Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #1 Skrevet 18. august 2020 Eg har nettopp flytta frå mannen min og slit med mitt nye liv. Bruddet var forholdsvis udramatisk og me er gode vener, men eg er prega av ei stor sorg over at me lar to uskyldig barn gå gjennom dette. Eg har flyttet inn i leilighet og styrer for å få ting i orden der og har full jobb i tillegg. Eg søv dårleg om nettene, og kjem meg knapt ut av huset om morgonen. Matlysta er på bunn og eg har vondt i hovudet og nakke/rygg. Føler hele tiden at eg kan brista ut i gråt for den minste ting og kjenner meg så skjør. Drømmer om å kunne ta ein time-out med å få sovet ut, gått litt tur og rett og slett fått nesa over vann. Men kan man det da? Eg veit ikkje kva eg skal sei til legen min, eg har knapt vore sjukemeldt i heile mitt liv. Eg føler berre at eg ikkje får pusta og kvar dag er ein kamp kor eg ser fram til å få legge meg, for så å ligga i timesvis og glo i taket og tenke på alt som har gått galt. Eg kjenner det nesten som at eg er på veg til å bikke over til ein mørkt stad kor eg ikkje klarer å komme meg opp fra. Nokon som har vært gjennom noenlunde det same og som har råd til meg? Anonymkode: 398d1...310
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. august 2020 #2 Skrevet 18. august 2020 (endret) Jeg har vært gjennom et samlivsbrudd. Var dønn sliten, men kanskje verst i tiden før (oppdaget utroskap, forsøke å reparere eller gå osv). Jeg tenker at en sm ikke er lurt. Du får bare mer tid til å tenke og fundere, og vil nok fort heller dra deg selv lenger ned. Ta deg heller en feriedag eller noe for å sove lenge en dag👍🏻 Endret 18. august 2020 av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Det beste er nok å opprettholde en normal dagsrytme. Å være sykemeldt, kan føre deg lengre ned. prøv å lag en overkommelig arbeidsplan de neste ukene. Hva er viktig å få gjort, hva kan vente? Ring en venn og prat, fortell hvordan du har det. Bestem deg for at dagene barna er hos far er dine dager der du er i fokus. Hvil, gå tur etter jobb, lag mat barna ikke liker Evt lag store porsjoner mat som du fryser til travle dager. Anonymkode: 58b39...1c2
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Venninna mi gikk gjennom et samlivsbrudd, og ble sykmeldt. Hun trengte å få en time out, og det hjalp henne. Uansett kan det gjøre godt å ta en prat med fastlegen. Håper du føler deg bedre snart❤️ Anonymkode: 98af1...7e1
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 Hvis du ikke egentlig er syk skal jo ikke legen gi deg det, men hva med å snakke med sjefen om å ta noen feriedager? Ellers er det jo ikke så lenge til helgen. Få noen til å passe ungene og sov godt ut da. Anonymkode: 68ec6...223
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke egentlig er syk skal jo ikke legen gi deg det, men hva med å snakke med sjefen om å ta noen feriedager? Ellers er det jo ikke så lenge til helgen. Få noen til å passe ungene og sov godt ut da. Anonymkode: 68ec6...223 Et samlivsbrudd kan gi deg god grunn til en sykmelding jo! Folk er forskjellige og takler ting ulikt. Å være syk er ikke bare fysisk sykdom... sorg, traumer av ulike slag, utbrenthet....der er masse som gjør at en kan trenge en sykmelding for en kort eller lengre periode i livet! Anonymkode: 2e915...ff5
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et samlivsbrudd kan gi deg god grunn til en sykmelding jo! Folk er forskjellige og takler ting ulikt. Å være syk er ikke bare fysisk sykdom... sorg, traumer av ulike slag, utbrenthet....der er masse som gjør at en kan trenge en sykmelding for en kort eller lengre periode i livet! Anonymkode: 2e915...ff5 Ja, hvis man blir syk er det en mulighet, men det er det ikke alle som blir. Da er det nyttig å huske at det finnes andre måter å få seg noen fridager på enn sykmelding. Sorg er ingen sykdom, men npen ganger kan sorg gjøre deg syk. Anonymkode: 68ec6...223
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 2 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Jeg har vært gjennom et samlivsbrudd. Var dønn sliten, men kanskje verst i tiden før (oppdaget utroskap, forsøke å reparere eller gå osv). Jeg tenker at en sm ikke er lurt. Du får bare mer tid til å tenke og fundere, og vil nok fort heller dra deg selv lenger ned. Ta deg heller en feriedag eller noe for å sove lenge en dag👍🏻 Jeg har opplevd akkurat det samme, og var helt tom da samlivsbruddet omsider var gjennomført. Jeg ble 100 % sykmeldt i seks uker, og så gradert tilbake på jobb. Er så takknemlig for at legen tok meg på alvor og ga meg mulighet til å starte på nytt. Går ikke an å gi generelle råd om dette. Anonymkode: feeb6...c14
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Dette må du nesten ta med legen din. Noen trenger pause, mens andre vil ha det som normalt som mulig for å bearbeide. Selv hadde jeg blitt gal av å gå hjemme , så jeg valgte selv å gå på jobb for å flytte fokus. Hjalp å ha gode kolleger rundt meg også. Anonymkode: 25663...117
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvis man blir syk er det en mulighet, men det er det ikke alle som blir. Da er det nyttig å huske at det finnes andre måter å få seg noen fridager på enn sykmelding. Sorg er ingen sykdom, men npen ganger kan sorg gjøre deg syk. Anonymkode: 68ec6...223 Ja, da er vi enige da....🤷♀️ Anonymkode: 2e915...ff5
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 Jeg ble sykmeldt i 3 mnd etter samlivsbruddet. Jeg ble rett og slett psykisk utmattet av alt som skjedde i etterkant. De første dagene var jeg på jobb. Så var det samtalene på fvk hvor alt av samvær osv ikke førte til enighet, omorganisering av hverdagen hvor jeg ikke kunne jobbe kveld lenger, ha barna 100%, dårligere økonomi. Jeg ble rett og slett utslitt og måtte ha tid til å komme meg til hektene og få oversikt over det hele. Anonymkode: 028e6...dc4
Nyttårs barn Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Snakk med legen. Høres ut som du trenger å bearbeide det som har skjedd, kanskje kan det hjelpe å være sykmeldt, helt eller delvis og kanskje snakke med noen om bruddet.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 Gå til legen, og ta en prat med han. Jeg tror det hadde vært lurt med en sykmelding for å få slappet av litt og kommet deg ovenpå igjen. Anonymkode: 57a7c...121
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Drømmer om å kunne ta ein time-out med å få sovet ut, gått litt tur og rett og slett fått nesa over vann. Men kan man det da? Eg veit ikkje kva eg skal sei til legen min, eg har knapt vore sjukemeldt i heile mitt liv. Eg føler berre at eg ikkje får pusta og kvar dag er ein kamp kor eg ser fram til å få legge meg, for så å ligga i timesvis og glo i taket og tenke på alt som har gått galt. Høres ut som depresjonssymptomer, situasjonsbetinget. Hvis en sykmelding kan hjelpe deg, så be om det! Anonymkode: fd6dc...406
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 Jeg var sykmeldt de første seks ukene etterpå og trengte det virkelig. Snakk med legen😊 Anonymkode: 79cd8...562
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 Altså, mener dere seriøst at staten skal betale for at mennesker er hjemme grunnet et brudd? Dersom en får sykemelding av legen, kan selvsagt ikke arbeidsgiver gjøre så mye med det, men de kan si at sykemeldingsperioden blir uten lønn. Noe jeg synes er helt rettferdig! Anonymkode: 088c0...e40
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 Du kan spørre om 100% i 14 dager, så se an om du klarer å gå tilbake til 50% og gradvis øke. Du må gjøre det som føles rett for deg. Anonymkode: 100d4...809
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #18 Skrevet 19. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan spørre om 100% i 14 dager, så se an om du klarer å gå tilbake til 50% og gradvis øke. Du må gjøre det som føles rett for deg. Anonymkode: 100d4...809 Du kan ikke spørre om sykemelding. Det er noe legen bestemmer dersom legen synes du er syk nok til at det trengs. Anonymkode: 58b39...1c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #19 Skrevet 19. august 2020 Har gjort begge deler. Første gangen ble jeg sykemeldt. Men da var det mye kaos, utroskap, og jeg var gravid. Hadde og små barn. Ble sammen igjen, og noen år senere ble det slutt nok en gang. Da valgte jeg å jobbe fult. Hjalp meg veldig gjennom en vanskelig tid. Så man må nesten føle på det. Anonymkode: 835f9...99d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #20 Skrevet 19. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Altså, mener dere seriøst at staten skal betale for at mennesker er hjemme grunnet et brudd? Dersom en får sykemelding av legen, kan selvsagt ikke arbeidsgiver gjøre så mye med det, men de kan si at sykemeldingsperioden blir uten lønn. Noe jeg synes er helt rettferdig! Anonymkode: 088c0...e40 Mener du da at psykisk sykdom ikke kvalifiserer til sykepenger? Anonymkode: 58945...928
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #21 Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mener du da at psykisk sykdom ikke kvalifiserer til sykepenger? Anonymkode: 58945...928 Det mener jeg absolutt ikke! Tenk på alle bruddene som skjer i dette landet, mener du seriøst at alle skal kunne gå x antall uker sykemeldt med lønn? Vårt gode velferdssystem kan isåfall våre barn bare glemme..... Anonymkode: 088c0...e40
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #22 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det mener jeg absolutt ikke! Tenk på alle bruddene som skjer i dette landet, mener du seriøst at alle skal kunne gå x antall uker sykemeldt med lønn? Vårt gode velferdssystem kan isåfall våre barn bare glemme..... Anonymkode: 088c0...e40 En lege har ikke lov til å sykemelde fordi man er i et samlivsbrudd. Men kan sykemelde pga av psykiske problemer som man kan få av det. Anonymkode: 835f9...99d
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #23 Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du da at psykisk sykdom ikke kvalifiserer til sykepenger? Anonymkode: 58945...928 Psykisk sykdom, jo, men ikke vanskelige livssituasjoner, krangler med sjefen eller liknende. Man bøf ikke få sukepenge hver gang livet blir vanskelig, bare om man faktisk blir for syk tol å kunne jobbe. Anonymkode: 68ec6...223
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #24 Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Psykisk sykdom, jo, men ikke vanskelige livssituasjoner, krangler med sjefen eller liknende. Man bøf ikke få sukepenge hver gang livet blir vanskelig, bare om man faktisk blir for syk tol å kunne jobbe. Anonymkode: 68ec6...223 Faktisk SKAL ikke arbeidsgiver gi lønn under sykemeldingsperioden dersom det skyldes familieproblemer/krangler. Ledere har et ansvar for at Norge skal gå rundt. Anonymkode: 088c0...e40
Anonym bruker Skrevet 19. august 2020 #25 Skrevet 19. august 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: En lege har ikke lov til å sykemelde fordi man er i et samlivsbrudd. Men kan sykemelde pga av psykiske problemer som man kan få av det. Anonymkode: 835f9...99d Og da skal dette føres i legejournalen at du har psykiske problemer. Det er det ytterst få som ønsker å ha i sin journal. (De fleste ved et brudd har jo ikke langvarige psykiske problemer heldigvis) Anonymkode: 088c0...e40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå