Gå til innhold

Er du redd for korona eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tittet litt på tallene, og det kan såklart hende jeg tar feil, men jeg tror jeg har regnet korrekt. Tallene er hentet ut fra VGs oversikt.

1,93% av de som er testet for korona er bekreftet smittet og over en halv million er testet.

90,11% er friskmeldte.

2,6% av de smittede har dødd. Er alle dødsfallene pga. korona, eller er det noen som har vært smittet, men som har dødd av andre årsaker samtidig?

Vet at flere land har registrert coronadødsfall uansett årsak dersom de var smittet.

Er du redd? Lever du som normalt, men med forholdsregler?

Presiserer ar jeg holder avstand, kun i butikken når jeg må, vasker og spriter hender og har munnbind klart dersom jeg skulle måtte ta kollektiv. Jeg er heller ikke av de som reiste på ferie til utlandet eller over grensa for å kjøpe røyk og alkohol. Så føler jeg gjør mitt i alle fall for å unngå smitte :)

Anonymkode: 7257a...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mest redd for å gå rundt med skjult smitte, og slik smitte andre.

Anonymkode: 83356...d35

Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for sykdommen i seg selv-men ukjente langtidsvirkninger av gjennomgått sykdom bekymrer meg. 

Anonymkode: 78478...533

Skrevet

Nei, ikke spesielt redd.

Men vi har ME i familien, og jeg er hjerteoperert, så jeg frykter litt konsekvensen i storfamilien om alle blir smittet. Hører jo om de som får alvorlig utmattelse postviralt etter korona, og jeg frykter vi har litt dårlige gener der...

19-åringen min hadde kyssesyken for snart 2 år siden, og han sliter fremdeles med litt utmattelse. Er i full jobb som lærling altså, men han tåler lite, blir sliten, svarte ringer under øynene osv om han får litt for lite søvn, fester litt og sånt som man skal tåle når man er så ung. Han lever veldig regelmessig, sover, spiser, jobber, tør liksom ikke utfordre seg så mye for det slår han helt ut.

Jeg har to andre barn som sikkert har noe av det samme arvematerialet, og en søster med ME.

Anonymkode: 84f49...315

Skrevet

Mørketallene er selvfølgelig store antar jeg, har kun tatt utgangspunkt i bekreftede tall :)

Senvirkningene er de som skremmer meg mest også

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mest redd for å gå rundt med skjult smitte, og slik smitte andre.

Samme her. Redd for å bli hun som smitter de jeg er glad i eller på jobb. Jeg har ingen sykdom og er frisk og trent. Statistisk er jeg på den trygge siden. Selv om unntakene finnes da. 
Er også redd for å være med å bidra til smitte som fører til nedstenging igjen. Jeg vil ikke tilbake til mars. 

Anonymkode: 560dc...221

Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for korona. Jeg går heller ikke rundt og er redd for å dø i bilulykke eller av kreft heller, selv om det er mye mer sannsynlig. 

Anonymkode: 1974a...d96

Skrevet

Er kun redd for sykdommer og skader som gir forandring på det ytre. Sykdommer og ulykker jeg kan dø av frykter jeg aldri.

Anonymkode: 9c640...881

Skrevet

Jeg er ikke redd for egen del, men synes det ville vært kjipt å smitte andre som kanskje er i risikogruppen. JEg ville også syntes det var kjipt om arrangement måte avlyses p.g.a. min manglende vilje til å passe på meg selv.

Synes ungdommen får mye hets for tiden p.g.a. voksne som ville til Sverige å kjøpe billig bacon, så her føler jeg en del bør gå i seg selv. 

Anonymkode: 6338c...e2d

Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for sykdommen, den er bare der, og det er ikke så mye man får gjort fra eller til om man skulle bli smittet. Men jeg er redd for stigmatisering, redd for å bli forkjølet fordi det betyr lange dager innendørs, jeg er redd for fordømmelsen som folk driver med, redd for at livet ikke blir som før, redd for å ikke kunne senke skuldrene, redd for å trå feil, redd for splittelsen og samfunnsmessige konsekvenser av det vi holder på med nå. Jeg er redd for at vi skal leve sånn i årevis og hvordan det påvirker barna, hvordan vi blir hverandres fiender og mistenkeliggjør hverandre. Det synes jeg er dritskummelt.

Anonymkode: 34a9a...896

Skrevet

Njæ ikke direkte redd, men hadde nok blitt redd hvis jeg hadde fått påvist smitte. Sitti å ventet på alvorlige symptomer, redd for å plutselig ikke få puste å slike ting. Er ikke i risikosonen (så vidt jeg vet😅). 

Men går ikke rundt å er redd i hverdagen. Lever som normalt og følger  Tiltakene .

Anonymkode: 0dfe5...d54

Skrevet

Jeg er redd for at foreldrene mine og andre gamle jeg kjenner skal bli smittet og dø en grusom død, uten familien rundt seg. For egen del er jeg ikke redd for å dø, men jeg er redd for aøvorøog sykdom, som tar lang tid og hvor ettervirkningene er ukjente. Dessuten er jeg vedig redd for hva som vill skje med bedriften min om vi får inn smitte. Det kan bety millionrap for meg og muligens konkurs. Da vil 15 persone miste jobben.

Anonymkode: 29fe1...21e

Skrevet

Ja

Både for å bli syk selv og familie. Er også redd for konsekvensene dette gir jobb, samfunnet, konfirmasjon, bursdager og andre sosiale ting jeg ikke har hatt siden mars.

