Gå til innhold

Går/ringer dere virkelig rett til rektor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi har også en liten skole. Rektor følger opp alle elever med ekstra behov. Du sitter ikke på noe endelig rektor fasit vet du. 

Hun har dog rett i det hun sier. Det er svært sjelden at rektor følger opp enkeltelever. Jeg har jobbet på flere skoler og har mange venner og bekjente som er lærere, og det er virkelig ikke normen at rektor følger opp slik. Jeg jobber nå på en skole hvor ledelsen er svært synlig, men her er det avdelingsleder som eventuelt bistår kontaktlærer i arbeid med enkeltelever. Rektor er kun involvert i de alvorlige tilfellene, typisk knyttet til vold. 

Anonymkode: 99347...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du skrev jo at dere har en typisk by skole i Oslo, og en by skole i Oslo er jo ingen liten skole

Anonymkode: 16389...0c3

Jeg skrev Oslo området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg skrev Oslo området. 

Det er vel ingen typisk byskole dersom den er såpass liten, Oslo-området eller ei. 

Anonymkode: 99347...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun har dog rett i det hun sier. Det er svært sjelden at rektor følger opp enkeltelever. Jeg har jobbet på flere skoler og har mange venner og bekjente som er lærere, og det er virkelig ikke normen at rektor følger opp slik. Jeg jobber nå på en skole hvor ledelsen er svært synlig, men her er det avdelingsleder som eventuelt bistår kontaktlærer i arbeid med enkeltelever. Rektor er kun involvert i de alvorlige tilfellene, typisk knyttet til vold. 

Anonymkode: 99347...369

Det kan godt være at vår rektor har en særlig interesse i barn som trenger noe ekstra. Vedkommende har også timer på skolen og flere roller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi har også en liten skole. Rektor følger opp alle elever med ekstra behov. Du sitter ikke på noe endelig rektor fasit vet du. 

Du skrev jo nettopp at det var en typisk byskole, og da er det ikke en vanlig rolle for rektor og følge opp enkeltelever. Først nå skriver du at det er en liten skole, og da blir det jo noe annet. Hvis skolen er så liten at det ikke er avdelingsledere, eller rektor selv må trå til med undervisning, kontoroppgaver ol., skjønner jeg jo at rollen blir en annen.

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen typisk byskole dersom den er såpass liten, Oslo-området eller ei. 

Anonymkode: 99347...369

Hva er liten da? 300 elever på vår. Mulig det ikke går under liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det kan godt være at vår rektor har en særlig interesse i barn som trenger noe ekstra. Vedkommende har også timer på skolen og flere roller 

Det er i hvert fall ikke vanlig, og jeg lurer da på om rektor får avlastning på andre områder. Rektoroppgavene er såpass omfattende i utgangspunktet at det er snodig at en rektor kan fylle hele den rollen, samtidig som rektor underviser og gjennomfører annet arbeid. 

Har vært borti skoleår der avdelingsledere og rådgivere har noe undervisning ved siden av leder-/rådgiverrollen, men rektor med fast undervisning er første gang jeg har hørt om. 

Anonymkode: 99347...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hva er liten da? 300 elever på vår. Mulig det ikke går under liten. 

Jeg tenker at det er liten skole.

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hva er liten da? 300 elever på vår. Mulig det ikke går under liten. 

Du må nok bare innse at rektor på dine barn sin skole har gått utover det som er den normale rollen en rektor ved en såpass stor skole har. Vanligvis er dette en rolle avdelingsleder har. Din skole er unntaket, ikke regelen.

HI

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organiseringen er nok ulik rundtom. Vi bor i en mellomstor kommune, og har faktisk ikke hørt om avdelingsledere i skolen, og aner ikke hvilken rolle de har. Her er det rektor, inspektør, klasselærere og timelærere, og i tillegg fagarbeidere og ufaglærte assistenter. Er ikke sikker på om skolene har kontorpersonale, tror ikke det. 

Utover det, jeg er etter tre år som skolemamma stadig overrasket over hvor mange, særlig mødre, som mener at deres barn har spesielle behov. At barna har individuelle behov er jeg med på, det har alle barn og klasselærer er mer enn kompetent til å ta seg av tilrettelegging for den enkelte. Men at så mange finner ut at barna deres har spesielle behov kom som et sjokk på meg. Oftest er barna normale og mødrene spesielle. Etter hvert som tiden går blir barna mer og mer lik mødrene, i den forstand at de tror deres behov alltid skal trumfe de andres og at det er under deres verdighet å tilpasse seg de andre når det treng slik de forventer at andre tilpasser seg dem. I klassen til eldste er det 21 barn, og 7 mødre og en far maser stadig om hvor spesielle behov barna deres har og hvordan alle andre skal tilpasse seg. Det kan hende det er flere som maser, uten at de kringkaster det på foreldregruppen på facebook. Er det sansynlig at over en tredjedel har "spesielle behov"? Eller har de tillærte tilpasningsvansker? 

Anonymkode: 19b8b...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette er ting du tar med kontaktlærer og ev.  avdelingsleder, ikke rektor! Rektor kommer jo knapt til å se barnet ditt, men læreren er der hver dag.

Anonymkode: e592c...b59

Hos oss er rektor stadig ute og "mingler" med både voksne og barn. Når hun har tid er hun ute i friminuttene og snakker med ungene, tar lett en vakt om det trengs, kan godt ta feiekosten og feie over et golv i gangen og på den måten være synlig for ungen, og kommer fort og hjelper til om det trengs. Jeg skal ikke påstå at hun alltid husker navnet på alle 400 elevene, men det er neimen ikke langt om å gjøre. Jeg tror ikke at det er et eneste barn med en eller annen form for "ekstra behov" som hun ikke har god kjennskap til og som hun prater med uformelt med jevne mellomrom. 

Anonymkode: ecb74...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er rektor stadig ute og "mingler" med både voksne og barn. Når hun har tid er hun ute i friminuttene og snakker med ungene, tar lett en vakt om det trengs, kan godt ta feiekosten og feie over et golv i gangen og på den måten være synlig for ungen, og kommer fort og hjelper til om det trengs. Jeg skal ikke påstå at hun alltid husker navnet på alle 400 elevene, men det er neimen ikke langt om å gjøre. Jeg tror ikke at det er et eneste barn med en eller annen form for "ekstra behov" som hun ikke har god kjennskap til og som hun prater med uformelt med jevne mellomrom. 

Anonymkode: ecb74...ba2

Akkurat sånn er rektor her også! :) Å vil påstå at han husker navnet på de fleste hvertfall. Hører han er på fornavnmed elevene når han er ute i friminuttene å snakker med elevene. Han er veldig populær blant elevene så de syns det er stor stas når rektoren er ute med barna.

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det føles mye mer naturlig å spørre rektor som faktisk må forvente å få spørsmål i ferien enn å ringe lærerens i ferien med spørsmål.

Vi skulle låne skolen en søndag for å feire bursdagen til sønnen min. Bare noen timee før bursdagen så kommer jeg på.at jeg har glemt å hente nøkkelen på skolen på fredag så vi kommer oss ikke inn. Da var det også helt naturlig at det er rektor jeg ganske flau ringer til,å beklager så mye at jeg ringer han i helgen,men forklarer problemet. Rektoren er verdens beste å tar alle problemer eller spørsmål på strak arm :) Vi kunne virkelig ikke fått en bedre rektor❤

Anonymkode: f3425...ebb

I dette tilfelle hadde jeg kontaktet kommunens sentralbord og bedt om hjelp. Regner med de da hadde henvist til en konkret person, eller ordnet så jeg hentet nøkkel på rådhuset.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å de gangene jeg ikke vet hvem jeg skal kontakte på skolen så sender jeg en mail til rektor å forklarer hva jeg lurer på,å spør hvem jeg skal kontakte.

Anonymkode: f3425...ebb

På skolens hjemmeside står navn og e-post til skolens sekretær eller tilsvarende stilling. Deres jobb er blant annet å svare på slike henvendelser du skisserer.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, da ser det ut som det er stor forskjell på rollen en rektor har på en liten skole og en større skole. De tingene flere nevner her, ville vært omtrent utenkelig å involvere rektor i ved noen av skolene i byen jeg bor i. Det er det andre, som avdelingsleder, som er med på møter, setter sammen klasser osv. Men da fikk jeg i hvert fall en forklaring på hvorfor noen går rett til rektor. Bare husk at dette ikke er vanlig i byskoler, i hvert fall ikke i større byer.

HI

Anonymkode: e592c...b59

Vår skole er liten, men rektor er ikke daglig involvert med enkeltelever her. Ved alvorlige henvendelser eller henvendelser som går på kontaktlærer ville jeg gått dit, men ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Tar kun kontakt med rektor om det er saker som haster og er alvorlig. Som en gang da et barn drapstruet enn annet barn på skolen og lærer mente det var opp til foreldrene å fikse det. Ellers tar vi det via rette tjenestevei. 

Anonymkode: 2e915...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

I dette tilfelle hadde jeg kontaktet kommunens sentralbord og bedt om hjelp. Regner med de da hadde henvist til en konkret person, eller ordnet så jeg hentet nøkkel på rådhuset.

På skolens hjemmeside står navn og e-post til skolens sekretær eller tilsvarende stilling. Deres jobb er blant annet å svare på slike henvendelser du skisserer.

Vår skole er liten, men rektor er ikke daglig involvert med enkeltelever her. Ved alvorlige henvendelser eller henvendelser som går på kontaktlærer ville jeg gått dit, men ellers ikke.

Jaja for meg var det naturlig å ringe rektor å spørre hvem som eventuelt har mulighet til å låse opp for oss. Han tok utfordringen på strak arm å fikk fikset at en ansatt kunne komme å låse opp. Å godt for det for det var bare 2 timer til besøket skulle starte. 

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, HI!! 
Jobber selv på skole. 
Praktiske spm. er normalt å ta med kontoret, evt, setter skolekonsulenten deg over til rett person! 
avd. leder er det naturlige valget om det er ting om barnet som er litt større enn at man tar det med kontaktlærer. Men det er heller ikke feil å starte med kontaktlærer, de spør avd. leder om råd/henviser videre ved behov.

Hele administrasjonen er forøvrig tilstede og tilgjengelige i ferier, bortsett fra fellesferien i juli og helligdager. 

Anonymkode: 35370...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg, HI!! 
Jobber selv på skole. 
Praktiske spm. er normalt å ta med kontoret, evt, setter skolekonsulenten deg over til rett person! 
avd. leder er det naturlige valget om det er ting om barnet som er litt større enn at man tar det med kontaktlærer. Men det er heller ikke feil å starte med kontaktlærer, de spør avd. leder om råd/henviser videre ved behov.

Hele administrasjonen er forøvrig tilstede og tilgjengelige i ferier, bortsett fra fellesferien i juli og helligdager. 

Anonymkode: 35370...ffe

Det føles mer naturlig å kontakte den du er mest trygg på og som du vet tar deg på alvor å finner en løsning. Å kontakte avdelingslederen som jeg ikke en gang vet hvem er,kommer jeg ikke til å gjøre. Ds kontakter jeg heller rektor som alltid er i møtekommende.

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Har lagt merke til her inne at det ser ut for at rektor er den første en del ser ut for å ville kontakte hvis det er noe i skolesammenheng. "Vi har ikke fått informasjon om skolestart, så på mandag ringer jeg rektor og spør.", eller standardsvar hvis noen forteller om at barnet ikke trives på skolen el.: "Jeg ville kontaktet rektor!". Gjør dere virkelig det, altså går rett til rektor, eller er det mer en rar uttrykksmåte?

Rektor er normalt sett den siste instansen man kontakter i skolen, ikke den første. En kontoransatte kan informere om skolestart, og man kontakter kontaktlærer hvis det er noe med barnet, eventuelt avdelingsleder/rådgiver/helsesøster alt ettersom. Rektor har en mer administrativ rolle og kobles normalt bare inn i de mest alvorlige sakene hvis de andre ikke får løst dem, samt er den som formelt signerer vedtak ol. 

Anonymkode: e592c...b59

Nei det gjør jeg ikke. Kommer nok info til uka :)

Anonymkode: c01b3...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er nok du et litt uvanlig tilfelle. Normalt sett har rektorer på store skoler en helt annen rolle en privat oppfølging av enkeltelever. 

HI

Anonymkode: e592c...b59

Det stemmer ikke. Rektor har det overordnede pedagogiske ansvaret. Det er en del av arbeidsbeskrivelsen uavhengig av hvilken skole det er. Er det barn med spesielle behov, skal de derfor på banen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg ville glatt gjort det. Jeg kjenner desuten rektor godt. Rektor har også klasser så kjenner vedkommende både som lærer og rektor. Her er rektor å nå på direkte linje 

At man kan ringe direkte til rektor betyr jo ikke at man bør gjøre det for enhver bagatell. Å ringe direkte til rektor i denne travle oppstartstiden for å spør etter programmet for første skoledag er jo helt på tryne. Rektor har fullt opp med å samkjøre timeplan, div ønsker og behov for lærere, sørge for at alle elever, og de med spesielle behov spesifikt, får en god skolestart etter ferien osv, osv. Da bør man virkelig ta en vurdering på om ens eget lille spørsmål kan ordnes med en telefon til sentralbordet i kommunen/på skolen. De kontoransatte er på jobb nå. 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å de gangene jeg ikke vet hvem jeg skal kontakte på skolen så sender jeg en mail til rektor å forklarer hva jeg lurer på,å spør hvem jeg skal kontakte.

Anonymkode: f3425...ebb

Alle skoler har en fellesmail som man kan skrive til, så blir mailen sendt videre av en kontoransatt. Å fylle rektors mailboks med all slags problemstillinger er jo helt sprøtt!

Tenker dere at rektor skal stå parat for dere til enhver tid?

Anonymkode: 200e2...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At man kan ringe direkte til rektor betyr jo ikke at man bør gjøre det for enhver bagatell. Å ringe direkte til rektor i denne travle oppstartstiden for å spør etter programmet for første skoledag er jo helt på tryne. Rektor har fullt opp med å samkjøre timeplan, div ønsker og behov for lærere, sørge for at alle elever, og de med spesielle behov spesifikt, får en god skolestart etter ferien osv, osv. Da bør man virkelig ta en vurdering på om ens eget lille spørsmål kan ordnes med en telefon til sentralbordet i kommunen/på skolen. De kontoransatte er på jobb nå. 

Alle skoler har en fellesmail som man kan skrive til, så blir mailen sendt videre av en kontoransatt. Å fylle rektors mailboks med all slags problemstillinger er jo helt sprøtt!

Tenker dere at rektor skal stå parat for dere til enhver tid?

Anonymkode: 200e2...44b

Når vi ringer direkte til skolen er det ofte rektor som tar tlf. Det er kun rektor som har vært på jobb mye av sommeren også. Rektor på vår skole svarer gjerne på som. Det har rektor gjentatt gjentatte ganger. Når jeg måtte kontakte skolen rett før skoleslutt så ringte jeg sentralbordet. Jeg måtte ordne reprasjon på guttens pc. Hun som tok telefonen ba meg ringe rektors tlf direkte om en time. Rektor ringte meg etter en halvtime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At man kan ringe direkte til rektor betyr jo ikke at man bør gjøre det for enhver bagatell. Å ringe direkte til rektor i denne travle oppstartstiden for å spør etter programmet for første skoledag er jo helt på tryne. Rektor har fullt opp med å samkjøre timeplan, div ønsker og behov for lærere, sørge for at alle elever, og de med spesielle behov spesifikt, får en god skolestart etter ferien osv, osv. Da bør man virkelig ta en vurdering på om ens eget lille spørsmål kan ordnes med en telefon til sentralbordet i kommunen/på skolen. De kontoransatte er på jobb nå. 

Alle skoler har en fellesmail som man kan skrive til, så blir mailen sendt videre av en kontoransatt. Å fylle rektors mailboks med all slags problemstillinger er jo helt sprøtt!

Tenker dere at rektor skal stå parat for dere til enhver tid?

Anonymkode: 200e2...44b

Ja, jeg er helt enig. Hvis man lurer på hvem man skal kontakte, ringer man til kontoret, så får man hjelp. Jeg har faktisk aldri vært borti at rektor er så involvert i elever som det som beskrives her i denne tråden. Selvfølgelig har gjerne rektorer en viss oversikt over elevene, og kan gjerne navnet på en god del av dem, men det er ikke rektor som normalt har rollen som den som først skal hjelpe og veilede. 

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når vi ringer direkte til skolen er det ofte rektor som tar tlf. Det er kun rektor som har vært på jobb mye av sommeren også. Rektor på vår skole svarer gjerne på som. Det har rektor gjentatt gjentatte ganger. Når jeg måtte kontakte skolen rett før skoleslutt så ringte jeg sentralbordet. Jeg måtte ordne reprasjon på guttens pc. Hun som tok telefonen ba meg ringe rektors tlf direkte om en time. Rektor ringte meg etter en halvtime. 

Jøyemeg! 

Så lenge man ringer skolens sentralbord så er det selvsagt greit å snakke med den som svarer, om det så er lønnsansvarlig eller rektor. Mitt poeng er at man ikke ringer rektors direktelinje for å stille generelle spørsmål. 

Jeg håper virkelig at du ser forskjellen. 

Anonymkode: 200e2...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jøyemeg! 

Så lenge man ringer skolens sentralbord så er det selvsagt greit å snakke med den som svarer, om det så er lønnsansvarlig eller rektor. Mitt poeng er at man ikke ringer rektors direktelinje for å stille generelle spørsmål. 

Jeg håper virkelig at du ser forskjellen. 

Anonymkode: 200e2...44b

Det kommer helt an på hvilken rolle den gitte rektor har. Det er unektelig forskjellige forhold fra skole til skole. Er det virkelig noe å gnage på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det kommer helt an på hvilken rolle den gitte rektor har. Det er unektelig forskjellige forhold fra skole til skole. Er det virkelig noe å gnage på? 

Jeg tenker det er du som gnager her? Man trenger virkelig ikke vite i detalj hvorfor og hvordan du samhandler med rektor. 

For alle som ikke har direktelinje og kjenner rektor privat kan en god tommelfingerregel være å ringe sentralbordet og ta det derfra. 

Man hører mange gode historier om overengasjerte foreldre som tror at deres lille under er viktigere og trenger bare litt ekstra oppmerksomhet en de andre elevene. 

Anonymkode: 200e2...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...