjøre rundt fra sted til sted for å kanskje finne noe av det de trenger i en by langt unna. Det å spørre på Facebook er greit nok hvis det ikke er snakk om annet enn sovepose e.l, men når man begynner å mase om klær, så synes det bedre. Jeg er klassekontakt for 3. år for klassen, og jeg har foreldre som kontakter meg pga dette. Jeg har tilbudt meg å legge ut på vegne av dem, men det sitter landet inne. Jeg har sjekket om klassekassen kan dekke noe kjøpt fra finn, men jeg ser at turbukser til voksne som legges ut der, ikke er spesielt billige. I alle fall ikke i nærheten her. 
250 i lommepenger er maksimum, ja, men «alle» kommer til å ha med det. Så synes det godt et mammaen til Trine ikke har så mye. Og uansett så skal jo dette være gratis. Da må skolen sette inn ressurser til lommepengene, eller droppe lommepengene. Gratis er gratis! Det er det som er poenget. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tenker at alle går på fjelltur og har utstyret i orden? Og alle går på ski, skøyter, alle har egentlig alt utstyr til alle slags aktiviteter som kanskje kan komme forbi. Selvfølgelig. Litt snevert å tenke slik synes jeg. 

Anonymkode: 82e7c...8bb

Skrevet

Sjekk med kommunen eller frivillighetssentralen om det finnes ordninger for å få dekket lommepenger og utlån av utstyr.

Anonymkode: befb8...909

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man har mange år på å spare opp til dette da. Og utstyr kan lånes eller kjøpes brukt. Dette kan umulig være noe problem? Da er det i tilfelle folk som skal lete etter problemer alle steder. Hvis noen folk er så hodeløse kan virkelig ikke det gå utover andre, mener du de skal droppe leirskole da eller? Når vi gikk på skolen betalte foreldrene. Sparte hvert år fra 1. Kl felles sparing. 

Anonymkode: 75a9e...cd4

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi går på tur men har ikke fjellsko, tykt regntøy, soveposer og tursekk. For folk som koser seg med dagsturer eller bor på egen hytte når de er på fjellet så er det ikke uvanlig å ikke ha slikt i hus. Det handler mye om vaner, interesser og ferievalg. 

Du trenger jo fjellsko og regntøy selv om du går dagstur og har hytte. Har man egen hytte, har man jo sånt. Fjellsko er ikke det samme som joggesko eller vintersko. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle kanskje presisert i innlegget at dette ikke gjelder meg. Jeg har det meste utstyret fra før, så jeg trenger ikke kjøpe inn noe særlig. Men for de som virkelig ikke har råd, så er dette vanskelig. De har ikle råd til alt utstyr, de har ikke råd til å kjøre rundt fra sted til sted for å kanskje finne noe av det de trenger i en by langt unna. Det å spørre på Facebook er greit nok hvis det ikke er snakk om annet enn sovepose e.l, men når man begynner å mase om klær, så synes det bedre. Jeg er klassekontakt for 3. år for klassen, og jeg har foreldre som kontakter meg pga dette. Jeg har tilbudt meg å legge ut på vegne av dem, men det sitter landet inne. Jeg har sjekket om klassekassen kan dekke noe kjøpt fra finn, men jeg ser at turbukser til voksne som legges ut der, ikke er spesielt billige. I alle fall ikke i nærheten her. 
250 i lommepenger er maksimum, ja, men «alle» kommer til å ha med det. Så synes det godt et mammaen til Trine ikke har så mye. Og uansett så skal jo dette være gratis. Da må skolen sette inn ressurser til lommepengene, eller droppe lommepengene. Gratis er gratis! Det er det som er poenget. 

Vanlig uteklær er standardutrustning. Det har også utdanningsdepartementet avklart. Så å ha tøy og sko som tåler vind og vann må man ha når man har skolebarn. Det innebærer selvfølgelig ikke at man må gå til innkjøp av dyre turbukser eller goretex jakker.

- Man kan fint bruke skolesekken som tursekk

- Vanlige høstklær med regntøy i tillegg fungerer helt fint.

- Høstsko/overgangssko fungerer like fint som fjellsko. Alternativet er å bruke joggeskoa og støvler om det regner

- Har man ikke sovepose kan man ta med dyne.

Det er vel ikke vanlig med leirskole i 3. klasse? De aller fleste skoler har dette i løpet av de to siste årene på barneskolen. Da er ungene mest selvhjulpne.

Gratisprinsippet står sterkt i den norske skolen, men vi må ikke bli så problemfokusert at foreldre tas fra ansvaret for å dekke normalt utstyr til ungene sine. Det aller meste kan kjøpes billig eller brukt dersom man ønsker det.

Anonymkode: 8f39a...5ba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De fleste leirskoler har noe til utlån, får læreren til å ringe å spørre. Det er alltid noen som kommer med for dårlig utstyr eller har glemt noe, da har de låneting på stedet.

Og det er virkelig bra nok med vanlige klær altså. Det står på pakkelappen at de skal ha tursko, regntøy, x antall sett med superundertøy osv, men leirskolen vet man om flere år på forhånd og det går an å spare opp noe. Her er de på leirskole på høsten i 7.klasse, på foreldremøtene i 6.klasse snakker lærerne om at det kan lønne seg å ønske seg eller kjøpe noe superundertøy den våren når det kommer på salg. 

Mine barn har fått vintersko litt tidlig det året, og gått i vintersko på tur, ikke noe problem. Det står vann og vindtett bukse, vel ungene må ha en utebukse i løpet av vinteren og det går an å bruke den. Jakke har de jo, vanter og lue har de jo.

Det kan ikke være sånn at noen få mennesker med dårlig råd skal hindre en hel klasse i å dra på leirskole altså. Det er en fantastisk uke som ungene storkoser seg.

Har man dårlig råd må man være litt om seg, nytter ikke å bare sitte der og synes synd på seg selv. Jeg er ufør og har langt fra god råd, men leirskolen i 7.klasse har vi planlagt for å gjennomført uten problemer.

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

går man på tur - uansett om det er dagstur - så er det ganske vanlig å ha sekk? Man bærer sjelden niste og drikke i en plastpose på tur.....

regntøy er regntøy uansett om det er tykt eller tynt. har man tynt regntøy tar man et ekstra lag med klær under.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger jo fjellsko og regntøy selv om du går dagstur og har hytte. Har man egen hytte, har man jo sånt. Fjellsko er ikke det samme som joggesko eller vintersko. 

Joggesko fungerer aldeles utmerket for oss. Regntøy i form av allværsjakke og bukse har vi selvsagt men ikke noe utover det. Er det vinter på fjellet så bruker vi vintersko. Klarer oss helt fint 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

går man på tur - uansett om det er dagstur - så er det ganske vanlig å ha sekk? Man bærer sjelden niste og drikke i en plastpose på tur.....

regntøy er regntøy uansett om det er tykt eller tynt. har man tynt regntøy tar man et ekstra lag med klær under.

Nå tenkte jeg på sånne store sekker som rommer mye. Selvsagt har vi sekker til dagsturer 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå tenkte jeg på sånne store sekker som rommer mye. Selvsagt har vi sekker til dagsturer 

De har jo gjerne en base på leirskolen og går på dagsturer derfra, så de trenger ikke ha med mer enn mat, drikke og litt ekstra klær. Mine har brukt skolesekken, og det har fungert utmerket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...