Anonymkode: 3ae1d...fbf

Skrevet

Tar mine forhåndsregler, så nei i utgangspunktet ikke. Bor i en kommune uten registrert smitte. Er mer redd for de som sjuler at de er syke, det setter arbeidsplasser og ansatte i fare.

Anonymkode: a1364...306

Skrevet

Var redd i begynnelsen, men mindre redd nå. I begynnelsen var jeg redd for tilstander som i Italia her i Norge. Jeg ser fortsatt alvoret og følger reglene og anbefalingene samtidig som jeg prøver å leve så normalt som mulig.

Anonymkode: 30fd9...c39

Skrevet

Egentlig ikke, men har ikke lyst å bli smittet, så tar mine forholdsregler. 

Anonymkode: 3418d...e1d

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Har tittet litt på tallene, og det kan såklart hende jeg tar feil, men jeg tror jeg har regnet korrekt. Tallene er hentet ut fra VGs oversikt.

1,93% av de som er testet for korona er bekreftet smittet og over en halv million er testet.

90,11% er friskmeldte.

2,6% av de smittede har dødd. Er alle dødsfallene pga. korona, eller er det noen som har vært smittet, men som har dødd av andre årsaker samtidig?

Vet at flere land har registrert coronadødsfall uansett årsak dersom de var smittet.

Presiserer ar jeg holder avstand, kun i butikken når jeg må, vasker og spriter hender og har munnbind klart dersom jeg skulle måtte ta kollektiv. Jeg er heller ikke av de som reiste på ferie til utlandet eller over grensa for å kjøpe røyk og alkohol. Så føler jeg gjør mitt i alle fall for å unngå smitte :)

Nei, ikke veldig mye, er så nøye, så håper jo at jeg slipper unna. bruker munnbind på kollitiv traffikken og gjort det siden mars

Anonymkode: bb063...ad4

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er kun redd for sykdommer og skader som gir forandring på det ytre. Sykdommer og ulykker jeg kan dø av frykter jeg aldri.

Jeg tror folk hadde hatt større respekt for restriksjoner knyttet til byllepest litt mer.. ikke så mange vestkantfester da, kanskje 😁

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke redd for egen del, men synes det ville vært kjipt å smitte andre som kanskje er i risikogruppen. JEg ville også syntes det var kjipt om arrangement måte avlyses p.g.a. min manglende vilje til å passe på meg selv.

Synes ungdommen får mye hets for tiden p.g.a. voksne som ville til Sverige å kjøpe billig bacon, så her føler jeg en del bør gå i seg selv. 

Anonymkode: 6338c...e2d

Ja takk, begge deler..

Skrevet

Nei, har hatt korona og det var mildere enn en vanlig forkjølelse. Men er redd for at det skal bli samme situasjon som i mars igjen, og hvilke konsekvenser det evt kan få. Orker ikke tanken på ny runde med hjemmekontor, ikke treffe folk, være lærer for barna, masseoppsigelser osv. Blir deprimert bare av tanken. 

Men jeg tror regjeringen har lært og at det skal ekstremt mye til før de stenger ned igjen. 

Anonymkode: 3a2cd...92d

Skrevet

Ja og nei , vil i allefall ikke utsettes for det. 
Det som er sikkert er at dersom skole stenges ned ber jeg jobben permittere meg i 50 % stilling . Å jobbe 100% og samtidig ha hjemmeundervisning med et  aktiv barn og ungdom som var skolelei samt en mann som knakk sammen psykisk pga var i risikogruppen var uholdbart 

Anonymkode: e41f5...f0a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja og nei , vil i allefall ikke utsettes for det. 
Det som er sikkert er at dersom skole stenges ned ber jeg jobben permittere meg i 50 % stilling . Å jobbe 100% og samtidig ha hjemmeundervisning med et  aktiv barn og ungdom som var skolelei samt en mann som knakk sammen psykisk pga var i risikogruppen var uholdbart 

Anonymkode: e41f5...f0a

De stenger ikke skolen igjen. 

Nå har jo den ene kommunen som har gjort det regjeringen på nakken for det er ulovlig å stenge ned uten at det er nasjonalt bestemt. 

De kommer ikke til å bruke det virkemiddelet igjen. 

Anonymkode: 84f49...315

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror folk hadde hatt større respekt for restriksjoner knyttet til byllepest litt mer.. ikke så mange vestkantfester da, kanskje 😁

Sier ikke jeg ikke følger restriksjoner, sier bare at jeg ikke er redd.

Skrevet

Nei, jeg er ikke så redd for korona i seg selv, er mer redd for at det må strammes enda mer inn.

Anonymkode: a90af...59f

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

90,11% er friskmeldte.

Jeg har hatt det, så jeg er ikke redd for min egen del. Men derfra til å bagatellisere resultatene er det en lang vei. Jeg kjenner personlig folk som har holdt på å dø - også unge folk! 
Og selv om jeg har gjennomgått sykdommen uten senskader, så er jeg forsiktig. Bl a kan man ta med seg smitte på hendene uten å bli syk selv, hvis man ikke vasker seg osv osv. Da kan jeg risikere å gjøre en av mine nærmeste syk, og det ville være fælt. Både pappa og svigermor er gamle mennesker med svake lunger.

Anonymkode: 203ae...79c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...