Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #26 Skrevet 19. august 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det mener jeg absolutt ikke! Tenk på alle bruddene som skjer i dette landet, mener du seriøst at alle skal kunne gå x antall uker sykemeldt med lønn? Vårt gode velferdssystem kan isåfall våre barn bare glemme..... Anonymkode: 088c0...e40 Nei, alle som er gjennom brudd skal ikke kunne gå sykmeldt x antall uker med lønn. For noen er et brudd helt overveldende, slik at alt annet blir vanskelig. Anonymkode: 58945...928
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #27 Skrevet 19. august 2020 Tror det er en stor misforståelse her. Har full forståelse for en pause i arbeid ved et brudd. Det er en forskjell på sykemelding med lønn, og sykemelding uten lønn. Dette er det klare regler på både i privat og offentlig sektor. Jeg tror oppriktig at veldig mange tror at dersom de har sykemelding er det automatisk med lønn. Det er det altså ikke! Og det er det ikke legen (heldigvis) som bestemmer ene og alene. Anonymkode: 088c0...e40
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #28 Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, mener dere seriøst at staten skal betale for at mennesker er hjemme grunnet et brudd? Dersom en får sykemelding av legen, kan selvsagt ikke arbeidsgiver gjøre så mye med det, men de kan si at sykemeldingsperioden blir uten lønn. Noe jeg synes er helt rettferdig! Anonymkode: 088c0...e40 Jeg har ikke gått gjennom samlivsbrudd, men opplevd noe annet svært inngripende i privatlivet. Jeg klarte ikke spise, jeg slet med å sove, var følelsesmessig helt på bristepunktet, klarte ikke konsentrere meg eller utføre annet enn de enkleste oppgaver. Høres det ut som en du ville hatt til å passe på ditt syke familiemedlem? Jeg var ikke arbeidsfør og var sykemeldt over en lengre periode. Så kom jeg meg og har stått i jobb siden. Samlivsbrudd oppleves ulikt. Noen kan bli syke andre ikke. Blir du syk av det har du rett på sykepenger på lik linje med han som har fått kreft eller hun som har vondt i ryggen. Anonymkode: 7e84b...521
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #29 Skrevet 19. august 2020 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykdomsvilkar-og-funksjons-og-arbeidsevne/sykdomsvilkar-vurdere-om-folketrygdens-sykdomsvilkar-er-oppfylt For å fylle kravene for sykemelding/sykepenger må du være syk, skadet eller ha en lyte som det heter i lovgivningen. Sosiale årsaker, som samlivsbrudd, er ikke godkjent sykemeldingsgrunn med mindre du blir syk av det, i den grad at du fyller sykdomsvilkåret og det er tungtveiende årsaker til at du ikke kan stå i jobb (tilrettelegging, gradering). Anonymkode: 21407...826
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #30 Skrevet 19. august 2020 Jeg har blitt sykemeldt to ganger pga psykisk ubalanse, situasjonsbetinget. Det er termen legen må bruke. Den ene gangen da min kjære og nære bestefar døde, samtidig som jeg fant ut at samboer var utro. Det tok knekken på meg et øyeblikk. Andre gangen pga et vanvittig dårlig arbeidsmiljø og en konfliktsky leder som bare lukket øynene. Stod også i en kjempetøff skolestart for daværende førsteklassingen. Det var et brutalt første halvår på skolen, han var ikke klar i det hele tatt (desembergutt). Jeg ble fysisk syk av å gå på jobb, sov dårlig, migrenen og tinnitusen økte i omfang og jeg lå bare og gråt etter barnet var lagt for kvelden. Satt hos legen og gråt og tryglet om en sykemelding, så jeg i det minste kunne klare å være en god mamma. Ingen er tjent med at du møter veggen, hi! Bedre med en kortere sykemelding til å komme deg ovenpå nå, enn en potensielt mye lengre sykemelding senere ❤️ Anonymkode: ed090...27a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #31 Skrevet 19. august 2020 Jeg gikk på jobb de første dagene etter at vi hadde blitt enige om skilsmisse, men etter å ha tilbrakt ca 50 % av tiden på jobb gråtende på do, tenkte jeg at sånn skal jeg faktisk ikke ha det. Jeg dro hjem og sendte en mail til sjefen min om at jeg stod midt i en skilsmisse og var forferdelig lei meg. Fikk med det samme et støttende svar om at jeg selvfølgelig bare skulle bli hjemme så lenge jeg hadde behov for det. Jeg ble hjemme ut uka og hadde det mye bedre da jeg kom tilbake, da hadde jeg grått masse, sovet masse, sluppet å skulle se normal ut for kolleger. Hadde sjefen min kranglet på om jeg hadde rett til sykemelding der, hadde jeg begynt å se meg om etter en annen jobb. Sånne folk gidder jeg ikke å jobbe for. For meg var det nok med noen dager, andre kan trenge noen uker. Vi er mennesker, vi gjør så godt vi kan, man er ingen snylter fordi man trenger litt tid å komme seg på etter en livskrise. Dere som er så raske med å dømme, vent til dere opplever en livskrise selv som slår dere helt ut. Og ikke kom rennende med "jeg er skilt og var ikke borte fra jobb en eneste dag, jeg" - det kan være noe helt annet som slår dere ut, og så skjønner dere kanskje litt mer av hvordan folk rundt dere har hatt det. HI, snakk med legen din og pass godt på deg selv. Barna kommer til å klare det fint, det blir bedre alt sammen med tiden, tro meg. Anonymkode: 5b87d...33d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #32 Skrevet 19. august 2020 Hvorfor er noen av dere så harde med en medsøster? Et samlivsbrudd er en krise, det medfører store omveltninger og gjerne ekstra oppfølging av barn som også er i krise. Hvor går egentlig grensen mellom å ha det vanskelig og å bli syk av slike påkjenninger? Man blir faktisk ganske dårlig av å sove og spise lite. Jeg tror ikke mange vil sutre på seg sykdom i slike tilfeller. Dessuten er det kanskje ikke forsvarlig at en er på jobb når man har det sånn, er ikke alle som sitter på kontor, noen jobber kanskje med å blande livsviktige medisiner, eller betjene farlige maskiner. Det sier seg selv at man kanskje ikke bør gjøre det når man ikke har sovet. En sykemelding kan forebygge et lengre fravær fra jobb, noe som selvfølgelig er samfunnsmessig gunstig. Anonymkode: 0099c...b88
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #33 Skrevet 20. august 2020 På 19.8.2020 den 8.36, Anonym bruker skrev: Du kan ikke spørre om sykemelding. Det er noe legen bestemmer dersom legen synes du er syk nok til at det trengs. Anonymkode: 58b39...1c2 Selvfølgelig kan man spørre om det. Og forklare hvorfor man føler man trenger det. Vedkommende går jo til legen da for å prøve å få en sykemelding. Hun er ikke syk, men i sorg og utslitt. Uansett til syvende og sist så er det legen som avgjør. Anonymkode: 100d4...809
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #34 Skrevet 20. august 2020 Jeg var sykemeldt i forbindelse med mitt samlivsbrudd. Ikke på grunn av bruddet men fordi situasjonen gjorde meg syk. Jeg var allerede nedbrutt og utslitt på grunn av eks-mannen min som var psykisk syk. Han valgte å starte "et nytt liv uten barn". Ungene var fortvilte. Jeg sov ikke. På grunn av eks-mannens oppførsel måtte jeg forholde meg til alt fra politi til familievernkontor. Jeg var utslitt. Selvfølgelig hadde jeg rett på både sykemelding og sykepenger. Jeg var syk. Skilsmisser kommer i ulike varianter. Noen skilles som venner, samarbeider godt om barna osv. Det er dessverre ikke tilfelle for alle. Jeg er glad for at jeg har en fornuftig lege som forsto at siden samlivsbruddet mitt gjorde meg syk var sykemelding det rette i mitt tilfelle. Jeg ønsker deg alt godt fremover. Ta vare på deg selv. Om bruddet faktisk gjør deg syk bør du gå til legen. Om du er litt sliten og lei deg er kanskje en liten ferie med en venninne en bedre løsning. Kanskje kan du be om en liten omsorgspermisjon fra jobben? Anonymkode: 03b73...e0b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #35 Skrevet 20. august 2020 På 19.8.2020 den 9.15, Anonym bruker skrev: Tror det er en stor misforståelse her. Har full forståelse for en pause i arbeid ved et brudd. Det er en forskjell på sykemelding med lønn, og sykemelding uten lønn. Dette er det klare regler på både i privat og offentlig sektor. Jeg tror oppriktig at veldig mange tror at dersom de har sykemelding er det automatisk med lønn. Det er det altså ikke! Og det er det ikke legen (heldigvis) som bestemmer ene og alene. Anonymkode: 088c0...e40 Det er da ingen som blir sykmeldt uten lønn. Hvem mener du bestemmer det? Anonymkode: 82355...356
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #36 Skrevet 20. august 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da ingen som blir sykmeldt uten lønn. Hvem mener du bestemmer det? Anonymkode: 82355...356 Det finnes faktisk en Z-kode som legen kan bruke om hn mener at du kvalifiserer til sykemelding, men ikke til sykepenger i perioden. Sorg kommer ofte under der. Den er dog sjelden brukt, de fleste får en situasjonsbetinget psykisk reaksjon, altså en p-kode i slike situasjoner som jeg er i nå Tusen takk til alle som har svart meg i tråden, jeg setter stor pris på alt, både omtanken, rådene og også de kritiske spørsmålene. Jeg tenker at jeg prøver å bite tennene sammen enda en stund, så får vi se. Det er helst søvnen som må på plass snarest, jeg blir helt smårar av å ikke sove mer enn 1-3 t sammenhengende. Jeg har også fortalt sjefen om hvordan situasjonen er og fått klarsignal til å ta noen time-out i løpet av dagen ved behov. Det går nok over etterhvert dette også. Folk skiller seg jo hele tiden, og veldig få går til grunne 🙏🏻 Takk igjen 💕 hi Anonymkode: 398d1...310
Anonym bruker Skrevet 20. august 2020 #37 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det finnes faktisk en Z-kode som legen kan bruke om hn mener at du kvalifiserer til sykemelding, men ikke til sykepenger i perioden. Sorg kommer ofte under der. Den er dog sjelden brukt, de fleste får en situasjonsbetinget psykisk reaksjon, altså en p-kode i slike situasjoner som jeg er i nå Tusen takk til alle som har svart meg i tråden, jeg setter stor pris på alt, både omtanken, rådene og også de kritiske spørsmålene. Jeg tenker at jeg prøver å bite tennene sammen enda en stund, så får vi se. Det er helst søvnen som må på plass snarest, jeg blir helt smårar av å ikke sove mer enn 1-3 t sammenhengende. Jeg har også fortalt sjefen om hvordan situasjonen er og fått klarsignal til å ta noen time-out i løpet av dagen ved behov. Det går nok over etterhvert dette også. Folk skiller seg jo hele tiden, og veldig få går til grunne 🙏🏻 Takk igjen 💕 hi Anonymkode: 398d1...310 Der lærte jeg noe nytt, ante ikke at det fantes. Ta vare på deg selv og ikke vær redd for å be om en sykemelding om søvnmangel begynner å gå på helsa løs, kanskje en gradert sykemelding Anonymkode: 82355...356
Anonym bruker Skrevet 21. august 2020 #38 Skrevet 21. august 2020 sykmelder deg ikke pga samlivsbrudd, da får du heller ta feriedager Anonymkode: e2586...771
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå