Gå til innhold

Barn som ikke kan si R-lyden

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi R er en lyd det er vanlig å ikke ha fått til når de er 5-6 år og mest sannsynlig vil det ordne seg av seg selv i løpet av  1. eller 2. klasse. Det var 4-5 i klassen til sønnen min som ikke klarte R i 1. klasse, da de kom i 3. var han den eneste igjen, så han fikk hjelp av logoped og lærte å si det. 

Hvorfor skal man lage et problem av noe som er normalt?

Anonymkode: 3746e...532

Jeg tror det er et mindre problem å øve litt hver dag hjemme enn at talefeilen stadig blir bemerket av medelever. Barn er nådeløse om de først legger merke til noe. 

Anonymkode: fb6e6...7e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for mange gode tips, jeg skal prøve både tyggis og «dipp, dapp, dresko» 😊

Anonymkode: 6c9ea...afd

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vår gutt manglet mange lyder siste året i barnehagen, blant annet R.

Vi fikk øvelser hjemme, i tillegg til logoped og spes.ped i barnehagen og alle lydene satt på få mnd. 

Veldig rart at ingen har tatt tak i dette før skolestart? Jeg hadde ringt ppt i morgen og bedt om observasjon av han. 

En manglende uttale av R er ingen alarmerende vanske. Du får det til å høres som om Ppt skal komme ilende til. Barnet er 5,5 , ikke unaturlig å mangle R i uttalen. Dersom den ikke kommer på plass i løpet av 6-12 måneder, kan logoped kontaktes. Dere får da tips til øvelser dere kan gjøre daglig. Dessuten er det ikke bare "å ringe ppt".

Anonymkode: 65dda...8c1

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En manglende uttale av R er ingen alarmerende vanske. Du får det til å høres som om Ppt skal komme ilende til. Barnet er 5,5 , ikke unaturlig å mangle R i uttalen. Dersom den ikke kommer på plass i løpet av 6-12 måneder, kan logoped kontaktes. Dere får da tips til øvelser dere kan gjøre daglig. Dessuten er det ikke bare "å ringe ppt".

Men hvorfor vente? Hvorfor ikke få lyden på plass jo før jo heller? Vi la opp øvingen som en lek, så gutten opplevde ikke stress og krav om prestasjon. Jeg er glad for at både barnehage og ppt var opptatt av å få alle lydene på plass til skolestart. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er kun r som mangler, er det i 2. klasse de kobler inn logoped her. Sønnen være fin god hjelp og lærte r, selv om det tok lang tid før den ble automatisk. 

Anonymkode: 3746e...532

Det fikk vi også vite. Og her rettet det seg selv siste året i bhg. Men ingen logoped før 2. trinn er retningslinjene. 

Anonymkode: 1450a...85f

Skrevet
17 timer siden, Kaffekjerring skrev:

Vi hadde logoped en periode da gutten var rundt 4 år, i barnehagen. Trente og prøvde, men det hadde ikke videre effekthos han.

Han er 12 år nå og kan fortsatt ikke si r-lyd.

Stramt tungebånd? 

Anonymkode: 693b8...e1d

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor vente? Hvorfor ikke få lyden på plass jo før jo heller? Vi la opp øvingen som en lek, så gutten opplevde ikke stress og krav om prestasjon. Jeg er glad for at både barnehage og ppt var opptatt av å få alle lydene på plass til skolestart. 

Det er stor forskjell på å ikke mestre andre lyder kontra en R lyd. Det anses ikke som en vanske å ikke mestre R før 6 års alder. For semsket fleste faller denne lyden på plass i løpet av første skoleår. At barn skal mestre alle lyder (les R 👍) henger igjen fra den gangen barna startet på skolen når de var 7 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...