Gå til innhold

Syke folk på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, sug lut skrev:

Men jeg gidder jo ikke skyve sjefen foran meg når jeg enkelt kan ordne opp sjøl. 

Enig. Vi hadde nettopp et likt tilfelle på jobb hos oss. Kollegaen min hostet og klaget over vond hals og forkjølelse. Han skyldte på air conditionen hjemme....vi satt i lunsjen da han pratet om dette og jeg svarte han høyt at jeg ikke synes noe om at han gikk på jobb, at han brøt de forholdsreglene som var satt. Og aller viktigst- om han hadde testet seg? Sjefen satt der også, men sa ingenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Men jeg gidder jo ikke skyve sjefen foran meg når jeg enkelt kan ordne opp sjøl. 

Du virker som kollegaen fra helvete med alle dine kvasse utsagn. Den alle jatter med men absolutt ingen liker.

Anonymkode: ffbe0...8d0

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker som kollegaen fra helvete med alle dine kvasse utsagn. Den alle jatter med men absolutt ingen liker.

Hehe, du skulle bare visst. Og dessuten: Når ble det relevant i denne tråden, egentlig?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ar arbeidsgiver og kan si det er en glede å ha folk ansatt som kan ordne opp i småting på egenhånd uten å be sjefen fikse alle bagatelmer og små uenigheter. 

Anonymkode: 1a899...227

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Hvor vanskelig er det å si det til den det gjelder?

Men en kollega har jo ingen myndighet til å sende henne hjem. Regeer med at ei som velger å gå på jobb med feber nå, heller ikke bryr seg så mye om en kollega kommenterer det

Anonymkode: 4d1f5...405

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ar arbeidsgiver og kan si det er en glede å ha folk ansatt som kan ordne opp i småting på egenhånd uten å be sjefen fikse alle bagatelmer og små uenigheter. 

Det er jo ikke en bagatell å bryte retningslinjene for smittevern da

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke en bagatell å bryte retningslinjene for smittevern da

Det er en sak som løses enklere og raskere om man gir beskjed direkte og med en gang.

Skrevet
3 timer siden, sug lut skrev:

Kommer an på om det er et mønster eller om sjefen bare har glemt seg.

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De syns sikkert det er en mindre glede å ha en sjef som sluntrer unna...

Skrevet

Hadde vel sagt dette direkte til vedkommende om det var meg. Deretter kunne jeg heller tatt det videre om hun/han ikke ville gå hjem.

Alle arbeidsplasser har vel regler for sykdom nå?

Anonymkode: e10c4...ed1

Skrevet

Kan vel si at jeg sa til henne at burde gå hjem, noe hun altså ikke ville/ gjorde ..

Så videre krangling med den ansatte må sjefen gjøre selv

Anonymkode: 4943a...202

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

De syns sikkert det er en mindre glede å ha en sjef som sluntrer unna...

Det har de ikke, men det er ikke alt som trenger å gå via leder.  Blir det konflikt må jo oftest sjefen inn, men mange misforståelser ryddes raskt av veien ved at folk snakker sammen.

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har de ikke, men det er ikke alt som trenger å gå via leder.  Blir det konflikt må jo oftest sjefen inn, men mange misforståelser ryddes raskt av veien ved at folk snakker sammen.

Det er uansett lederens ansvar å følge smittevernreglementet. 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange ting kan løses bedre sånn, det er jeg enig i, men ikke dette, ikke når det gjelder smittevern. At dunsom leder i det hele tatt mener det, mener jeg er helt horribelt. Dette er jo i høyeste grad sjefen sin jobb og ansvar, det er noe som skal gå gjennom leder. Hva hvis hi sin kollega går hjem fordi hi har sagt det, og leder ikke får vite om hvorfor, og kollegaen er smittet og har smittet andre.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange ting kan løses bedre sånn, det er jeg enig i, men ikke dette, ikke når det gjelder smittevern. At dunsom leder i det hele tatt mener det, mener jeg er helt horribelt. Dette er jo i høyeste grad sjefen sin jobb og ansvar, det er noe som skal gå gjennom leder. Hva hvis hi sin kollega går hjem fordi hi har sagt det, og leder ikke får vite om hvorfor, og kollegaen er smittet og har smittet andre.

Leder bør jo få beskjed, fortrinnsvis av den som går hjem, men det er tåplig å gjøre ingenting fordi leder ikke er tilgjengelig for eksempel. 

Det er uansett mye greiere å snakke med den det gjelder før man går til sjefen. Hvis den ansatte i dette tilfellet ikke ville gå hjem må jo sjefen på banen, men det er dumt å ha laget en masse styr og så viser det seg at vedkommende var alergisk og ikke syk for eksempel.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leder bør jo få beskjed, fortrinnsvis av den som går hjem, men det er tåplig å gjøre ingenting fordi leder ikke er tilgjengelig for eksempel. 

Det er uansett mye greiere å snakke med den det gjelder før man går til sjefen. Hvis den ansatte i dette tilfellet ikke ville gå hjem må jo sjefen på banen, men det er dumt å ha laget en masse styr og så viser det seg at vedkommende var alergisk og ikke syk for eksempel.

Man får ikke feber av allergi

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får ikke feber av allergi

Men det vet man heller ikke uten å ha sakket med vedkommende. Poenget er ikke at jeg ikke tror på at denne personen var syk og burde holdt seg hjemme, men at det er lurt å snakke sammen og å si fra om ting direkte. Da fungerer en arbeidsplass mye bedre enn om alt skal gå via leder.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det vet man heller ikke uten å ha sakket med vedkommende. Poenget er ikke at jeg ikke tror på at denne personen var syk og burde holdt seg hjemme, men at det er lurt å snakke sammen og å si fra om ting direkte. Da fungerer en arbeidsplass mye bedre enn om alt skal gå via leder.

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Vanskelige/litt betente tema bør gå via leder. Hvis ikke kan miljøet på arbeidsplassen ødelegges. F.eks. om en kollega lukter vondt kan det være greit for leder å ta det opp forsiktig i stedet for at kolleger sier det til vedkommende (der ikke alle er like flinke med ord). Da er det arbeidsplassen som sier fra og det blir mindre personlig enn om kolleger gir beskjed. I tillegg vil leder vite om beskjed allerede er gitt slik at ikke vedkommende som lukter vondt får beskjed av flere som føler de må gi beskjed og ikke vet at andre allerede har gjort det.

Det er også leder som bør gi beskjed om den ansatte ikke retter seg etter koronareglene. Det er et lederansvar å ta dette med ansatte, passe på at karantene heretter opprettholdes og eventuelt utføre sanksjoner om personen har vist veldig dårlig dømmekraft. Det er ikke en kamp den enkelte ansatte skal måtte ta. Alle er ikke like rustet til slike samtaler og da kan lett en konflikt eskalere. Når det er sagt kan det i enkelte tilfeller være viktig at personen sendes hjem av en annen kollega om man ikke får fatt i leder. Det kan f.eks. være viktig å begrense den ansattes kontakt med andre slik at færre har hatt nærkontakt f.eks. ved å stoppe den ansatte fra å gå i et møte. Da er det færre som må i karantene om det viser seg at den ansatte har korona.  

Anonymkode: 93dbd...d78

Skrevet

Smittevern er et lederansvar.  Hvis det skulle vise seg at personen har korona og hele staben må i karantene som følge av det...så har sjefen gjort en vanvittig kostbar feil. 

Leder = ansvar

Anonymkode: 582c9...c27

Skrevet

Selv synes jeg det er nydelig med ledere som ikke opptrer som barnevakter, men som har tillit til at vi som voksne mennesker klarer å løse ting på laveste nivå inntil det motsatte er bevist. Men vi er forskjellige.

Anonymkode: e7851...210

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv synes jeg det er nydelig med ledere som ikke opptrer som barnevakter, men som har tillit til at vi som voksne mennesker klarer å løse ting på laveste nivå inntil det motsatte er bevist. Men vi er forskjellige.

Anonymkode: e7851...210

Det vil jeg forutsetter at folk oppfører seg voksent og følger nasjonale retningslinjer, og ikke minst at man faktisk kan prate sammen.

Dessverre så greier ikke alle voksne det, og dermed setter de andre som tar situasjon på alvor i «fare».

Sjefen min turte ikke å ta opp situasjonen på jobb med den aktuelle ansatte og anbefalte meg derfor å ha hjemmekontor i morgen også. DET synes jeg er svakt.. håper bare han har vett nok til å advare de to på jobben som er i risikosonen om å ikke dra på jobb, ellers blir jeg helt sjokkert...

Meg sendte han hjem (var jeg selv som tok det opp med han fordi jeg ville ha hans synspunkt på saken) fordi jenta vår ble hjemsendt pga et nys fra skole  (hun var ikke forkjøla), men denne ansatte får lov å være på jobb syk 🤷‍♀️ 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vil jeg forutsetter at folk oppfører seg voksent og følger nasjonale retningslinjer, og ikke minst at man faktisk kan prate sammen.

Dessverre så greier ikke alle voksne det, og dermed setter de andre som tar situasjon på alvor i «fare».

Sjefen min turte ikke å ta opp situasjonen på jobb med den aktuelle ansatte og anbefalte meg derfor å ha hjemmekontor i morgen også. DET synes jeg er svakt.. håper bare han har vett nok til å advare de to på jobben som er i risikosonen om å ikke dra på jobb, ellers blir jeg helt sjokkert...

Meg sendte han hjem (var jeg selv som tok det opp med han fordi jeg ville ha hans synspunkt på saken) fordi jenta vår ble hjemsendt pga et nys fra skole  (hun var ikke forkjøla), men denne ansatte får lov å være på jobb syk 🤷‍♀️ 

Det er jo helt tydelig at du har en helt udugelig og ekstremt konfliktsky leder, HI.

Sjefen burde tatt det rett med vedkommende og sendt vedkommende hjem. Å si at han/hun skal snakke med vedkommende på jobb i morgen er jo helt hinsides ansvarsløst av denne sjefen. En person som har feber og andre luftveissymptomer skal IKKE på jobb nå.

Jo mer du forteller, jo mer sikker er jeg på at du bør melde fra om dette til kommunelegen, og også muligens til politiet, for om det viser seg at din kollega har covid-19, Hi, da har det vært brudd på gjeldende regelverk både hos din kollega og hos din sjef. Om din sjef har andre over seg ville jeg helt klart meldt fra høyere opp også. Det må tydeliggjøres at den som nå har sjefsansvar faktisk ikke tar ansvar!

Anonymkode: 04ecb...622

Skrevet
On 8/19/2020 at 3:37 PM, Anonym bruker said:

Hei, 

hvordan hadde dere reagert om en kollega satt syk på jobb, feber og hoste?

Jeg reagerer. Det er oppblussing av korona. Jeg skal til mamma i helga som er i risikosonen. Ho har stort sett vært på sitt kontor, men hun har likevel brukt fellesareal og vært innom samtlige kontor på huset.

jeg synes sjefen skulle sendt henne hjem, eller overreagerer jeg?

Ja hun/ han burde ha dratt hjem

Anonymkode: de817...f8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...