Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #26 Skrevet 13. august 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: De stenger ikke skolen igjen. Nå har jo den ene kommunen som har gjort det regjeringen på nakken for det er ulovlig å stenge ned uten at det er nasjonalt bestemt. De kommer ikke til å bruke det virkemiddelet igjen. Anonymkode: 84f49...315 De første skolene som stengte ned, gjorde det en uke før en nasjonal bestemmelse kom. Så det der stemmer ikke helt. Anonymkode: 203ae...79c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #27 Skrevet 13. august 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg er ikke redd for sykdommen, den er bare der, og det er ikke så mye man får gjort fra eller til om man skulle bli smittet. Men jeg er redd for stigmatisering, redd for å bli forkjølet fordi det betyr lange dager innendørs, jeg er redd for fordømmelsen som folk driver med, redd for at livet ikke blir som før, redd for å ikke kunne senke skuldrene, redd for å trå feil, redd for splittelsen og samfunnsmessige konsekvenser av det vi holder på med nå. Jeg er redd for at vi skal leve sånn i årevis og hvordan det påvirker barna, hvordan vi blir hverandres fiender og mistenkeliggjør hverandre. Det synes jeg er dritskummelt. Anonymkode: 34a9a...896 Samme her. Jeg følger regler og anbefalinger, men er mer redd for de tingene som nevnes her. Anonymkode: fa6fc...62a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #28 Skrevet 13. august 2020 Jeg tar forholdsregler. Vasker meg/spriter hendene endel, spesielt ute. Jeg er i tillegg gravid. Bekymret for om jeg blir smittet nå med tanke på egen helse og barnet. Jeg er også tankefull i forhold til det å ha en nyfødt midt oppi alt, og to barn til som potensielt kan dra med seg dritt hjem å smitte mini. Anonymkode: 6ee16...b79
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #29 Skrevet 13. august 2020 Var helt rolig i sommer, men de økende smittetallene gjør meg litt urolig. Jobber i barnehage i Lillestrøm, familie inkl foreldre i indre Oslo. Vi er veldig bevisste på jobb men med tilvenning av nye barn med ulike behov er det uvant å være så restriktive vedr områder for lek og samarbeid på tvers av gruppene. Nervøs både å bli smittet selv men mest for å smitte mine barn, både de jeg er mamma til hjemme og de jeg har omsorg for på jobb. Anonymkode: b0434...837
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #30 Skrevet 13. august 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Har tittet litt på tallene, og det kan såklart hende jeg tar feil, men jeg tror jeg har regnet korrekt. Tallene er hentet ut fra VGs oversikt. 1,93% av de som er testet for korona er bekreftet smittet og over en halv million er testet. 90,11% er friskmeldte. 2,6% av de smittede har dødd. Er alle dødsfallene pga. korona, eller er det noen som har vært smittet, men som har dødd av andre årsaker samtidig? Vet at flere land har registrert coronadødsfall uansett årsak dersom de var smittet. Er du redd? Lever du som normalt, men med forholdsregler? Presiserer ar jeg holder avstand, kun i butikken når jeg må, vasker og spriter hender og har munnbind klart dersom jeg skulle måtte ta kollektiv. Jeg er heller ikke av de som reiste på ferie til utlandet eller over grensa for å kjøpe røyk og alkohol. Så føler jeg gjør mitt i alle fall for å unngå smitte Anonymkode: 7257a...b7a Jeg er ikke spesielt redd. Jeg tror vi blir smittet en eller annen gang uansett. Vi må bare prøve å unngå det lest mulig mtp overbelastning av sykehusene. Vi lever stort sett som normalt. Jeg har mistet jobben pga corona, men det går greit nok. Det mest inngripende er at jeg har endret adferden når jeg ferdes utenfor huset. Vi vasker alltid hendene når vi kommer inn døren, unngår å reise kollektivt, holder avstand (trekker meg så langt unna folk som mulig, går ikke inn i butikker hvor folk står for tett, osv), tar ikke unødvendig på ting i butikken/håndtak/dører og ligende, spriter hendene som en gærning over alt, osv. Ja, og så reiser vi ikke utenlands, ikke harryhandel en gang. Mine barns eneste besteforeldre er begge i risikogruppen. Den ene av mine foreldre har alvorlig hjertesvikt og kanskje ikke så mange år igjen.. Jeg vil ikke at corona skal forkorte den tiden mer. Så på den måten er jeg likevel redd for smitte. Jeg er redd for smitte blant de eldre, de i risikogruppen, de som kanskje ikke klarer seg hvis de skulle bli smittet. Dermed tar jeg smittevern meget alvorlig - fordi jeg vil ikke bringe smitten videre. Anonymkode: d9b70...22e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #31 Skrevet 13. august 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt det, så jeg er ikke redd for min egen del. Men derfra til å bagatellisere resultatene er det en lang vei. Jeg kjenner personlig folk som har holdt på å dø - også unge folk! Og selv om jeg har gjennomgått sykdommen uten senskader, så er jeg forsiktig. Bl a kan man ta med seg smitte på hendene uten å bli syk selv, hvis man ikke vasker seg osv osv. Da kan jeg risikere å gjøre en av mine nærmeste syk, og det ville være fælt. Både pappa og svigermor er gamle mennesker med svake lunger. Anonymkode: 203ae...79c Du har gjennomgått sykdommen uten senskader??? Hvordan kan du være sikker på det? Er det mange år siden du hadde corona da eller? Man vet jo ikke alltid om man har/får senskader allerede noen få mnd etterpå! Anonymkode: 1032f...cf3
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #32 Skrevet 13. august 2020 Jeg var veldig redd da det hele startet. Var i risikogruppa da, samtidig så visste vi ingenting. Var redd for både meg og mine. Nå er jeg fortsatt redd for å få corona, jeg er kronisk syk og vil ikke bli verre enn jeg er i dag. Vil ikke smitte andre som kan risikere livet. Samtidig ønsker jeg generelt ikke å bli syk pga karantene. Utrolig kjedelig å holde seg inne og hjemme i lange tider. Og er redd for å få full angst og panikk for å dø om jeg blir syk. Anonymkode: efc64...896
Anonym bruker Skrevet 13. august 2020 #33 Skrevet 13. august 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har gjennomgått sykdommen uten senskader??? Hvordan kan du være sikker på det? Er det mange år siden du hadde corona da eller? Man vet jo ikke alltid om man har/får senskader allerede noen få mnd etterpå! Anonymkode: 1032f...cf3 Jo, det vet man. Det dukker ikke opp helt nye ting et halvt år etter sykdommen, da var man i så fall ikke kurert. Når der ikke er flere symptomer på at noe er feil, og man er blitt helt frisk, så er man frisk. Anonymkode: 203ae...79c
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #34 Skrevet 14. august 2020 12 hours ago, Anonym bruker said: De stenger ikke skolen igjen. Nå har jo den ene kommunen som har gjort det regjeringen på nakken for det er ulovlig å stenge ned uten at det er nasjonalt bestemt. De kommer ikke til å bruke det virkemiddelet igjen. Anonymkode: 84f49...315 at de skal ta hensyn kun til de sårbare barna er helt tragisk, de blir jo like mye misbrukt og brukt vold på når de er hjemme i ferier og helger og slik, her burde barnvernet hentet barna, da de tydeligvis har en oversikt over hvem dette er.. Kan ikke gå utover andre barn, og at noen blir alvorlige syke pga de skal beskytte de sårebare barna, alle liv er like mye verdt Anonymkode: bb063...ad4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #35 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: at de skal ta hensyn kun til de sårbare barna er helt tragisk, de blir jo like mye misbrukt og brukt vold på når de er hjemme i ferier og helger og slik, her burde barnvernet hentet barna, da de tydeligvis har en oversikt over hvem dette er.. Kan ikke gå utover andre barn, og at noen blir alvorlige syke pga de skal beskytte de sårebare barna, alle liv er like mye verdt Anonymkode: bb063...ad4 Argumentet er jo nettopp at vi IKKE vet hvem de er, det er derfor skolen blir et fristed. Når det er sagt, tror jeg det er viktig for ALLE barn å få komme på skolen. Anonymkode: ce7c4...f74
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #36 Skrevet 14. august 2020 4 minutes ago, Anonym bruker said: Argumentet er jo nettopp at vi IKKE vet hvem de er, det er derfor skolen blir et fristed. Når det er sagt, tror jeg det er viktig for ALLE barn å få komme på skolen. Anonymkode: ce7c4...f74 Virker jo som de vet.. Ja viktig at alle barn har skolegang,men ikke for en hver pris, tar det seg veldig opp igjen, tar jeg ut barnet mitt som er i risikogruppen Anonymkode: bb063...ad4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #37 Skrevet 14. august 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virker jo som de vet.. Ja viktig at alle barn har skolegang,men ikke for en hver pris, tar det seg veldig opp igjen, tar jeg ut barnet mitt som er i risikogruppen Anonymkode: bb063...ad4 Men barn er jo veldig lite utsatt, og de er jo knapt i risikogruppe. Hvis barnet er så sykt/utsatt er jo den vanlige infeksjonssesongen hver vinter verre? Da går det jo infeksjoner som barn blir kritisk syke og dør av hvert år! Korona har jo knapt gitt dødsfall i barnegruppa. Hva sier spesialistene til barnet? Anonymkode: f2473...895
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #38 Skrevet 14. august 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men barn er jo veldig lite utsatt, og de er jo knapt i risikogruppe. Hvis barnet er så sykt/utsatt er jo den vanlige infeksjonssesongen hver vinter verre? Da går det jo infeksjoner som barn blir kritisk syke og dør av hvert år! Korona har jo knapt gitt dødsfall i barnegruppa. Hva sier spesialistene til barnet? Anonymkode: f2473...895 Du, sånne som henne trenger ikke «spesialister», hun er spesialist selv 😁🙄 Anonymkode: 203ae...79c
the amazing spidermamma Skrevet 14. august 2020 #39 Skrevet 14. august 2020 Jeg går ikke egentlig rundt og er redd for at jeg selv skal bli veldig syk (selv om man strengt tatt ikke kan vite hvor hardt rammet man blir - eller om man får senskader). Men jeg er redd for å smitte andre. Og jeg er redd for at mange skal bli smittet, at jobben min blir stengt, at økonomien går i dass... Så lenge vi har hatt kontroll over smittespredningen, så har det ikke vært så mange som har dødd. Og vi har hatt kapasitet til å behandle de alvorlig syke. Men vi vet at det smitter veldig lett, og DET er skummelt. Det skal så lite til før det plutselig er en hel drøss med folk som går rundt og smitter enda flere...
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #40 Skrevet 14. august 2020 10 hours ago, Anonym bruker said: Men barn er jo veldig lite utsatt, og de er jo knapt i risikogruppe. Hvis barnet er så sykt/utsatt er jo den vanlige infeksjonssesongen hver vinter verre? Da går det jo infeksjoner som barn blir kritisk syke og dør av hvert år! Korona har jo knapt gitt dødsfall i barnegruppa. Hva sier spesialistene til barnet? Anonymkode: f2473...895 De har sagt at han bør være hjemme hvis det går på skolen eller i nær området Anonymkode: bb063...ad4
Elizabeth Skrevet 14. august 2020 #41 Skrevet 14. august 2020 Jeg er ikke redd for å få korona, men jeg respekterer retningslinjene som er satt. Nå skal de jo innføre munnbind på kollektivtransport ol. Jeg er for å stenge landet så fort som mulig. Der folk ikke kan reise inn eller ut, det vil redusere smitte. For se hva myndighetene gjør, etter min mening har de gjort en god jobb, jeg stoler på at det vil fortsette.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #42 Skrevet 14. august 2020 På 13.8.2020 den 10.52, Anonym bruker skrev: Har tittet litt på tallene, og det kan såklart hende jeg tar feil, men jeg tror jeg har regnet korrekt. Tallene er hentet ut fra VGs oversikt. 1,93% av de som er testet for korona er bekreftet smittet og over en halv million er testet. 90,11% er friskmeldte. 2,6% av de smittede har dødd. Er alle dødsfallene pga. korona, eller er det noen som har vært smittet, men som har dødd av andre årsaker samtidig? Vet at flere land har registrert coronadødsfall uansett årsak dersom de var smittet. Er du redd? Lever du som normalt, men med forholdsregler? Presiserer ar jeg holder avstand, kun i butikken når jeg må, vasker og spriter hender og har munnbind klart dersom jeg skulle måtte ta kollektiv. Jeg er heller ikke av de som reiste på ferie til utlandet eller over grensa for å kjøpe røyk og alkohol. Så føler jeg gjør mitt i alle fall for å unngå smitte Anonymkode: 7257a...b7a Hvor har du de tallene fra? Jeg finner at 5% av tilfellene som er «ferdige» døde, og 95% ble «friske» (mange sliter jo selv om de ikke har sykdommen mer - og det er skummelt syns jeg!). Jeg er redd for å få det, fordi jeg ofte blir veldig syk og har andre sykdommer. Anonymkode: 98e8a...9b8
Anonym bruker Skrevet 14. august 2020 #43 Skrevet 14. august 2020 Jeg er ikke redd for min egen skyld, men er mer redd for å ha det og evt smitte andre uten å vite det. Jeg tror mange har hatt det uten å vite om det det selv da mange får forskjellige grader av det. Ei på min jobb var hjemme fra jobben i 7 uker i vinter før hun fikk testet seg. Og når hun endelig fikk test så hadde hun "bare" bronkit. Men nå er det jo mer åpent så alle kan teste seg, så da kan jo tallene stige også. Jeg sku ønske de stengte norge for alle ut og inn som ikke absolutt ikke må ut og reise. Så hvis alle holder seg i sine land så kanskje det roer seg etterhvert.. Jeg kjenner flere som har hatt det. Noen har vært veldig syke og hatt sine dager på sykehuset, imens andre har hatt det mer som en forkjølelse. Jeg jobber i matbutikk, og der ser vi ymse. Noen bryr seg ikke i det hele tatt, imens andre holder sin avstand og vasker og spriter seg på vei inn og på vei ut. Vi vasker og spriter alle overflater flere ganger pr dag fortsatt, og de ansatte må skifte på jobb. Vaske hender og evt sprit før man går ut i butikken. Noen med symptomer må være hjemme til positivt svar er gitt. Vi tar våre forhåndsregler veldig seriøst. Anonymkode: bf27c...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå