Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Barnet mitt er 5,5 år og kan ikke si R-lyden. Hun starter på skolen nå. Er det flere som har dette problemet? Når bør man koble inn logoped? Noen med erfaring? Anonymkode: 6c9ea...afd
Kaffekjerring Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Vi hadde logoped en periode da gutten var rundt 4 år, i barnehagen. Trente og prøvde, men det hadde ikke videre effekthos han. Han er 12 år nå og kan fortsatt ikke si r-lyd.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, Kaffekjerring skrev: Vi hadde logoped en periode da gutten var rundt 4 år, i barnehagen. Trente og prøvde, men det hadde ikke videre effekthos han. Han er 12 år nå og kan fortsatt ikke si r-lyd. Ga logopeden bare opp, eller hva skjedde? Vet du grunnen for at han ikke kan si R? Anonymkode: 6c9ea...afd
Kaffekjerring Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Nei, vi trente i vel et år med forskjellige øvelser i et år og fikk beskjed om at det ikke var alle som kunne si r-lyden men at vi bare kunne fortsette med øvelsene. Så tja... kan vel kanskje si at logopeden ga opp på den måten. Vi flyttet året før han begynte på skolen og fikk en logoped i den nye barnehagen også til å obserevere, men fikk samme beskjed der😊
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 Vår gutt manglet mange lyder siste året i barnehagen, blant annet R. Vi fikk øvelser hjemme, i tillegg til logoped og spes.ped i barnehagen og alle lydene satt på få mnd. Veldig rart at ingen har tatt tak i dette før skolestart? Jeg hadde ringt ppt i morgen og bedt om observasjon av han. Anonymkode: fb6e6...7e4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 Hvis det er kun r som mangler, er det i 2. klasse de kobler inn logoped her. Sønnen være fin god hjelp og lærte r, selv om det tok lang tid før den ble automatisk. Anonymkode: 3746e...532
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vår gutt manglet mange lyder siste året i barnehagen, blant annet R. Vi fikk øvelser hjemme, i tillegg til logoped og spes.ped i barnehagen og alle lydene satt på få mnd. Veldig rart at ingen har tatt tak i dette før skolestart? Jeg hadde ringt ppt i morgen og bedt om observasjon av han. Anonymkode: fb6e6...7e4 Vi har hatt dialog med barnehagen om det, men de sa at logoped ikke kobles inn så tidlig lenger og at det som regel går seg til av seg selv.. 🤔 Anonymkode: 6c9ea...afd
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 Er bare å koble på logoped først som sist, men går det ikke så går det ikke. Min logoped ga også opp, men jeg klarer meg helt fint både i jobb og privatliv. Det er ingen som reagerer på «jukse-r’en» eller tenker over at jeg ikke kan si skikkelig r. Anonymkode: 48369...f87
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 R- lyden er ofte en av de siste lydene som kommer på plass. Det er en vanskelig lyd og det er helt normalt at den ikke kommer før ved 7- års alderen. Men det kan være lurt å ta en tur til legen for å sjekke om barnet har stramt tungebånd, det kan gjøre at barnet ikke får til å ta tunga så høyt som den skal. Ellers er det bare å leke og tøyse med mange lyder, drive med tungegymnastikk og tygge tyggegummi ( bra for munnmotorikk) Sønnen min kunne ikke si r når han begynte på skolen og var jo litt kjedelig når man har et navn med flere R i seg. Men plutselig en dag da han var 9- år, var lyden på plass. Det går seg ofte til. Anonymkode: 5412e...9f8
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 Sønnen vår fikk logoped i 3. etter at vi hadde etterspurt flere ganger opp gjennom årene. Han hatet å være der. Det hjalp ingenting. Og han hadde funnet en kompensasjonslyd som ikke var så påfallende. Tror det gikk seg til av seg selv når han var 12-13 år. Anonymkode: c4465...2db
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er bare å koble på logoped først som sist, men går det ikke så går det ikke. Min logoped ga også opp, men jeg klarer meg helt fint både i jobb og privatliv. Det er ingen som reagerer på «jukse-r’en» eller tenker over at jeg ikke kan si skikkelig r. Anonymkode: 48369...f87 Joda, folk legger merke til jukse-r, men alle vet dette er noe man ikke kan noe for, så er jo ikke noe man kommenterer eller har noen reaksjon på. Det er som det er. Anonymkode: 78654...e2e
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 Her har de logoped siste år i barnehage fortsatt. Ikke sikkert de får det til men da har man fått øvelser. Anonymkode: 29dbd...428
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 Min sønn kunne heller ikke si R-lyden før slutten av 1.klasse. Som oftest kobler de ikke inn logoped før i 2.-3.klasse da R-lyden ofte er den siste lyden de lærer seg å uttale. De var vel 4-5 i klassen som ikke kunne si r-lyden da de begynt og som oftest så kommer det helt av seg selv Anonymkode: 57de4...57a
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 I vår kommune kobler de inn logoped siste året før barneskolen. De får også tilrettelagt opplegg fra logoped (med assistent/lærer) i 1.-2. Klasse om de trenger det. Jeg kjenner en som ikke lærte den til 3.-4. Klasse, da la den ansvarlige logopeden opp til at hen skulle lære skarre-r, som er lettere å få til. Det gikk fint! Anonymkode: e11f0...762
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 I alle dager.. Her har jeg trent mitt barn i 2 år på r-lyden med veiledning fra logoped. Den sitter nesten nå. Kan ikke skjønner hvorfor man skal gi opp? Mitt barn har hatt omfattende Språkproblematikk og r-lyden starter man ikke å øve spesifikt på før etter 2.klassen. Er nok flere barn som ikke har alle lydene på plass Anonymkode: 2a605...d5b
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 Meg med han som fikk god hjelp siste året før skolestart. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal vente med å ta tak i noe som veldig ofte kan ordnes ganske lett? Om det ikke er ressurser til egen logoped kan jo foreldrene få øvingsoppgaver til å gjøre hjemme. Det finnes gode program til PC, men vi hadde best hjelp av den gammeldagse måten med regler som vi brukte 5-10 min på hver dag. Noen få lærer aldri å si r, og det går selvsagt helt bra med dem, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det legges merke til og kan gi noen ufine kommentarer i en sårbar tid. Anonymkode: fb6e6...7e4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Joda, folk legger merke til jukse-r, men alle vet dette er noe man ikke kan noe for, så er jo ikke noe man kommenterer eller har noen reaksjon på. Det er som det er. Anonymkode: 78654...e2e Eh..nei. min svoger kan ikke si r, har kjent han i 11 år, visste det ikke før for 1 års tid siden at han ikke klarer det, så han skjuler det godt. Anonymkode: 7cdfd...7f4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 Her tok jenta det i sine egne hender å overdrev r-lyden lenge. Tilslutt klarte hun å si den. Dette var i 1.klasse. Anonymkode: d8331...121
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 Vår minste var veldig sen med å si R, men vi visste hun kunne rulle på r med unntak av når det var i forbindelse med et ord. Vi googlet, og med hell brukte vi denne «reglen». Først skal barnet si «dipp dapp dresko». Så «dripp drapp dresko», deretter «tripp trapp tresko». Det var så effektivt at vi ikke trengte oppfølging av logoped. Tror at hun sa r i ord fint etter et en dag. Hun måtte lære seg mange av ordene på nytt etterpå. Det er verdt å gjøre noen forsøk. Anonymkode: 67abe...30c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 En kompis til jenta vår er 17 år og kan ikke si r. Han bytter ut alle r-er med L, så han sier tlaktol og lolf. Anonymkode: 042c8...c42
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #21 Skrevet 16. august 2020 Frøkena her i huset kunne ikke si R før hun var 12... Da kom det av seg selv😊 Anonymkode: 7a3c9...b1f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #22 Skrevet 16. august 2020 12 hours ago, Anonym bruker said: Barnet mitt er 5,5 år og kan ikke si R-lyden. Hun starter på skolen nå. Er det flere som har dette problemet? Når bør man koble inn logoped? Noen med erfaring? Anonymkode: 6c9ea...afd Mange som ikke kan si R lyden i 1 klasse, min skal på en gruppe med flere som ikke kan si R nå i høst, de begynner i 3 klasse Anonymkode: 1a7ca...d87
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #23 Skrevet 16. august 2020 Ikke uvanlig. Dere kan sitte på gjerdet ennå ei stund, de fleste finner ut av det selv. Min eldste hadde mange lyder han ikke fikk til i 1.klasse, men snakker feilfritt i dag. Anonymkode: 383fd...477
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #24 Skrevet 16. august 2020 Ser at mange mener at man skal sitte på gjerdet og ‘se det an’. Hvorfor det? Mitt barn fikk som sagt god nytte av øvelse på de forskjellige lydene, og lærte å snakke rent på få måneder. Og da slapp han å starte på skolen og oppleve at medelevene rettet på han når han sa dresset i stede for gresset og Nut istede for Knut. Så hvorfor vente? Anonymkode: fb6e6...7e4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2020 #25 Skrevet 16. august 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser at mange mener at man skal sitte på gjerdet og ‘se det an’. Hvorfor det? Mitt barn fikk som sagt god nytte av øvelse på de forskjellige lydene, og lærte å snakke rent på få måneder. Og da slapp han å starte på skolen og oppleve at medelevene rettet på han når han sa dresset i stede for gresset og Nut istede for Knut. Så hvorfor vente? Anonymkode: fb6e6...7e4 Fordi R er en lyd det er vanlig å ikke ha fått til når de er 5-6 år og mest sannsynlig vil det ordne seg av seg selv i løpet av 1. eller 2. klasse. Det var 4-5 i klassen til sønnen min som ikke klarte R i 1. klasse, da de kom i 3. var han den eneste igjen, så han fikk hjelp av logoped og lærte å si det. Hvorfor skal man lage et problem av noe som er normalt? Anonymkode: 3746e...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå