Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 På VGS her har de kuttet ut lærebøker, eller noen få fag har noen digitale, og bruker bare elendige nettsider som NDLA. Jeg synes det er horribelt, men er jeg gammeldags som mener at papirbøker har en verdi? I hvert fall i en del fag. Anonymkode: 1d15e...e12
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 Ja, du er gammeldags. Anonymkode: 80b0e...32b
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud... Anonymkode: 9cebf...e2a Hvorfor "Herregud..."? Elevene har jo faktisk ikke noe stoff som dekker det som må til for å nå kompetansemålene sine. HI Anonymkode: 1d15e...e12
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du er gammeldags. Anonymkode: 80b0e...32b Så du mener at det fungerer godt å ikke ha lærebøker? HI Anonymkode: 1d15e...e12
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: På VGS her har de kuttet ut lærebøker, eller noen få fag har noen digitale, og bruker bare elendige nettsider som NDLA. Jeg synes det er horribelt, men er jeg gammeldags som mener at papirbøker har en verdi? I hvert fall i en del fag. Anonymkode: 1d15e...e12 Så lenge de lærer det de skal spiller det vel liten rolle?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så du mener at det fungerer godt å ikke ha lærebøker? HI Anonymkode: 1d15e...e12 Ja, som lærer med 13 års fartstid kan jeg si det ja. Spesielt med den nye læreplanen er de gamle bøkene (og undervisningsmetodene) ganske utdaterte. Hvis du legger til hvor lite penger som er bevilget til nye læremidler i skolen så tror jeg det er ganske mange bokløse skoler rundt omkring. Anonymkode: 80b0e...32b
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, som lærer med 13 års fartstid kan jeg si det ja. Spesielt med den nye læreplanen er de gamle bøkene (og undervisningsmetodene) ganske utdaterte. Hvis du legger til hvor lite penger som er bevilget til nye læremidler i skolen så tror jeg det er ganske mange bokløse skoler rundt omkring. Anonymkode: 80b0e...32b Det er bevilget akkurat like mye i år som ellers, og Melby har selv uttalt at det skal dekke nye lærebøker. Anonymkode: 1d15e...e12
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Så lenge de lærer det de skal spiller det vel liten rolle? Men gjør de det da? Hvis nettsidene er for dårlige og lærerne må bruke all tid på å lete opp gode nok kilder selv. HI Anonymkode: 1d15e...e12
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er bevilget akkurat like mye i år som ellers, og Melby har selv uttalt at det skal dekke nye lærebøker. Anonymkode: 1d15e...e12 Vi har fått 250 kroner til bøker til hver elev. Det er ikke en bok i ett fag en gang. Anonymkode: 80b0e...32b
Gjest KenCreek Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 For meg høres det rart ut. Og slitsomt ikke minst, og skal lese alt på pc/nettbrett. Min datter går 2. året på vgs, og her har de fått bøker, heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Ndla dekker de nye læreplanene i de aller fleste vg1-fag. Det er slett ikke elendig, jeg har som lærer brukt Ndla som læreverk flere år. Også på min skole får vg1 bare digitale læremidler, men disse læremidlene er jo innholdsmessig overlegne de trykte utgavene fra samme forlag, ved at de i tillegg til det som står i boken er muligheter for filmer, opplesing, interaktivitet, notater i bøkene osv. At det likevel burde bevilges penger til læremidler er helt klart. Og Guri Melby kan ta seg en bolle når hun sier at det har blitt bevilget penger. Det er i beste fall politikervås, i verste fall ren løgn. Anonymkode: e03e7...043
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 1. Det er ny fagplan i år, og derfor blir de gamle bøkene utdatert. 2. Det er svindyrt med nye lærebøker. 3. Undervisningen skal ikke styres av lærebøker, men av målene i læreplanen. Anonymkode: 2effe...92c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 helt greit uten bøker i disse tider Anonymkode: 7a2a3...923
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 På 21.8.2020 den 17.17, Anonym bruker skrev: Hvorfor "Herregud..."? Elevene har jo faktisk ikke noe stoff som dekker det som må til for å nå kompetansemålene sine. HI Anonymkode: 1d15e...e12 Tror ikke helt du har forstått hvordan dette med kompetansemål fungerer? Anonymkode: 5b44f...38b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke helt du har forstått hvordan dette med kompetansemål fungerer? Anonymkode: 5b44f...38b Jo, det har jeg. Fagfornyelsen legger blant annet til grunn at det skal være mye mer dybdelæring, men det hjelper jo lite når NDLA ikke tilbyr dette. En jeg snakket med forteller også om at det er helt håpløst i matte fordi man på skjermen ikke både kan se eksempelet og beskrivelsen samtidig, slik som i en bok, og elevene er frusterte generelt over å måtte bruke så mye tid framfor skjermen. Det finnes jo nok av forskning som understreker viktigheten av å både skrive for hånd og at hjernen bedre får med seg innhold i en papirbok enn på skjerm. HI Anonymkode: 1d15e...e12
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #17 Skrevet 22. august 2020 Mine har aldri hatt skolebøker. Ipad fra 1.klasse. Helt genialt👍😊 Anonymkode: 4f348...933
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #18 Skrevet 22. august 2020 Ingen skolebøker er jo helt fantastisk. Både penger og vekt spart. Anonymkode: 8f33e...7d7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #19 Skrevet 22. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, det har jeg. Fagfornyelsen legger blant annet til grunn at det skal være mye mer dybdelæring, men det hjelper jo lite når NDLA ikke tilbyr dette. En jeg snakket med forteller også om at det er helt håpløst i matte fordi man på skjermen ikke både kan se eksempelet og beskrivelsen samtidig, slik som i en bok, og elevene er frusterte generelt over å måtte bruke så mye tid framfor skjermen. Det finnes jo nok av forskning som understreker viktigheten av å både skrive for hånd og at hjernen bedre får med seg innhold i en papirbok enn på skjerm. HI Anonymkode: 1d15e...e12 Jeg tror forstsatt ikke du har forstått dette. Og hva hjelper det med lærebøker når de uansett ikke er tilpasset Fagfornyelsen? Anonymkode: 5b44f...38b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #20 Skrevet 22. august 2020 Jeg har ikke VGS barn, men på vår skole ,(i Oslo) får de ikke en eneste bok. Kun iPad fra 1. Klasse og ut ungdomsskolen. Anonymkode: 9babb...868
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. august 2020 #21 Skrevet 22. august 2020 NDLA er en av de få ressursene som er oppdatert til fagfornyelsen. Og de er ikke elendige. Alle fylkeskommunene er med på finansieringen av plattformen og det skulle bare mangle at de ikke brukte den. Trykte nye bøker til fagfornyelsen er galskap. I tillegg refunderer udir ressurser som er digitale med inntil 70% av kostnaden. Synes det høres ut som ditt barns skole gjør det helt rett.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #22 Skrevet 23. august 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke VGS barn, men på vår skole ,(i Oslo) får de ikke en eneste bok. Kun iPad fra 1. Klasse og ut ungdomsskolen. Anonymkode: 9babb...868 Og det er jo et meget dårlig fundert eksperiment som ingen kjenner resultatet av... Anonymkode: bdd31...0a3
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #23 Skrevet 23. august 2020 11 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: NDLA er en av de få ressursene som er oppdatert til fagfornyelsen. Og de er ikke elendige. Alle fylkeskommunene er med på finansieringen av plattformen og det skulle bare mangle at de ikke brukte den. Trykte nye bøker til fagfornyelsen er galskap. I tillegg refunderer udir ressurser som er digitale med inntil 70% av kostnaden. Synes det høres ut som ditt barns skole gjør det helt rett. Tror ikke Oslo er med på finansieringen, men alle andre fylkeskommuner er det. Er ellers uenig i at trykte, nye bøker ikke er galskap. Er glad for at jeg jobber på en skole der det digitale har en stor plassert, men hvor fysiske bøker ikke erstattes av en skjerm. Anonymkode: cb287...8c7
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #24 Skrevet 23. august 2020 Om det er greit? Det er jo helt og holdent opp til skolen å bestemme. Eller tenkte du at du som mor skulle ha noe å si her? Anonymkode: 54a89...3b1
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 23. august 2020 #25 Skrevet 23. august 2020 (endret) 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke Oslo er med på finansieringen, men alle andre fylkeskommuner er det. Er ellers uenig i at trykte, nye bøker ikke er galskap. Er glad for at jeg jobber på en skole der det digitale har en stor plassert, men hvor fysiske bøker ikke erstattes av en skjerm. Anonymkode: cb287...8c7 Litt usikker i hva du er enig i, men første utgave av en lærebok etter ny læreplan innholder alltid feil, til dels mye, og elevene vil måtte leve med tillegg og rettinger i form av vedlegg. Datteren min er kjempeglad for å ha digitale bøker. Mindre å bære på, alltid oppdatert, automatisk tilpasset nivå på en del, og alt tilgjengelig alltid. Er vel lærerne som i størst grad tviholder på bøkene tenker jeg. Laste ned årsplan fra forlaget og starte på side 1. Stemmer også at Oslo ikke er med å betaler for NDLA, men de har høyest antall aktive brukere.. Endret 23. august 2020 av Lektor Doppler med tillegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå